Pillars of Eternity 2: Konflikt rodzin Valera i Bardatto - solucja Pillars of Eternity 2 Deadfire poradnik, solucja
W poradniku do Pillars of Eternity 2 odnajdziecie rozwiązania łańcucha questów powiązanych z dwiema wpływowymi rodzinami, Valera i Bardatto. Na poniższej stronie odnajdziecie opis przejścia do zadań Sół na rany, Rodzinna duma, Złe przeczucia i Gruba ryba.
Ostatnia aktualizacja: 2 marca 2021
Konflikt pomiędzy zwaśnionymi rodzinami Valera i Bardatto to jeden z bardziej rozbudowanych pobocznych wątków, którym możesz zainteresować się podczas pobytu na wyspie Neketaka w grze Pillars of Eternity 2: Deadfire. Poniżej zestawiliśmy wszystkie powiązane z tym tematem questy. Niektóre z nich są od razu dostępne, inne możesz odblokować dopiero po wykonaniu określonych czynności. Konflikt generalnie możesz rozwiązać na trzy sposoby - sprzymierzyć się z jedną z rodzin i zamordować przywódcę drugiej rodziny, wyeliminować obie rodziny (najgorszy wariant) lub nakłonić rodziny Valera i Bardatto do zawarcia pokojowego porozumienia (najlepszy wariant).
- Sól na rany (Salt in the Wound)
- Rodzinna duma (The Family Pride)
- Złe przeczucia (A Sinking Feeling)
- Gruba ryba (A Bigger Rish)
Sól na rany (Salt in the Wound)
Jak odblokować: Rozmowa z Nerą Bardatto na południe od Posiadłości Bardatto w Królewskiej Przystani (M11,9).
To quest "wprowadzający" do konfliktu pomiędzy rodzinami Valera i Bardatto. Musisz go zaliczyć (w dowolny sposób) żeby odblokować kolejne zadania.
Od Nery Bardatto (stoi przy głównej ulicy (M11,9)) dowiesz się, że nie może znaleźć swojego brata Larra. Możesz od razu podjąć się zadania odnalezienia Larra lub najpierw użyć Percepcji 10 żeby przyjrzeć się Nerze i już teraz pozyskać pierwsze informacje na temat konfliktu z rodziną Valera.
Miejsce, do którego musisz dotrzeć, to wodospad w północno-wschodniej części dzielnicy Królewska Przystań (M11,10). Przebywają tam Larro Bardatto oraz Orso Valera i dowiesz się, że zamierzają przystąpić do pojedynku.
Możesz się tu zachować na wiele sposobów:
- Nakłonić mężczyzn do odstąpienia od pojedynku - Jest to możliwe tylko jeśli dysponujesz wysokimi statystykami do zaliczenia jednego z testów umiejętności - musisz mieć 16 punktów Stanowczości, 5 punktów Blefowania lub 18 punktów Mocy.
- Nakłonić mężczyzn do rozegrania pojedynku na zmienionych zasadach - Domyślnie walka ma rozegrać się na śmierć i życie, ale możesz nakłonić Larra i Orso żeby pojedynek zakończył się w momencie uronienia pierwszej kropli krwi. Także i tu musisz poprawnie liczyć jeden z testów umiejętności - użyj Dyplomacji 3 lub Blefowania 3.
- Pozwolić mężczyznom na rozegranie pojedynku na śmierć i życie - Dodatkowo możesz postawić 10 sztuk złota na jednego z nich, ale w ten sposób nieznacznie pogorszysz swoje relacje z Vailiańską Kompanią Handlową.
Jeśli wybrałeś wariant 2 lub wariant 3 to załączy się scena paragrafowa z przebiegu pojedynku (powyższy obrazek). Także i ona oferuje różne warianty zachowania:
- Obejrzenie pojedynku bez wpływania na jego przebieg.
