kulisy produkcji (gry) - newsy i ciekawostki (9)
![Metropolis zapłaciło 15 tys. zł za prawa do stworzenia gry Wiedźmin [news zaktualizowany]](/i/w/h1/720_233659179.jpg)
Metropolis zapłaciło 15 tys. zł za prawa do stworzenia gry Wiedźmin [news zaktualizowany]
Adrian Werner, 26 maja 2017, 11:26
Adrian Chmielarz zdradził, że w latach 90. ubiegłego wieku nieistniejące już studio Metropolis zapłaciło Andrzejowi Sapkowskiemu 15 tysięcy złotych za licencję na wyprodukowanie gry Wiedźmin. [Aktualizacja: okazało się, że to tylko orientacyjna kwota]

Star Citizen - zebrano 148 mln dolarów; nad grą pracuje ponad 400 osób
Kamil Zwijacz, 30 kwietnia 2017, 12:07
Studio Cloud Imperium Games ujawniło, że obecnie nad grą Star Citizen pracuje 428 osób. Tak duży zespół udało się zbudować dzięki pieniądzom przekazywanym przez graczy, którzy wpłacili już ponad 148 milionów dolarów.

Oryginalny X-COM został anulowany i powstawał w tajemnicy
Krystian Pieniążek, 27 kwietnia 2017, 19:50
Julian Gollop podzielił się z graczami informacjami na temat dość pokrętnych ścieżek, jakimi pierwszy X-COM podążał na sklepowe półki. Projekt został anulowany przez inwestora i przez bardzo długi czas powstawał w tajemnicy… o czym nie wiedział nawet Gollop.

Resident Evil 8 już w planach Capcomu
Jakub Błażewicz, 14 kwietnia 2017, 10:10
Firma Capcom opublikowała materiał o powstaniu gry Resident Evil VII: Biohazard. Przy okazji Jun Takeuchi zdradził co nieco na temat przyszłości serii, zapewniając o chęci jej dalszego rozwoju. Firma zamierza również odegrać ważną rolę w procesie ewolucji gatunku survival horror.

Andrzej Sapkowski nie wierzył w sukces gry Wiedźmin
Janusz Guzowski, 24 marca 2017, 17:25
Andrzej Sapkowski w rozmowie z serwisem Eurogamer przyznał, że w momencie podpisywania umowy ze studiem CD Projekt nie wierzył w sukces elektronicznej adaptacji. Zdradził też, że w związku z tym nie angażował się w prace nad projektem. Zastrzegł przy tym, że gra stoi na bardzo wysokim poziomie, a on sam nie ma nic przeciwko graczom. Zasugerował również, że powstaną kolejne teksty osadzone w świecie wiedźmina.

Mass Effect: Andromeda debiutuje w USA
Kamil Zwijacz, 21 marca 2017, 08:33
Dziś w USA zadebiutowała wyczekiwana gra Mass Effect: Andromeda. Ukaże się ona w Polsce na konsolach Xbox One i PlayStation 4 oraz PC-tach w najbliższy czwartek. Przy okazji wyszedł nowy patch, a ponadto na światło dzienne wypłynęły kontrowersje związane z kulisami produkcji tego tytułu.

Zobacz, jak powstawało The Legend of Zelda: Breath of the Wild
Kamil Zwijacz, 14 marca 2017, 18:56
Firma Nintendo wypuściła trzyodcinkowy dokument, w którym deweloperzy opowiadają o procesie powstawania jednej z najlepszych gier w historii - The Legend of Zelda: Breath of the Wild.

Conan Exiles uratowało FunCom. Studio ujawnia plany rozwoju gry
Jakub Błażewicz, 7 marca 2017, 09:30
Studio FunCom zdradziło garść informacji na temat planów rozwoju gry Conan Exiles w trakcie konferencji GDC 2017. Ponadto w rozmowie z serwisem Endgadget ujawniono, że udany debiut wczesnej wersji survivalowego sandboksa w świecie Conana Barbarzyńcy zapobiegł bankructwu firmy.

