Pillars of Eternity: Włodarz martwej krainy (Lord of a Barren Land) - solucja poradnik Pillars of Eternity
Ostatnia aktualizacja: 15 grudnia 2020
Włodarz martwej krainy (Lord of a Barren Land) - zadanie poboczne
Szansa na rozpoczęcie tego zadania pojawia się jeszcze podczas pobytu w Złoconej Dolinie (Gilded Vale). Możesz je mianowicie otrzymać po ukończeniu pobocznego questu Matczyna prośba (A Mother's Plea). Po wyjściu z domu Aufry w wiosce (M4,8) drużyna powinna zostać zatrzymana niedaleko dużego drzewa przez Kolsca (M4,1). Zgódź się na realizację planu zamordowania Lorda Raedrika. Skorzystaj ze wschodniego wyjścia z wioski i przejdź przez Posępną Knieję (Esternwood), dzięki czemu dotrzesz do Warowni Raedrika (Raderic's Hold).
Twoje pierwsze zadanie to przedostanie się do wnętrza warowni. Możesz porozmawiać z Cletlanem i Ludwinem pilnującymi głównego wejścia (M9,1), ale nie licz na to, że zostaniesz wpuszczony, nawet jeśli wykorzystasz wysoko rozwiniętą Stanowczość. Musisz w rezultacie wybrać czy chcesz zaatakować strażników czy zrezygnować z walk i poszukać innego wejścia. Jeśli wybrałeś wariant siłowy to pokonanie wartowników przy moście nie załatwi sprawy, bo na kolejnych wrogów wpadniesz na dziedzińcu oraz przy głównym wejściu do warowni (M9,2). Do wygrania byłyby tu trudne bitwy i kolejne czekałyby Cię już po przeniesieniu się do wnętrza zamku.
O wiele lepiej jest poszukać alternatywnego wejścia do warowni. Jeden z wariantów zachowania zakłada wejście w interakcję z pnączami na ścianie zamku w zachodniej części mapy (M9,3). Możesz wspiąć się po nich na górne mury jeśli któryś z członków drużyny posiada co najmniej 3 punkty Atletyki lub jeśli masz w inwentarzu linkę z kotwiczką. Na górnych murach do pokonania jest kilku wrogów i uważaj głównie na kapłana Beratha (Priest of Berath), który włada magią. Zlokalizuj drzwi prowadzące do magazynu w sanktarium warowni (M10,1).
Jeszcze inna opcja zachowania to dotarcie do kraty prowadzącej do lochów warowni, która znajduje się przy fosie we wschodniej części mapy (M9,4). Musisz tu użyć bohatera z dużą Siłą lub skorzystać z łomu, odblokowując w ten sposób podwodny korytarz. Zaprowadzi on drużynę do południowo-wschodniej części lochów (M10,9).
Jeżeli wbrew moim zaleceniom przebiłeś się do głównego wejścia do warowni to rozpoczniesz na jej głównym poziomie. Licz się z koniecznością stoczenia dwóch kolejnych bardzo trudnych bitew w komnatach zlokalizowanych przy wejściu. Po drodze natrafisz na zamknięte drzwi i możesz złamać zabezpieczenia zamka lub wybrać drogę okrężną przez jadalnię.
Jeżeli wybrałeś przejście do sanktuarium to rozpoczniesz w pomieszczeniu magazynowym (M10,1). Zainteresuj się tutejszymi skrzyniami i zabierz z nich berathiańskie szaty. Założenie tych szat przez członków drużyny sprawi, że nie będą oni zagrożeniem dla postaci przebywających na tym poziomie. Nie możesz się jednak czuć w pełni bezpiecznie, bo zostaniesz zatrzymany przez co najmniej dwie napotkane postacie. W celu wybronienia się przed walką musisz użyć opcji dialogowych związanych ze Stanowczością.
Jeżeli wybrałeś przejście do lochów (M10,9) to w trakcie ich przemierzania musisz uważać na dość licznie występujące potwory (gule, szkielety itp.) oraz na pułapki, których najwięcej jest w zachodniej części mapy.
W dotarciu do sali tronowej, w której przebywa Raedrik (M10,14) mogą ci pomóc dwie osoby - Nedmar z sanktuarium (M10,4) oraz Osrya z lochów (M10,11). Do komnaty z Nedmarem prowadzą zamknięte drzwi, ale możesz przejść do sąsiedniej kaplicy (M10,3) i odszukać sekretny przełącznik przy ołtarzu. Po odbyciu rozmowy z Nedmarem zostaniesz poproszony o uratowanie jego przyjaciela Giacco. Powróć do kaplicy i odszukaj schody prowadzące do lochów. Użyj przełącznika (M10,8) i dotrzyj do cel zlokalizowanych w środkowej części mapy (M10,10). Możesz oswobodzić Giacco dzięki wytrychom lub rozwiniętej Mechanice. Jeśli nie jest to możliwe to przejdź do komnaty z Osryą i zaatakuj ją (M10,11), zabierając po wygranej walce klucz i otwierając z jego pomocą celę. Po uratowaniu Giacco powróć do Nedmara. Otrzymasz od niego uniwersalny klucz, z pomocą którego będziesz mógł otworzyć sekretne przejście w północnej części sanktuarium (M10,13).
Osrya przebywa w północnej części lochów, niedaleko obszaru z celami. Kobieta poprosi bohatera o zamordowanie dla niej Nedmara. Musisz w rezultacie dotrzeć do miejsca pobytu kapłana i zabić go (najlepiej na osobności). Po dokonaniu zabójstwa powróć do Osryi. Możesz już skorzystać z pobliskiego sekretnego przejścia (M10,12).
Wszystkie opisane powyżej warianty (przebicie się przez główną część warowni, skorzystanie z tajnego przejścia Nedmara lub Osryi) pozwolą ci na dotarcie do sali tronowej na głównym poziomie, w której przebywa Raedrik (M10,14). Quest ten możesz zakończyć na dwa sposoby. Pierwszy wariant to zaatakowanie Raderika. Jest on niestety dobrym wojownikiem przez co zamordowanie go nie będzie łatwe. Co więcej, musisz jak najszybciej zabić towarzyszącego mu arcymaga, który może rzucać potężne zaklęcia. Po wygranej bitwie spróbuj wyjść z sali, co doprowadzi do załączenia się scenki z udziałem Kolsca. Oprócz doświadczenia otrzymasz dużo punktów reputacji dla Złoconej Doliny.
Drugi wariant zakłada przystanie na plan Raedrika zakładający zamordowanie Kolsca. Musisz w tym celu opuścić warownię i udać się do Wideł Magrany (Magran's Fork), czyli niewielkiej lokacji znajdującej się na południe od Złoconej Doliny. Po dotarciu na miejsce skieruj się do chatki zlokalizowanej w północno-wschodniej części mapy (M6,3). Oprócz Kolsca musisz też zabić kilka towarzyszących mu postaci i najbardziej uważaj na kapłankę oraz łotrzyka. Po zamordowaniu Kolsca powróć do warowni i przekaż dobre wieści Raedrikowi. Oprócz doświadczenia otrzymasz dużo punktów reputacji dla Zatoki Buntu.