ciekawostki growe - sprzęt i technologie (2)
GTA 3 wraca tam, gdzie zaczęło. Fanowska konwersja na Dreamcasta robi ogromne wrażenie
Adrian Werner, 12 września 2024, 11:45
Fanom udało się przenieść Grand Theft Auto 3 na konsolę Dreamcast. To powrót do korzeni, gdyż początkowo studio Rockstar tworzyło tę klasykę właśnie z myślą o platformie firmy Sega.
„Dobre” zakończenie Wiedźmina 3 mogło mieć zupełnie inny wydźwięk. Zobacz scenę, którą CD Projekt Red usunął z hitowego RPG
Maciej Gaffke, 11 września 2024, 21:29
Moder przywrócił usunięty fragment „dobrego” zakończenia gry Wiedźmin 3: Dziki Gon. Studio CD Projekt Red ostatecznie nie umieściło go w finalnej wersji hitowego RPG akcji.
Gry wideo w medycynie to recepta na nowy „złoty wiek” branży
Jakub Błażewicz, 11 września 2024, 13:31
Firma Deepwell zyskała już zgodę amerykańskiego FDA na wykorzystanie „gier wideo i interaktywnych mediów” do leczenia zaburzeń psychicznych.
Steam mógł powstać we współpracy z Amazonem. Była dyrektor Valve przedstawiła niedoszły projekt współpracy
Jakub Błażewicz, 10 września 2024, 14:52
Monica Harrington została pominięta w oficjalnym dokumencie o historii Valve, ale najwyraźniej miała spory wpływ na sukces spółki Gabe'a Newella.
Samotny deweloper, który dał nam znakomity survival horror, po 12 latach wrócił do pracy nad mrocznym RPG inspirowanym Dark Souls. Zaczął od usunięcia prawie wszystkiego
Maciej Gaffke, 9 września 2024, 19:39
Jasper Byrne, niezależny twórca uznanego survival horroru Lone Survivor, postanowił po 12 latach wznowić produkcję swojego porzuconego RPG.
Nietypowy prezent dla Valve od graczy TeamFortress 2. Tak fani dziękują za pokonanie armii botów
Jakub Błażewicz, 9 września 2024, 15:00
Gracze Team Fortress 2 dostarczyli niecodzienny prezent do siedziby firmy Valve w podzięce za rozgromienie botów.
Larian wyciął z Patcha 7 do Baldur's Gate 3 dwa wyjątkowo niesatysfakcjonujące złe zakończenia. Pojawił się za to motyw rodem z Kopciuszka
Marcin Bukowski, 6 września 2024, 20:56
W plikach Baldur’s Gate 3 odkryto nowe, niewykorzystane w grze zakończenie. Ponadto Patch 7 wprowadził dodatkową towarzyszkę dla Mrocznej Żądzy, choć jest w niej pewien haczyk.
Sprzedawcy już próbują zbić majątek na największej porażce Sony. Absurdalne oferty na Concord wyrastają jak grzyby po deszczu
Jakub Błażewicz, 6 września 2024, 12:19
Concord nadal ma otrzymać własny odcinek w serialu Secret Level. Na razie wielka porażka Sony i studia Firewalk podbija Internet „okazyjnymi” cenami na eBayu.
Gra na podstawie najbardziej znienawidzonej misji z GTA: Vice City zniknęła z PS Store. Najpewniej to efekt interwencji Take-Two
Jakub Błażewicz, 6 września 2024, 09:29
„Nowoczesny” i nieoficjalny remake nielubianej misji z GTA: Vice City chyba nie był dobrym pomysłem.
Po prezentacji Baldur’s Gate 3 gracze tak mocno wkurzyli się na Larian, że Swen Vincke dostał telefon od matki. „Co zrobiłeś? Ludzie są na ciebie bardzo źli”
Maciej Gaffke, 2 września 2024, 18:49
Przed premierą niektórzy fani nazywali Baldur’s Gate 3 podróbką Divinity: Original Sin 2. Swen Vincke, szef Larian Studios, dowiedział się o tym od… swojej mamy.