Hellblade: Senua's Sacrifice - gra jeszcze w wersji alfa, ale można już ją ukończyć
Kamil Zwijacz, 4 marca 2017, 16:12
Studio Ninja Theory poinformowało, że uporało się już z wieloma elementami powstającej gry Hellblade: Senua's Sacrifice, która, choć nadal znajduje się w wersji alfa, jest już grywalna od początku do końca. Niestety w dalszym ciągu nie poznaliśmy konkretnego terminu premiery.

Animacje Wiedźmina 3 i dodatków w liczbach
Michał Jodłowski, 1 marca 2017, 11:55
Sebastian Kalemba, szef działu animacji w studiu CD Projekt RED, zdradził, że na potrzeby obu dodatków do Wiedźmina 3 – Serc z kamienia oraz Krwi i wina – ekipa deweloperska stworzyła ponad 7 tysięcy nowych animacji.

Nad WoW-em nieustannie pracuje aż 300 osób – Wieści MMO (14/02/2016)
Michał Marian, 14 lutego 2017, 20:00
Dziś piszemy m.in. o nowościach w świecie Aion oraz Blade & Soul, ostatnich wynikach finansowych wydawcy Black Desert, tj. Kakao Corp, a także odważnym pomyśle przedstawicieli Blizzard Entertainment, mającym na celu uzdrowienie gospodarki w WoW-ie.

Studio Black Isle pracowało nad Falloutem 3 już pod koniec lat 90., ujawnia Feargus Urquhart
Jakub Mirowski, 30 stycznia 2017, 10:14
Feargus Urquhart, współzałożyciel oraz szef studia Obsidian Entertainment, w rozmowie z serwisem IGN powrócił do czasów pracy w zespole Black Isle. Legendarny deweloper ujawnił, że ekipa ta rozpoczęła prace nad Falloutem 3 tuż po wydaniu drugiej części.

Wieści ze świata (Dishonored 2, Death Stranding, Rainbow Six: Siege, Dying Light) 24/1/2017
Krzysztof Mysiak, 24 stycznia 2017, 15:12
Dziś piszemy o drugiej dużej aktualizacji do Dishonored 2 (z pełniejszą regulacją poziomu trudności), o tym, jaką rolę faktycznie odgrywa Guillermo del Toro przy produkcji Death Stranding, o ujawnieniu pierwszych informacji o piątym DLC do Rainbow Six: Siege (Operation Velvet Shell) i o wsparciu dla Tobii Eye Trackera w Dying Light. Witajcie w wieściach ze świata – codziennej porcji krótkich wiadomości.

Star Citizen zostanie ukończony, nawet jeżeli gracze przestaną płacić
Kamil Zwijacz, 15 stycznia 2017, 13:19
Chris Roberts, szef Cloud Imperium Games, zabrał ostatnio głos w sprawie budżetu Star Citizena. Okazało się, że firma ma spore rezerwy, które umożliwiłyby dokończenie Squadron 42, nawet gdyby wpłaty od graczy nagle przestałyby przychodzić. Z kolei ukończony single player przynosiłby dochody, z których sfinansowano by resztę projektu.

Prace nad Mount & Blade II nadal trwają, ale do premiery jeszcze daleko
Jakub Mirowski, 12 stycznia 2017, 09:23
Na forum studia TaleWorlds pojawiło się parę informacji nt. postępów w pracach nad Mount & Blade II: Bannerlord. Wypowiedzi menadżera ds. społeczności sugerują, że projekt nadal jest daleki od ukończenia.

Założyciel Epic Games o branży gier wideo i świetlanej przyszłości PC-ów
Kamil Zwijacz, 9 stycznia 2017, 21:05
Tim Sweeney, założyciel studia Epic Games, wypowiedział się w serwisie Glixel o historii swojej firmy oraz o przyszłości branży gier wideo, która według niego należy do PC-tów i wirtualnej rzeczywistości.

Half-Life 3 jako RTS lub przygodówka?
Kamil Zwijacz, 8 stycznia 2017, 16:21
W sieci pojawiły się kolejne plotki na temat gry Half-Life 3. Dziennikarz serwisu Game Informer miał ponoć okazję porozmawiać z pracownikiem Valve, który wyjawił, że firma eksperymentowała z różnymi pomysłami i pod uwagę brano nawet RTS-a i przygodówkę.

