ciekawostki growe - sprzęt i technologie (3)

Ulice w GTA 3 i Vice City były zbyt czyste, więc twórca z Rockstara celowo wypełnił je śmieciami. Z San Andreas musiał jednak je usunąć
Maciej Gaffke, 14 sierpnia 2024, 22:00
Dawny pracownik Rockstar Games opisał w serwisie X jeden ze swoich „śmieciowych” pomysłów, wdrożony do GTA 3. Nie przypadł on jednak do gustu kolegom z zespołu dewelopera i ostatecznie nie trafił później do GTA: San Andreas.

Woda w grach jak prawdziwa. Nowy materiał pokazuje dynamiczny rozwój polskiego projektu Fluid Flux
Jakub Błażewicz, 14 sierpnia 2024, 11:40
Krystian Komisarek udostępnił kolejną imponującą prezentację narzędzia Fluid Flux w formie wejścia do podwodnego świata.

Wiele gier zasługuje na to, by ich muzyka była grana przez orkiestrę. Cykl RPG Final Fantasy to sztandarowy przykład - cykl muzyczny Adama
Adam Adamczyk, 13 sierpnia 2024, 12:05
Muzyka zawsze była jedną z mocniejszych stron serii Final Fantasy, a niektóre kompozycje doskonale odgrywają zawodowe orkiestry. Oto kilka tego typu utworów, które możecie usłyszycie na żywo, jeśli się pospieszycie.

Oto „jak człowiek z kijem przyczynił się do zdefiniowania stylu walki w Baldur’s Gate 3”
Marcin Bukowski, 12 sierpnia 2024, 17:46
Studio Larian opublikowało materiał wideo poświęcony procesowi tworzenia animacji walki w Baldur’s Gate 3.

Reżyser Dragon Age: Origins i Dragon Age 2 nie pozostawia złudzeń: nie zaczynajcie tworzenia gier tylko dla pieniędzy
Jakub Błażewicz, 9 sierpnia 2024, 13:32
Mark Darrah ma sporo rad dla osób pragnących zacząć przygodę z tworzeniem gier. Były pracownik BioWare stwierdził m.in., że zarabianie pieniędzy nie powinno być główną motywacją do założenia studia.

Gusta i guściki graczy Baldur’s Gate 3. Larian podzielił się toną ciekawostek, ujawniając, ile osób skusiło się na romans z Shadowheart, a ile preferuje niedźwiedzie i macki
Marcin Przała, 7 sierpnia 2024, 19:16
Beligjskie studio Larian świętuje pierwszą rocznicę premiery Baldur's Gate 3, dostarczając graczom masę interesujących statystyk na temat swojego opus magnum.

Twórca niezależnego hitu tak bardzo nie chce, żeby Balatro stało się grą hazardową, że zastrzegł to w testamencie. Znakomita sprzedaż produkcji zaowocuje darmową zawartością
Marcin Bukowski, 7 sierpnia 2024, 16:37
Twórca karcianki Balatro zapisał w testamencie specjalną klauzulę, na mocy której produkcja nigdy nie będzie mogła trafić do kasyn bądź firm hazardowych.

Tajemniczy Joel z Helldivers 2 uchwycony na filmiku. To on ma być źródłem nieszczęść i radości graczy
Jakub Błażewicz, 2 sierpnia 2024, 09:37
Bóg wojny Helldivers 2 nie ujawnił swojego oblicza, ale Joel pokazał swoją moc tak w grze, jak i poza nią.

Ceremonia otwarcia Igrzysk Olimpijskich w Paryżu została uświetniona przez zakapturzoną postać przypominającą Arno z Assassin’s Creed: Unity
Michał Harat, 26 lipca 2024, 21:37
Na otwarciu tegorocznych Igrzysk Olimpijskich w Paryżu pojawiła się tajemnicza, zakapturzona postać. Bardzo możliwe, że wykonana przez nią parkourowa choreografia została zainspirowała przez serię Assassin’s Creed.

Deweloper stracił dostęp do kodu źródłowego własnej gry, więc wycofał ją ze sprzedaży na Steamie
Jakub Błażewicz, 25 lipca 2024, 14:55
Twórcy Quantum Lock nie są pierwszymi deweloperami, którym udało się stracić kod źródłowy swojej gry.

