Pillars of Eternity 2: Porady na start Pillars of Eternity 2 Deadfire poradnik, solucja
Ostatnia aktualizacja: 28 lutego 2021
Poniżej zamieściliśmy szereg ogólnych wskazówek i podpowiedzi do gry Pillars of Eternity 2 Deadfire. Powinny one zainteresować osoby rozpoczynające przygodę z tą serią oraz graczy, którzy chcą dowiedzieć się o nowych ważnych elementach i zmianach względem "jedynki". Informacje zamieszczone na tej stronie mają przede wszystkim na celu zwrócenie uwagi na najważniejsze zależności i mechaniki gry, których zrozumienie powinno ułatwić przebrnięcie przez jej początkowe godziny i zmniejszyć ryzyko niepożądanych zgonów wśród członków drużyny.
- Poziom trudności - jaki wybrać do pierwszego przejścia gry?
- Przeniesienie postępów z Pillars of Eternity 1
- Bohater i drużyna - jak zaplanować przebieg gry?
- Autopauza - kiedy z niej korzystać?
- XP - jak szybko awansować na wyższe poziomy doświadczenia?
- Skradanie się - zalety prowadzenia działań z ukrycia
- Podróżowanie po świecie gry - mapy lokalne i mapy świata
- Przedmioty przydatne podczas eksploracji świata gry
- Zadania - gra nie wskazuje dokładnej drogi do celu
- Pozytywne i negatywne statusy postaci - jak je odczytywać?
- Zapisywanie stanu gry i śmierć postaci
- Wspólne rzuty - umiejętności twojej drużyny się łączą
Poziom trudności - jaki wybrać do pierwszego przejścia gry?
Idealny wybór do przejścia gry po raz pierwszy to klasyczny (Classic) poziom trudności. Zakłada on konieczność przygotowywania się do większości walk z potworami czy radzenia sobie niejednokrotnie z ich nietypowymi atakami, ale nie oferuje aż tak dużego wyzwania jak kolejne poziomy trudności i wybacza wszystkie mniejsze "błędy" popełnione przy doborze i rozwoju postaci. Wyjątkiem jest sytuacja jeśli nie grałeś w pierwszą część serii lub bardzo słabo ją pamiętasz. Warto wtedy rozważyć ustawienie (przynajmniej na początek kampanii) relaksującego (Relaxed) poziomu trudności.
Ważną cechą gry Pillars of Eternity 2 Deadfire jest to, że poziom trudności możesz zmienić w trakcie przechodzenia gry jeśli np. nie potrafisz wygrać jakiejś potyczki pomimo kilku podejść. Możesz tego dokonać z poziomu menu opcji. Warto jednak zaznaczyć, że na aktualnie badanej mapie zmiany obejmą jedynie poziom wyzwania oferowanego przez napotkane potwory. Dopiero w kolejnych lokacjach będą one dotyczyły pozostałych kwestii, czyli m.in. liczby napotykanych przeciwników w zależności od ustawionego poziomu trudności. Uwaga - Dokonanie zmian poziomu trudności już po rozpoczęciu gry może bezpowrotnie zablokować dostęp do niektórych osiągnięć!
Więcej informacji na temat poziomów trudności odnajdziesz na stronie Wybór poziomu trudności w naszym poradniku.
Przeniesienie postępów z Pillars of Eternity 1
Pillars of Eternity 2: Deadfire umożliwia przeniesienie wyborów z pierwszej części serii oraz z jej dodatków White March. Możesz tego dokonać aż na trzy sposoby:
- Zaimportować stan gry z Pillars of Eternity 1 - To najlepsza metoda jeśli posiadasz sejwy do "jedynki" i chcesz żeby świat w "dwójce" doskonale odzwierciedlał podjęte wcześniej wybory.
- Skorzystać z jednej z sześciu gotowych historii (powyższy obrazek) - To najlepsza metoda jeśli nie posiadasz sejwów albo chcesz po prostu szybko rozpocząć grę. Najlepiej wybrać jeden z bardziej neutralnych wariantów. Najbardziej "ekstremalna" jest szósta gotowa historia, gdyż zakłada ona najgorszy scenariusz (wybranie "złych" zakończeń questów, doprowadzenie do śmierci sojuszników itp.). Nie wybieraj jej na potrzeby przejścia Deadfire po raz pierwszy.
