Retro Gaming - newsy i ciekawostki

Budzący grozę tutorial i znakomity model jazdy. Driver oferował trójwymiarowy, otwarty świat z samochodami przed GTA
Dariusz Matusiak, 22 marca 2025, 20:00
W oczekiwaniu na reaktywację marki Driver przypomnijmy sobie pierwszą grę z serii, która sadzała nas za kierownicą amerykańskich krążowników szos i pozwalała przeżyć widowiskowe pościgi samochodowe prosto z hollywoodzkich filmów.

Otwarty świat, który przytłaczał rozmiarami. True Crime: Streets of L.A. dało początek krótkiej serii w stylu GTA
Krystian Pieniążek, 15 marca 2025, 20:00
True Crime: Streets of L.A. było jedną z produkcji, które próbowały ogrzać się w blasku serii Grand Theft Auto. Tytuł odniósł na tyle duży sukces, że zapoczątkował serię, która znalazła grono fanów.

Między pionierskimi RTS-ami polskie studio stworzyło grę o pilotowaniu AH-64 Apache. Heli Heroes to pamiątka z czasów, gdy nasz rynek dopiero rósł w siłę
Hubert Sosnowski, 8 marca 2025, 20:00
Dziś wszyscy wiemy, co to Wiedźmin czy Dying Light, wielu pamięta Painkillera, a wybrani Chrome’a, ale przed głośnymi polskimi tytułami kroczyła fala tytułów mniejszych, acz już solidnych – jak choćby skromne i sympatyczne Heli Heroes.

Polski Splinter Cell. Gorky Zero był tanią i zaskakująco dobrą produkcją znad Wisły
Krystian Pieniążek, 1 marca 2025, 20:00
Gorky to jedna z niesłusznie zapomnianych serii, które niegdyś stanowiły jedną z wizytówek polskiego „gamedevu”. Jej druga część, czyli Gorky Zero: Fabryka niewolników, była zaś produkcją stanowiącą swoistą odpowiedź na święcącego wówczas triumfy Splinter Cella.

Strategia łącząca AoE i Total Wara. W Warrior Kings budowaliśmy własne państwo, planując zemstę na swoim oprawcy
Krystian Pieniążek, 22 lutego 2025, 20:00
Warrior Kings to jedna z tych strategii, które nie siląc się na rewolucję, przypadły do gustu fanom gatunku. Dostawaliśmy tu szeroki wachlarz możliwości taktycznych i trzy diametralnie różne kierunki, w jakich mogliśmy popchnąć swoje imperium.

Strategia o unikalnej dynamice, w której rozwój bohatera był kluczowy. Warlords: Battlecry 2 udanie łączyło RTS-a z RPG
Agnieszka Adamus, 15 lutego 2025, 20:00
Ten RTS pozostawał w cieniu „wielkich” konkurentów, ale oferował niezaprzeczalną jakość. Wcale nie był od nich gorszy, a nacisk położony na rozwój bohatera i sandboksowa kampania przybliżały go do RPG-ów.

Brzydkie kaczątko serii Legacy of Kain. Blood Omen 2 to w sumie niezła gra
Hubert Sosnowski, 8 lutego 2025, 20:00
Legacy of Kain zajmuje szczególne miejsce w sercach wielu graczy. Blood Omen 2 zaś często wychodzi na tę najmniej kochaną odsłonę. Może i zasłużenie, ale to i tak całkiem intrygująca przygodowa gra akcji.

Ta strzelanka przetarła szlak Gears of War i Uncharted. Kill.switch wskazał kierunek przyszłym grom akcji
Krzysztof Kałuziński, 1 lutego 2025, 20:00
Kill.switch nie był komercyjnym sukcesem ani ulubieńcem recenzentów, ale zasłużył sobie na miejsce w historii gier. Dzięki tej grze system strzelania zza osłon na stałe wszedł do kanonu strzelanek TPP.