Takiego systemu kreowania postaci jeszcze nie było. W nowej grze akcji fantasy autorów Warframe stworzymy matkę, by określić wygląd naszej postaci
Agnieszka Adamus, 21 lipca 2024, 17:23
Do sieci trafił obszerny gameplay z Soulframe. Wynika z niego, że na początku zabawy będziemy musieli stworzyć matkę dla naszej postaci.

Grając w Baldur’s Gate 3 w nieszablonowy sposób, fan znalazł niezwykle ukryte zadanie. Jest ono dowodem na to, że Larian Studios przewidziało każdy ruch gracza
Agnieszka Adamus, 21 lipca 2024, 14:22
Pewien twórca treści postanowił sprawdzić, jak potoczy się akcja Baldur's Gate 3, gdy porzuci Kamienie Pustki w specyficznych miejscach. W ten sposób udało mu się odkryć nowe zadanie.

Twórca Counter-Strike nie żałuje sprzedania marki Valve, ale wolałby osłabić AWP
Jakub Błażewicz, 19 lipca 2024, 13:54
Minh „Gooseman” Le docenia to, jak Valve podtrzymało dziedzictwo Counter-Strike'a. Co najwyżej żałuje, że nie poprawił zawczasu balansu broni.

„Nie możemy robić takich gier, bo się nie sprzedają”. W sukces BioShocka nie wierzył nawet jego twórca. Gdyby nie pasja i upór devów, nie byłoby wielkiego hitu
Danuta Repelowicz, 15 lipca 2024, 14:30
O sukcesie decyduje często nie talent, a tupet. Ken Levine ujawnia kulisy powstania BioShocka.

Baldur's Gate 3 otrzymuje tyle nagród, że zakłóca to pracę w Larian Studios
Jakub Błażewicz, 15 lipca 2024, 12:23
Baldur's Gate 3 otrzymuje aż za wiele nagród. Swen Vincke z Larian Studio zdradził, że utrudnia to pracę twórcom.

„Nie liczcie na wielkie hity”. Wydawca Manor Lords nie jest zainteresowany giełdą i „nieskończonym wzrostem”
Jakub Błażewicz, 12 lipca 2024, 13:00
Tim Bender z firmy Hooded Horse (Manor Lords, Against the Storm) ponownie skrytykował wydawców, którzy stawiają na szukanie wielkiego przeboju kosztem studiów.

Swen Vincke wymienił marki, którymi mogłoby się zająć Larian, gdyby nie dostało zgody na Baldur's Gate 3. „Nie mieliśmy dużego wyboru”
Jakub Błażewicz, 12 lipca 2024, 11:05
Baldur's Gate to jedna z niewielu marek, które Swen Vincke rozważał jako szansę Larian Studios na przyciągnięcie do nowej gry zespołu szerszego grona odbiorców.

Na Steam trafia coraz więcej gier, ale nie przekłada się to na liczbę hitów
Jakub Błażewicz, 10 lipca 2024, 13:48
Na Steamie ukazuje się coraz więcej gier, przy czym nie przekłada się to na wzrost liczby gier często ocenianych przez użytkowników platformy Valve.

Dlaczego celem Vault-Tec były eksperymenty społeczne? Twórca Fallouta przedstawił mroczną teorię o Kryptach
Marcin Bukowski, 9 lipca 2024, 16:56
Twórca Fallouta podzielił się z graczami teorią na temat powstania ikonicznych krypt. Najważniejszą poszlaką jest ich liczba.

Żeby osiągnąć taką grafikę, Microsoft potrzebował zgody rządu USA i 4 lat prac. Aktualizacja MSFS to Święty Graal twórców
Jakub Błażewicz, 3 lipca 2024, 12:03
Poprzedni Microsoft Flight Simulator będzie rozwijany nawet po debiucie nowej odsłony. Do gry właśnie trafiła amerykańska aktualizacja.

Gracz WoW-a podjął się absurdalnego wyzwania. Po 20 godzinach przygotowań i ponad 100 próbach zaklikał na śmierć wymagającego bossa
Zuzanna Domeradzka, 2 lipca 2024, 18:35
Graczowi World of Warcraft udało się w pojedynkę pokonać pewnego bossa i to dość nietypowym sposobem. Ręcznie klikał on każdą umiejętność.