- Przygotować własną historię - Możesz tego dokonać z poziomu menu głównego. Do ustawienia jest mnóstwo pozycji. Mogą one dotyczyć np. tego jak zakończyły się ważne questy, komu pomogłeś, kto zginął, jakie losy spotkały członków drużyny itp. To dobry wariant jeśli grałeś w pierwszą część, ale nie masz z niej zapisanych stanów gry.
Dodatkowa uwaga - Wszystkie zdarzenia, opisy czy opcje dialogowe będące wynikiem decyzji podjętych w Pillars of Eternity 1 są oznaczane przez grę specjalnymi ikonami (rzymska cyfra I z błękitnym tłem).
Bohater i drużyna - jak zaplanować przebieg gry?
Proces kreacji nowego bohatera jest ekstremalnie ważnym krokiem w grze Pillars of Eternity 2 Deadfire. Utworzenie słabej lub trudnej pod kątem prowadzenia zmagań postaci może dodatkowo zwiększyć poziom trudności gry. Na potrzeby ukończenia gry po raz pierwszy zastanów się przede wszystkim, czy chcesz grać postacią jednoklasową czy wolisz bohatera wieloklasowego. Rozwijanie dwuklasowej postaci daje większe pole do manewru i oferuje większą wszechstronność, ale o wiele łatwiej jest wtedy o popełnienie błędów, które uczynią bohatera w konsekwencji słabszym. Jeśli grałeś w pierwszą część Pillars of Eternity to możesz utworzyć postać wieloklasową, przy czym warto dobrać mniej skomplikowane klasy (np. wojownik+łowca), które z łatwością będzie się rozwijało. Jeśli jest to Twój pierwszy kontakt z tą serią to najlepiej nie ryzykować i wybrać postać jednoklasową. Pozwoli ci to łatwiej podejmować decyzje przy awansach na kolejne poziomy doświadczenia w temacie doboru umiejętności, zdolności i innych parametrów.
Równie ważna kwestia to dobór członków drużyny. W Pillars of Eternity 2 Deadfire drużyna może liczyć tylko pięciu bohaterów (w "jedynce" było to sześciu). To jeden z powodów, dla których wieloklasowość jest tak atrakcyjna, gdyż dowodząc postaciami jednoklasowymi różnorodność umiejętności i zastosowań w obrębie drużyny będzie niższa. W momencie natrafienia na nowego potencjalnego towarzysza możesz wybrać dla niego klasę (dwie propozycje zwykłych klas oraz jedna propozycja wieloklasowej postaci). Postaraj się dopasować w taki sposób drużynę żeby główne kategorie postaci (wojownik, mag, kapłan, łowca itp.) miały co najmniej jednego reprezentanta. O tym, czy chcesz "nakierować" drużynę na jakąś konkretną specjalizację (np. bardziej na walkę wręcz czu bardziej na eliminowanie potworów w oparciu o zaklęcia), musisz już sam zadecydować.
Wszystkie najważniejsze informacje na temat utworzenia bohatera i zarządzania drużyną zamieściliśmy w rozdziałach Rozwój postaci i Drużyna w naszym poradniku.
Autopauza - kiedy z niej korzystać?
Pauza to nieodłączony element niemal każdej potyczki w Pillars of Eternity 2 Deadfire. Element ten powinien ci być doskonale znany zarówno z pierwszej części serii, jak i z wielu innych klasycznych RPG-ów. Równie ważną kwestią jest jednak umiejętne korzystanie z automatycznej pauzy, tzn. takiej, która samoczynnie załącza się po wystąpieniu określonych czynników. Zasady działania autopauzy możesz zmieniać z poziomu opcji (powyższy obrazek). Rekomendowane ustawienia dla automatycznego załączania się pauzy to:
- Zauważenie grupy przeciwników. To niemal obowiązkowe ustawienie. Autopauza uchroni Cię przed wbiegnięciem pomiędzy wrogów i koniecznością szybkiego zareagowania na taki stan rzeczy. Ponadto jeśli polegasz na skradaniu się to będziesz mógł bardzo wcześnie rozpocząć planowanie przeprowadzenia ataku z zaskoczenia (lub podjąć decyzję o ominięciu silnych potworów). Uwaga - W przypadku tego oraz opisanych poniżej dwóch kolejnych ustawień zaznacz też koniecznie opcję zatrzymania drużyny w momencie uaktywnieniu autopauzy. Zmniejszy to ryzyko, że nieroztropny towarzysz znajdzie się nagle w śmiertelnym niebezpieczeństwie.