- Skorzystanie z Obrotności do znalezienia lepszego miejsca do śledzenia pojedynku, z Wnikliwości do przyjrzenia się walczącym lub z Błogosławieństwa.
- Użycie Wnikliwości do odwrócenia uwagi jednego z walczących (Larra lub Orso).
- Zakrzyczenie do walczących.
- Podłożenie nogi jednemu z walczących (tylko jeśli użyłeś Obrotności do zmiany miejsca obserwowania przebiegu pojedynku).
W zależności od podjętych decyzji pojedynek może zakończyć się:
- Śmiercią Orso Valery.
- Śmiercią Larro Bardatto.
- Odniesieniem obrażeń przez Orso Valerę - Tylko jeśli nakłoniłeś mężczyzn do odstąpienia od pomysłu rozegrania pojedynku na śmierć i życie.
- Odniesieniem obrażeń przeń Larro Bardatto - Tylko jeśli nakłoniłeś mężczyzn do odstąpienia od pomysłu rozegrania pojedynku na śmierć i życie. Orso Valera nadal będzie chciał zadać śmiertelny cios Larro. Musisz wybrać dodatkową opcję dialogową (np. tą związaną ze Stanowczością 4) żeby zmusić go do odstąpienia od tego pomysłu.
Niezależnie od sposobu zaliczenia tego zadania rozpocznie się najważniejszy quest Rodzinna duma dotyczący konfliktu pomiędzy rodzinami Valera i Bardatto.
Rodzinna duma (The Family Pride)
Jak odblokować: Automatycznie po zaliczeniu zadania Sól na rany (M11,10).
To najważniejszy quest konfliktu pomiędzy rodzinami Valera i Bardatto. W ramach zaliczania go możesz spotkać się z przywódcami obu rodzin i pomóc jednej z rodzin w wygraniu "wojny" lub nakłonić zwaśnione rodziny do przystąpienia do pokojowych negocjacji.
Pierwsze spotkanie - rodzina Bardatto
W przypadku rodziny Bardatto osoba, z którą musisz spotkać się, to Ezzali Bardatto. Odnajdziesz ją wewnątrz posiadłości Bardatto w Królewskiej Przystani (M11,9). Jej początkowe nastawienie może różnić się w zależności od tego czy Larro Bardatto zginął w pojedynku z Orso czy udało mu się przeżyć.
Możesz poruszyć temat pokojowego rozwiązania konfliktu. Dodatkowo możesz odebrać zadanie Złe przeczucia (opis poniżej) dotyczące podejrzań Ezzali. Samo przystąpienie do questu Złe przeczucia nie blokuje jeszcze możliwości zaaranżowania pokojowego spotkania pomiędzy rodzinami. Sprawy mogą się dopiero skomplikować po przeprowadzeniu całego śledztwa i zdaniu raportu Ezzali. Więcej szczegółów na ten temat znajdziesz w sekcji Rozwiązanie konfliktu w agresywny sposób.
Pierwsze spotkanie - rodzina Valera
W przypadku rodziny Valera osoby, z którymi musisz spotkać się, to Atello Valera i Martino Valera. Odnajdziesz je na piętrze posiadłości Valerów w Królewskiej Przystani (M11,8). Ich początkowe nastawienie może różnić się w zależności od tego czy Orso Valera zginął z pojedynku z Larro czy udało mu się przeżyć.
Możesz poruszyć temat pokojowego rozwiązania konfliktu. Dodatkowo możesz odebrać zadanie Gruba ryba (opis poniżej) dotyczące pozbycia się grupy żeglarzy. Zaliczenie go pozwala na zyskanie zaufania rodziny Valerów.
