Technicy czy naukowcy? | Personel - Technicy i Naukowcy | XCOM 2 poradnik XCOM 2
Ostatnia aktualizacja: 30 lipca 2019
Technicy czy naukowcy?
W grze dostępne są dwie grupy personelu - technicy (Engineers) i naukowcy (Scientists), przy czym cały mechanizm znacznie różni się od tego, do czego przyzwyczaiła nas cześć pierwsza serii XCOM. Po pierwsze, personelu jest teraz znacznie mniej - nie będziesz mieć na wyposażeniu dziesiątek techników i naukowców, lecz kilku z nich, ale niczym się nie martw, to całkiem normalny proces. Po drugie, ich udział w tym co dzieje się w bazie jest znacznie większy.
Techników wykorzystuje się do oczyszczania pomieszczeń, przyspieszania konstrukcji nowych placówek, a wreszcie do zwiększania skuteczności pracy większości z nich. Z dwójki dostępnych "pracowników" są oni znacznie ważniejsi (szczególnie przez pierwsze miesiące gry), gdyż bez nich rozwój twojej bazy stanie w miejscu. Im więcej techników uda ci się ściągnąć do bazy, tym naturalnie lepiej.
Z naukowcami sprawa wygląda zgoła inaczej. Służą oni do obsadzania dwóch budynków (Laboratory i Shadow Chamber), przez co na początku gry znacznie mniej przydatni od techników. Jeśli więc jako nagrodę za misję masz do wyboru naukowca, bądź technika, lepiej jest wziąć technika - wyjątkiem jest sytuacja, gdy techników masz już w bród i nie masz co z nimi robić. Każdy naukowiec, które posiadasz nieznacznie skraca czas badań, jednak nie ma też co bezsensownie zwiększać ilości naukowców - nawet jeśli uda ci się kończyć badania w zawrotnym tempie, nie będziesz w stanie wykupić przedmiotów, które oni opracowują, gdyż zwyczajnie w świecie braknie ci surowców.
Warto jest więc nie wykraczać po za kilku (3-4) naukowców do momentu w którym nie zaczniesz chociaż myśleć o wzniesieniu Shadow Chamber. Ta placówka jest w stanie wykorzystać wszystkich naukowców, których masz w bazie i w przypadku badań w tym miejscu warto jest ich mieć jak najwięcej, gdyż badania w jej obrębie zajmują bardzo dużo czasu.
Ogólnie więc warto trzymać się tych zasad jeśli chodzi o pozyskiwanie techników i/lub naukowców:
- Przez pierwsze kilkadziesiąt dni gry staraj się skupić wyłącznie na pozyskiwaniu nowych techników - każdy kolejny znacząco przyspieszy rozwój twojej bazy, a także wpłynie na napływ surowców (oczyszczanie pomieszczeń daje małe ich ilości).
- Jeśli nagroda za misję daje ci wybór pomiędzy naukowcem, a technikiem, zawsze wybieraj tego drugiego - wyjątkiem jest sytuacja, w której posiadasz już wystarczająco techników, by móc obsadzić wszystkie budynki, bądź wykonywać dalszą rozbudowę bazy, albo gdy naukowców jest za mało i badania trwają wieki.
- Naukowcy rzecz jasna też są ważni, jednak póki nie masz wystarczająco techników, by móc obsadzić wszystkie budynki, a także na bieżąco przygotowywać kolejne pomieszczenia do zabudowy, warto skupić się raczej na pozyskiwaniu techników.
- Gdy dojdziesz do dalszej części gry i na horyzoncie pojawi się zadanie wymagające wzniesienia Shadow Chamber, postaraj się skombinować przynajmniej kilku dodatkowych naukowców - każdy z nich skróci czas badań w tej placówce.
Jak pozyskać nowy personel
Techników i naukowców pozyskuje się z tych samych źródeł, takich jak:
- Czarny Rynek (Black Market) - za każdym razem gdy otrzymasz zrzut zasobów od Rady, na czarnym rynku pojawią się nowe przedmioty. Wśród nich może być także do kupienia (za punkty wywiadu) technik lub naukowiec.
- Siedziba ruchu oporu (Resistance HQ) - po każdorazowym zebraniu zrzutu zasobów od Rady zostaniesz poinformowany o możliwości udania się do siedziby organizacji i dokonania zakupów. Wśród żołnierzy i rozmaitych bonusów dla twoich działań znajdą się tam także właśnie członkowie personelu, których możesz kupić za zasoby.
- Wykonywanie misji - prawdopodobnie główne źródło personelu. Dostępni jako nagroda w części misji - często oferowani za wykonanie misji typu Guerilla Ops, czy jako uratowany VIP. Warto zawsze sprawdzać co dana misja oferuje w nagrodę i wybierać właśnie personel - zasoby, przedmioty i żołnierzy łatwiej pozyskać w inny sposób, a personel zawsze się przyda.