- Rozpoczęcie walki. To rozwinięcie ustawienia opisanego powyżej. Nawet jeśli w danej bitwie nie potrzebujesz dodatkowego przygotowania, to są sytuacje (np. atak przeciwników z zaskoczenia albo rozmowa zakończona walką) gdy opcja ta bardzo się przydaje.
- Natrafienie na pułapkę. To kolejne bardzo ważne ustawienie. W trakcie gry bardzo często odnajduje się na pułapki i większość z nich może błyskawicznie pozbawić członka drużyny paska zdrowia oraz doprowadzić do wystąpienia trwałej rany. Ważna uwaga - Nie każda pułapka zostanie automatycznie wykryta przez drużynę. Szansa wykrycia uzależniona jest od poziomu Percepcji. Pilnuj się szczególnie podczas przemierzania lochów. Warto wtedy maksymalnie przybliżyć kamerę i samemu dokładnie oglądać nowo odwiedzane pomieszczenia, gdyż pułapki można często dostrzec gołym okiem (np. rzędy małych otworów w podłodze).
- Niski poziom zdrowia. Jest to zdecydowanie lepszy wariant od zatrzymania gry dopiero w momencie śmierci (powalenia na ziemię) jakiegoś członka drużyny. Odnowienie paska zdrowia towarzysza jest o wiele prostsze od przywrócenia go do życia. Ponadto w przypadku przyczynienia się do powalenia członka drużyny dodawana jest trwała rana przybliżająca go do ostatecznej śmierci.
- Odnalezienie ukrytego obiektu. Skrytki oznaczane są w świecie gry fioletowym kolorem. Warto mieć ustawioną tę opcję jako aktywną na potrzeby eksploracji kolejnych lokacji. Bez niej możesz łatwo przegapić krótki komunikat o natrafieniu na ukryty obiekt, zwłaszcza jeśli kamery nie masz aktualnie wycentrowanej na całej drużynie.
- Nieskuteczna broń. To ustawienie oraz pokrewne bardziej przydają się na wyższych poziomach trudności, gdyż o wiele częściej napotyka się wtedy przeciwników cechujących się częściową lub całkowitą odpornością na określone rodzaje ataków. Korzystanie z tych opcji na niższych poziomach trudności nie jest wymagane, choć i wtedy mogą ci pomóc w szybszym wykryciu potencjalnych problemów z ukatrupieniem jakiegoś unikalnego potwora.
Dodatkowa uwaga - Oprócz autopauzy możesz też polegać na nowo dodanym mechaniźmie kontrolowania szybkości rozgrywania walk. Pozwala on na załączenie swego rodzaju spowolnienia czasu, np. po to żeby staranniej kontrolować przebieg skomplikowanych potyczek. Łatwe starcia możesz z kolei przyśpieszać. Więcej informacji w rozdziale Walka.
XP - jak szybko awansować na wyższe poziomy doświadczenia?
W Pillars of Eternity 2 Deadfire zdecydowanie najwięcej punktów doświadczenia możesz gromadzić z tytułu zaliczania głównych i pobocznych zadań. Staraj się odblokowywać je wszystkie. Nagroda w postaci XP jest przewidziana niezależnie od tego w jaki sposób ukończone zostało zadanie.
Inne metody gromadzenia punktów doświadczenia to odkrywanie nowych lokacji oraz dodawanie nowych przeciwników do bestiariusza. Ważną informacją jest to, że w przypadku walk z potworami uwzględniane są tylko te potyczki, które zakładają dodanie zupełnie nowego wpisu do bestiariusza lub uzupełnienie obecnego wpisu o nowe pozycje. W pozostałych przypadkach (również w trakcie walk z ludźmi) nie otrzymasz żadnych punktów.
Więcej informacji na temat otrzymywania XP znajdziesz na stronie Jak łatwo zdobywać punkty doświadczenia (XP)? w rozdziale FAQ naszego poradnika.
