Pillars of Eternity: Szyk bojowy poradnik Pillars of Eternity
Ostatnia aktualizacja: 15 grudnia 2020
Szyk bojowy
Zarówno podczas walki, jak i przemierzania świata gry twoja drużyna ustawiona jest w określonym szyku bojowym. Wybrać możesz z trzech ustawień systemowych: dwuszeregu, klina oraz linii prostej. Masz także możliwość ustawienia drużyny w dwóch "szykach własnych". Dzięki tej opcji dostajesz dostęp do obszaru o wymiarach 7x6 kratek, na którym możesz dowolnie lokować członków drużyny. Każda postać zajmuje jedną kratkę, masz więc duże pole manewru. Własny szyk jest najlepszym rozwiązaniem, gdyż daje pełną kontrolę nad ustawieniem towarzyszy, jednak należy pamiętać o kilku fundamentalnych zasadach.
Drużyna nie powinna być rozciągnięta wszerz, tylko wzdłuż. W jednym rzędzie ma stać maksymalnie trzech towarzyszy. Ograniczy to wzajemne blokowanie się w wąskich przejściach. Na przedzie należy ustawić wojownika z tarczą lub inną postać nastawioną na obronę i przyjmowanie obrażeń. Zaraz za wojownikiem, w następnym rzędzie, rozlokuj resztę postaci walczących wręcz, np. barbarzyńcę, mnicha czy zwierzęcego towarzysza. W trzecim rzędzie powinni znaleźć się kompani z klas magicznych, np. magowie czy druidzi. Większość czarów wymaga bliskiego podejścia do celu, więc muszą oni stać stosunkowo niedaleko wojowników. Na samym końcu ustaw łowców oraz inne postacie atakujące za pomocą łuku, kuszy czy broni palnej, gdyż mają największy zasięg.
Dobrze byłoby wykorzystywać oba szyki własne. Ustawienie postaci powinno być takie samo, istotna jest natomiast przestrzeń pomiędzy towarzyszami. Jeden szyk należy przeznaczyć do walki w budynkach i lochach, a drugi do starć na otwartej przestrzeni, np. w lokacjach leśnych. Szyk do walki w lochach powinien bazować na braku pustych pól między towarzyszami. W wąskich przejściach czy tunelach nie ma wiele miejsca na przemieszczanie kompanów. Nie można też zaatakować cię z boku, więc najlepiej sprawdza się szyk zwarty. Inaczej sytuacja wygląda na otwartych przestrzeniach. Tu przeciwnik może cię w każdej chwili obejść z boku. Szyk powinien być zatem dużo bardziej luźny. Pamiętaj więc, by przestrzeń między idącym z przodu wojownikiem a strzelcem na końcu wynosiła przynajmniej kilka pól. Dzięki temu będziesz odkrywać większą część mapy za każdym przejściem oraz - co najważniejsze - w momencie rozpoczęcia walki twoi strzelcy znajdą się w bezpiecznej odległości od wroga. Nie stracisz czasu na wycofywanie się, tylko od razu będzie można przystąpić do akcji.
Przełączanie się między poszczególnymi szykami trwa maksymalnie 2-3 sekundy, a znacząco poprawia początkową sytuację w bitwie. Klikając oraz przytrzymując prawy przycisk myszy, możesz określić kierunek, w jakim ma być ustawiona twoja drużyna.