RPG, w którym podążaliśmy śladami Drużyny Pierścienia. Władca Pierścieni: Trzecia Era to jedna z niewielu gier fabularnych z akcją w Śródziemiu
Krystian Pieniążek, 25 stycznia 2025, 20:00
Był taki czas, kiedy prawa do marki Władca Pierścieni znajdowały się w rękach EA. Oprócz slasherów będących adaptacjami filmów Petera Jacksona, firma przygotowała jeszcze jedną grę. Mowa o Trzeciej Erze, czyli rasowym (j)RPG-u, pozwalającym spojrzeć na Drużynę Pierścienia z innej perspektywy.

Majesty: The Fantasy Kingdom Sim to gra mojego dzieciństwa. To wyjątkowy RTS, ale trochę innego rodzaju
Maciej Bogusz, 18 stycznia 2025, 20:00
Majesty: The Fantasy Kingdom Sim sprawia mi radość nawet po 20 latach – i ciągle może stanowić wyzwanie. Niestety ten oryginalny RTS nie znalazł naśladowców.

Taktyczna strzelanka dla każdego. Conflict: Desert Storm przypominał Ghost Recona, ale próg wejścia był tu wyjątkowo niski
Krystian Pieniążek, 11 stycznia 2025, 20:00
Strzelanki o taktycznym zacięciu przyzwyczaiły nas do tego, że ze względu na swoją symulacyjną specyfikę często są kierowane do specyficznego typu gracza. Conflict: Desert Storm próbował przełamać ten schemat, oferując rozgrywkę dla każdego.

BioWare zawsze chciało stworzyć taką grę. Jade Empire było ich pierwszym oryginalnym RPG-iem
Damian Gacek, 4 stycznia 2025, 20:00
Sporo osób mogło już zapomnieć o Jade Empire. Obecnie marka ta jest martwa, jednak kiedyś była oczkiem w głowie założycieli BioWare. Aż ciężko uwierzyć, że ostatecznie porzucili oni ten ciekawy świat.

Sony miało swoje GTA. The Getaway: Black Monday to klimatyczna, gangsterska opowieść z trzema postaciami i otwartym światem
Krystian Pieniążek, 28 grudnia 2024, 20:00
Sony mogło pochwalić się niegdyś własną odpowiedzią na serię GTA. Choć oba cykle miały ze sobą wiele wspólnego, to jednak The Getaway inaczej rozkładało akcenty, stawiając na realizm i poważną atmosferę. Druga odsłona serii ukazywała kryminalne zagadki Londynu z trzech odmiennych perspektyw.

Metal Fatigue odbiegał tempem od StarCrafta, ale to wciąż ciekawy RTS dla fanów mechów
Hubert Sosnowski, 25 grudnia 2024, 20:00
Wielkie roboty to wdzięczny temat dla twórców strategii. Oprócz takich klasyków jak MechCommander czy BattleTech, powstało niegdyś Metal Fatigue – nieco zapomniany, ale znakomity RTS o walkach mechów.

Hack’n’slash, który oferował otwarty świat na długo przed Diablo 4. Sacred robił kilka rzeczy wyjątkowo ciekawie
Hubert Sosnowski, 21 grudnia 2024, 20:00
Diablo 4 nie było pierwszym hack’n’slashem, który umieścił akcję w otwartym świecie i posadził nas na koniach. Wcześniej robiło to chociażby zasłużone Sacred, niegdyś jeden z poważniejszych konkurentów Diablo 2.

„Eminem” z licencją na zabijanie. W Devastation walczyliśmy z bezduszną megakorporacją
Krystian Pieniążek, 14 grudnia 2024, 20:00
Są takie gry, które w momencie premiery nie wzbudzają większego entuzjazmu, ale po latach zaczynają nabierać wartości. Jedną z nich jest Devastation, czyli FPS z bohaterem, który śmiało mógłby wystartować w konkursie na sobowtóra Eminema.