Skradanie się - zalety prowadzenia działań z ukrycia
Prowadzenie działań z ukrycia w Pillars of Eternity 2 Deadfire jest rekomendowanym zachowaniem gdy tylko gra na to pozwala. Najważniejsze zalety skradania się to:
- Możliwość zakradania się do przeciwników z zamiarem lepszego przygotowania się do walki lub przeprowadzenia ataku z zaskoczenia (np. od flanki lub od tyłu).
- Możliwość omijania silniejszych przeciwników. Docenisz to szczególnie w początkowej fazie kampanii gdy drużyna nie będzie jeszcze w stanie poradzić sobie z wieloma "elitarnymi" potworami.
- Możliwość wykradania przedmiotów ze skrzyń oraz polegania na kradzieży kieszonkowej. W obu przypadkach możesz zdobyć cenne łupy, przy czym musisz pilnować się, gdyż w przypadku wykrycia może stracić punkty reputacji w danej lokacji i/lub doprowadzić do walki.
Od samego początku gry staraj się rozwijać umiejętności Skradanie się oraz Zwinne dłonie (kradzież kieszonkowa). Dodatkowo korzystaj z pomocy oferowanej przez grę, tzn. z szarego okręgu symbolizującego zasięg słuchu danej postaci, z czerwonego stożka symbolizującego pole widzenia, oraz z zapełniających się małych okręgów u podstawy członków drużyny informujących jak bliski jest on wykrycia.
Przydatna wskazówka - W grze obowiązuje dość nietypowy system wykrywania kradzieży. Nie zostaniesz zatrzymany ani nie otrzymasz ujemnej reputacji za samo włamanie się do zamkniętej skrzyni (nawet jeśli pomożesz sobie wytrychami). Możesz nawet zajrzeć do pojemnika i klikając prawym przyciskiem myszy przejrzeć znajdujące się w nim obiekty (w tym również przeczytać dokumenty!). Dopiero wyjęcie jakiegoś przedmiotu ze skrzyni wiąże się z ryzykiem przyłapania na przystępstwie. Dotyczy to jednak tylko tych przedmiotów, które w oknie zawartości skrzyni oznaczone zostały na czerwono.
Więcej informacji na temat działań z ukrycia odnajdziesz na stronie Skradanie się i kradzież w naszym poradniku.
Podróżowanie po świecie gry - mapy lokalne i mapy świata
Przemierzanie świata gry w Pillars of Eternity 2 Deadfire ma trochę elementów wspólnych z pierwszą częścią cyklu, ale są tu też istotne nowości. Podróżowanie po świecie odbywa się niejako na czterech "płaszczyznach":
- Mapy lokalne - Mowa tu między innymi o miastach, wioskach, lochach i innych lokacjach, które mają własną mapę okolicy i na których widać członków drużyny oraz pełny interfejs użytkownika. Każda lokalna mapa ma jedno lub kilka "wyjść" - mogą one prowadzić do podlokacji (np. do lochów pod ruinami) albo do mapy miasta lub świata.
- Miasta - Większe lokacje w grze mogą mieć dodatkową mapę miasta, na której zaznaczone są możliwe do odwiedzenia dzielnice (np. portowa albo handlowa). Możesz podróżować pomiędzy tymi dzielnicami, przy czym dotarcie do sąsiedniej dzielnicy zajmuje zazwyczaj około 1-2 godziny czasu gry.
- Mapy świata: przemieszczanie się pieszo - W taki właśnie sposób odkrywa się fragmenty kolejnych wysp czy inne obszary, w których możliwe jest podróżowanie drogą lądową. Podczas przemieszczania się po mapie świata możesz swobodnie wskazywać cele podróży i przyśpieszony jest też wtedy upływ czasu. Dzięki podróżowaniu po mapie świata możesz docierać do nowych lokalnych map oraz badać mniejsze lokacje (odnalezienie zapasów, załączenie się sceny paragrafowej itp.).
- Mapy świata: przemieszczanie się statkiem - To bardzo ważny nowy element gry. Skorzystanie ze statku jest jedynym sposobem na dotarcie do kolejnych wysp i innych bardzo oddalonych lokacji. Także i tu przemieszczanie się odbywa się przy udziale przyśpieszonego upływu czasu oraz możesz kontrolować trasę podróży. Z pomocą statku możesz docierać do wysp (rozglądaj się za ikonami dokowania), bezpośrednio do map lokalnych oraz badać opcjonalne lokacje. Dodatkowo możesz natrafiać na inne okręty i atakować je lub omijać.
