autor: Bartosz Świątek
Diablo stworzone w tydzień – tak łatwo robi się dziś klony gier
Pewien youtuber postanowił udowodnić, że tydzień pracy wystarczy, by stworzyć w pełni funkcjonalną grę „diablopodobną”. Okazuje się, że jest to możliwe pod warunkiem, że korzystamy z Unreal Engine oraz gotowych narzędzi, modeli i map.
W SKRÓCIE:
- youtuber postanowił poświęcić tydzień, by stworzyć działającą grę action RPG;
- dzieło nie wymagało kodowania i powstało głównie w oparciu o darmową zawartość dla silnika Unreal Engine;
- grę niedługo będzie można pobrać ze strony twórcy.
Na kanale Fat Dino na platformie YouTube pojawił się film, który rzuca trochę światła na przyczyny wysypu gier niezależnych na Steamie. Jego twórca postanowił udowodnić, że w zaledwie tydzień można stworzyć w pełni funkcjonalnego hack’n’slasha. Efekt prac youtubera – zatytułowany Yet Another Diablo Ripoff – wygląda zaskakująco profesjonalnie i na pierwszy rzut oka nie różni się znacząco od innych przedstawicieli gatunku. Z zachęcającym profilem na Steamie i sprytnie spreparowanym trailerem można by sprzedać YADR jako kolejny „ambitny projekt”.
Tajemnica leży w korzystaniu z gotowych – i często darmowych – narzędzi, modeli, ikon i animacji, w które obfituje ekosystem Unreal Engine (to właśnie na tym silniku oparto grę). W YADR można znaleźć monstra i bohaterów znanych z sieciowej gry akcji Paragon, zaś mapy pochodzą z pakietów Fantasy and Medieval Architecture Kit oraz Multistory Dungeons. Z kolei zapisywanie gry jest możliwe dzięki systemowi UGameInstance.
Oczywiście konieczne były pewne kompromisy – interfejs wygląda bardzo surowo, mamy tylko jedną klasę (początkowo w planie były dwie) oraz dość prosty system rozwoju postaci (po zdobyciu poziomu lub dwóch automatycznie dostajemy kolejną zdolność). Dodatkowo gra jest pozbawiona dźwięku i składa się z zaledwie trzech map: wioski, lochów oraz lokacji, na której toczymy walkę z bossem. Jednak warto pamiętać, że YADR to efekt zaledwie tygodnia pracy jednego człowieka. Co mógłby stworzyć pięcioosobowy zespół mający dwa miesiące?
Co ważne, opracowanie omawianego hack’n’slasha nie wymagało żadnego kodowania – było to wręcz wstępne założenie projektu. Do pracy wystarczyła wiedza na temat technologii opracowanej przez firmę Epic Games połączona z umiejętnością tworzenia relatywnie prostych skryptów. Biorąc to wszystko pod uwagę, trudno się dziwić, że Steam codziennie jest zalewany klonami przeróżnych znanych produkcji.
Warto odnotować, że w najbliższych dniach Yet Another Diablo Ripoff zostanie udostępnione za darmo na stronie swojego twórcy.