Pillars of Eternity: Walka - mechanika poradnik Pillars of Eternity
Ostatnia aktualizacja: 15 grudnia 2020
Walka
Mechanika walki
Pillars of Eternity jest bezpośrednim następcą klasycznych RPG. Nie dziwi więc fakt, że walka bazuje na dziesiątkach kombinacji różnych parametrów. Zastosowanie takiego rozwiązania wraz z pewną dozą losowości sprawiło, że walka jest jednocześnie złożona i przejrzysta. O mechanice możesz poczytać w Dzienniku (zakładka Encyklopedia, a następnie Mechanika walki). Wytłumaczone są tam sposoby liczenia obrażeń, pancerza itd. Poniżej przedstawiono kilka najważniejszych aspektów z praktycznego punktu widzenia.
Podczas gry zwracaj uwagę na statystyki noszonych przez siebie przedmiotów. W przypadku broni ważna jest nie tylko wielkość obrażeń, ale także ich typ. Wszyscy przeciwnicy mają osobną odporność na każdy rodzaj urazów. Aby uniknąć sytuacji, w której nie możesz zadać żadnych obrażeń przeciwnikowi, należy zrobić dwie rzeczy. Jeśli masz taką możliwość, wybieraj broń, która zadaje np. rany kłute i cięte.
Drugą opcją jest noszenie dwóch różnych typów broni, np. miecza i maczugi. Jednocześnie możesz posiadać dwa zestawy uzbrojenia, a jeśli wybierzesz odpowiedni talent, odblokujesz miejsce na trzeci. Podczas walki da się w każdym momencie przełączać między poszczególnymi zestawami.
Pamiętaj także o odpowiednim pancerzu, każdy z nich posiada osobną liczbę punktów obrony przed konkretnymi atakami. Równie ważne jest ograniczenie ruchów, jakie powoduje zbroja - im jest cięższa, tym bardziej spowalnia. Skutkuje to rzadszym wyprowadzaniem ataków oraz korzystaniem z umiejętności. Zakładaj najlżejszy pancerz, na jaki możesz sobie pozwolić, ciężkie zbroje płytowe powinien nosić jedynie twój wojownik lub paladyn.
Następną bardzo istotną kwestią jest kolejność walki z przeciwnikami. Priorytetem powinni być magowie. Jeśli nie pozbędziesz się ich na początku bitwy, mogą w krótkim czasie wyeliminować kilku twoich towarzyszy. Jeśli masz łatwy dostęp do wrogich łuczników, wykończ ich przed starciem z wojownikami. Jeśli walczysz z dużymi grupami wrogów, niekonieczne ludzkich, np. xoripami czy ogrami, w pierwszej kolejności zabij przeciwników posługujących się jakąś formą magii. Następnie skup się na najsłabszym z nich i kolejnych eliminuj od najsłabszego do najsilniejszego. Ważne, by skoncentrować całą drużynę tylko na jednym celu. Jedynie paladyn lub wojownik mogą w tym czasie odciągać uwagę pozostałych wrogów.
Stale kontroluj stan zdrowia oraz wytrzymałości towarzyszy. Wytrzymałość określa bieżącą kondycję postaci, spada wskutek ataków przeciwnika i może być zwiększana za pomocą mikstur oraz czarów. Parametr automatycznie odnawia się do maksymalnego poziomu po zakończeniu każdej walki. Pasek po lewej stronie portretu postaci przedstawia ogólny stan zdrowia. Stopniowo maleje on za każdym razem, gdy tracisz wytrzymałość. Poziom zdrowia jest mniej więcej 4-5 razy wyższy niż wytrzymałości. Kiedy zdrowie spadnie do zera, postać przechodzi w stan agonii. Oznacza to, że gdy w tym momencie straci wytrzymałość - zginie. Śmierć postaci jest nieodwracalna i może dotknąć każdego, póki jednak nie padnie główny bohater, masz szansę grać dalej.
Bardzo ważną rolę podczas walki pełnią wszelkie modyfikatory. Dzielą się na dwie grupy: stałe oraz tymczasowe. Czas działania modyfikatorów tymczasowych wynosi od kilku sekund do kilku minut. Mogą być one pozytywne, jak np. wzmocnienia zapewniane przez kapłana czy pieśniarza, lub negatywne, jak np. strach bądź zatrucie, a w przypadku niektórych mocniejszych ataków - krwawienie lub podatność na określony żywioł.
Negatywnych modyfikatorów można pozbyć się na dwa sposoby, pierwszym z nich jest po prostu przeczekanie. Drugi to wykorzystanie umiejętności kapłana lub innej klasy magicznej, która posiada odpowiedni czar zdejmujący negatywne efekty z towarzyszy.
Inaczej prezentują się modyfikatory stałe. Należy do nich np. bonus do statystyk za odpoczynek w gospodzie czy kontuzje postaci. Bonus za odpoczynek utrzymuje się przez kilka dni od spania.
Z czasem twoi towarzysze się męczą - tempo zależne jest poziomu atletyki (im jest on wyższy, tym dana postać będzie męczyć się wolniej).
Zmęczenie ma kilka stanów - każdy kolejny przynosi kary do statystyk, przede wszystkim wytrzymałości. Przy poziomie "skrajne zmęczenie" minusy są tak duże, że praktycznie nie opłaca się dalej walczyć i należy jak najszybciej odpocząć.