Poradniki do gier Kody i trainery Nowe poradniki Popularne Współpraca Nielimitowany dostęp
Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks

XCOM 2 - poradnik do gry

XCOM 2 - poradnik do gry

Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks
SPIS TREŚCI

Walka z Wybrańcami | Wybrańcy | XCOM 2 Poradnik XCOM2: War of the Chosen

Ostatnia aktualizacja: 30 lipca 2019

Początkowe starcia z Wybrańcami są stosunkowo proste, jednak z czasem przybierają na poziomie trudności. - Walka z Wybrańcami | Wybrańcy | XCOM 2 - XCOM 2 - poradnik do gry
Początkowe starcia z Wybrańcami są stosunkowo proste, jednak z czasem przybierają na poziomie trudności.

Walka z Wybrańcami to jedno prawdopodobnie największe wyzwanie, które czeka na gracza podczas obcowania z dodatkiem (jak i z serią XCOM ogólnie). Jest ku temu kilka powodów. Głównym problemem jest po prostu ich moc na polu walki - są w stanie zadawać gigantyczne obrażenia, unieszkodliwiać kilku żołnierzy na raz, czy korzystać z potężnych mocy psionicznych, dzięki którym przyzwą na pole walki nawet kilkunastu dodatkowych wrogów. Dodatkowym utrudnieniem jest fakt, iż z kolejnymi tygodniami kampanii nabierają coraz to nowych mocy i mocnych stron, oraz to, iż nigdy nie można mieć pewności, czy pojawią się na polu walki - o fakcie dowiesz się dopiero wtedy, gdy jeden z nich teleportuje się na mapę. Jak zostało wspomniane w poprzednim rozdziale, Wybrańców jest łącznie 3 - Zabójca (Assassin), Łowczy (Hunter) i Czarnoksiężnik (Warlock).

Dostępne mocne strony Wybrańców

Mocne i słabe strony Wybrańców podejrzeć można także w trakcie starcia. - Walka z Wybrańcami | Wybrańcy | XCOM 2 - XCOM 2 - poradnik do gry
Mocne i słabe strony Wybrańców podejrzeć można także w trakcie starcia.

Każdy z Wybrańców ma szansę na zyskanie maksymalnie 5 z mocnych stron przedstawionych w poniższej tabeli. Zaczynają oni z dwoma mocnymi stronami, a wraz z postępami w kampanii (i ich pojawianiem się podczas misji) zyskają kolejno 3, 4 a na koniec 5 cech. Pamiętać należy o tym, iż niektóre cechy mają większe prawdopodobieństwo pojawienia się u konkretnego Wybrańca, a niektóre nie pojawią się wcale - wynika to na ogół z ich stylu gry.

Cecha

Opis

All Seeing

Wybraniec odkrywa jednostki, jeśli te znajdują się w jego polu widzenia.

Beastmaster

Wybraniec może przyzywać "dzikich" obcych, takich jak Cryssalid, Berserker czy Faceless.

Blast Shield

Wybraniec nie odnosi obrażeń od eksplozji.

Brutal

Ataki Wybrańca zmniejszają parametr Wola (Will) żołnierzy w zasięgu widzenia.

General

Wybraniec może wzywać jednostki ADVENT-u.

Immunity: Melee

Wybraniec nie odnosi obrażeń od ataków wręcz.

Kinetic Plating

Ataki, które nie trafią w Wybrańca, dodają mu punkty tarczy, która pochłaniać będzie punkty obrażeń.

Low Profile

Obrona Wybrańca wzrośnie po każdym pierwszym ataku w danej turze. Efekt utrzymuje się do końca tury. Obrona zwiększa szansę, iż żołnierze gracza nie trafią.

Mechlord

Wybraniec może wzywać jednostki zmechanizowane, takie jak ADVENT Mec, Codex czy Sectopod.

Planewalker

Wybraniec automatycznie przeteleportuje się w dowolne miejsce, gdy tylko otrzyma jakiekolwiek obrażenia.

Prelate

Wybraniec może przyzywać przeciwników ADVENT Priest.

