kulisy produkcji (gry) - newsy i ciekawostki (4)

Twórcy State of Decay w obliczu oskarżeń o znęcanie się i seksizm
Patryk Kubiak, 2 kwietnia 2022, 12:20
State of Decay 3 nadal jest w fazie przedprodukcyjnej. Powodem są wewnętrzne problemy Undead Labs, które ma być toksycznym miejscem pracy.

Nad Baldur's Gate 3 pracuje 10 razy większy zespół niż nad Divinity: Original Sin
Jakub Błażewicz, 23 marca 2022, 22:16
Baldur's Gate III to ambitny projekt dla studia Larian. Nad grą pracuje ogromny zespół, który nie zamierza ograniczać swoich aspiracji.

Fable może mieć problemy; były deweloper o kulisach produkcji
Przemysław Dygas, 23 marca 2022, 11:22
Produkcję Fable mogą trapić problemy. Według najnowszych doniesień studiu Playground Games brakuje pracowników z odpowiednią wiedzą.

Żarty z zabijania Żydów i rozmiarów penisów. Twórcy Ori oskarżani o stworzenie „opresyjnego miejsca pracy”
Patryk Kubiak, 19 marca 2022, 12:35
Byli i obecni pracownicy Moon Studios (seria platformówek Ori), oskarżają założycieli studia o stworzenie „opresyjnego miejsca pracy”. Przedstawiają też dowody na poparcie swoich słów.

Perfect Dark ma się dobrze, mimo odejść pracowników; plotki o kulisach produkcji
Michał Zegar, 17 marca 2022, 21:55
Według dziennikarza Jeza Cordena Perfect Dark ma się dobrze. Odejścia pracowników z The Initiative były wynikiem schizmy w studiu, spowodowanej zmianą kultury pracy. Współpraca z Crystal Dynamics miała ujednolicić wizję gry.

Amazon nie jest dobrym miejscem do tworzenia gier; deweloper o kulisach pracy
Przemysław Dygas, 9 marca 2022, 11:08
Według byłego dewelopera z Amazon Games gra Crucible była z góry skazana na porażkę. Wpływ na to miała m.in. zła organizacja pracy.

Dragon Age 4 jest „w środku produkcji”; BioWare straciło kolejnego producenta
Jakub Błażewicz, 23 lutego 2022, 22:19
Studio BioWare potwierdziło obecny status gry Dragon Age IV. Prace nad grą postępują, aczkolwiek projekt stracił producenta wykonawczego.

BioShock 4 ma „drobne” problemy? Plotki o odejściu pracowników
Jakub Błażewicz, 17 lutego 2022, 13:07
Nie tylko ojciec BioShocka rzekomo ma problemy z nową grą. Według plotek firma 2K Games nie jest też zadowolona z tego, jak przebiega produkcja gry BioShock 4.

Niskie płace, nadgodziny i problemy - Team17 okiem pracowników
Jakub Błażewicz, 11 lutego 2022, 15:14
Team17 ma kłopoty nawet po wycofaniu się z NFT z serii Worms. Pracownicy brytyjskiego dewelopera mają narzekać na niskie płace, problemy z szefostwem i molestowanie.

4 dni pracy w tygodniu - twórcy Homeworld zmieniają zasady w studiu
Adrian Werner, 11 lutego 2022, 10:00
Odpowiedzialne za Homeworld 3 studio Blackbird Interactive poszło śladem Eidos Montreal i przestawiło się na 4-dniowy tydzień pracy.

Assassin's Creed miał zwieńczyć koniec świata i podróż w kosmos
Jakub Błażewicz, 22 stycznia 2022, 16:55
Ucieczka statkiem kosmicznym przed końcem świata – tak miał wyglądać finał Assassin’s Creed dekadę temu.

Produkcja Lego Star Wars: Skywalker to 5 lat crunchu
Jakub Błażewicz, 21 stycznia 2022, 16:27
Pięć lat pełnych crunchu i problemów z nieprzetestowanym silnikiem – tak miała wyglądać produkcja gry LEGO Star Wars: Skywalker Saga według najnowszych informacji.

„Magia BioWare to bzdura” - reżyser Dragon Age: Origins i Dragon Age 2 krytykuje praktyki studia
Jakub Błażewicz, 19 stycznia 2022, 18:50
Mark Darrah nie jest fanem mówienia o „magii BioWare”. Przynajmniej nie w kontekście tego, jak wygląda produkcja gier w jego byłym studiu (i nie tylko tam).