Dociekliwi gracze odkrywają tajemnice Elden Ring: Shadow of the Erdtree. Jeden z nich obnażył sekrety Boskiej Bestii Tańczącego Lwa
Marcin Bukowski, 2 lipca 2024, 13:00
Dataminerzy zaczęli odkrywać pierwsze ciekawostki dodatku Shadow of the Erdtree. Dzięki nim możemy przyjrzeć się twarzom postaci oraz poznać tajemnicę Boskiej Bestii.

Sid Meier przypomniał fascynującą historię Wiecznej Wojny w Cywilizacji
Adrian Werner, 27 czerwca 2024, 13:14
Projektant Sid Meier przypomniał legendarną już historię Wiecznej Wojny, czyli rozgrywki w Civilization II, która doszła do 3991 roku i zdominowana była przez niekończący się konflikt z użyciem broni nuklearnych.

Tą metodą możecie sprawdzić, ile wydaliście na gry na Steamie, których nigdy nie odpaliliście
Jakub Błażewicz, 26 czerwca 2024, 12:36
Kolekcje nigdy nieuruchomionych gier tylko 10% użytkowników są warte prawie 2 miliardy dolarów.

Total War są „niegrywalne” przez większość produkcji. Znienawidzony twórca ujawnia kulisy fatalnej premiery Rome 2
Jakub Błażewicz, 26 czerwca 2024, 09:04
Julian McKinlay oberwał za nieporadne AI w Total War: Rome 2. Mimo że, jak twierdzi po ponad 10 latach, nie on odpowiadał za ten stan, a „paskudnie nieprawidłowe zarządzanie” projektem przez szefów Creative Assembly.

Ubisoft upamiętnił 117 fanów Anno 117: Pax Romana na „zwoju sławy”. 17 najlepszych zostało zabawnie wyróżnionych przez „rzymskiego” klikona
Kamil Kleszyk, 22 czerwca 2024, 12:23
W ramach promocji kolejnej odsłony serii Anno Ubisoft udostępnił utrzymane w humorystycznym tonie wideo, na którym przywołuje komentarze graczy pragnących produkcji osadzonej w czasach Imperium Rzymskiego.

Wiedźmin dostał własną kawę, ale cena dostawy nie spodobała się fanom
Jakub Błażewicz, 21 czerwca 2024, 13:15
Grupa CD Projekt i firma Geek Grind zaprezentowały kawy i herbaty na licencji Wiedźmina. Produkty są już dostępne w przedsprzedaży, ale nie liczcie na tanią dostawę do Polski.

Fan przerobił Baldur’s Gate 3 tak, by działało na niemal 40-letnim komputerze. Efekt zdumiewa, a pierwszy akt gry sprawdzicie za darmo na własnym PC
Marcin Bukowski, 18 czerwca 2024, 21:14
Jeden z fanów Baldur’s Gate 3 opracował pierwszy akt gry w wersji na przenośny komputer z 1983 roku. Końcowy efekt jest bardzo interesujący.

Błędy w Baldur's Gate 3 mogły sprawić, że część graczy nadal nie odkryła sekretnych dialogów Shadowheart
Jakub Błażewicz, 17 czerwca 2024, 13:55
Gracze Baldur's Gate 3 nie do końca rozumieli, co decyduje o kluczowej edycji w jednym z wątków gry. Po części dlatego, że – jak się okazuje – ów quest jest nieco zbugowany.

Chcesz zwrócić zakupioną grę? Nie ma problemu, ale musisz pokonać twórcę w starciu 1 na 1. Uważaj jednak, bo to mistrz Terrarii
Kamil Kleszyk, 15 czerwca 2024, 11:05
Wedle nowych zasad każdy gracz może ubiegać się o zwrot pieniędzy przeznaczonych na zakup Terrarii bez podawania przyczyny. Aby jednak było to możliwe, należy pokonać w grze jej twórcę.

Oficjalnie najdroższy skin w Counter-Strike zmienił właściciela. Kwota zakupu oszałamia
Marcin Bukowski, 6 czerwca 2024, 14:42
Sprzedano skórkę do Counter-Strike’a 2 za najwyższą kwotę w historii gry. AK-47 z rzadkim wzorem Blue Gem zakupiono za ponad milion dolarów.