Twórcy Evolve pracują nad nową grą
Krzysztof Sobiepan, 14 grudnia 2016, 10:42
Deweloper Turtle Rock Studios pracuje nad nowym kooperacyjnym FPS-em pod skrzydłami Perfect World Entertainment – wydawcy Star Trek Online, Blacklight Retribution i Neverwinter. W udzielonym wywiadzie członkowie studia wypowiedzieli się na temat swojej koncepcji, wspomnieli też o Evolve i procesie produkcji w firmie.

Studio Vicarious Visions pomoże przy produkcji Destiny 2
Jakub Mirowski, 9 grudnia 2016, 09:38
Studio Vicarious Visions, twórcy popularnej serii Skylanders, ogłosiło na swojej stronie, że dołącza do Bungie oraz High Moon Studios w produkcji zapowiedzianego na przyszły rok Destiny 2.

EA tworzy gry najpierw na PC, a potem optymalizuje je pod konsole
Łukasz Szliselman, 17 listopada 2016, 11:10
Firma Electronic Arts zapewnia, że wydawane przez nią pecetowe wersje gier nie są zwykłymi portami. To właśnie najpierw na PC powstają ich produkcje, które dopiero później przenoszone są na słabsze konsole.

Wywiad z Amy Hennig - o Gwiezdnych wojnach od Visceral Games i nie tylko
Jakub Błażewicz, 15 listopada 2016, 12:45
Serwis Glixel przeprowadził wywiad z Amy Hennig, pracującą nad grą w uniwersum Gwiezdnych wojen od studia Visceral Games. Scenarzystka serii Uncharted wypowiedziała się na temat swojej roli w tym projekcie i pokrótce wspomniała o odejściu z Naughty Dog. Wróciła też do tematu wyniszczającego wpływu metod prac nad grami AAA na twórców.

Dlaczego tak długo czekamy na Beyond Good & Evil 2? Michel Ancel wyjaśnia
Łukasz Szliselman, 19 października 2016, 13:33
Ostatnio zrobiło się głośno na temat postępów prac nad Beyond Good & Evil 2. Co się jednak działo z grą od pierwszej zapowiedzi w 2008 roku? Ojciec serii, Michel Ancel, postanowił odpowiedzieć na to pytanie.

Amy Hennig krytycznie o procesie produkcyjnym gier AAA
Jakub Błażewicz, 7 października 2016, 13:50
Amy Hennig w trakcie rozmowy ze stroną Idle Thumbs podzieliła się swoimi wrażeniami z tworzenia wysokobudżetowych gier. Zdradziła, że w Naughty Dog pracowała około 80 godzin tygodniowo, a końcówka procesu produkcyjnego ma bardzo negatywny wpływ nie tylko na głównych twórców, lecz także na szeregowych pracowników.

Cyberpunk 2077 - nad grą pracuje projektant Quantum Break i deweloper z Rockstar North
Kamil Zwijacz, 29 września 2016, 14:31
Kyle Rowley, główny projektant Quantum Break, pochwalił się na Twitterze, że dołączył do ekipy CD Projekt RED i pracuje obecnie nad Cyberpunkiem 2077 wraz z producentem rozgrywki z Rockstar North.

Szef skautów EA Sports ujawnia, jak powstaje baza danych serii FIFA
Jakub Mirowski, 28 września 2016, 11:26
Michael Mueller-Mohering, nadzorujący grupę profesjonalnych oraz amatorskich skautów dla firmy EA Sports, ujawnił, jak przebiega proces przyznawania ocen poszczególnym piłkarzom w serii FIFA.

DayZ - sprzedano 3,7 mln egzemplarzy; wersja konsolowa cały czas powstaje
Kamil Zwijacz, 23 września 2016, 11:52
Brian Hicks, dyrektor kreatywny gry DayZ, wyjawił podczas rozmowy z dziennikarzem serwisu Eurogamer, że tytuł rozszedł się w nakładzie około 3,7 milionów egzemplarzy. Zapewnił też, że wersja konsolowa cały czas powstaje.

