kulisy produkcji (gry) - newsy i ciekawostki (6)
Były pracownik o sukcesie Naughty Dog: wyzysk ludzi i pieniądze Sony
Jakub Błażewicz, 13 marca 2020, 16:38
Kolejny były pracownik Naughty Dog wypowiedział się na temat warunków pracy w studiu. Według Jonathana Coopera firma ma wielu utalentowanych, lecz niedoświadczonych twórców, co powoduje opóźnienia w produkcji i konieczność crunchu. Twierdzi też, że sukces zespołu to przede wszystkim zasługa finansowania Sony.
Ostry crunch twórców The Last of Us 2
Paweł Woźniak, 12 marca 2020, 18:44
Z najnowszego tekstu autorstwa Jasona Schreiera dowiadujemy się, że powstanie drugiej odsłony The Last of Us obarczone zostało sporym crunchem wśród pracowników Naughty Dog. Podobna sytuacja miała miejsce przy poprzednich produkcjach tego studia.
Plotka o WoW: Battle for Azeroth - porażka patcha 8.3 to efekt pośpiechu
Patryk Manelski, 30 stycznia 2020, 09:11
Polski youtuber Nexos, znany z tworzenia materiałów o WoW-ie, rzucił nowe światło na problemy, z jakimi borykał się Blizzard przy tworzeniu patcha 8.3 do World of Warcraft: Battle for Azeroth.
Problemy z wydajnością Cyberpunk 2077 – twórca God of War komentuje plotki
Bartosz Krawcewicz, 25 stycznia 2020, 14:15
Cory Barlog, twórca obsypanej nagrodami gry God of War, skomentował nieoficjalne doniesienia o powodach przesunięcia premiery Cyberpunka 2077 z kwietnia na wrzesień tego roku. Na podstawie własnych doświadczeń wyjaśnił, dlaczego plotka nie trzyma się kupy.
Plotka: przy produkcji Cyberpunk 2077 pomaga QLOC i dwa inne studia [Aktualizacja]
Adrian Werner, 24 stycznia 2020, 16:10
Najnowsze doniesienia wskazują na to, że CD Projekt RED nie tworzy gry Cyberpunk 2077 samodzielnie. Studio miało zaangażować do prac nad projektem kilku innych polskich deweloperów, takich jak QLOC, Crunching Koalas czy Testronic.
Doom Eternal - producent przyznaje, że nie obeszło się bez crunchu
Bartosz Świątek, 22 stycznia 2020, 10:58
Marty Stratton - producent wykonawczy Doom Eternal - przyznał w wywiadzie udzielonym serwisowi VG24/7, że mimo przesunięcia daty premiery o kilka miesięcy, dopracowanie gry wymagało od deweloperów crunchu.
Cyberpunk 2077 – mimo opóźnienia crunch będzie konieczny
Adrian Werner, 17 stycznia 2020, 11:29
Opóźnienie premiery gry Cyberpunk 2077 nie oznacza, że twórcy unikną crunchu. Szefostwo CD Projekt RED spodziewa się, że deweloperzy będą musieli pracować dłużej. Dowiedzieliśmy się także, że grę od wielu miesięcy da się już przejść od początku do końca.
Doom Eternal z kampanią na ponad 20 godzin. Twórca opowiada o pracy nad grą
Bartosz Świątek, 17 stycznia 2020, 11:03
Hugo Martin - dyrektor kreatywny znanego studia id Software, które obecnie pracuje nad strzelanką Doom Eternal - poinformował, że przejście kampanii fabularnej wspomnianej produkcji zajmie graczom od 23 do 30 godzin.
Star Wars Jedi: Upadły zakon - Lucasfilm nie chciało gry o Jedi
Paweł Woźniak, 10 stycznia 2020, 19:26
Z podcastu AIAS Game Maker’s możemy dowiedzieć się, że początkowo wytwórnia posiadająca prawa do marki Gwiezdnych wojen nie chciała zgodzić się, aby dzieło studia Respawn Entertainment skupiało się na rycerzach Jedi. Zamiast tego zaproponowali oparcie go o łowców nagród i walce za pomocą blasterów.
Witchfire - nowy gameplay i kulisy produkcji
Konrad Serafiński, 5 grudnia 2019, 10:50
Studio The Astronauts pochwaliło się krótkim materiałem wideo prezentującym rozgrywkę w grze Witchfire. Wraz z filmem pojawił się nowy dziennik deweloperski, w którym Adrian Chmielarz zdradza kulisy produkcji.