Po 25 latach twórca GTA wreszcie odebrał nagrodę za swoje osiągnięcia. Walka z BAFTA trwała 21 miesięcy
Kamil Kleszyk, 6 czerwca 2024, 11:03
Jeden z kompozytorów ścieżki dźwiękowej do Grand Theft Auto: London 1969, Blair Renaud, czekał aż 25 lat na należną mu nagrodę BAFTA.

Geralt z Wiedźmina 3 posłużył jako inspiracja przy tworzeniu strażnika ze snów z Baldur’s Gate 3. Choć koncepcja gry się zmieniła, cień Białego Wilka wciąż jest w niej obecny
Maciej Gaffke, 30 maja 2024, 12:52
Geralt był inspiracją dla jednej z postaci z Baldur’s Gate 3 na wczesnym etapie produkcji. Ujawnił to aktor Ethan Reid, który przedstawił proces przesłuchania do roli.

PS2 w oryginalnym opakowaniu przeleżało 20 lat, ale lepiej jeszcze nie odpakowywać tej konsoli
Jakub Błażewicz, 27 maja 2024, 12:44
Nierozpakowane PlayStation 2 na razie nie jest wiele warte, lecz odkrycie takiego egzemplarza po 20 latach było miłą niespodzianką dla pewnego gracza.

Nowy rozkaz w Helldivers 2 i bezpłatne wybuchowe wsparcie. Twórcy tłumaczą, skąd wziął się tytuł serii
Jakub Błażewicz, 20 maja 2024, 10:55
Nowy Major Order w Helldivers 2 można wypełnić w walce z dowolnym wrogiem Demokracji. Przy okazji Super Ziemia tymczasowo udostępniła bomby dla wszystkich graczy.

Neuralink udostępnił za darmo grę, która służy do ćwiczeń Nolandowi Arbaughowi, pierwszemu pacjentowi z implantem mózgowym N1
Michał Harat, 17 maja 2024, 19:20
Firma neurotechnologiczna Neuralink udostępniła darmową grę, dzięki której sprawdzisz, jak szybko potrafisz reagować za pomocą kursora myszy. W Webgrid możesz zmierzyć się z pierwszym użytkownikiem technologii pozwalającej na sterowanie komputerem za pomocą myśli.

Unikalne demo Fallouta to absolutny mus dla każdego fana postapokaliptycznej serii
Adrian Werner, 13 maja 2024, 12:42
Wciąż mało Wam Fallouta? Ciekawą propozycją może być powrót do dema pierwszej części serii, gdyż zawiera ono lokacje i postacie, których zabrakło w pełnej wersji gry.

Manor Lords zostało „doprowadzone do granic możliwości”. Licząca ponad 3000 osób wioska musi sobie radzić tylko z jednym rynkiem
Kamil Kleszyk, 11 maja 2024, 12:30
Jednemu z fanów Manor Lords udało się stworzyć miasteczko liczące ponad 3000 mieszkańców. Gracz tłumaczy, że jego celem nie było stworzenie pięknej osady, tylko doprowadzenie gry do granic możliwości.

Niesamowita akcja twórców gier w krótkim czasie podbiła social media. „Zrób krótką przerwę, wybierz liczbę w kodzie, pomnóż ją przez 1000 i opublikuj wyniki”
Marcin Przała, 10 maja 2024, 17:38
Jeden z deweloperów gier niezależnych zainicjował niezwykle ciekawą akcję, w ramach której inni twórcy masowo zaczęli eksperymentować ze swoimi projektami, dzieląc się w sieci wynikami szalonych testów na kodzie gry.

Boss z Hadesa 2 ma w zanadrzu sztuczkę, której nie powstydziłby się Psycho Mantis z MGS. Tak Chronos udowadnia, że to on jest panem czasu
Marcin Przała, 8 maja 2024, 21:07
Hades 2 burzy „czwartą ścianę” za sprawą jednego z głównych bossów, co wzbudziło zarówno podziw dla twórców, jak i szeroką dyskusję wśród społeczności graczy.