„Co za fajny sposób na spożytkowanie RTX 4090”. Przełomowy symulator sztucznego życia wzbudza podziw u twórców gier
Marcin Bukowski, 1 września 2024, 10:10
Naukowe symulatory życia na przestrzeni lat stały się niesamowicie zaawansowane. Swoją uwagę skierowali na nie nawet deweloperzy gier.
„Ten pomysł na biznes był naprawdę zły”. Twórcy STALKER 2 z humorem podsumowali trudny proces produkcji gry
Jakub Błażewicz, 30 sierpnia 2024, 13:13
STALKER 2 naprawdę ma być na ukończeniu, ale po pięciu opóźnieniach, pandemii i wojnie twórcy zdają sobie sprawę, jak trudną decyzją biznesową był powrót do Zony.
Zajęło to ćwierć wieku, ale najbardziej żmudny rekord w legendarnym Quake'u został w końcu pobity
Marcin Bukowski, 29 sierpnia 2024, 22:18
Po ponad 25 latach pobity został jeden z rekordów w oryginalnym Quake’u. Pewien gracz jako pierwsza osoba na świecie ukończył poziom „The Installation” w czasie poniżej 7 sekund.
Kingdom Come 2 idzie po rekord Guinessa. Prawdopodobnie nawet Baldur's Gate 3 nie ma tak wielkiego scenariusza
Marcin Bukowski, 29 sierpnia 2024, 18:32
Scenariusz Kingdom Come: Deliverance 2 zawiera aż 2,2 miliona słów. To więcej niż w przypadku Baldur’s Gate 3, co oznacza, że gra może nawet pobić rekord Guinessa.
AI jako silnik do gier? Intrygujący eksperyment badaczy Google wraca do Dooma
Jakub Błażewicz, 28 sierpnia 2024, 14:20
GameNGen raczej nie odpali Crysisa i nieprędko znajdzie zastosowanie w grach wideo, ale wykorzystanie AI (Stable Diffusion) jako silnika to ciekawy eksperyment.
GTA: Tokyo było rozważane przez Rockstar Games, studio poczyniło nawet pierwsze kroki
Adrian Werner, 28 sierpnia 2024, 10:10
Dwie dekady temu studio Rockstar prowadziło wstępne prace nad odsłoną serii Grand Theft Auto osadzoną w Japonii. Były deweloper ujawnia powody porzucenia GTA: Tokyo.
Smartfony i konsole królują na europejskim rynku gier. Polski gamedev zatrudnia 15 tysięcy osób
Jakub Błażewicz, 27 sierpnia 2024, 09:42
W 2024 roku 75% graczy w Europie było pełnoletnich, a największy udział w przychodach branży gier wideo miały (znowu) smartfony i konsole.
„Dawniej otrzymywałeś nagrodę za sprzedaż 50 lub 100 tys. egzemplarzy. Teraz to koniec kariery”. Odzyskanie kolekcji pamiątek z Fallouta i Baldur's Gate skłoniło weterana RPG do ciekawych przemyśleń
Krzysztof Kałuziński, 25 sierpnia 2024, 21:19
Brian Fargo – jeden ze współzałożycieli Interplay i szef inXile Entertainment – odzyskał pamiątki związane m.in. z cyklem Baldur's Gate. Znany projektant zauważył, że dawne wyróżnienia nie mają przełożenia na współczesne czasy.
Zapowiedź Dying Light: The Beast zaskoczyła nawet „głos” Kyle’a Crane’a. „Nie zdarza się to zbyt często w czyjejś karierze”
Marcin Bukowski, 22 sierpnia 2024, 19:37
Powrót Kyle’a Crane’a w Dying Light: The Beast zaskoczył nawet aktora użyczającego głosu owemu bohaterowi. Co ciekawe, gdyby nie wścibskość fanów, taka decyzja mogłaby nigdy nie zapaść.
Nintendo wkrótce otworzy swoje muzeum. Gra na gigantycznych kontrolerach to tylko jedna z atrakcji
Jakub Błażewicz, 20 sierpnia 2024, 12:53
Shigeru Miyamoto pokazał tylko część atrakcji Muzeum Nintendo, które zostanie otwarte w tym roku, ale i tak wzbudził tym naszą ciekawość.