Tylko trzy osoby pracują nad wsparciem Days Gone i inFamous dla PlayStation 4 Pro
Nowak Jakub, 14 września 2016, 20:20
Serwis Digital Foundry opublikował wczoraj na YouTube film, w którym omawiana jest kwestia Uncharted 4 działającego w 60 klatkach na sekundę. Przy okazji rozmowy na temat wsparcia gier z PS4 dla nowej konsoli Sony pojawiła się ciekawa informacja o Days Gone i inFamous: Second Son na "ProStation".

Przebudzenie Mocy - efekty specjalne od kuchni
News Gameplay, 8 września 2016, 14:07
Firma Industrial Light and Magic przygotował materiał wideo, na którym przybliża proces produkcji efektów specjalnych do ubiegłorocznego filmu Gwiezdne wojny: Przebudzenie Mocy.

Nad Cyberpunkiem 2077 już pracuje więcej deweloperów niż nad Wiedźminem 3; nowe informacje o Gwincie
Jakub Mirowski, 6 września 2016, 09:42
Studio CD Projekt RED ujawniło na swoim forum, że w prace nad największym obecnie projektem firmy, grą RPG Cyberpunk 2077, zaangażowanych jest więcej deweloperów niż w najintensywniejszym okresie produkcji Wiedźmina 3. Ponadto ujawniono nowe informacje na temat samodzielnej wersji Gwinta, związane m.in. z funkcjami cross-platform.

System Shock 3 - ujawniono garść informacji o grze i zespół deweloperski
Jakub Błażewicz, 31 sierpnia 2016, 10:59
Studio OtherSide Entertainment podało sławne nazwiska zaangażowane w prace nad grą System Shock 3 (m.in. Warren Spector i Paul Neurath). W dodatku serwis Polygon przeprowadził wywiad ze Spectorem, który podzielił się ciekawymi informacjami na temat różnych aspektów tej pozycji, takich jak realia czy rola i charakter starej-nowej Shodan.

Zobacz panel o Wiedźminie 3 ze studiem CD Projekt RED z GRYOffline 2016
Krzysztof Mysiak, 19 lipca 2016, 11:24
Jedną z głównych atrakcji imprezy GRYOffline 2016 był panel, podczas którego przedstawiciele studia CD Projekt RED opowiadali o kulisach powstawania gry Wiedźmin 3: Dziki Gon (a zwłaszcza dodatku Krew i wino). Żałujecie, że nie widzieliście tego na własne oczy? Teraz możecie to nadrobić.

Wieści ze świata (Doom, Godus Wars, Nintendo NX, Uncharted 4) 29/6/2016
Krzysztof Mysiak, 29 czerwca 2016, 13:55
Dziś piszemy o pierwszej dużej aktualizacji do Dooma, zapewnieniach ze strony zespołu Petera Molyneuxa o trwającej produkcji gry Godus (Wars), potwierdzonych badaniach Nintendo nad wirtualną rzeczywistością oraz o wczesnym etapie prac nad singleplayerowym dodatkiem do Uncharted 4. Witajcie w wieściach ze świata – codziennej porcji krótkich wiadomości.

Wieści ze świata (No Man’s Sky, Rocket League) 20/6/2016
Krzysztof Mysiak, 20 czerwca 2016, 14:40
Dziś piszemy o sporze sądowoym między studiem Hello Games a telewizją Sky o nazwę No Man’s Sky oraz o związku między grą Rocket League a firmą Electronic Arts. Witajcie w wieściach ze świata – codziennej porcji krótkich wiadomości.

Problemów Godusa ciąg dalszy - zwolniono głównego projektanta
Kamil Zwijacz, 20 czerwca 2016, 11:23
Powstająca od dobrych kilku lat gra Godus nie ma łatwego życia i nie wiadomo, czy obecna od dłuższego czasu wczesna wersja zostanie kiedykolwiek dokończona. Według ostatnich doniesień, studio 22cans zwolniło głównego projektanta, a lwią cześć zespołu przeniesiono do prac nad The Trail.