Ta strzelanka stawiała na „filmowość”. Delta Force: Black Hawk Down nie bez powodu zyskało miano gry kultowej
Krystian Pieniążek, 7 grudnia 2024, 20:00
W czasach, gdy w FPS-ach dominowała tematyka II wojny światowej, studio NovaLogic zabrało graczy do ogarniętej wojną Somalii z lat 90. XX wieku. Choć Delta Force: Black Hawk Down nie było bez wad, to jednak na przestrzeni lat obrosło kultem.

Strzelanka, którą pamiętamy za wyrwy w ścianach. Red Faction próbowało zrobić rewolucję, ale nie do końca się to udało
Hubert Sosnowski, 30 listopada 2024, 20:00
Red Faction przez chwilę było głośne. FPS od Volition przebił się do świadomości graczy głównie za sprawą niemal absolutnej demolki i rozwalania ścian. To miała być rewolucja, ale dziś o grze wspomina się raczej rzadko.

Ta gra zachwiała posadami sieciowych FPS-ów. Kultowy Unreal Tournament, którego bał się nawet Quake, ma już 25 lat
Krystian Pieniążek, 23 listopada 2024, 20:00
Unreal Tournament to gra doskonale znana każdemu miłośnikowi FPS-ów wychowanemu na tuzach gatunku z lat 90. XX wieku. Oto dlaczego nawet po 25 latach od premiery dzieło Epic Games i Digital Extremes cieszy się estymą.

STALKER nie był pierwszym FPS-em GSC Game World. Codename: Outbreak wprowadzało powiew świeżości do gatunku strzelanek
Krystian Pieniążek, 16 listopada 2024, 20:00
Na kilka dni przed premierą gry S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl warto przypomnieć sobie jednego z wcześniejszych FPS-ów studia GSC Game World. Codename: Outbreak położyło podwaliny pod przygody w Zonie.

Arcanum miało swoje problemy, ale to wciąż wybitne steampunkowe cRPG
Hubert Sosnowski, 9 listopada 2024, 20:00
Dziś Arcanum to tytuł nieco zapomniany, jeśli nie siedzicie w niszy izometrycznych RPG, mimo to dorobiło się małego kultu. Technicznie nieco kulało, to prawda, ale niesamowicie działało na wyobraźnię i pod wieloma względami było zwyczajnie wybitne.

Disciples 2 było najgroźniejszym konkurentem Heroes 3. Mroczniejszym, surowszym i niemal równie grywalnym
Hubert Sosnowski, 2 listopada 2024, 20:00
Dziś pozycja serii osłabła, ale w czasach, gdy Disciples 2 wychodziło, uważano tę markę za jednego z najgroźniejszych konkurentów Heroes 3. Było podobne, a jednocześnie na tyle różne, by miłośnicy strategii turowych z produkcją się liczyli.

Mroczna jatka na Dzikim Zachodzie. W Darkwatch jako Jericho Cross polowaliśmy na wampiry, nie godząc się na żadne kompromisy
Krystian Pieniążek, 31 października 2024, 21:15
Wampiry na Dzikim Zachodzie to wdzięczny temat na grę wideo. Z takiego założenia wyszła też ekipa High Moon Studios, tworząc Darkwatch – FPS-a w starym stylu, inspirowanego Serious Samem i pierwszymi Doomami.

To miał być klon GTA, a wyszła szalona strzelanina w klimatach latynoskich. Total Overdose znalazło pomysł na siebie
Łukasz Michalak, 26 października 2024, 20:00
Total Overdose w pełni zasługuje na swoją nazwę, oferując rozgrywkę przepełnioną adrenaliną. Ta szalona gra sprawia, że będziemy chcieli wrócić po więcej.

Samuraje, zombie, Jean Reno i wehikuł czasu. Onimusha 3 to niezapomniana mieszanka gatunków
Danuta Repelowicz, 19 października 2024, 20:00
Dawno temu, w czasach, kiedy nie było jeszcze przepustek bojowych, fotorealistycznej grafiki ani otwartych światów, a branża dopiero się rozkręcała, prym wiodła jedna z, moim zdaniem, najfajniejszych serii samurajskich w historii – Onimusha firmy Capcom.