Ulice w GTA 3 i Vice City były zbyt czyste, więc twórca z Rockstara celowo wypełnił je śmieciami. Z San Andreas musiał jednak je usunąć
Maciej Gaffke, 14 sierpnia 2024, 22:00
Dawny pracownik Rockstar Games opisał w serwisie X jeden ze swoich „śmieciowych” pomysłów, wdrożony do GTA 3. Nie przypadł on jednak do gustu kolegom z zespołu dewelopera i ostatecznie nie trafił później do GTA: San Andreas.
Woda w grach jak prawdziwa. Nowy materiał pokazuje dynamiczny rozwój polskiego projektu Fluid Flux
Jakub Błażewicz, 14 sierpnia 2024, 11:40
Krystian Komisarek udostępnił kolejną imponującą prezentację narzędzia Fluid Flux w formie wejścia do podwodnego świata.
Wiele gier zasługuje na to, by ich muzyka była grana przez orkiestrę. Cykl RPG Final Fantasy to sztandarowy przykład - cykl muzyczny Adama
Adam Adamczyk, 13 sierpnia 2024, 12:05
Muzyka zawsze była jedną z mocniejszych stron serii Final Fantasy, a niektóre kompozycje doskonale odgrywają zawodowe orkiestry. Oto kilka tego typu utworów, które możecie usłyszycie na żywo, jeśli się pospieszycie.
Oto „jak człowiek z kijem przyczynił się do zdefiniowania stylu walki w Baldur’s Gate 3”
Marcin Bukowski, 12 sierpnia 2024, 17:46
Studio Larian opublikowało materiał wideo poświęcony procesowi tworzenia animacji walki w Baldur’s Gate 3.
Reżyser Dragon Age: Origins i Dragon Age 2 nie pozostawia złudzeń: nie zaczynajcie tworzenia gier tylko dla pieniędzy
Jakub Błażewicz, 9 sierpnia 2024, 13:32
Mark Darrah ma sporo rad dla osób pragnących zacząć przygodę z tworzeniem gier. Były pracownik BioWare stwierdził m.in., że zarabianie pieniędzy nie powinno być główną motywacją do założenia studia.
Gusta i guściki graczy Baldur’s Gate 3. Larian podzielił się toną ciekawostek, ujawniając, ile osób skusiło się na romans z Shadowheart, a ile preferuje niedźwiedzie i macki
Marcin Przała, 7 sierpnia 2024, 19:16
Beligjskie studio Larian świętuje pierwszą rocznicę premiery Baldur's Gate 3, dostarczając graczom masę interesujących statystyk na temat swojego opus magnum.
Twórca niezależnego hitu tak bardzo nie chce, żeby Balatro stało się grą hazardową, że zastrzegł to w testamencie. Znakomita sprzedaż produkcji zaowocuje darmową zawartością
Marcin Bukowski, 7 sierpnia 2024, 16:37
Twórca karcianki Balatro zapisał w testamencie specjalną klauzulę, na mocy której produkcja nigdy nie będzie mogła trafić do kasyn bądź firm hazardowych.
Tajemniczy Joel z Helldivers 2 uchwycony na filmiku. To on ma być źródłem nieszczęść i radości graczy
Jakub Błażewicz, 2 sierpnia 2024, 09:37
Bóg wojny Helldivers 2 nie ujawnił swojego oblicza, ale Joel pokazał swoją moc tak w grze, jak i poza nią.
Ceremonia otwarcia Igrzysk Olimpijskich w Paryżu została uświetniona przez zakapturzoną postać przypominającą Arno z Assassin’s Creed: Unity
Michał Harat, 26 lipca 2024, 21:37
Na otwarciu tegorocznych Igrzysk Olimpijskich w Paryżu pojawiła się tajemnicza, zakapturzona postać. Bardzo możliwe, że wykonana przez nią parkourowa choreografia została zainspirowała przez serię Assassin’s Creed.
Deweloper stracił dostęp do kodu źródłowego własnej gry, więc wycofał ją ze sprzedaży na Steamie
Jakub Błażewicz, 25 lipca 2024, 14:55
Twórcy Quantum Lock nie są pierwszymi deweloperami, którym udało się stracić kod źródłowy swojej gry.