Rozwiązanie konfliktu w agresywny sposób
Jeśli chcesz zakończyć wojnę poprzez wyeliminowanie przywódców jednej z rodzin to musisz najpierw zaliczyć quest Złe przeczucia. Przeprowadzone śledztwo pozwoli ci ustalić, że rodzina Valera planuje zorganizować włamanie do skarbca Bardatto. Po powrocie do Ezzali Bardatto i przedstawieniu jej jednego z dowodów możesz przystać na propozycję przygotowania zasadzki na złodziejów. Jest to pierwsza opcja dialogowa z listy z powyższego obrazka i wybranie jej to punkt bez powrotu. Oznacza to, że nie będzie już możliwe wynegocjowanie później żadnego sojuszu pomiędzy rodzinami.
Uwaga - Jeśli chcesz jednak pogodzić zwaśnione rodziny to wybierz ostatni wariant z listy. Pozwoli ci to zdobyć nagrody z tytułu zaliczenia questu Złe przeczucia i jednocześnie zaliczyć opisywane zadanie w pozytywny sposób (więcej szczegółów w sekcji Rozwiązanie konfliktu w pokojowy sposób).
Zgodnie z otrzymanymi instrukcjami dotrzyj do schodów prowadzących do skarbca Bardatto (M17,3) i spotkaj się tam z kapitanem Vilamim (M17,4). Po potwierdzeniu gotowości do działania drużyna automatycznie przemieści się do pomieszczeniami z dużymi drzwiami prowadzącymi do skarbca (M17,7).
W skarbcu pojawi się grupa złodziejaszków dowodzonych przez Beldę. Najlepiej od razu rozpocząć atak, gdyż w przeciwnym razie kapitan Vilami może zostać postrzelony i nie weźmie udziału w walkach. W trakcie bitwy oprócz Beldy uważaj na wrogiego łotrzyka, który może przejść do ukrycia i wykonać atak z zaskoczenia. Po zlikwidowaniu wszystkich wrogów ponownie pogadaj z kapitanem Vilamim.
Powróć do Ezzali Bardatto żeby zdać jej raport z pozbycia się osób, które planowały okraść skarbiec. Otrzymasz dużo złota i propozycję zamordowania Atello Valery. Quest możesz zakończyć na dwa sposoby:
- Zamordowanie Atello Valery. Wyrusz do posiadłości Valerów (M11,8), dotrzyj do pomieszczenia na piętrze i zaatakuj Atello. Oprócz niego musisz też zabić Martino Valerę oraz wszystkich strażników przebywających na piętrze (ci na parterze nie zostaną zaalarmowani). Po udanej akcji powróć do Ezzali i odbierz dodatkowe złoto za wykonaną robotę.
- Zamordowanie Ezzali Bardatto. Ten wariant nie jest od razu dostępny. Po dotarciu do pomieszczenia z Atello Valerą nie atakuj go, tylko zagadaj do niego i powiedz mu, że Ezzali pragnie jego śmierci. Możesz podjąć decyzję o tym żeby sprzymierzyć się jednak z rodziną Valerów i zamordować Ezzali Bardatto w jej posiadłości. Oprócz pozbycia się Ezzali musisz też wyeliminować wszystkich strażników przebywających na parterze budynku. Po udanej akcji powróc do Atello i odbierz dodatkowe złoto za wykonaną robotę.
Rozwiązanie konfliktu w pokojowy sposób
Jeśli chcesz rozwiązać konflikt w pokojowy sposób to musisz poczynić pewne przygotowania:
- W przypadku rodziny Bardatto odpowiednia opcja dialogowa powinna być dostępna w trakcie pierwszego spotkania z Ezzali Bardatto. Jeśli chcesz możesz też zaliczyć otrzymany od niej quest Złe przeczucia, ALE pod koniec tego zadania nie wybieraj pierwszej opcji dialogowej dotyczącej przygotowania zasadzki w skarbu Bardatto. Zamiast tego wybierz ostatnią opcję dialogową, czyli tę, że nie jest jeszcze za późno na zażegnanie konfliktu.