Remedy zadowolone z Control. Gra nie jest hitem, ale sprzedaje się dobrze
Adrian Werner, 5 grudnia 2019, 09:47
Prezes studia Remedy Entertainment zdradził, że wyprodukowanie gry Control kosztowało niecałe 30 mln euro. Zespół jest zadowolony z dotychczasowych wyników sprzedaży i spodziewa się, że gra będzie radziła sobie dobrze jeszcze przez długi czas.
Frostbite jest jak bolid F1 – Aaryn Flynn o pracy BioWare z silnikiem. „Spowalniał nas”
Krystian Pieniążek, 19 listopada 2019, 17:29
Frostbite to technologia, która napędza większość flagowych tytułów wydawanych przez firmę EA. Aaryn Flynn, który przez lata pracował w studiu BioWare, twierdzi jednak, że korzystanie z niej rodzi problemy porównywalne z okiełznaniem bolidu F1.
Twórcy serii Diablo: „Starego Blizzarda już nie ma"
Konrad Serafiński, 19 listopada 2019, 10:35
Blizzard od dłuższego czasu boryka się z problemami PR-owymi. Swoją cegiełkę do tego tematu dołożyli byli pracownicy i twórcy serii Diablo, którzy pojawili się na imprezie dla fanów Path of Exile - nie odmawiając sobie okazji do skomentowania działań firmy.
Diablo 2 Remaster nie powstanie rzekomo z powodu utraty kodu źródłowego
Krzysztof Kałuziński, 18 listopada 2019, 19:32
Remaster Diablo II prawdopodobnie nigdy nie nadejdzie przez uszkodzony kod źródłowy. Autorzy oryginału opowiedzieli o problemie, na jaki natrafili, tworząc drugą odsłonę kultowej serii z gatunku hack'n'slash.
Dr DisRespect - streamowanie bardziej opłacalne niż praca przy Call of Duty
Paweł Woźniak, 23 października 2019, 12:19
Jeden z najpopularniejszych streamerów, Dr DisRespect, zdradził, dlaczego nie opłaca mu się już wrócić do pracy przy tworzeniu gier wideo. Powód jest banalnie prosty - zarobki. Kilkadziesiąt tysięcy dolarów wypłaty za pracę nad Call of Duty: Advanced Warfare jest śmiesznie małą kwotą przy obecnych dochodach streamera.
Wiedźmin (Netflix) ma unikać CGI - twórcy serialu stawiają na autentyzm
Jakub Błażewicz, 11 października 2019, 11:07
Serial Wiedźmin nie będzie nadużywał CGI. Taką deklarację złożyli producenci Netfliksa (w tym Lauren S. Hissrich), zapewniając, że starano się maksymalnie ograniczyć wykorzystanie obrazów generowanych przez komputer.
Korupcja i upadek wartości - były pracownik Blizzarda opowiada o chińskim wpływie na branżę
Bartosz Świątek, 11 października 2019, 10:21
Mark Kern - były Team Leader Blizzard Entertainment - odniósł się na Twitterze do głośnej afery powiązanej z protestami w Hongkongu. Jego zdaniem koncern postępuje wbrew własnym wartościom. Deweloper przytacza też kilka historii, które obrazują zasięg wpływów i metody działania chińskich firm w branży gier.
Nagrania głosów do RDR2 trwały pięć lat; ciekawostki z produkcji gry
Bartosz Świątek, 9 września 2019, 12:06
W czasie konwentu Fan Expo Canada 2019 odbył się panel z udziałem kilku aktorów, którzy wcielili się w postacie w Red Dead Redemption 2. Dzięki pytaniom zadanym przez fanów poznaliśmy sporo smaczków i detali zza kulis produkcji.
Chucklefish komentuje sprawę wyzysku młodych programistów
Bartosz Faryna, 3 września 2019, 15:00
Doczekaliśmy się odpowiedzi studia Chucklefish na oskarżenia o wyzysk młodych programistów w trakcie tworzenia gry eksploracyjnej Starbound. Nie wszyscy są zadowoleni ze słów zawartych w oświadczeniu studia.
Obecność AMD Zen 2 diametralnie skróci czas produkcji gier na PS5
Konrad Serafiński, 1 września 2019, 08:35
Tim Ash ze studia BoxFrog Games uważa, że procesor AMD Zen 2, który będzie napędzał PlayStation 5 oraz Xboksa Scarlett, jest ogromnym krokiem naprzód i diametralnie skróci czas produkcji gier.