Takiego systemu kreowania postaci jeszcze nie było. W nowej grze akcji fantasy autorów Warframe stworzymy matkę, by określić wygląd naszej postaci
Agnieszka Adamus, 21 lipca 2024, 17:23
Do sieci trafił obszerny gameplay z Soulframe. Wynika z niego, że na początku zabawy będziemy musieli stworzyć matkę dla naszej postaci.
Grając w Baldur’s Gate 3 w nieszablonowy sposób, fan znalazł niezwykle ukryte zadanie. Jest ono dowodem na to, że Larian Studios przewidziało każdy ruch gracza
Agnieszka Adamus, 21 lipca 2024, 14:22
Pewien twórca treści postanowił sprawdzić, jak potoczy się akcja Baldur's Gate 3, gdy porzuci Kamienie Pustki w specyficznych miejscach. W ten sposób udało mu się odkryć nowe zadanie.
Twórca Counter-Strike nie żałuje sprzedania marki Valve, ale wolałby osłabić AWP
Jakub Błażewicz, 19 lipca 2024, 13:54
Minh „Gooseman” Le docenia to, jak Valve podtrzymało dziedzictwo Counter-Strike'a. Co najwyżej żałuje, że nie poprawił zawczasu balansu broni.
„Nie możemy robić takich gier, bo się nie sprzedają”. W sukces BioShocka nie wierzył nawet jego twórca. Gdyby nie pasja i upór devów, nie byłoby wielkiego hitu
Danuta Repelowicz, 15 lipca 2024, 14:30
O sukcesie decyduje często nie talent, a tupet. Ken Levine ujawnia kulisy powstania BioShocka.
Baldur's Gate 3 otrzymuje tyle nagród, że zakłóca to pracę w Larian Studios
Jakub Błażewicz, 15 lipca 2024, 12:23
Baldur's Gate 3 otrzymuje aż za wiele nagród. Swen Vincke z Larian Studio zdradził, że utrudnia to pracę twórcom.
„Nie liczcie na wielkie hity”. Wydawca Manor Lords nie jest zainteresowany giełdą i „nieskończonym wzrostem”
Jakub Błażewicz, 12 lipca 2024, 13:00
Tim Bender z firmy Hooded Horse (Manor Lords, Against the Storm) ponownie skrytykował wydawców, którzy stawiają na szukanie wielkiego przeboju kosztem studiów.
Swen Vincke wymienił marki, którymi mogłoby się zająć Larian, gdyby nie dostało zgody na Baldur's Gate 3. „Nie mieliśmy dużego wyboru”
Jakub Błażewicz, 12 lipca 2024, 11:05
Baldur's Gate to jedna z niewielu marek, które Swen Vincke rozważał jako szansę Larian Studios na przyciągnięcie do nowej gry zespołu szerszego grona odbiorców.
Na Steam trafia coraz więcej gier, ale nie przekłada się to na liczbę hitów
Jakub Błażewicz, 10 lipca 2024, 13:48
Na Steamie ukazuje się coraz więcej gier, przy czym nie przekłada się to na wzrost liczby gier często ocenianych przez użytkowników platformy Valve.
Dlaczego celem Vault-Tec były eksperymenty społeczne? Twórca Fallouta przedstawił mroczną teorię o Kryptach
Marcin Bukowski, 9 lipca 2024, 16:56
Twórca Fallouta podzielił się z graczami teorią na temat powstania ikonicznych krypt. Najważniejszą poszlaką jest ich liczba.
Żeby osiągnąć taką grafikę, Microsoft potrzebował zgody rządu USA i 4 lat prac. Aktualizacja MSFS to Święty Graal twórców
Jakub Błażewicz, 3 lipca 2024, 12:03
Poprzedni Microsoft Flight Simulator będzie rozwijany nawet po debiucie nowej odsłony. Do gry właśnie trafiła amerykańska aktualizacja.