Renegation

Wybraniec będzie regenerował kilka punktów zdrowia po każdej swojej turze.

Revenge

Wybraniec ma szansę na wykonanie kontrataku, gdy strzał jednostki gracza chybi.

Shadowstep

Wybraniec nie aktywuje strzałów reakcji ani tych z warty.

Shogun

Wybraniec może przyzywać przeciwników ADVENT Stun Lancer.

Soulstealer

Wybraniec odnawia swoje zdrowie za każdym razem, gdy pobliski wróg (jednostka gracza) otrzyma obrażenia.

Watchful

Wybraniec może wejść w tryb warty po zakończeniu swojego ruchu.

Dostępne słabości Wybrańców

Każdy Wybraniec na początku gry zyskuje dwie słabości, a liczba ta, w przeciwieństwie do mocnych stron, nie zmienia się przez całą grę. Poniższa tabela prezentuje wszystkie dostępne dla Wybrańców słabości.

Cecha

Opis

Adversary: Reapers

Wybraniec otrzymuje zwiększone obrażenia od bohaterów klasy Żniwiarz.

Adversary: Skirmishers

Wybraniec otrzymuje zwiększone obrażenia od bohaterów klasy Renegat.

Adversary: Templars

Wybraniec otrzymuje zwiększone obrażenia od bohaterów klasy Templariusz.

Shell-shock

Wybraniec otrzymuje dodatkowe obrażenia od eksplozji.

Grounding

Sprawia, iż żołnierz celujący do wroga znajdującego się niżej niego będzie miał premię do celności.

Brittle

Wybraniec otrzymuje zwiększone obrażenia od ataków wręcz.

Bewildered

Wybraniec otrzymuje dodatkowe obrażenia

Zabójczyni (Assassin)

Okno przedstawiające status Zabójczyni. - Walka z Wybrańcami | Wybrańcy | XCOM 2 - XCOM 2 - poradnik do gry
Okno przedstawiające status Zabójczyni.

Zabójczyni to pierwszy Wybraniec, z którym zmierzy się gracz już na samym początku przygody z dodatkiem. Jest to wróg specjalizujący się w walce na bliskim dystansie i w tej kwestii przypomina bardzo klasę Łowcy dostępną dla gracza - Zabójczyni również korzysta ze strzelby i miecza, by zadawać obrażenia, jest także bardzo mobilna, przez co może pokonać spory kawałek mapy podczas jednej rundy. Na tym podobieństwa jednak się kończą, a zaczynają różnice.

Zabójczyni podczas poruszania się posiada aktywny kamuflaż - do momentu wyłączenia go, gracz nie będzie mieć pojęcia, gdzie się znajduje (chyba, że uda ci się ją odkryć, o czym za moment). Co więcej, posiada ona domyślnie cechę Shadowstep, przez co nie ma sensu korzystać z trybu Warty, gdyż go nie aktywuje, a gracz tylko zmarnuje cenne ruchy żołnierzy. Co więcej, gdy dojdzie do żołnierzy gracza, zaatakuje przy wykorzystaniu miecza, bardzo często ogłuszając żołnierza, a następnie zniknie i się oddali. Owe ogłuszenie przygotowuje wojaka do porwania - Zabójczyni może się koło niego pojawić, porwać go i ulotnić z pola walki.

Warto zastosować się do poniższych rad, jeśli chcesz poradzić sobie z tym wrogiem:

