autor: Nowak Jakub
Tylko trzy osoby pracują nad wsparciem Days Gone i inFamous dla PlayStation 4 Pro
Serwis Digital Foundry opublikował wczoraj na YouTube film, w którym omawiana jest kwestia Uncharted 4 działającego w 60 klatkach na sekundę. Przy okazji rozmowy na temat wsparcia gier z PS4 dla nowej konsoli Sony pojawiła się ciekawa informacja o Days Gone i inFamous: Second Son na "ProStation".
Zapewnienie wsparcia gier z PlayStation 4 dla nowej wersji tej konsoli, PS4 Pro, najwidoczniej nie jest wyjątkowo czasochłonnym zadaniem. Potwierdzać tę tezę wydaje się informacja zawarta w materiale serwisu Digital Foundry z cyklu "co by było gdyby" – mowa o Uncharted 4 działającym w 60 klatkach na sekundę. Z filmu wynika, że nad wsparciem Days Gone dla PS4 Pro pracuje tylko jedna osoba, natomiast nad inFamous: Second Son i inFamous: First Light – dwie. Pierwsza pozycja ma uzyskać na nowej konsoli wsparcie dla 4K; inFamous być może zyska więcej klatek na sekundę.
Uncharted 4 w 60 klatkach co prawda nie działa, ale twórcy materiału znaleźli sposób na wyrenderowanie klipu symulującego ten poziom płynności w Kresie Złodzieja. Osiągnięto to bardzo prostym sposobem: najpierw, za pomocą cheatu, który można odblokować po ukończeniu gry, nagrano fragment rozgrywki w zwolnionym tempie, a następnie wygenerowano go w podwojonej szybkości. W efekcie można zobaczyć jak gra wyglądałaby działając w około 60 klatkach na sekundę.
Twórcy filmu podyskutowali na temat nadchodzącego PlayStation 4 Pro, który ma poprawić wydajność konsoli ze stajni Sony. Ponieważ na podrasowaną wersję PS4 mają pojawić się zaktualizowane wersje gier, których premiery są już za nami, można spekulować jakie graficzne nowości te produkcje przyniosą. Zgodnie z opinią Digital Foundry, bardziej prawdopodobne jest, że te gry będą ulepszane w zakresie rozdzielczości, a nie liczby klatek na sekundę. Powód jest prozaiczny – PlayStation 4 Pro raczej nie będzie w stanie obsłużyć dwa razy większej liczby klatek w grach, w których "zwykłe" PlayStation tego nie robiło. Skalowanie rozdzielczości to natomiast sprawa zgoła odmienna – tutaj z pomocą przychodzi technologia zwana "checkerboard 4K upscaling", która pozwala na przeniesienie grafiki do poziomu rozdzielczości 3840x2160 pikseli bez poważniejszego obciążania systemu. Nie zmienia to faktu, że w takim wypadku dana gra natywnie i tak działa w Full HD, tj. 1080p.
PlayStation 4 Pro zostało zapowiedziane tydzień temu, podczas PlayStation Meeting zorganizowanego przez Sony – producenta konsoli. "ProStation" posiadać będzie nowy układ graficzny oparty na architekturze Polaris od AMD (karty graficzne z serii 400), oraz procesor podkręcony o ok. 30%. Chętnych do dokładniejszego zapoznania się z większą ilością szczegółów na temat zmian w PS4 Pro, zapraszamy do tego newsa, oraz do podsumowania wszystkich informacji ujawnionych na ten temat. Konsola ma ukazać się na rynku 10 listopada w sugerowanej cenie detalicznej 399 euro (ok. 1750 zł.).