Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 25 kwietnia 2023, 10:46

God of War doskonale pokazuje, jak na przestrzeni lat wzrósł koszt produkcji gier

Były prezes SIE Worldwide Studios, Shuhei Yoshida, wypowiedział się na temat wzrostu kosztu produkcji gier na przestrzeni ostatnich 12 lat. Stworzenie gry AAA kosztuje dziś niemal 5 razy tyle, co w 2010 roku.

Źródło fot. Sony Interactive Entertainment
i

Koszty życia rosną, wszystko wokół drożeje, więc siłą rzeczy producenci gier również muszą liczyć się z większymi wydatkami. Wzrosty sięgają nawet 400% na przestrzeni ostatnich 12 lat.

Gry drożeją, wszystko drożeje

Shuhei Yoshida, który przez 11 lat pełnił funkcję prezesa Sony Interactive Entertainment Worldwide Studios, w niedawnym wywiadzie wyraził subiektywną opinię na kilka ciekawych tematów – jednym z nich były koszty produkcji gier.

  1. Shuhei wyjawił, że obecnie stworzenie gry AAA jest droższe niemal 5-krotnie w porównaniu do 2010 roku.
  2. Za przykład posłużyła seria God of War – wyprodukowanie GoW3 kosztowało 44 mln dolarów (w przeliczeniu na dzisiejszy kurs: ok. 180 mln złotych), a wydany w zeszłym roku GoW Ragnarok mógł pochłonąć aż 200 milionów dolarów (ok. 820 mln zł).

Dużo, prawda? Niestety horrendalnie wysokie koszty produkcji gier AAA stały się chlebem powszednim. Dla przykładu stworzenie Forspoken kosztowało ok. 100 mln dolarów, czyli tyle samo, co Shadow of the Tomb Raider. Na deweloping Cyberpunka 2077 „Redzi” przeznaczyli aż 170 mln dol., a na marketing gry kolejne ok. 140 mln dolarów. Jak widać, na wyprodukowanie gry AAA w 2023 nierzadko potrzeba fortuny.

Twórcy „indyków” nie mają lekko

Shuhei Yoshida w rozmowie poświęcił też chwilę, by docenić pracę twórców gier niezależnych.

Zdobywanie funduszy na gry jest trudne, ale nawet jeśli Ci się to uda i stworzysz niesamowity tytuł, istnieje niebezpieczeństwo, że utknie on wśród wielu innych świetnych gier, których nikt nie zna. Dlatego ważni […] są doświadczeni niezależni wydawcy.

Kiedy byłem w Sao Paolo w zeszłym roku, byli tam skauci z Devolvera, Curve Digital, Team17, wszyscy szukali talentów, gier, które tylko lokalni twórcy mogą stworzyć – biorąc pod uwagę tło kulturowe, mitologię, oprawę graficzną, muzykę.... Branża wciąż się rozwija i mam nadzieję, że nadal będzie wspierać kreatywnych ludzi.

– mówi Shuhei

Gry muszą sprzedawać się lepiej

Co ciekawe, licząc od 2010 roku cena za egzemplarz gry wzrosła jedynie o 10 dolarów/euro (GoW3 kosztował w dniu premiery 59,99 dol., a GoW Ragnarok 59,99 dol. na PS4 i 69,99 dol. na PS5). W efekcie twórcy muszą dobrze planować swoje wydatki i liczyć na sprzedaż większej liczby kopii gry, aby na niej zarobić – więcej o tym przeczytacie w naszym artykule.

Jakub Tarchała

Jakub Tarchała

Pierwsze treści zamieszczał w serwisie YouTube, jednak pisanie tekstów bardziej przypadło mu do gustu. W 2020 roku założył skromnego bloga, na którym publikował recenzje gier, a dwa lata później połączył pracę z hobby i rozpoczął przygodę z pisaniem dla GryOnline.pl. Uwielbia nietuzinkowe poczucie humoru Terry'ego Pratchetta i tajemnice wszechświata zawarte w powieściach Stanisława Lema. Chętnie ogląda komedie i horrory. Wielką miłością darzy uniwersum Stalkera (zarówno growe, książkowe, jak i pastowe). W wolnych chwilach gra na gitarze oraz kolekcjonuje karty Marvela.

więcej

TWOIM ZDANIEM

W jakie gry grasz częściej? (indie vs AAA)

26,6%
W "indyki"
73,4%
W gry wysokobudżetowe
Zobacz inne ankiety