I Am Jesus Christ na materiale podsumowującym dwuletni postęp produkcji
Miriam Moszczyńska, 6 stycznia 2022, 09:25
Studio SimulaM podzieliło się materiałem, w którym możemy prześledzić dwuletni progres, jaki poczyniła produkcja gry I Am Jesus Christ. Premiery tego nietypowego tytułu możemy spodziewać się w tym roku.

Twórca BioShocka od 7 lat nie może skończyć jednej gry - oto dlaczego
Jakub Błażewicz, 3 stycznia 2022, 22:26
Co może mieć gra po siedmiu latach produkcji? Najwyraźniej nie tytuł i datę premiery. Ken Levine, ojciec BioShocka, nie śpieszy się z kończeniem nowego projektu.

Produkcja Bully 2 była problematyczna - pracownicy Rockstara dzielą się szczegółami
Miriam Moszczyńska, 31 grudnia 2021, 10:05
Plotki na temat Bully 2 co jakiś czas pojawiają się w mediach. Jednak według pracowników Rockstar Games gra od 2009 roku znajduje się w martwym punkcie.

Paweł Sasko wyjaśnia, dlaczego w Cyberpunku 2077 brakuje policyjnych pościgów
Przemysław Dygas, 20 grudnia 2021, 12:41
Jeden z deweloperów Cyberpunka 2077 wytłumaczył powody braku policyjnych pościgów w grze. Odpowiedź szybko wzbudziła kontrowersje wśród graczy.

12 godzin nagrań tygodniowo - Tomasz Smokowski o pracy przy FIFA 22
Mikołaj Łaszkiewicz, 17 grudnia 2021, 10:59
Zmiana polskiego komentarza w FIF-ie 22 była bardzo rozbudowanym przedsięwzięciem. Tomasz Smokowski zdradza, że pracował nad grą 12 godzin tygodniowo.

Premiera Star Wars Eclipse dopiero za kilka lat - plotka o problemach Quantic Dream
Paweł Musiolik, 13 grudnia 2021, 11:38
W Star Wars Eclipse możemy zagrać dopiero za kilka lat. Studio Quantic Dream ma problemy z silnikiem gry oraz ze znalezieniem odpowiednich pracowników.

GTA 6 może rozczarować wielu graczy; prace nad grą mają być bardzo chaotyczne
Adrian Werner, 13 grudnia 2021, 11:26
Według najnowszych doniesień, prace nad GTA 6 przebiegają tak chaotycznie, że gotowa gra może roczarować wiele osób.

Halo Infinite powstawało w bólach; kryzysy i bankructwo techniczne
Jakub Błażewicz, 8 grudnia 2021, 19:33
Wojna o koncepcję, „bankructwo techniczne” i problemy kadrowe – tak wyglądały prace nad Halo Infinite, nim Microsoft przesunął premierę gry o rok, według Jasona Schreiera.

Tom Henderson o chaosie produkcji Battlefield 2042
Adrian Werner, 8 grudnia 2021, 11:21
Znany insider Tom Henderson opisał chaos, jaki panował podczas produkcji Battlefielda 2042. Wskazał także przyczyny porażki gry.

Halo Infinite niczym Anthem; produkcję dotknęły podobne problemy
Przemysław Dygas, 7 grudnia 2021, 09:34
Halo Infinite okazało się świetnym tytułem, lecz było bliskie porażki niczym Anthem. Wszystko przez zakulisowy chaos i ciągłe zmiany na stołku reżysera.

Reżyser Cyberpunk 2077 wyjaśnia - z prologu nie wycięto misji
Miriam Moszczyńska, 5 grudnia 2021, 10:35
Montaż scen obecny w prologu Cyberpunka 2077 był zamierzony. Igor Sarzyński oraz Paweł Ochocki z CD Projekt RED wyjaśnili motywację za taką decyzją.

Nieliniowa rozgrywka w Cyberpunk 2077 - twórcy komentują, co poszło nie tak
Przemysław Dygas, 23 listopada 2021, 10:02
Deweloperzy Cyberpunka 2077 wypowiedzieli się na temat nieliniowości w grze. Według nich poświęcenie tak dużej ilości czasu na tworzenie rozmaitych ścieżek mogło być błędem.

Twórcy Battlefielda borykają się z problemami; EA DICE w ogniu krytyki pracowników
Hubert Śledziewski, 19 listopada 2021, 22:03
Byli i obecni pracownicy EA DICE regularnie opisują warunki panujące w firmie. Ich świadectwa poniekąd wyjaśniają kiepski stan techniczny i wady w mechanice gry Battlefield 2042, która dziś zadebiutowała na rynku.