- W przypadku rodziny Valerów opcja dialogowa może pojawić się w trakcie pierwszego spotkania z Atello Valerą - pokazuje ją powyższy obrazek. Jeśli jej nie widzisz na liście dodatkowych pytań to najpierw zalicz quest Gruba ryba, który pozwoli ci zyskać zaufanie Valerów.
Atello Valera powinien docelowo przystać na propozycję pokojowego spotkania i zaprosić Ezzali do swojej posiadłości.
Powróć do Ezzali Bardatto i poinformuj ją o zaaranżowanym spotkaniu. Musisz dołączyć do niej w roli mediatora oraz ochroniarza. Akcja automatycznie przeniesie się z powrotem do posiadłości Valerów. Warto wcześniej zapisać stan gry na wypadek zawalenia negocjacji.
Quest może zakończyć się na trzy zasadnicze sposoby:
- Pomyślna próba zażegnania konfliktu. W trakcie spotkania staraj się wybierać opcje dialogowe dążące do nakłonienia obu stron do współpracy. Jeśli posiadasz dostatecznie rozwinięte umiejętności to możesz też podejmować próby korzystania z Dyplomacji, Zastraszenia i Wnikliwości. Jeśli nie popełniłeś żadnego poważnego błędu to obie strony nakreślą zasady współpracy i quest zakończy się sukcesem. Pomyślne przeprowadzenie negocjacji oznacza otrzymanie dużej ilości dodatnich punktów reputacji dla Vailiańskiej Kompanii Handlowej.
- Nieudana próba zażegnania konfliktu. Do zawalenia negocjacji może dojść jeśli w wyniku źle wybieranych opcji dialogowych wyraźnie rozzłościsz jedną ze stron lub jeśli podejmiesz decyzję o przedwczesnym odstąpieniu od negocjacji. Rodzina Valerów postanowi w takiej sytuacji wykorzystać okazję do zamordowania Ezzali. Co więcej rozpocznie się walka z nimi w pomieszczeniu gdzie miały miejsce negocjacje.
- Zaatakowanie członków obu rodzin. To najbardziej ekstremalny wariant, na który nie powinieneś decydować się. Po rozpoczęciu negocjacji możesz wybrać ostatnią opcję listy i zaatakować i zabić przywódców obu rodzin.
Złe przeczucia (A Sinking Feeling)
Jak odblokować: Rozmowa z Ezzali Bardatto w Posiadłości Bardatto w Królewskiej Przystani (M17,1).
To dodatkowy quest dla rodziny Bardatto (musisz wcześniej ukończyć zadanie "Sól na rany"). Jego zaliczenie nie jest obowiązkowe do zażegnania konfliktu. Przypilnuj się w jego ścisłej końcówce (zdanie raportu Ezzali) żeby nie zablokować sobie możliwości zaproszenia obu rodzin do negocjacji.
W trakcie rozmowy z Ezzali Bardatto możesz od razu podjąć się zadania lub użyć Obrotności 4 i poprosić o wstawienie się za drużyną w obrębie Vailiańskiej Kompanii Handlowej (poprawa relacji z tą frakcją) w zamian za przeprowadzenie śledztwa.
Pierwszy krok to odnalezienie Ziliego Valery - odnajdziesz go w pobliżu strażnicy i Siedziby Vailiańskiej Kompanii Handlowej w centralnej części dzielnicy Królewska Przystań (M11,15). Po rozpoczęciu rozmowy możesz wyjawić prawdę, że jesteś szpiegiem Ezzali lub skłamać. Potrzebne informacje możesz pozyskać wybierając jedną ze standardowych opcji dialogowych lub wspomagając się Dyplomacją 2 / Blefowaniem 2 / Obrotnością 2 / Zastraszeniem 2. Otrzymasz namiary na Persę.
Musisz teraz wyruszyć do dzielnicy Gardziel i dotrzeć do wejścia do gospody Dziura (M12,7). Po znalezieniu się wewnątrz Dziury udaj się do składu na zapleczu (M22,3). Odnajdziesz tam Persę oraz strażnika Baera z rodziny Bardatto.