System Shock 2 NewDark, czyli „jak tajemniczy fan wskrzesił kultową grę”
Jakub Błażewicz, 14 sierpnia 2019, 21:47
Zapowiedź System Shock 2: Enhanced Edition już za nami, ale to nie pierwszy powrót kultowej produkcji zespołu Looking Glass Studios. Tytuł pojawił się ponownie najpierw dzięki aktualizacji stworzonej przez… anonimowego fana. Do dziś nie odkryto jego tożsamości.
Cyberpunk 2077 ma wyrwać graczy ze strefy komfortu. Wywiad o kiczu i buncie w grze
Bartosz Świątek, 9 sierpnia 2019, 13:25
Polskie Radio przeprowadziło obszerny wywiad z jednym z deweloperów ze studia CD Projekt RED. Paweł Sasko opowiedział m.in. o świecie i cyberpunkowej konwencji, procesie produkcji i presji, która towarzyszy gigantycznym oczekiwaniom.
Rockstar Games zaczyna lepiej traktować pracowników
Bartosz Świątek, 7 sierpnia 2019, 09:49
Firma Rockstar Games zaoferowała testerom swoich gier umowy o pracę na pełny etat, a także zmieniła niektóre drakońskie zasady, skutkujące bardzo złymi warunkami. Zgodnie z zeszłorocznymi doniesieniami, osoby znajdujące się w tej grupie należały do najbardziej wyzyskiwanych pracowników brytyjskiego studia.
Twórcy Uncharted i The Last of Us o crunchu w Naughty Dog
Konrad Serafiński, 27 lipca 2019, 12:10
Okazuje się, że temat crunchu dotyka nawet najbardziej cenione przez graczy studia deweloperskie. Tak też jest w przypadku Naughty Dog, którego byli i obecni pracownicy podzielili się kilkoma informacjami zza kulis pracy firmy.
Wiedźmin Netflixa to serial dla dorosłych - twórcy o kulisach produkcji
Jakub Błażewicz, 19 lipca 2019, 13:05
Lauren S. Hissrich podzieliła się nowymi informacjami na temat serialu Wiedźmin. Showrunnerka zdradziła, czego możemy spodziewać się po pierwszym sezonie, a także odniosła się do kontrowersji wokół aktorów wcielających się w Geralta oraz Ciri.
AMD wycofuje z produkcji karty Radeon 7
Konrad Serafiński, 14 lipca 2019, 09:56
Firma AMD zdecydowała się zakończyć produkcję kart graficznych Radeon VII. Takie informacje podaje serwis Cowcotland. Głównym powodem są wysokie koszty produkcji oraz pojawienie się kart z rodziny Navi.
Bohater Star Wars Jedi Fallen Order nie jest kobietą z powodu Rey
Jakub Błażewicz, 8 lipca 2019, 18:52
Stig Asmussen, reżyser gry Star Wars Jedi: Upadły Zakon, wypowiedział się na temat głównego bohatera produkcji. Według twórcy zespół zdecydował się na ludzkiego mężczyznę z powodu... Rey z nowej trylogii Gwiezdnych wojen.
Sony, Microsoft i Nintendo chcą ograniczyć produkcję konsol w Chinach
Konrad Serafiński, 7 lipca 2019, 09:40
Według raportu Nikkei Asian Review, Sony oraz Microsoft i Nintendo planują ograniczyć produkcję konsol w Chinach. Wszystko ze względu na impas polityczny pomiędzy USA oraz Chinami, w konsekwencji którego towary z Państwa Środka zostaną obłożone dodatkowym cłem.
Twórcy polskiego Witchfire mówią o inspiracjach Dark Souls
Jakub Błażewicz, 5 lipca 2019, 13:35
Adrian Chmielarz ze studia The Astronauts wypowiedział się na temat podobieństw między Witchfire a serią Dark Souls. Twórca nie ukrywa, że dzieła From Software są inspiracją dla polskiego zespołu. Jednak ekipa nie kopiuje z gier japońskiego dewelopera, lecz korzysta z identycznego podejścia przy tworzeniu swojej produkcji.
Szef Infinity Ward Polska o możliwościach silnika CoD: Modern Warfare
Dariusz Matusiak, 27 czerwca 2019, 16:54
Nowy silnik graficzny dla serii Call of Duty, który zostanie wykorzystany w nadchodzącym Modern Warfare, powstaje w Polsce, w krakowskim oddziale studia Infinity Ward. Szef projektu, Michał Drobot, opowiedział ze szczegółami o możliwościach tej technologii.
