Gra o Iron Manie mogła zniszczyć twórców Just Cause
Współzałożyciel Avalanche Studios wyjawił, jak układała się współpraca studia z Disneyem i Marvelem. Polityka tych firm mogła doprowadzić dewelopera do upadku.
Niekiedy dopiero po latach dowiadujemy się o pewnych faktach, plotkach lub kontrowersjach ze świata elektronicznej rozrywki. Christofer Sundberg – współzałożyciel i były dyrektor kreatywny studia Avalanche Studios – postanowił wyjawić jedną z takich ciekawostek. W wywiadzie dla kanału MinnMaxx Sundberg opisał ciekawy projekt, który ostatecznie nigdy nie ujrzał światła dziennego.
Naciski ze strony Marvela oraz Disneya
Według współzałożyciela Avalanche Studios projekt o „człowieku z żelaza” został anulowany około 2012 roku. Winowajcami całego zajścia były Disney oraz Marvel – firmy te podobno chciały przyspieszyć proces produkcji gry kosztem stabilności Avalanche Studios. Sundberg wyznał:
To było tak, że przyspieszając deweloping i zwiększając budżet, musielibyśmy zatrudnić dodatkowe 70 lub 80 osób, którym musiałbym później zapewnić pracę. Ale czas na opracowanie gry został tak bardzo skrócony, że było to niemożliwe. Gdybyśmy się na to zgodzili, całkowicie zniszczyłoby to studio.
– wyjawił w wywiadzie Christofer Sundberg
Ostatecznie były szef Avalanche Studios nie żałuje swojej decyzji. W wywiadzie przedstawił też bardziej skrupulatne wyjaśnienie problemu, z jakim mogło zetknąć się studio:
Pod koniec prac, kiedy zespół robi się mniejszy, trzeba znaleźć nowy projekt, a z tym jednym rokiem czasu na rozwój, który został ucięty w stosunku do pierwotnego planu, oznaczałoby to, że miałbym o rok mniej na określenie nowego celu dla dużego zespołu, co byłoby niemożliwe. Zatrudnienie tych wszystkich deweloperów byłoby kompletnym koszmarem, więc tak było najlepiej.
– wyjaśnił Sundberg
Koniec końców wyszło na dobre
Obecnie we wszystkich oddziałach firmy Avalanche Studios pracuje ponad 500 pracowników. Można to porównać do aktualnego poziomu zatrudnienia w CD Projekt RED (Wiedźmin 3: Dziki Gon, Cyberpunk) czy Insomniac Games (autorów Marvel's Spider-Man). Nie dysponujemy jednak szczegółowymi danymi na temat liczby osób zatrudnionych w Avalanche Studios w latach 2010-2012.
Warto jednocześnie nadmienić, że w latach 2008-2010 studio borykało się z ogromnymi problemami finansowymi. Skasowanie aż trzech projektów w krótkim czasie doprowadziło do strat finansowych wwysokości 35 milionów dolarów, co przyczyniło się do zwolnienia prawie stu pracowników. Po takich przeżyciach nie można się dziwić, że Sundberg bał się brania odpowiedzialności za projekt gry o Iron Manie.
Obecnie Avalanche Studios może pochwalić się bogatym portfolio. Studio w 2018 roku wydało nieźle przyjętą grę Just Cause 4, a ledwie rok później wysoko ocenianą strzelankę RAGE 2. Aktualnie deweloper pracuje nad nową marką – Second Extinction, która ma zadebiutować jeszcze w tym roku na PC i konsolach Xbox.