Produkcja nowego Fable ruszyła tuż po zamknięciu Lionhead? Ma trwać już od lat
Michał Zegar, 7 listopada 2021, 11:55
Wpis pracownika Playground Games sugeruje, że produkcja rebootu Fable ruszyła niedługo po zamknięciu Lionhead Studios. Może ona trwać już od nawet czterech lat.

Marvel's Spider-Man - Insomniac zmieniło finałową walkę, by uniknąć crunchu
Miłosz Szubert, 4 listopada 2021, 15:20
W trakcie niedawnej konferencji Develop:Brighton Ted Price, prezes studia Insomniac, opowiedział między innymi, jak pierwotnie miała wyglądać finałowa walka w grze Marvel's Spider-Man. Zmieniono ją ostatecznie, by uniknąć crunchu.

Jade Empire 2 powstawało; problemy w BioWare zabiły grę
Miłosz Szubert, 22 października 2021, 15:00
Na kanale Old Game Dev Advice prowadzonym przez byłego pracownika studia BioWare pojawił się interesujący materiał dotyczący kontynuacji Jade Empire. Opowiedział on w nim, jak wyglądał proces przygotowywania sequela, w jaki sposób wyewoluował i dlaczego projekt ostatecznie upadł.

Mass Effect 3 - pozbawiono nas epickiego finału z królową Żniwiarzy
Adrian Werner, 22 października 2021, 14:27
Jeden z byłych pracowników studia BioWare zdradził, jak początkowo miało wyglądać zakończenie Mass Effect 3. W wielu szczegółach mocno różniło się one od ostatecznej wersji. Mieliśmy m.in. spotkać królową Żniwiarzy.

Vampire: The Masquerade - Bloodlines 2 prawie zostało skasowane
Michał Zegar, 14 października 2021, 21:45
Prezes Paradox Interactive wypowiedział się na temat plotek o skasowaniu Vampire: The Masquerade - Bloodlines 2. Rzucił również nieco światła na nowe studio odpowiedzialne za grę.

FIFA kontra EA; w grę mają wchodzić ogromne pieniądze za licencję
Jakub Błażewicz, 13 października 2021, 20:55
EA Sports poważnie rozważa zmianę nazwy serii FIFA. Wydawca nie może się dogadać z tytułową organizacją, która życzy sobie dwukrotnie więcej pieniędzy za znacznie mniejsze korzyści.

4-dniowy tydzień pracy bez obniżenia pensji - tak będzie pracował teraz Eidos Montreal
Adrian Werner, 8 października 2021, 08:59
Studia Eidos Montreal i Eidos-Sherbrooke zmieniają model pracy. Od teraz deweloperzy będą pracowali tylko cztery dni w tygodniu.

Cyberpunk 2077 okazał się cenną lekcją; Adam Kiciński o organizacji pracy w CD Projekt
Miriam Moszczyńska, 30 września 2021, 18:31
Prezes CD Projektu, Adam Kiciński, w rozmowie z agencją Bloomberg zapowiedział spore zmiany w firmie. Ich przyczyną jest głównie porażka, jaką okazał się w dniu premiery Cyberpunk 2077.

Aktor odgrywający Kratosa o opóźnieniu God of War: Ragnarok - „to z mojego powodu”
Miłosz Szubert, 30 września 2021, 13:15
Christopher Judge, czyli aktor, który w najnowszej odsłonie cyklu God of War wcielił się w Kratosa, umieścił na Twitterze kilka interesujących wpisów. Zdradził on między innymi, że prace nad najnowszą odsłoną słynnej serii od studia Santa Monica, Ragnarok, opóźniły się przez jego problemy ze zdrowiem.

„Budżety exclusive'ów na PS5 wyniosą 200 mln dolarów”, przewiduje weteran Sony
Adrian Werner, 6 września 2021, 12:49
Były szef Sony Worldwide Studios przewiduje, że budżety tytułów ekskluzywnych na PlayStation 5 będą rzędu 200 mln dolarów dla największych gier.

Czasowa ekskluzywność Rise of the Tomb Raider kosztowała Microsoft 100 milionów dolarow
Przemysław Dygas, 1 września 2021, 09:47
Po latach dowiedzieliśmy się, ile kosztowała czasowa ekskluzywność Rise of the Tomb Raider. Wszystko dzięki profilowi Fabiena Rossiniego na LinkedInie.

Szefowie Naughty Dog przeciwni związkom zawodowym; crunch ma być korzystny dla pracowników
Przemysław Dygas, 31 sierpnia 2021, 09:36
Szefowie studia Naughty Dog nie są przekonani do idei zrzeszania się deweloperów w związki zawodowe. Według nich pracownicy sami chętnie zostają po godzinach.