  1. Nigdy nie ustawiaj żołnierzy w trybie warty - wróg nie aktywuje tego typu ataków, co sprawi, że zmarnujesz ruch żołnierza.
  2. Wróg jest cały czas niewidoczny, lecz odkryć można go ustawiając w pobliżu dowolną jednostkę (podobnie jak obcy odkrywają jednostki gracza podczas fazy ukrycia), bądź korzystając ze skanera. Pamiętaj jednak, iż obcy nie zostanie odkryty do momentu wykonania przez żołnierza ruchu - nawet jeśli znajduje się on 2 kratki od danego wojaka, odkryty zostanie dopiero wtedy, gdy ów żołnierz się ruszy.
  3. Zabójczyni może ogłuszyć żołnierzy na dwa sposoby - przy pomocy miecza jak i granatów. Z drugiego wariantu korzysta, gdy żołnierze znajdują się w bliskiej odległości od siebie. Może ona następnie porwać ogłuszonego żołnierza, uciekając jednocześnie z pola walki. Warto wykorzystać zdolności Specjalisty, by ocucić ogłuszonego wojaka i temu zapobiec.
  4. Najlepszą taktyką jest ustawienie całej drużyny na otwartym terenie i poczekanie kilku tur, aż wróg się tam pojawi. Można w międzyczasie wykorzystać zdolności / przedmioty do skanowania, bądź przemieszczać żołnierzy o 1 pole, by ewentualnie odkryć Zabójczynię. Gdy tylko się pojawi, wystarczy kilka ataków, by się jej pozbyć.
  5. NIGDY nie walcz z Zabójczynią, gdy w pobliżu są grupy wrogów. Postaraj się zlikwidować regularnych przeciwników zanim dojdzie do starcia z Wybrańcem.
  6. Jeśli posiadasz dodatek Alien Hunters, wykorzystaj przeciwko wrogowi granat zamrażający (Frost Grenade / Frost Bomb) - unieruchomi to wroga na 2 rundy, pozwalając ci z łatwością się go pozbyć.

Łowczy (Hunter)

Okno przedstawiające status Łowczego. - Walka z Wybrańcami | Wybrańcy | XCOM 2 - XCOM 2 - poradnik do gry
Okno przedstawiające status Łowczego.

Drugi z trójki Wybranych to Łowczy, który jest odpowiednikiem snajpera dostępnego dla gracza. Jednakże, jest on w tej roli znacznie skuteczniejszy - jego broń i zdolności pozwalają mu namierzyć cel znajdujący się praktycznie na drugim końcu mapy, by w kolejnej turze oddać strzał, który bardzo dużą szansę na pozbawienie jednostki gracza życia. Jak nietrudno się domyślić, wróg ten walczy na olbrzymim dystansie i korzysta z linki z hakiem, która umożliwia mu sprawne przemieszczanie się pomiędzy poziomami mapy. Wszystkie te cechy sprawiają, iż wróg jest bardzo trudny do pokonania, szczególnie, gdy dzieli was spory dystans, a pomiędzy wami znajdują się inni wrogowie.

Warto zastosować się do poniższych rad, jeśli chcesz poradzić sobie z tym wrogiem:

  1. Wróg jest w stanie atakować dosłownie z drugiego końca mapy, jednak atak ten wymaga przygotowania - podczas jednej tury namierza on cel, a w trakcie kolejnej oddaje strzał. Z tym atakiem poradzić można sobie na dwa sposoby: przerywając pole widzenia (chowając się za dużym obiektem, zza którego wróg nie zobaczy żołnierza) co całkiem zniweluje atak, bądź podnosząc obronę żołnierza, by po prostu uniknął ataku. To drugie uczynić można chowając żołnierza za pełną osłoną, każąc mu kucnąć, korzystając ze zdolności Specjalisty i granatu dymnego. To wszystko powinno sprawić, iż wróg spudłuje.
  2. Przeciwnik może atakować normalnie, bez wcześniejszego namierzania. Wymaga to znacznie krótszego dystansu i zadaje mniejsze obrażenia, jednak i tak warto zawsze stać przynajmniej za połowiczną osłoną, by zmniejszyć szanse na trafienie.
  3. Pamiętaj, iż wróg ma na wyposażeniu linkę z hakiem, przez co może w łatwy sposób się przemieścić, albo oflankować żołnierza.
  4. Mimo, iż Łowczy jest morderczo skuteczny na dalekim dystansie, chętnie będzie ranił żołnierzy także i z bliska. Do tego celu wykorzysta swój pistolet, który ignoruje do 5 punktów pancerza, przez co może pozbawić żołnierza nawet połowy punktów zdrowia.
  5. Pamiętaj, iż jak każdy inny Wybraniec, Łowczy także może porwać twoich wojaków. Najpierw ich ogłuszy, a gdy pozostawisz ich bez pomocy (ocucić można ich przy pomocy Specjalisty), porwie ich i czmychnie z pola walki.
  6. Jeśli posiadasz dodatek Alien Hunters, wykorzystaj przeciwko wrogowi granat zamrażający (Frost Grenade / Frost Bomb) - unieruchomi to wroga na 2 rundy, pozwalając ci z łatwością się go pozbyć.