Były szef Blizzarda: kasujemy 50% gier, nad którymi zaczynamy pracować
Bartosz Świątek, 27 czerwca 2019, 16:23
Mike Morhaime – były szef studia Blizzard Entertainment – zdradził w czasie wypowiedzi na konferencji Gamelab w Barcelonie, że jego była firma kasuje połowę projektów, które zaczyna tworzyć. Przyczyny, dla których produkcje są porzucane, bywają bardzo różne.
„Praca przy CoD Black Ops 4 była piekłem” - śledztwo Jasona Schreiera
Adrian Werner, 27 czerwca 2019, 13:39
Dzięki serwisowi Kotaku dowiedzieliśmy się o fatalnych warunkach pracy w studiu Treyarch, znanym z cyklu Call of Duty: Black Ops. Dotyczą one zwłaszcza testerów.
Twórcy God of War chcieli wyciąć Kratosa
Jakub Błażewicz, 26 czerwca 2019, 21:00
Cory Barlog po raz kolejny wypowiedział się na temat kulisów produkcji God of War. Reżyser ujawnił, że twórcy poważnie rozważali usunięcie Kratosa z gry. Podobny los omal nie spotkał Atreusa.
Czy tania sensacja ma sprzedać CoD: Modern Warfare?
Bartosz Świątek, 26 czerwca 2019, 12:19
Michael Condrey, współzałożyciel Sledgehammer Games, uważa, że Call of Duty: Modern Warfare być może posuwa się za daleko w swoim sposobie ukazania wojny. Zdaniem dewelopera studio Infinity Ward mogło zostać popchnięte do stworzenia kontrowersyjnej gry przez wydawcę – firmę Activision.
Epic Games było blisko skasowania Fortnite'a
Jakub Mirowski, 15 czerwca 2019, 11:48
Rod Fergusson, były szef produkcji w firmie Epic Games, ujawnił, że tuż przed swoim odejściem w 2012 roku próbował skasować grę Fortnite - projekt, który według niego nie rokował wówczas dobrze na przyszłość.
Twórca Elden Ring komentuje współpracę z George'em R.R. Martinem
Konrad Serafiński, 13 czerwca 2019, 10:40
Hidetaka Miyazaki podzielił się z mediami krótką historią nawiązania współpracy z George'em R.R. Martinem przy okazji tworzenia gry Elden Ring. Dowiedzieliśmy się również, że tytuł zaoferuje „jeszcze bardziej otwarty” świat niż np. Dark Souls, do tego przemierzymy go na koniu.
Keanu Reeves to druga najważniejsza postać w Cyberpunku 2077
Jakub Błażewicz, 12 czerwca 2019, 21:01
Marciń Iwiński ze studia CD Projekt RED odniósł się do obecności Keanu Reevesa w Cyberpunku 2077. Według twórcy, aktor jest drugą postacią pod względem liczby kwestii dialogowych w grze i odegra istotną rolę w historii. Prócz tego dowiedzieliśmy się, że występ Reevesa na targach E3 2019 był równie wielkim zaskoczeniem dla nas, co dla niego samego.
Cyberpunk 2077 – twórcy kuszą pre-orderem w ukrytej wiadomości
Krystian Pieniążek, 10 czerwca 2019, 07:27
Ekipa CD Projekt Red ma w zwyczaju publikować ukryte wiadomości skierowane do graczy. W najnowszej, związanej z Cyberpunkiem 2077, twórcy tłumaczą się z braku publicznego dema i liczby edycji gry oraz zachęcają do składania zamówień przedpremierowych.
Były pracownik Valve o tym, dlaczego nie opłaca się tworzyć Half-Life 3
Paweł Woźniak, 6 czerwca 2019, 15:12
W sieci pojawił się anonimowy wpis byłego pracownika Valve. Wspomina on między innymi o anulowanych pracach nad Left 4 Dead 3 oraz Half-Life 3. Oprócz tego pisze też o polityce, która panuje w firmie od ostanich kilku lat.
Todd Howard: wiedzieliśmy, że Fallout 76 nie otrzyma wysokich ocen
Bartosz Świątek, 3 czerwca 2019, 09:21
Todd Howard ze studia Bethesda przyznał w wywiadzie udzielonym serwisowi IGN, że jego firma spodziewała się, iż premiera Fallouta 76 będzie problematyczna. Twórcy oczekiwali słabych ocen i byli świadomi wielu z problemów gry.