Niezależnie od okoliczności podróży przed zbadaniem każdego nowego obszaru lub wyspy powinieneś zapisać stan gry. Uchroni Cię to na wypadek napotkania silnych przeciwników, załączenia się sceny paragrafowej (która może zostać "zawalona" w przypadku podjęcia złych decyzji) czy doprowadzenia do bitwy morskiej z wrogim statkiem. Nie unikaj jednak okazji do odwiedzania nowych miejsc, gdyż każde pojawienie się na zupełnie nowej mapie nagradzane jest XP.
Więcej informacji na temat eksploracji świata gry odnajdziesz na stronie Eksploracja i interakcja z otoczeniem oraz w rozdziale Podróżowanie statkiem gdzie znajdziesz też szereg wskazówek m.in. na temat kompletowania załogi okrętu, gromadzenia zapasów czy pokonywania innych statków w bitwach morskich.
Przedmioty przydatne podczas eksploracji świata gry
Już w pierwszej części Pillars of Eternity możliwe było korzystanie z alternatywnych przejść i docieranie do unikalnych skarbów dzięki poleganiu na dodatkowym przedmiotom z inwentarza. W Deadfire jest podobnie. Zainteresuj się w szczególności wytrychami (Lockpicks). Mogą ci one pomóc w otwarciu drzwi lub skrzyni jeśli pula umiejętności Mechanika jest nieco niższa od wymagań zamka (np. zamek 4 poziomu i 3 punkty z puli Mechaniki od wszystkich członków drużyny). Niestety przedmiotów tych nie możesz używać jeśli stopień skomplikowania zamka znacząco wykracza poza aktualny poziom wiedzy podwładnych. Przykładowo wytrychy będą niedostępne jeśli zamek ma 10 poziom zabezpieczeń, a drużyna łącznie tylko 5 punktów Mechaniki.
Oprócz wytrychów unikalne opcje interakcji z otoczeniem (i potencjalne nowe alternatywne przejścia) stają się dostępne w określonych miejscach w świecie gry jeśli posiadasz Linkę z kotwiczką (Rope and Grappling Hook), Młotek i dłuto (Hammer and Chisel), Kilof (Pickaxe) oraz Łom (Prybar).
Wszystkie wymienione przedmioty możesz kupować od handlarzy lub odnajdywać w świecie gry. Staraj się zawsze mieć w inwentarzu co najmniej po jednym przedmiocie każdego typu. Wszystkie te obiekty są jednorazowego użytku. Przed skorzystaniem z nich warto zapisać swoje postępy na wypadek gdyby efekt końcowy nie okazał się satysfakcjonujący. Możesz wtedy załadować poprzedni stan gry i zachować cenny "gadżet" na później.
Zadania - gra nie wskazuje dokładnej drogi do celu
Podobnie jak w pierwszej części, w Pillars of Eternity 2 Deadfire nie możesz liczyć na to, że gra dokładnie poprowadzi Cię od chwili rozpoczęcia jakiegoś zadania do momentu jego zaliczenia. Oto parę najważniejszych informacji na ten temat:
- Przepytuj wszystkie napotykane osoby, gdyż potencjalni zleceniodawcy questów nie są przez grę w jakiś szczególny sposób oznaczani. Rozglądaj się przede wszystkimi za osobami, które mają unikalne imię, gdyż istnieje duża szansa, że można z nimi porozmawiać. Zawsze wyczerpuj wszystkie opcje dialogowe z listy (a przynajmniej na tyle, na ile pozwalają aktualne statystyki i umiejętności drużyny). Pominięcie jakiegoś questu może ci nie tylko zmniejszyć przyjemność z obcowania z grą, ale pozbawić Cię tez możliwości zdobycia dużej ilości XP czy nagród rzeczowych.
- Przeczytaj w dzienniku opis każdego zadania. Gra nie wskaże ci na mapie miejsc, które mogą być powiązane z questem (np. chatka nadająca się do zbadania, NPC możliwy do przepytania). Wszystkiego tego musisz dowiedzieć się samodzielnie. Zwracaj tu uwagę na fragmenty oznaczone pogrubioną czcionką. Informują one zazwyczaj o ważnych lokacjach czy postaciach dla danego questu.