Wieści ze świata (SW Battlefront, Chris Avellone, Battlefield 4, CoD Black Ops, Forza Motorsport 6) 18/5/2016
Krzysztof Mysiak, 18 maja 2016, 14:20
Dziś piszemy o przyczynach braku kampanii w Star Wars: Battlefront, zapowiedzi kolejnej gry Chrisa Avellone’a, darmowym DLC Ostateczna rozgrywka do Battlefielda 4, udostępnieniu Call of Duty: Black Ops i innych gier na XOne (wsteczna kompatybilność) i o premierze dodatku NASCAR Expansion do Forzy Motorsport 6. Witajcie w wieściach ze świata – codziennej porcji krótkich wiadomości.

Za kulisami studia Piranha Bytes - twórców Gothica, Risen i Elex
Michał Kułakowski, 13 maja 2016, 19:44
Niemieckie studio deweloperskie Piranha Bytes, znane dzięki serii Gothic i Risen, opublikowało trwający ponad 20 minut film dokumentalny, pokazujący pracę twórców na przykładzie nadchodzącego RPG pod tytułem Elex.

Nowa gra Hideo Kojimy powinna zadowolić fanów Uncharted i The Division
Michał Kułakowski, 10 maja 2016, 18:04
W wywiadzie udzielonym japońskiemu magazynowi Famitsu Hideo Kojima zdradził parę szczegółów dotyczących jego nowego projektu, przygotowywanego przez studio Kojima Productions we współpracy z firmą Sony. Będzie to gra akcji, która powinna zadowolić fanów Uncharted oraz The Division.
Wieści ze świata (Crash Bandicoot, Franko 2, Rainbow Six: Siege, StarCraft II, Fallout 4, GTA Online) 10/5/2016
Krzysztof Mysiak, 10 maja 2016, 14:20
Dziś piszemy o prawach do marki Crash Bandicoot, trwającej nadal produkcji Franko 2, szczegółach DLC Operation Dust Line do Rainbow Six: Siege, patchu 3.3 do StarCraft II: Legacy of the Void, wsparciu dla modów do gry Fallout 4 na XOne oraz o dalszych aktualizacjach do GTA Online. Witajcie w wieściach ze świata – codziennej porcji krótkich wiadomości.

Star Citizen - deweloperzy uzbierali już ponad 115 milionów dolarów
Maciej Kowalczyk, 9 maja 2016, 11:36
Produkcji gry Star Citizen od 2012 roku towarzyszy niezwykle owocna kampania crowdfundingowa. Uzbierana kwota wynosi już ponad 115,5 miliona dolarów, dzięki czemu dzieło Cloud Imperium Games jest najlepiej opłacanym projektem w historii finansowania społecznego. Z tej okazji twórcy podsumowują ostatni okres produkcji i zdradzają plany na przyszłość.

Cyberpunk 2077 wciąż na wczesnym etapie produkcji - twórcy modyfikują narzędzia deweloperskie
Jakub Błażewicz, 25 kwietnia 2016, 11:39
Serwis iDigitalTimes skontaktował się z Josem Teixeirą ze studia CD Projekt RED. Ten poinformował, że obecnie zespół pracujący nad grą Cyberpunk 2077 skupia się na modyfikowaniu narzędzi deweloperskich.

Twórcy Overwatch o Project Titan: "Zawiedliśmy strasznie"
Jakub Błażewicz, 22 kwietnia 2016, 13:50
Serwis GameSpot przeprowadził wywiad z twórcami Overwatch. W rozmowie skupiono się na losach niedoszłego MMO firmy Blizzard Entertainment pt. Project Titan. Według Jeffa Kaplana, skasowany projekt okazał się całkowitą porażką.

Nadspodziewany sukces polskiej gry Thea: The Awakening
Janusz Guzowski, 15 kwietnia 2016, 17:18
Studio MuHa Games ujawniło kulisy produkcji gry Thea: The Awakening. Jak dotąd sprzedano 50 tysięcy egzemplarzy, co pięciokrotnie przekroczyło założenia deweloperów. Jednocześnie udostępniono darmowy dodatek Return of the Giants, wprowadzający m.in. nowe wydarzenia fabularne, budynki i przeciwników.