Twórca Baldur's Gate 3 zdradza, jak powstał jeden z najważniejszych skrótów w grach w ogóle
Jakub Błażewicz, 7 maja 2024, 11:30
Lawrence Schick pracował nad Baldur's Gate 3, ale jest też autorem skrótu sprzed ponad 40 lat, który dziś rozpozna każdy fan gier, nie tylko komputerowych.

Manor Lords to gra „inspirowana historią” i list miłosny do klasyki strategii. Twórca zapytał graczy o ważną zmianę
Jakub Błażewicz, 29 kwietnia 2024, 11:53
Strategia sprzed 30 lat to niejako przodek Manor Lords, przy czym polski twórca niechętnie określa swoje dzieło jako wierne prawdzie historycznej.

Twórca Manor Lords zdradził, skąd wziął pomysł na nazwę studia. Za inspirację posłużyło mu memiczne starcie Wiedźmina 3 i ME: Andromedy
Adrian Werner, 27 kwietnia 2024, 07:54
Twórca Manor Lords, Grzegorz Styczeń, zdradził skąd wziął nazwę swojego studia, czyli Slavic Magic. Okazuje się, że źródłem był mem związany z Wiedźminem 3.

„To moje osobiste upodobanie”. Reżyser Stellar Blade wyjawił, skąd w nowym RPG akcji wzięły się nietypowe „znajdźki”. Realizmu miała im dodać współpraca z Pepsi
Marcin Przała, 26 kwietnia 2024, 22:21
Reżyser Stellar Blade w niedawnym wywiadzie dla zagranicznego serwisu podzielił się informacjami na temat pewnego rodzaju „znajdziek” dostępnych w grze, które skrupulatnie zaprojektowano, a które w zamyśle miały powstać we współpracy ze światową marką.

Współtwórca GTA 3 ujawnił największe wyzwanie techniczne, z jakim zmierzono się podczas prac nad hitem Rockstara
Jakub Błażewicz, 26 kwietnia 2024, 11:02
Obbe Vermeij podzielił się kolejną ciekawostką zza kulis na temat historii serii GTA. Tym razem zdradził, co było największym wyzwaniem przy produkcji trójki.

„Zgarnąłem 6-miesięczny przychód w 24 godziny”. Samotny twórca fantastycznego city buildera jest zachwycony pierwszą promocją. Songs of Syx z aktualizacją V66
Kamil Kleszyk, 22 kwietnia 2024, 20:55
Dostępne we wczesnym dostępie Songs of Syx doczekało się aktualizacji V66. Twórca niepozornego city buildera pochwalił się również niesamowitym wpływem trwającej wciąż promocji na grę.

„Niemożliwy do pobicia” rekord w strzelance Doom 2 został pobity po 26 latach. Różnica wynosi zaledwie sekundę
Zuzanna Domeradzka, 17 kwietnia 2024, 19:45
Ustalono nowy rekord przejścia pierwszej mapy w Doomie 2. Uważany za niemożliwy do pobicia czas został poprawiony po 26 latach.

Film o powstawaniu GTA 5 zaostrzyłby apetyt na „szóstkę”. Odtwórcy ról Michaela, Trevora i Franklina twierdzą, że kamera nie odstępowała ich na krok
Kamil Kleszyk, 17 kwietnia 2024, 11:37
Aktorzy portretujący Michaela, Trevora i Franklina w GTA V zdradzili, że Rockstar Games dokumentowało kulisy produkcji hitowej gry. Nagranego wtedy materiału nigdy dotąd nie wykorzystano.

Autor uwielbianego NieR: Automata twierdzi, że Stellar Blade jest lepszą grą. Twórca nowego RPG akcji nie pozostał mu dłużny
Kamil Kleszyk, 16 kwietnia 2024, 10:30
Twórca NieR: Automata, Yoko Taro, i deweloper Stellar Blade, Hyung-Tae Kim, spotkali się, aby wzajemnie komplementować swoje najważniejsze produkcje.

Droga do Malenii w Elden Ring miała wieść przez przepastne podziemia. Co ciekawe, byłaby to krótsza ścieżka niż ta z gry
Hubert Śledziewski, 15 kwietnia 2024, 22:35
Podziemia w Elden Ring mogły być jeszcze bardziej przepastne. Jedno z przejść znajdujących się pod powierzchnią Ziem Pomiędzy miało stanowić początek drogi wiodącej do słynnej Malenii.