Klon Diablo i Diablo 2, który nie bał się eksperymentów. W Throne of Darkness walczyła i narażała się na śmierć cała drużyna
Hubert Sosnowski, 12 października 2024, 20:00
Throne of Darkness to nieco zapomniany konkurent Diablo 2, który ma w sobie więcej DNA „Diabełka”, niż się wydaje. A że przy okazji ten hack’n’slash torował drogę takim przebojom jak Dungeon Siege, to inna sprawa.

Ta gra szokowała grafiką. AquaNox pokochali gracze, mimo że była to zaledwie wydmuszka
Krystian Pieniążek, 5 października 2024, 20:00
Wydawać by się mogło, że pogoń za grafiką w grach wideo jest „wynalazkiem” ostatnich lat. Nic bardziej mylnego, zaś AquaNox, czyli podwodna strzelanka wydana w 2001 roku, jest tego najlepszym przykładem.

Ta gra rzucała gracza w sam środek konfliktu templariuszy z asasynami i zrywała z męczącym „polowaniem na piksele”. Broken Sword robił to lepiej
Zbigniew Woźnicki, 28 września 2024, 20:00
Broken Sword: The Shadow of the Templars to jedna z najlepszych gier przygodowych w historii gatunku. Angażująca historia została wpleciona w rozgrywkę, która porzucała utarte i irytujące motywy znane z innych ówczesnych przygodówek.

Najlepsza gra wojenna swoich czasów. Close Combat III skupiało się na psychologii żołnierza na froncie wschodnim
Adam Kusiak, 21 września 2024, 20:00
Oceny na poziomie 90% sprawiły, że Close Combat 3 było jedną z najlepiej ocenianych strategii w 1999 roku. Nic dziwnego – był to szczytowy moment popularności serii, która chciała pokazać pikselowych żołnierzy jako coś, co może się wystraszyć i spanikować.

Ta kultowa strategia była ciekawą odpowiedzią na Settlersów. Knights and Merchants to zapomniany owoc miłości
Damian Gacek, 14 września 2024, 20:00
Knights and Merchants to strategia, która bez wątpienia była wzorowana na Settlersach, ale zdecydowanie nie była ich kopią. Poznajcie grę, która zajmuje specjalne miejsce w moim sercu.

Brutalny slasher z twistem w antycznym Rzymie. Shadow of Rome to zapomniana perełka Capcomu
Krystian Pieniążek, 7 września 2024, 20:00
Capcom ma w portfolio szereg zapomnianych produkcji, które swego czasu cieszyły się uznaniem graczy. Ważne miejsce zajmuje tu Shadow of Rome – brutalny slasher i skradanka jednocześnie.

Brutalna strzelanka od twórców Heretica i Hexena. Soldier of Fortune był bezlitosny dla przeciwników
Krystian Pieniążek, 31 sierpnia 2024, 20:00
Soldier of Fortune to jedna z tych serii, które miały przed sobą świetlaną przyszłość, jednak ostatecznie przepadły w pomroce dziejów. Sprawdźmy, co poza brutalnością dzieło Raven Software miało do zaoferowania graczom.

Horrory akcji mogły dziś wyglądać zgoła inaczej, gdyby The Suffering przekonało do siebie więcej osób
Łukasz Michalak, 24 sierpnia 2024, 20:00
Marka The Suffering miała zadatki na ciekawą serię horrorów akcji. Niestety druga część nie sprostała oczekiwaniom graczy i recenzentów, przyniosła ogromne straty i pogrzebała nadzieje na dalsze kontynuacje. A szkoda, bo to wciąż dobre gry – szczególnie jedynka.