Gracz WoW-a podjął się absurdalnego wyzwania. Po 20 godzinach przygotowań i ponad 100 próbach zaklikał na śmierć wymagającego bossa
Zuzanna Domeradzka, 2 lipca 2024, 18:35
Graczowi World of Warcraft udało się w pojedynkę pokonać pewnego bossa i to dość nietypowym sposobem. Ręcznie klikał on każdą umiejętność.
Dociekliwi gracze odkrywają tajemnice Elden Ring: Shadow of the Erdtree. Jeden z nich obnażył sekrety Boskiej Bestii Tańczącego Lwa
Marcin Bukowski, 2 lipca 2024, 13:00
Dataminerzy zaczęli odkrywać pierwsze ciekawostki dodatku Shadow of the Erdtree. Dzięki nim możemy przyjrzeć się twarzom postaci oraz poznać tajemnicę Boskiej Bestii.
Sid Meier przypomniał fascynującą historię Wiecznej Wojny w Cywilizacji
Adrian Werner, 27 czerwca 2024, 13:14
Projektant Sid Meier przypomniał legendarną już historię Wiecznej Wojny, czyli rozgrywki w Civilization II, która doszła do 3991 roku i zdominowana była przez niekończący się konflikt z użyciem broni nuklearnych.
Tą metodą możecie sprawdzić, ile wydaliście na gry na Steamie, których nigdy nie odpaliliście
Jakub Błażewicz, 26 czerwca 2024, 12:36
Kolekcje nigdy nieuruchomionych gier tylko 10% użytkowników są warte prawie 2 miliardy dolarów.
Total War są „niegrywalne” przez większość produkcji. Znienawidzony twórca ujawnia kulisy fatalnej premiery Rome 2
Jakub Błażewicz, 26 czerwca 2024, 09:04
Julian McKinlay oberwał za nieporadne AI w Total War: Rome 2. Mimo że, jak twierdzi po ponad 10 latach, nie on odpowiadał za ten stan, a „paskudnie nieprawidłowe zarządzanie” projektem przez szefów Creative Assembly.
Ubisoft upamiętnił 117 fanów Anno 117: Pax Romana na „zwoju sławy”. 17 najlepszych zostało zabawnie wyróżnionych przez „rzymskiego” klikona
Kamil Kleszyk, 22 czerwca 2024, 12:23
W ramach promocji kolejnej odsłony serii Anno Ubisoft udostępnił utrzymane w humorystycznym tonie wideo, na którym przywołuje komentarze graczy pragnących produkcji osadzonej w czasach Imperium Rzymskiego.
Wiedźmin dostał własną kawę, ale cena dostawy nie spodobała się fanom
Jakub Błażewicz, 21 czerwca 2024, 13:15
Grupa CD Projekt i firma Geek Grind zaprezentowały kawy i herbaty na licencji Wiedźmina. Produkty są już dostępne w przedsprzedaży, ale nie liczcie na tanią dostawę do Polski.
Fan przerobił Baldur’s Gate 3 tak, by działało na niemal 40-letnim komputerze. Efekt zdumiewa, a pierwszy akt gry sprawdzicie za darmo na własnym PC
Marcin Bukowski, 18 czerwca 2024, 21:14
Jeden z fanów Baldur’s Gate 3 opracował pierwszy akt gry w wersji na przenośny komputer z 1983 roku. Końcowy efekt jest bardzo interesujący.
Błędy w Baldur's Gate 3 mogły sprawić, że część graczy nadal nie odkryła sekretnych dialogów Shadowheart
Jakub Błażewicz, 17 czerwca 2024, 13:55
Gracze Baldur's Gate 3 nie do końca rozumieli, co decyduje o kluczowej edycji w jednym z wątków gry. Po części dlatego, że – jak się okazuje – ów quest jest nieco zbugowany.
Chcesz zwrócić zakupioną grę? Nie ma problemu, ale musisz pokonać twórcę w starciu 1 na 1. Uważaj jednak, bo to mistrz Terrarii
Kamil Kleszyk, 15 czerwca 2024, 11:05
Wedle nowych zasad każdy gracz może ubiegać się o zwrot pieniędzy przeznaczonych na zakup Terrarii bez podawania przyczyny. Aby jednak było to możliwe, należy pokonać w grze jej twórcę.