Wojna w Rockstarze ujawnia problemy w produkcji Red Dead Redemption i próby uniezależnienia się od Take-Two
Jakub Błażewicz, 13 kwietnia 2016, 12:35
Leslie Benzies, były prezes firmy Rockstar North, wystosował pozew przeciwko firmom Take-Two oraz Rockstar w sprawie jego rzekomo dobrowolnego zwolnienia. Jednocześnie w tekście pozwu znalazła się garść interesujących informacji dla fanów twórców serii Grand Theft Auto.

Hardcore Henry - film zza kulis w formie wybuchowego teledysku
News Gameplay, 11 kwietnia 2016, 15:00
Twórcy filmu Hardcore Henry, z reżyserem Ilyą Naishullerem na czele, zamieścili w sieci materiał wideo ukazujący jak powstawał jeden z najbardziej niezwykłych filmów w historii kinematografii. Przybrał on postać nowego teledysku zespołu rockowego Biting Elbows.

Final Fantasy XV - informacje o DLC latem; wersja PC nie będzie zwykłym portem
Kamil Zwijacz, 10 kwietnia 2016, 11:15
Hajime Tabata, producent i reżyser gry Final Fantasy XV, wyjawił kilka nowych informacji na temat tego projektu. Deweloper wspomniał m.in., że ewentualna wersja PC-towa nie ma być zwykłym portem i - jeżeli powstanie - będzie bardziej zaawansowana technicznie niż edycje konsolowe. Ponadto zdradził, że latem bieżącego roku poznamy plany związane z dodatkami.

Wiedźmin 3: Dziki Gon - Iwiński wyjaśnia przyczyny sukcesu gry
Kamil Zwijacz, 18 marca 2016, 21:50
Marcin Iwiński, współzałożyciel firmy CD Projekt, wyjaśnił przyczyny sukcesu gry Wiedźmin 3: Dziki Gon. Według niego produkcja zdobyła dużą popularność, bo była dobra i wartościowa, a samo studio CD Projekt RED traktowało fair swoich fanów.

Kampanie solowe pochłaniają 75% budżetów gier FPS - tako rzecze Cliff Bleszinski
Adrian Werner, 1 lutego 2016, 10:08
Podczas konwentu PAX Prime pracujący nad grą LawBreakers projektant Cliff Bleszinski zdradził, że powodem, dla którego coraz więcej FPS-ów ukazuje się bez kampanii solowych, są olbrzymie koszty opracowania trybów fabularnych - potrafią one pochłonąć 75% całego budżetu.

Wieści ze świata (GTA Online, DriveClub, Xbox One, Pillars of Eternity) 22/12/2015
Krzysztof Mysiak, 22 grudnia 2015, 14:30
Dziś piszemy m.in. o świątecznym evencie w Grand Theft Auto Online, zapowiedzi miejskich tras w DriveClub, wstecznej kompatybilności wielopłytowych gier na Xboksie One oraz rozpowszechnianiu filmu dokumentalnego o tworzeniu Pillars of Eternity. Witajcie w wieściach ze świata – codziennej porcji krótkich wiadomości.

Kingdom Come: Deliverance z wersją beta w pierwszym kwartale 2016 roku
Kamil Zwijacz, 17 grudnia 2015, 10:06
Deweloperzy gry RPG Kingdom Come: Deliverance poinformowali, że tytuł wejdzie w fazę beta w pierwszym kwartale 2016 roku i otrzyma wtedy kilka ciekawych elementów, w tym znacznie powiększoną mapę świata.

Final Fantasy XV - grę można już przejść od początku do końca
Kamil Zwijacz, 2 grudnia 2015, 16:51
Na forum gry Final Fantasy XV firma Square Enix zdradziła, że produkcję można już przejść od początku do końca i obecnie deweloperzy skupiają się na dopieszczaniu poszczególnych elementów wyczekiwanego tytułu.