Porady ogólne do Heroes of Might & Magic III | Informacje wstępne i porady poradnik Heroes of Might & Magic III: HD Edition
Ostatnia aktualizacja: 29 lipca 2019
Gry z serii Heroes of Might & Magic, jak i im podobne, zawsze cechowały się dość wysokim stopniem trudności, jak i długim czasem "wdrażania się" do gry, by orientować się "co się z czym je". Rozdział ten powstał właśnie w takim celu - by wyjaśnić niezrozumiałe mechanizmy rozgrywki.
1. Dobieraj sposób, w jaki rozbudowujesz swoje miasto w zależności od misji / mapy, na której grasz. Jeśli w pobliżu twojego zamku aż roi się od mocnych stworów, warto w pierwszym tygodniu skupić się na budowie budynków produkujących jednostki, by móc łatwiej oczyścić okolice. Gdy wrogów okolicy brak, można skupić się na tym, by w 1 tygodniu wybudować Kapitol.
2. Tocząc walkę z dużą ilością jednostek, które walczą na dystans, wstrzymaj się z wykonaniem ruchu zanim owi przeciwnicy nie zaatakują twoich jednostek. Powód jest prosty - jednostki "strzeleckie" dostają karę do obrażeń, jeśli strzelają ze znacznej odległości. Jeśli jednak cel podejdzie do nich blisko, utracą karę i będą w stanie zadawać pełne obrażenia. Dlatego też warto wykorzystać opcję "czekaj" zanim wykona się ruch - w ten sposób przeciwnicy zadadzą niższe obrażenia, a po ich ataku nadal można wykonywać ruch.
3. Na każde miasto, które przejmiesz, zrekrutuj nowego bohatera - przyda się on do tego, by przejąć wrogie kopalnie w okolicy, tak, by "główny bohater" nie musiał marnować na to czasu i mógł wyruszyć na kolejny podbój.
4. W każdym przejętym przez ciebie mieście zostaw trochę wojska (może być nawet świeżo wybudowany bohater), a do tego wybuduj (jeśli nie ma) Cytadelę i Zamek. W ten sposób będziesz w stanie ochronić zamek przed mniejszymi atakami wroga, a jego zwiadowcy nie będą w stanie przejąć twojego miasta.
5. Rozpoczynając każdą misję, zacznij od przejęcia kopalni kamieni i tartaku - drewno i kamień to, obok złota, najpotrzebniejsze surowce w grze i większość budynków ich wymaga, dlatego ważnym jest, by rozpocząć ich pozyskiwanie jak najszybciej to możliwe.
6. Handlowanie na targowisku jest drogie, jednak czasem może uratować skórę, pozwalając, na przykład, wybudować budynek przed końcem tygodnia. Nie wahaj się z niego korzystać, jeśli masz taką właśnie potrzebę, bądź dysponujesz sporą ilością innych surowców na wymianę.
7. Pamiętaj, że każde wybudowane targowisko zmniejsza koszt wymiany towarów - szczegóły znajdziesz w odpowiednim dziale poświęconym targowisku.
8. Pamiętaj, by każdego bohatera zaopatrzyć w księgę czarów! Nawet najprostsze, z pozoru nieszkodliwe czary mogą obrócić losy każdego starcia. 500 złota za księgę czarów to niewielka cena, patrząc na to ile może ci zaoferować!
9. Magazyn Zasobów to droga, szczególnie na początku gry, inwestycja, jednak bardzo szybko jej koszty się zwrócą - zarówno w zamkach, w których produkuje 1 sztukę kamienia i drewna, jak i w tych, w których wytwarza jedną sztukę z pozostałych surowców. Wybuduj go wcześnie, a zobaczysz, jak bardzo użyteczna jest ta konstrukcja.
10. Pamiętaj, by wykupić machinę oblężniczą oferowaną przez kuźnie w twoim mieście. Balista zadaje niepozorne obrażenia, jednak przy odpowiedniej ilości ataku bohatera, jak i zdolności, która zwiększa jej skuteczność, potrafi zadawać naprawdę dotkliwe szkody. To samo tyczy się Namiotu Medyka i Wozu z Amunicją - ich koszt jest niewielki, a znacznie wzmocnią twoją armię.