Najlepsi streamerzy zarabiają przeszło 50 tys. dolarów w godzinę
Bartosz Świątek, 21 maja 2019, 14:06
Dziennik The Wall Street Journal przyjrzał się bliżej zarobkom najpopularniejszych streamerów. Niektórzy z nich są w stanie zarobić ponad 50 tys. dolarów za godzinę grania w nową produkcję.
Cyberpunk 2077 bez tak intensywnego crunchu jak Wiedźmin 3
Adrian Werner, 18 maja 2019, 09:41
Szefowie studia CD Projekt RED zadeklarowali, że pod względem crunchu końcowy etap produkcji Cyberpunka 2077 ma być łagodniejszy dla deweloperów, niż miało to miejsce w przypadku Wiedźmina 3. Nadgodziny mają być dobrowolne.
Sterowniki GeForce 430.64, dokument o powstawaniu God of War i inne wieści
Miłosz Szubert, 10 maja 2019, 17:05
Dziś piszemy o nowych sterownikach graficznych od firmy Nvidia, obecności gry RPG Werewolf: The Apocalypse - Earthblood od Cyanide na targach E3 oraz niemal dwugodzinnym filmie dokumentalnym o kulisach powstawania God of War. Witajcie w wieściach ze świata – codziennej porcji krótkich wiadomości.
Forbes o problemach Star Citizen: „niekompetencja na kosmiczną skalę”
Jakub Błażewicz, 4 maja 2019, 13:27
Magazyn Forbes opublikował artykuł poświęcony Star Citizen. Z tekstu wynika, że produkcja gry nie przebiega najlepiej, a Cloud Imperium Games mogą skończyć się pieniądze przeznaczone na rozwój tytułu. Powodem ma być „niekompetencja i złe zarządzanie” projektem przez Chrisa Robertsa, marnującego czas i środki studia.
Days Gone zawierało wybory moralne, ale ostatecznie je wycięto
Bartosz Świątek, 30 kwietnia 2019, 13:50
Deweloperzy z Bend Studio postanowili wyciąć pewną mechanikę z Days Gone – gry akcji z otwartym światem wydanej niedawno na PS4. W oryginalnej wersji tej produkcji istniała możliwość podejmowania wyborów moralnych. Twórcy zdecydowali, że bez tego rozwiązania gra będzie lepsza.
Twórcy Mortal Kombat o crunchu: „sto godzin pracy to była norma"
Konrad Serafiński, 28 kwietnia 2019, 12:55
Na Twitterze zawrzało od postów byłych pracowników NetherRealm, którzy twierdzą, że nad kolejnymi odsłonami Mortal Kombat czy Injustice pracowali nawet po 100 godzin tygodniowo. Crunch nie był jedyną niedogodnością, bowiem za nadgodziny nie wypłacano premii.
Respawn nie chce harować jak Epic - Apex Legends z aktualizacjami co sezon
Bartosz Świątek, 25 kwietnia 2019, 17:31
Vince Zampella ze studia Respawn Entertainment poinformował, że jego firma nie planuje stosować w przypadku Apex Legends modelu rozwoju podobnego do Fortnite, czyli cotygodniowych aktualizacji. Twórcy planują dostarczać nową zawartość tak jak teraz, czyli raz na sezon.
Deweloperzy od Fortnite pracują nawet po 100 godzin w tygodniu
Agnieszka Adamus, 24 kwietnia 2019, 16:44
Każdy sukces ma swoją cenę. Fortnite okazał się kurą znoszącą złote jaja, jednak ekipę rozwijającą produkcję kosztuje to wiele zdrowia. Pracownicy są skrajnie przemęczeni. Skazani są często na pracę po 12 godzin dziennie 7 dni w tygodniu.
Imponująca skala inwestycji w Epic Store. Deweloperzy dostają miliony
Przemysław Bartula, 23 kwietnia 2019, 08:29
Dzięki dociekliwości jednego z użytkowników forum ResetEra poznaliśmy przybliżone kwoty, jakie Epic Games płaci twórcom gier za czasową wyłączność na sprzedaż w swoim sklepie. W przypadku strategii Phoenix Point mowa nawet o ponad dwóch milionach dolarów.
Były deweloper Obsidian Entertainment o anulowanym KotOR 3
Jakub Mirowski, 14 kwietnia 2019, 15:33
Chris Avellone ujawnił, jaki pomysł na trzecią część serii Knights of the Old Republic miało jego poprzednie studio, Obsidian Entertainment. Graczy ominął m.in. pościg za Darthem Revanem i bitwy z pradawnymi lordami Sithów.