- Zadania w Pillars of Eternity są w dużej mierze nieliniowe. Nieliniowość dotyczy przede wszystkim rozmów z postaciami niezależnymi oraz interakcji z obiektami z otoczenia. Niektóre opcje dialogowe lub opcje zachowania mogą być dostępne tylko jeśli spełnione zostały określone wymagania (np. wysoko rozwinięta Dyplomacja albo posiadanie w drużynie reprezentanta określonej rasy). W trakcie zaliczania questu możesz też zostać postawiony przed jakimś wyborem i zdarza się, że warianty zachowania wzajemnie wykluczają się. Generalnie warto przed każdą większą decyzją zapisać swoje postępy i mieć możliwość powrotu gdyby wybrany wariant doprowadził do niepożądanego rezultatu.
Uwaga - Ważną informacją związaną z questami jest to, że gra informuje o ich potencjalnym poziomie trudności. Jest to symbolizowane poprzez czaszki pojawiające się w dzienniku obok nazwy zadania. Im więcej czaszek, tym trudniejszy jest dany quest. Czerwony kolor oznacza, że dana misja jest jeszcze bardziej wymagająca. Wszystkie trudniejsze misje zostawiaj sobie na później i zajmuj się najpierw tymi, które lepiej odpowiadają aktualnemu poziomowi drużyny.
W naszym poradniku znajduje się opis przejścia gry Pillars of Eternity 2 Deadfire. Zajrzyj do niego jeśli masz wątpliwości. Postaraliśmy się w nim opisać jak najwięcej wariantów i wyjawić konsekwencje podejmowanych decyzji.
Pozytywne i negatywne statusy postaci - jak je odczytywać?
Statusy to ważny element gry Pillars of Eternity 2 Deadfire, gdyż mogą one wpływać na to jak dobrze (lub jak źle) członkowie drużyny radzą sobie z otrzymywanymi rozkazami oraz mogą one określać ich aktualny stan zdrowia. Dzielą się one na pozytywne i negatywne statusy. Pozytywne statusy są zazwyczaj rezultatem rzuconych zaklęć, otrzymanych błogosławieństw czy efektem działania odpalonych ataków obszarowych. Negatywne statusy mogą być z kolei wynikiem padnięcia ofiarą unikalnego ataku potwora czy doprowadzenia do uaktywnienia pułapki.
Statusy są symbolizowane małymi ikonkami pojawiającymi się obok podobizn postaci w lewym dolnym rogu ekranu. Po najechaniu na jakąś ikonkę możesz uzyskać szczegółową informację na temat statusu. Negatywnym statusom możesz oczywiście na bieżąco przeciwdziałać np. poprzez użycie mikstury, wypicie antidotum czy rzucenie zaklęcia leczącego.
Sporo statusów utrzymuje się jedynie na czas trwania bitwy. W przypadku tych o dłuższym czasie działania lub "permanentnych" (np. status z powyższego obrazka o premii do statystyk jeśli zwierzęcy pomocnik znajduje się w pobliżu) możesz zapoznawać się z nimi również z poziomu karty postaci. Osobną kategorię stanowią trwałe rany symbolizowane przez czerwone krople krwi na lewo od podobizn członków drużyny. Więcej o nich napisaliśmy w kolejnym podpunkcie tego rozdziału.
Zapisywanie stanu gry i śmierć postaci
Gra Pillars of Eternity 2 Deadfire domyślnie pozwala na zapisywanie stanu gry dowolną ilość razy. Możesz polegać na szybkich lub manualnych zapisach i dodatkowo w momencie wkroczenia do nowej lokacji zawsze tworzony jest automatyczny sejw. Wyjątkiem jest sytuacja jeśli na początku gry wybrałeś modyfikator Próba Żelaza (Trial of Iron). W trybie tym operuje się na pojedynczym sejwie, który kasowany jest w przypadku doprowadzenia do śmierci całej drużyny. Nie próbuj przechodzić gry w tym trybie jeśli nie ukończyłeś jej wcześniej co najmniej jeden raz. Wymusza on niejako doskonałe poznanie mechaniki rozgrywki oraz dysponowanie wiedzą jakie typy zagrożeń czyhają na drużynę w danej lokacji. Stan gry zapisuj przed rozpoczęciem eksploracji nieznanej ci mapy oraz przed każdą nową bitwą. W tym drugim przypadku na zapis zdecyduj się ZANIM zbliżysz się do przeciwników, tzn. zanim będą oni w stanie wykryć drużynę (od razu lub po zapełnieniu się okręgu jeśli korzystasz z trybu skradania się).