Wojna... wojna czasami się zmienia. Iron Storm roztaczało przed nami wizję niekończącego się konfliktu w sercu Europy
Krystian Pieniążek, 17 sierpnia 2024, 20:00
Iron Storm było jedną z produkcji prezentujących alternatywną wersję historii, w której II wojna światowa nigdy się nie wydarzyła, a na jej miejscu rozgorzał pięćdziesięcioletni konflikt rozpoczęty w 1914 roku. Przekonajmy się, co poza tym miał do zaoferowania ten tytuł.

Kuon był majsterszykiem grozy. Dziś dzieło twórców Dark Souls i Elden Ring to jeden z białych kruków gamingu
Adrian Werner, 10 sierpnia 2024, 20:00
W kolejnym odcinku cyklu Retro Gaming przypominamy grę Kuon, czyli wspaniały survival horror studia FromSoftware, który niezasłużenie poniósł klapę i stał się jedna z najrzadszych gier na PS2.

Blood Omen: Legacy of Kain zestarzało się lepiej niż Soul Reaver. To kamień węgielny tej legendarnej serii
Hubert Sosnowski, 3 sierpnia 2024, 20:00
Miłośnicy Kaina i Raziela mają powód do radości, bowiem najprawdopodobniej doczekamy się remastera Soul Reavera. Z tej okazji warto odpalić pierwsze Blood Omen: Legacy of Kain. To wciąż świetna gra, która zestarzała się najlepiej z całej serii.

Ta strzelanka imponowała grafiką i do dzisiaj budzi podziw. Black od Criterion Games to wciąż smakowity kąsek
Krystian Pieniążek, 27 lipca 2024, 20:00
Rzadko kiedy zdarza się, by specjaliści od widowiskowych wyścigów wkraczali na poletko strzelanek. Zespół Criterion Games i jego Black to dowód na to, że takie karkołomne przedsięwzięcie może być przepisem na sukces.

Lionheart mogło być renesansowym Falloutem, a okazało się epitafium Black Isle i Interplaya
Hubert Sosnowski, 20 lipca 2024, 20:00
Lionheart: Legacy of the Crusader miało zadatki na kolejny hit Interplaya. Wskutek problemów finansowych legendarnego wydawcy RPG dostaliśmy zakalcową, nieintencjonalną hybrydę Fallouta i Diablo. Ale i tak ją lubię.

Taktyczna strzelanka od twórców Hitmana. Freedom Fighters to perełka, która powinna otrzymać kontynuację
Krystian Pieniążek, 13 lipca 2024, 20:00
Pierwsze lata po 2000 roku były złotym okresem dla nowych marek oraz eksperymentów z formułą i opowieściami. Freedom Fighters od studia IO Interactive doskonale wpasowało się w ów trend. Przekonajmy się, co takiego miał do zaoferowania projekt twórców Hitmana.

Ta produkcja rzucała rękawicę serii XCOM. Incubation było jedną z pierwszych gier taktycznych z grafiką 3D
Krystian Pieniążek, 6 lipca 2024, 20:00
Incubation znacząco odbiegało od wcześniejszych odsłon cyklu Battle Isle, zrażając do siebie jego zagorzałych miłośników, ale też przyciągając nowych fanów, szukających wrażeń rodem z serii XCOM. Choć omawianemu projektowi nie udało się zdobyć pozycji lidera, to jednak na stałe zapisał się on w pamięci wielu graczy. Przekonajmy się dlaczego.

Gazetkowa strategia, w którą grała cała rodzina. Tzar: Ciężar korony podbił serca graczy i został w nich na zawsze
Zbigniew Woźnicki, 29 czerwca 2024, 20:00
Gazetowa dystrybucja pozwoliła pewnym grom osiąść na stałe w pamięci polskich graczy. Tzar: Ciężar korony to idealny przykład takiej produkcji, gdyż pomimo swoich wad owa strategia do dziś cieszy się popularnością.