Blizzard stopniowo zabijany przez Activision - Jason Schreier wyjawia kulisy produkcji Warcraft 3: Reforged
Hubert Śledziewski, 22 lipca 2021, 20:56
Jason Schreier z serwisu Bloomberg przeprowadził małe dochodzenie w sprawie powstawania gry Warcraft 3: Reforged. Według jego ustaleń fatalny stan produkcji Blizzard Entertainment spowodowały cięcia budżetowe i złe zarządzanie ze strony Activision, które przez lata pozbawiało firmę niezależności.

Sony trzeba słono zapłacić za promowanie gry w PS Store
Adrian Werner, 1 lipca 2021, 14:08
Współzałożyciel firmy Neon Doctrine mocno skrytykował sposób działania usługi PlayStation Store. Procedury są wolne i mało przejrzyste, a za promocję trzeba słono zapłacić.

Język z The Sims to bełkot; aktor zdradził, jak powstał simlish
Przemysław Dygas, 29 czerwca 2021, 09:41
Język simów zawsze wydawał się dość zabawny, lecz część graczy uważała, że pewnie posiada on jakiś sens lub strukturę. Jeden z aktorów głosowych związanych z grą przyznał jednak, że jest to pozbawiony znaczenia bełkot.

Pies z Fallouta 4 nie żyje; jeden z twórców oddał hołd Ochłapowi
Przemysław Dygas, 28 czerwca 2021, 11:41
Społeczność graczy straciła właśnie jednego ważnego członka. Mowa tu o River, czyli psie, który posłużył za model dla Ochłapa z Fallouta 4. Jeden z twórców gry pożegnał ją wspominając o jej wyjątkowo przyjaznym charakterze i wpływie, jaki miała na produkcję.

A Plague Tale - twórcy o szczurach i nowej generacji
Adrian Werner, 27 czerwca 2021, 08:45
Projektant A Plague Tale: Innocence wytłumaczył, ile wysiłku studio Asobo włożyło w stworzenie realistycznych chmar szczurów w grze. Opowiedział również o swoich prognozach względem nowej generacji gier.

Twórcy Among Us opowiadają o wypaleniu zawodowym
Angelika Kałdus, 21 czerwca 2021, 09:49
Deweloperzy pracujący nad Among Us opowiedzieli w wywiadzie o swoim wypaleniu zawodowym - szybkie rozwijanie gry zebrało swoje żniwa.

Elden Ring: George R.R. Martin zakończył pracę nad „kontynuacją Dark Souls” kilka lat temu
Hubert Śledziewski, 19 czerwca 2021, 12:25
Elden Ring jest sygnowane dwoma nazwiskami: Hidetaki Miyazakiego i George’a R.R. Martina. Ten ostatni twierdzi, że wykonał swoją pracę przy tworzeniu świata „kontynuacji Dark Souls” kilka lat temu i od tamtej pory ma tylko sporadyczny kontakt z From Software.

Wariat z Apex Legends; zobacz, jak nagrywano jego śmieszne animacje
Michał Ciężadlik, 28 maja 2021, 15:34
W sieci pojawiło się zakulisowe nagranie przedstawiające proces motion capture Octane’a - postaci z Apex Legends. Jak sami możecie zobaczyć, nagrywanie animacji tego bohatera było niesamowicie zabawne.

Watch Dogs miało być rebootem serii Driver
Przemysław Dygas, 25 maja 2021, 11:35
Okazuje się, że Watch Dogs miało być całkowicie inną grą. Ubisoft chciał, by nowa produkcja była rebootem serii Driver.

Grupa Embracer wydaje dwa razy więcej na prowizje niż na tworzenie gier
Hubert Śledziewski, 20 maja 2021, 22:01
Grupa Embracer, do której należą m.in. Deep Silver i Gearbox Software, wykazała w raporcie finansowym za 2021 rok, że wydaje dwa razy więcej pieniędzy na prowizje za sprzedaż swoich gier niż na nie same.

Paweł Sasko o głupocie sztucznej inteligencji w Cyberpunku 2077
Michał Ciężadlik, 18 maja 2021, 14:24
Podczas niedawnego streama Paweł Sasko, główny projektant questów w Cyberpunku 2077, zdradził szczegóły zachowania sztucznej inteligencji w grze CD Projekt RED.

GameDevPaidMe - deweloperzy ujawniają swoje zarobki na Twitterze
Adrian Piotrowski, 12 maja 2021, 13:52
Hashtag #GameDevPaidMe ponownie stał się trendem na Twitterze i tak jak przed rokiem deweloperzy ujawniają swoje zarobki oraz zachęcają kolegów po fachu do przełamania zmowy milczenia.