Niemal wszystkie opcje dialogowe (także te powiązane z testami umiejętności) oznaczają konieczność stoczenia bitwy z Baerem i jego ludźmi. Jedyna alternatywa to wybronienie się kłamstwem i opuszczenie magazynu (możesz powrócić do niego gdy będziesz lepiej przygotowany lub zdać Ezzali niepełny raport).
W przypadku przystąpienia do walk zajmij się w szczególności szybkim zabiciem Baera oraz jednego z kapłanów. Nie powinna to być trudna potyczka dla dostatecznie rozwiniętej drużyny. Po walkach warto przeszukać zwłoki przeciwników. Odnajdziesz m.in. schemat skarbca Bardatto, który może być jednym z dowodów planowanej kradzieży. Jeśli udało ci się pokonać Baera i jego ludzi to możesz zagadać do Persy. Możesz ją zabić lub przepędzić po wyłudzeniu 450 złota lub nakłonić do wyjawienia prawdy dzięki unikalnym opcjom dialogowym Zastraszenia 2 / Blefowania 2 / Obrotności 2. Poprawne przepytanie Persy to również jeden z ważnych dowodów w prowadzonym śledztwie.
Niezależnie od przebiegu śledztwa powróć po wszystkim do Ezzali Bardatto. Jako potwierdzenie jej podejrzeń możesz przedstawić:
- Napotkanie strażnika Baera, który potajemnie spotkał się z Persą.
- Schemat skarbca odnaleziony przy zwłokach Baera.
- Informacje pozyskane dzięki przesłuchaniu Persy.
W nagrodę otrzymasz 1500 złota oraz kadłub Bardatto (Bardatto Hull) do ulepszenia statku bohatera. Uwaga - Jeśli chcesz rozwiązać konflikt między rodzinami w pokojowy sposób to po zaliczeniu opisywanej misji wybierz ostatnią opcję dialogową, a więc nie zgadzaj się na przygotowanie zasadzki w skarbcu. Więcej na ten temat w opisie zadania Rodzinna duma.
Gruba ryba (A Bigger Rish)
Jak odblokować: Rozmowa z Martino Valerą w Posiadłości Valerów w Królewskiej Przystani (M11,8).
To dodatkowy quest dla rodziny Valerów (musisz wcześniej ukończyć zadanie "Sól na rany"). Jego zaliczenie nie jest obowiązkowe do zażegnania konfliktu, ale może pomóc w poprawieniu relacji z Valerami.
Zadanie otrzymanie od Martino Valery dotyczy przepędzenia żeglarzy pracujących dla Królewskiej Kompanii Martwego Ognia. Musisz dotrzeć do Dzikiej Klaczy w południowo-wschodniej części dzielnicy Królewska Przystań (M11,19). Nie wchodź do budynku, tylko zainteresuj się dużym górnym balkonem - żeglarzy znajdziesz w miejscu z dołączonego obrazka.
Zagadaj do Krewetki (Shrimp). Problem możesz rozwiązać na kilka sposobów:
- Zamordować żeglarzy. To najbardziej oczywisty wariant, przy czym potyczka z żeglarzami może być bardziej wymagająca dla początkującej drużyny. Ponadto możesz w ten sposób pogorszyć swoje relacje z Królewską Kompanią Martwego Ognia.
- Nakłonić żeglarzy do odejścia. Możesz powołać się na grajka na lutni (dotrzyj wcześniej w pobliże Ziliego Valery - (M11,15)), użyć Blefowania 4 lub poprosić o pomoc Maię jeśli podróżuje ona z drużyną.
Niezależnie jak rozwiązałeś problem z żeglarzami powróć do Martino Valery. Otrzymasz 1000 złota oraz żagle Valerów (Valera Sails) do zamontowania na statku bohatera.