Dużym ułatwieniem w Pillars of Eternity 2 Deadfire jest to, że doprowadzenia do powalenia członka drużyny w trakcie rozgrywania bitwy nie oznacza jego natychmiastowej śmierci. Postać taka może zostać wskrzeszona przez towarzysza jeszcze w trakcie walk lub wstanie z ziemi po zakończonej (wygranej) bitwie. Niestety nie możesz polegać na tej metodzie nieskończoną ilość razy. Za każdym razem gdy dojdzie do powalenia członka drużyny otrzymuje on trwałą ranę, którą można też nazwać kontuzją. Aktualny stan zdrowia towarzyszy możesz łatwo sprawdzić w dowolnym momencie gry. Są to czerwone krople krwi na lewo od miniaturek postaci - w przypadku zaznaczonego na powyższym obrazku bohatera mowa jest o trzech trwałych ranach (trzy kropki). Otrzymanie czwartej trwały rany oznacza bezpowrotną śmierć członka drużyny. W takiej sytuacji bardzo wskazane jest załadowane wcześniejszego stanu gry. Trwałe rany możesz na szczęście usuwać:
- Lepszy sposób to odwiedzenie gospody i wynajęcie pomieszczenia do odpoczynku. Odpoczynek eliminuje trwałe rany i wszystkie inne statusy, nawet jeśli zdecydujesz się na jego podstawowy wariant (tj. bez premii do statystyk).
- Alternatywny sposób to rozstawienie obozowiska w świecie gry. To dobra metoda tylko jeśli jesteś daleko od wioski lub innej lokacji z miejscem do wypoczynku, a gdy któraś z osob doznała już trzech kontuzji i jest bliska śmierci. Trwałe rany zostaną w tym przypadku usunięte tylko jeśli zużyjesz część posiadanej żywności na podleczenie rannych członków drużyny.
Ważna uwaga - Trwałe rany mogą powstawać nie tylko w walkach, ale również po wejściu na pułapkę podczas eksploracji świata gry. Wszystkie nieznane lokacje, a w szczególnie lochy, bardzo powoli i starannie badaj, dzięki czemu zmniejszy się ryzyko przypadkowego uaktywnienia jakiejś pułapki. W przypadku odnalezienia pułapki rozbrój ją lub omiń. Pamiętaj też, że wysokiej jakości pułapki mogą nie zostać automatycznie odnotowane przez drużynę. Na skuteczność wykrywania ich wpływają aktualne wartości atrybutów Percepcji.
Wspólne rzuty - umiejętności twojej drużyny się łączą
W Pillars of Eternity 2 Deadfire działa system, w którym umiejętności twojego głównego bohatera są wzmacniane przez umiejętności pozostałych członków drużyny. Jak to działa w praktyce?
Przykładowo - główny bohater podejmuje akcje, w której trzeba skorzystać z umiejętności Dyplomacja (dzieje się to podczas rozmowy). Rozkład umiejętności Dyplomacja w drużynie wygląda następująco:
- Główny bohater - 3 punkty Dyplomacji
- Aloth - 4 punkty Dyplomacji
- Xoti - 5 punktów Dyplomacji
- Pallegina - 2 punkty Dyplomacji
W takim przypadku główny bohater posiada oczywiście 3 punkty Dyplomacji, ale otrzymuje jeszcze premię od drużyny: 4 + 5 + 2 = 11, co przekłada się na 5 dodatkowych punktów Dyplomacji - więc twój bohater, w trakcie wykonywania akcji posiada 8 punktów Dyplomacji.
Więcej zależności przedstawia poniższa tabela:
Suma punktów umiejętności drużyny (bez głównego bohatera) | Bonusowe punkty umiejętności przyznane dla głównego bohatera |
1 | +1 |
2 | +2 |
4 | +3 |
7 | +4 |
11 | +5 |
16 | +6 |
22 | +7 |
29 | +8 |