11. Jeśli masz możliwość, staraj się zawsze dobrać umiejętność dodatkową Taktyka - pozwala ona na rozmieszczenie, przed walką, własnych oddziałów, co znacznie ułatwia ochronę kluczowych jednostek, na przykład strzelców, czy pozwala szybciej dostać się twoim jednostkom do przeciwnika.
12. Pamiętaj, iż każdy bohater ma swój "ulubiony" rodzaj terenu (o którym przeczytasz w rozdziale "Poruszanie się") - podróżując na innym terenie będzie on miał sporą karę do ilości ruchów, które może wykonać. Podbijając miasta wroga staraj się dobierać nowych bohaterów tak, by odpowiadali oni danemu terenowi.
13. Jeśli wróg dokonał oblężenia twojego miasta, nie wychodź z poza murów zamku (pod warunkiem, że wybudowałeś Cytadelę, a szczególnie Zamek) - jeśli wróg nie dysponuje dużą ilością jednostek latających, będzie musiał najpierw wybić dziurę w twoim murze, zanim dobierze się do twoich wojsk. Często oznacza to, że niewielka armia rozgromi znacznie potężniejsze siły wroga.
14. Dodatkowo, jeśli wróg dokonał oblężenia twojego miasta, a jest rozgrywka trwa już od kilku miesięcy i dysponujecie potężnym wojskiem, warto jest zniszczyć wrogą katapultę za pomocą twoich strzelców / czarów. Bez katapulty wróg nie będzie w stanie przebić się przez twoje mury, a jeśli nie ma ze sobą jednostek latających, bądź strzelców, może równie dobrze się poddać!
15. Niezależnie od tego, czy używasz bohatera o typie "siła", czy "magia", zawsze staraj się uzyskać dostęp do szkoły, bądź kilku szkół magii za pomocą umiejętności dodatkowych. Mistrzostwo w posługiwaniu się daną magią pozwoli ci na obejmowanie czarami wszystkich sojuszniczych / wrogich (zależnie od czaru) jednostek - czary wpływające na zachowanie, bądź statystyki jednostki są znacznie skuteczniejsze niż te, które zadają wyłącznie obrażenia.
16. Jeśli widzisz, że wróg posiada sporo mocy, a jego oddział składa się z jednostek niewrażliwych (Czarne i Złote Smoki, Ifryty), lub bardzo odpornych (Golemy, Krasnoludy) na magię ognia, rzuć czym prędzej zaklęcie Ochrony przed Ogniem, gdyż jest bardzo duża szansa, że za chwilę na pole walki spadnie deszcz ognia - Armagedon zadaje olbrzymie obrażenia, więc warto się przed nim zabezpieczyć.
17. Korzystaj z zaklęć wspierających twoje stwory - Błogosławieństwo sprawdza się, gdy twoje jednostki mają "rozrzut" w obrażeniach (np. 2-7, czy 10-20), Psalm Mocy przyda się zawsze, a Przyspieszenie pozwoli ci zaburzyć ruch wrogiego bohatera. Zaklęcia typu Kamienna Skóra, Tarcza, Żądza Krwi potrafią znacznie wzmocnić twoje jednostki, a są to czary niskiego poziomu, do których nie jest wymagana umiejętność Mądrości.
18. Nie zapominaj także o czarach negatywnych, którymi możesz poczęstować wroga - Spowolnienie potrafi odebrać 50% szybkości wrogim jednostkom, Klątwa sprawi, że będą oni zadawać minimalne obrażenia (co sprawdza się, gdy ich jednostki mają "rozrzut" w obrażeniach).
19. Gdy któryś wrogi stwór stanowi śmiertelne zagrożenie, wykorzystaj czar Oślepienia, by wyeliminować go z walki na kilka tur - da ci to sporą przewagę nad wrogiem, szczególnie, jeśli nie ma on czarów, by zdjąć klątwę ze swojego stwora.