„Chciałem mieć pewność, że Crysis się nie zestarzeje". Reżyser gry, która paliła nasze komputery, wyjaśnił, jaki cel przyświecał twórcom legendarnego FPS-a
Twórca Crysisa, Cevat Yerli, odniósł się do kwestii niebotycznie wysokich wymagań, jakie gra z 2007 roku stawiała komputerom. Deweloper przyznał, że pragnął, aby produkcja wyglądała dobrze nawet wiele lat po premierze.
Debiutująca w 2007 roku gra Crysis od studia Crytek była projektem przełomowym, jeśli chodzi o aspekt wizualny. Można wręcz pokusić się o stwierdzenie, że produkcja Electronic Arts pod tym względem znacznie wyprzedzała inne tworzone wówczas tytuły (i wiele późniejszych). Niestety ceną za taką jakość strzelanki były wysokie wymagania sprzętowe, które jeszcze przez lata stanowiły temat wielu memów.
Podczas niedawnego wywiadu dla papierowego wydania PC Gamera reżyser gry, Cevat Yerli, odniósł się do tych żartów i przyznał, że starał się, aby Crysis był wyjątkowym tytułem nawet po upływie długiego czasu.
Chciałem się upewnić, że Crysis się nie zestarzeje, że jest przyszłościowy, co oznacza, że jeśli zagram w niego za trzy lata, powinien wyglądać lepiej niż dzisiaj.
Wiele osób próbowało natychmiast podkręcić Crysisa do maksimum. A ja im na to: „Och, nie po to stworzyliśmy ustawienia ultra czy bardzo wysokie”.
Yerli dał również do zrozumienia, że docenia popularność Crysisa jako miernika mocy naszego sprzętu.
To był ten ambiwalentny rodzaj mema, który był dobry i zły, ale tak naprawdę mi się podobał. W zeszłym roku Jensen [Huang] z Nvidii ogłosił nową kartę graficzną, i powiedział: „Tak, może uruchomić Crysisa”.
Jak wspominają dziennikarze PC Gamera, Yerli był tak skoncentrowany na tym, aby wygląd dżungli w Crysisie był wyjątkowy, iż wśród deweloperów krążył żart, że w grze „jedno drzewo ma wbudowane więcej technologii niż cały algorytm renderowania Far Cry” (poprzedniej gry od Cryteka).
Deweloper wspomniał, że szczególnie zadowolony był z cieni i shaderów, dzięki którym potrafili odwzorować takie szczegóły, jak chociażby rumieńce na twarzach postaci.
Zaszaleliśmy z tym – przyznał twórca.
Na koniec warto dodać, że aktualnie w przygotowaniu jest czwarta odsłona serii Crysis. Niestety o projekcie wciąż nie wiadomo zbyt wiele, a ostatnie informacje na jego temat pochodzą z 2023 roku.