Czarnoksiężnik

Okno przedstawiające status Czarnoksiężnika. - Walka z Wybrańcami | Wybrańcy | XCOM 2 - XCOM 2 - poradnik do gry
Okno przedstawiające status Czarnoksiężnika.

Ostatni z trio Wybrańców i prawdopodobnie największe wyzwanie ze wszystkich. Wróg posiada co prawda dość mocny karabin szturmowy, którym jest w stanie zadawać spore obrażenia, jednak jego siła tkwi w mocach psionicznych. Dzięki swoim umiejętnościom jest w stanie wzywać na pole walki większość regularnych wrogów - różne wersje żołnierzy ADVENT-u, mechanicznych przeciwników (nawet Sectopody!) czy bestie. Co więcej, jak każda jednostka Psioniczna w grze może on przejąć kontrolę nad żołnierzem.

Na jego wyposażeniu znajdują się także dwie unikalne zdolności. Jedna pozwala mu przyzwać od 2 do 5 duchów-zombie, które pojawią się blisko jednostek gracza, a następnie ustawią się bezpośrednio przy nich i "uzbroją" - po upływie jednej tury, bądź jeśli gracz je wtedy zabije, wybuchną, raniąc wszystkie pobliskie jednostki. Co ciekawe, wróg może korzystać z tej zdolności przez całą mapę i nawet wtedy, gdy żaden obcy nie ma bezpośrednio wizji na jednostki gracza. Druga zdolność jest dość podobna, z tą różnicą, iż pozwala mu przyzwać duchy kilku żołnierzy ADVENTu, po czym sam wróg zostanie osłonięty tarczą uniemożliwiającą atakowanie go - tarcza zniknie dopiero wtedy, gdy pokonasz wszystkie fantomy.

Warto zastosować się do poniższych rad, jeśli chcesz poradzić sobie z tym wrogiem:

  1. Pamiętaj, iż wróg będzie nękał cię swoimi zdolnościami przywołującymi nawet wtedy, gdy nie będzie miał bezpośredniego kontaktu wzrokowego.
  2. Walcząc z przeciwnikiem nigdy nie trzymaj kilku wojaków w jednym miejscu - wróg dysponuje atakiem obszarowym, który jest w stanie ogłuszyć kilka celów jednocześnie.
  3. Jeśli wiesz, że przyjdzie ci się z nim zmierzyć, warto wyposażyć żołnierzy w przedmioty chroniące ich przed zdolnościami psi / ograniczającymi kontrolę, bądź mieć w drużynie swojego własnego wojaka psi - w ten sposób znacznie zmniejszysz skuteczność tego wroga.
  4. Nie zostawiaj wroga z mniej więcej 20% punktów zdrowia, gdyż odpali on atak, dzięki któremu przyzwie fantomy żołnierzy ADVENT-u, a sam zostanie osłonięty tarczą. Jeśli nie dasz rady go zabić podczas jednej tury, zbij jego zdrowie do ~50% i poczekaj do kolejnej, by się z nim uporać.
  5. Jeśli wróg przywoła swoje zombie i się uzbroją, oddal się od nich zanim je zabijesz - pozwoli to twoim żołnierzom uniknąć sporych obrażeń.
  6. Jeśli posiadasz dodatek Alien Hunters, wykorzystaj przeciwko wrogowi granat zamrażający (Frost Grenade / Frost Bomb) - unieruchomi to wroga na 2 rundy, pozwalając ci z łatwością się go pozbyć.