Ta gra łączyła cechy Heroesów i Magic the Gathering. Etherlords nie miało litości dla nowicjuszy
Krystian Pieniążek, 22 czerwca 2024, 20:00
W czasach, w których seria Heroes of Might and Magic wciąż była na szczycie, zespół Nival podjął się pozornie niemożliwego zadania i przypuścił szturm na zagarnięte przez nią terytorium. Etherlords czerpało garściami z dorobku kultowego cyklu, jednak wprowadzało też własne pomysły.

Dobry humor i broń obracająca cały świat. Armed and Dangerous to ostatnia gra w duchu Shiny Entertainment
Krystian Pieniążek, 15 czerwca 2024, 20:00
Armed and Dangerous to druga gra od Planet Moon Studios, która miała na siebie oryginalny pomysł. Sprawdźmy, co takiego sprawiło, że do dzisiaj cieszy się ona sympatią graczy.

Mamy Diablo w domu. Bez Get Medieval nie byłoby wielu kultowych gier
Hubert Sosnowski, 8 czerwca 2024, 20:00
Get Medieval, choć nie należało dokładnie do tego samego gatunku, co Diablo 2, zostało uznane przez „podwórko” za tanią podróbkę gry Blizzarda. Kiedy jednak odrzucaliśmy uprzedzenia, okazywało się, że to ciekawa i wdzięczna zręcznościówa.

21 lat temu ta strategia oszałamiała liczbą jednostek. Impossible Creatures to unikalne dzieło twórców CoH
Jakub Błażewicz, 1 czerwca 2024, 20:00
Impossible Creatures stanowczo nie jest największym hitem studia Relic Entertainment, ale do dziś nietypowy RTS twórców Company of Heroes i oryginalnego Homeworlda ma swoich fanów.

Chciałem napisać o wybitnej strategii Myth. Przepraszam, że skończyłem z tekstem na 23 tysiące znaków
Adrian Werner, 25 maja 2024, 20:00
Za pomocą serii Myth Bungie zrewolucjonizowało gatunek strategii i stworzyło epopeję mrocznego fantasy, która do dzisiaj nie ma sobie równych w tym gatunku.

Ten Need for Speed jechał pod prąd. EA powinno częściej eksperymentować z takimi odsłonami jak Porsche 2000
Hubert Sosnowski, 18 maja 2024, 20:00
Need for Speed nie może odnaleźć się we współczesności. Sprzedaż jest niezła, ale charakteru brak. Powielanie motywów z Undergrounda w NFS Unbound to jeszcze nie osobowość. W czasach większej różnorodności błyszczało na przykład Porsche 2000.

W 1993 roku ta gra paliła najmocniejsze pecety. Dzisiejsze narzekania na crunch w gamedevie to niemal nic przy historii powstawania Strike Commandera
Dariusz Matusiak, 11 maja 2024, 20:00
Jeśli myślisz, że to Crysis położył na kolana najmocniejsze konfiguracje pecetów, najwyraźniej nie słyszałeś o grze Strike Commander, która w 1993 roku nie działała płynnie na niczym. Dzieło twórcy Star Citizena zachwycało za to oprawą graficzną i wciągającą fabułą.

Cztery gry w jednej. Giants: Obywatel Kabuto był jedyny w swoim rodzaju
Krystian Pieniążek, 4 maja 2024, 20:00
Giants: Citizen Kabuto był jedną z wyjątkowych produkcji, które nie podążają utartymi ścieżkami, robią wiele rzeczy po swojemu i oferują rozwiązania, jakich próżno szukać w innych tytułach. Sprawdźmy, co sprawiło, że do dzisiaj pozostaje w sercach wielu graczy.

RPG sprzed 23 lat zaskakiwało współczesnymi rozwiązaniami. Evil Islands to zapomniana perełka gatunku
Krystian Pieniążek, 1 maja 2024, 20:00
Evil Islands nie przebiło się do świadomości miłośników RPG-ów w takim stopniu, w jakim udało się tego dokonać szeregowi innych pozycji z tamtej epoki. Niemniej gra do dzisiaj ma swoich oddanych fanów. Przekonajmy się dlaczego.