Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 14 sierpnia 2019, 21:47

System Shock 2 NewDark, czyli „jak tajemniczy fan wskrzesił kultową grę”

Zapowiedź System Shock 2: Enhanced Edition już za nami, ale to nie pierwszy powrót kultowej produkcji zespołu Looking Glass Studios. Tytuł pojawił się ponownie najpierw dzięki aktualizacji stworzonej przez… anonimowego fana. Do dziś nie odkryto jego tożsamości.

System Shock 2 doczeka się oficjalnego odświeżenia, ale to nie pierwszy powrót tej kultowej produkcji. - System Shock 2 NewDark, czyli „jak tajemniczy fan wskrzesił kultową grę” - wiadomość - 2019-08-15
System Shock 2 doczeka się oficjalnego odświeżenia, ale to nie pierwszy powrót tej kultowej produkcji.

Fani niepokojących produkcji science fiction od niedawna mogą cieszyć się z zapowiedzi odświeżenia System Shocka 2 przez Nightdive Studios, które wcześniej wzięło na warsztat pierwszą odsłonę serii. Można by uznać, że oto nadszedł czas na powrót kultowej, lecz nieco zapomnianej produkcji. Dlatego pewnym zdziwieniem może być odkrycie, że oryginalny System Shock 2 doczekał się paru aktualizacji na Steamie, z których ostatnia zadebiutowała… w zeszłym miesiącu. Nie jest to jednak zasługa wydawcy, lecz anonimowego użytkownika – jego tożsamości nie znają nawet twórcy ze studia Nightdive.

System Shock 2 to klasyczny przykład nieopłacalnego arcydzieła. - System Shock 2 NewDark, czyli „jak tajemniczy fan wskrzesił kultową grę” - wiadomość - 2019-08-15
System Shock 2 to klasyczny przykład nieopłacalnego arcydzieła.

System Shock 2 może się dziś cieszyć statusem kultowym, ale wydanie go w 1999 roku raczej trudno uznać za sukces komercyjny. Dość powiedzieć, że ledwie rok później jego autorzy z Looking Glass Studios zmuszeni byli do zamknięcia interesu. Rzecz jasna oznaczało to również brak dalszego wsparcia dla gry, wciąż niepozbawionej błędów, a co gorsza – niezbyt kompatybilnej z nowymi systemami i podzespołami. Co prawda fani próbowali wziąć sprawy w swoje ręce, jednak przez długi czas gra pozostawała niedostępna na kolejnych Windowsach, Linuksach etc. Jak podaje serwis Rock Paper Shotgun, jeszcze w 2012 Stephen Kick – prezes Nightdive Studios – nie mógł znaleźć grywalnej kopii SS2. Sfrustrowany Kick skontaktował się ze Star Insurance Company (do której wówczas należała marka System Shock) z propozycją ponownego wydania oryginalnych odsłon cyklu zamiast – jak planowano – stworzenia kontynuacji.

Prezes Nightdive Studios nie był zachwycony brakiem grywalnej wersji System Shocka 2 na współczesnych urządzeniach. (Źródło: PCGamer) - System Shock 2 NewDark, czyli „jak tajemniczy fan wskrzesił kultową grę” - wiadomość - 2019-08-15
Prezes Nightdive Studios nie był zachwycony brakiem grywalnej wersji System Shocka 2 na współczesnych urządzeniach. (Źródło: PCGamer)

Wydawałoby się, że dalszy przebieg wydarzeń jest oczywisty – Stephen Kick zebrał grupę znajomych deweloperów i wspólnie dostosowali grę pod dzisiejsze komputery. Tak się jednak nie stało. Jakież było bowiem zdziwienie Kicka, gdy niedługo po tej rozmowie pojawiła się… aktualizacja System Shocka 2. Nie tylko pozwalała ona na uruchomienie tytułu na współczesnych maszynach, lecz także usunęła niektóre z błędów oryginału i pozwoliła na tworzenie modyfikacji. Patch pojawił się na francuskim forum Ariane4Ever jako dzieło użytkownika o pseudonimie Le Corbeau, który zamieścił podobny plik dla Thiefa 2 (obie produkcje korzystały z silnika Dark Engine). Lista zmian była na tyle pokaźna, że wielu podejrzewało twórcę o złe zamiary, co na szczęście nie okazało się zgodne z prawdą.

NewDark de facto przywrócił do życia drugiego System Shocka. - System Shock 2 NewDark, czyli „jak tajemniczy fan wskrzesił kultową grę” - wiadomość - 2019-08-15
NewDark de facto przywrócił do życia drugiego System Shocka.

Stephen Kick nie marnował czasu i próbował skontaktować się z Le Corbeau, lecz na próżno. Autor pojawił się dosłownie znikąd – na forum zarejestrował się dopiero w dniu publikacji łatki i nikt nie był w stanie ustalić jego tożsamości. W tej sytuacji prezes Nightdive zdecydował się na intrygujący ruch – zwrócił się do GOG.com z propozycją wydania System Shocka 2 ze wspomnianą łatką (szybko ochrzczoną przez społeczność mianem NewDark), informując sklep o pochodzeniu aktualizacji i wyrzekając się praw do niej. W ten sposób 13 lutego 2013 roku drugi System Shock ponownie ujrzał światło dnia. Już samo to pokazuje, jakim przełomem było dzieło Le Corbeau.

W jaki sposób nieznany koder był w stanie podołać zadaniu, nad którym łamała sobie głowę spora społeczność graczy przez wiele lat? Nikt nie wie tego na pewno, ale część użytkowników przypomniała o pewnym wydarzeniu z 2010 roku. Wtedy na forum Dreamcast-Talk pojawiła się informacja o odkryciu pewnego dysku, zawierającego kod źródłowy produkcji Looking Glass Studios. Powiązanie ze sobą obu tych wydarzeń wydaje się oczywiste.

Twórca NewDark umilił nam czas, jaki był potrzebny na zapowiedzenie oficjalnego odświeżenia System Shocka 2. - System Shock 2 NewDark, czyli „jak tajemniczy fan wskrzesił kultową grę” - wiadomość - 2019-08-15
Twórca NewDark umilił nam czas, jaki był potrzebny na zapowiedzenie oficjalnego odświeżenia System Shocka 2.

Na tym jednak nie koniec, bo Le Corbeau nie zniknął równie nagle, jak się pojawił. W kolejnych latach autor wypuszczał nowe wersje NewDark. Te zwykle zostawały udostępnione jako oficjalne patche na Steamie oraz GOG.com, najpewniej wliczając w to ostatni patch z zeszłego miesiąca („najpewniej”, bo tym razem zabrakło podziękowań dla twórcy, które dołączano do wcześniejszych aktualizacji). Mimo to do dziś nie wiadomo, kim jest Le Corbeau, a Stephen Kick wciąż nie zdołał skontaktować się z nim (lub z nimi), mimo ponawianych wysiłków. Trzeba jednak przyznać, że domniemany Francuz wyrobił sobie renomę wśród fanów System Shocka 2

Jakub Błażewicz

Jakub Błażewicz

Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).

więcej