Poradniki do gier Kody i trainery Nowe poradniki Popularne Współpraca Nielimitowany dostęp
Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks

XCOM 2 - poradnik do gry

XCOM 2 - poradnik do gry

Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks
SPIS TREŚCI

Faza ukrycia (Concealment) | Walka | XCOM 2 poradnik XCOM 2

Ostatnia aktualizacja: 30 lipca 2019

Faza ukrycia (Concealment)

Faza ukrycia pozwala na przygotowanie morderczo skutecznej zasadzki. - Faza ukrycia (Concealment) | Walka | XCOM 2 - XCOM 2 - poradnik do gry
Faza ukrycia pozwala na przygotowanie morderczo skutecznej zasadzki.

Nowością w drugiej części XCOM jest mechanizm ukrycia (Concealment). W trakcie jego trwania przy imionach twoich bohaterów pojawi się charakterystyczna ikona przypominającą zakapturzoną postać. Nie ikona jednak jest ważna, a to, co ona daje - na czas trwania tej "zdolności" twoje jednostki będą niewidoczne dla oddziałów wroga. Wróg nie będzie miał po prostu pojęcia o istnieniu twojego oddziału i zwyczajnie w świecie zajmie się swoimi sprawami.

Concealment nadawany jest jednostkom na początku większości misji (wyjątkiem są w głównej mierze misje typu "Odwet"). Na polu walki objawia się on w ten sposób, iż twoje jednostki mogą po prostu podejść znacznie bliżej do wroga, zanim zostaną wykryte. Przedstawione jest to za pomocą specjalnych, czerwonych ikon, umieszczonych na polu walki w obrębie kilku pól od każdej jednostki wroga. Gdy któraś z twoich jednostek wejdzie w to pole, bądź odda strzał, faza ukrycia dobiega końca i wróg już będzie w stanie dostrzec twoje jednostki.

Warto wspomnieć iż klasa Ranger posiada szereg zdolności, które modyfikują (w obrębie tej konkretnej jednostki) działanie tego mechanizmu. Phantom pozwala pozostać jednostce w fazie ukrycia (pod warunkiem, że to nie ona została zauważona przez wroga), nawet jeśli drużyna została odkryta - dodatkowo, jednostka będzie ukryta nawet podczas misji, w których nie jest to dostępne. Conceal z kolei pozwala żołnierzowi na nowo się ukryć. Obie te zdolności twoją z klasy Ranger idealnego zwiadowcę, który może podejść bardzo blisko pozycji wroga.

Warto pamiętać o kilku sprawach:

  1. Faza ukrycia zostaje przerwana w momencie wykonania przez twoich żołnierzy większości akcji (atak, rzut granatem, bardzo często też hackowanie), a także gdy narobią po prostu hałasu - otwierając drzwi "z kopniaka", bądź wybijając szybę.
  2. Możesz podejść nawet na odległość 1-2 pól od wroga, pod warunkiem, że między wami jest jakakolwiek osłona. Wróg nie będzie w stanie dostrzec jednostek, gdy dzieli je jakakolwiek przeszkoda terenowa, jednak gdy obejdzie je od boku, czy zajdzie od tyłu przestanie to działać.
  3. Faza ukrycia umożliwia swobodne (oczywiście z umiarem) poruszanie się po mapie za pomocą sprintu - raczej nie grozi ci nagłe wpakowanie się w oddział wroga.
  4. Niektóre umiejętności nie przerywają ukrycia - możesz swobodnie używać zdolności i przedmiotów do skanowania terenu, bądź leczyć jednostki,
  5. Nigdy, przenigdy nie przerywaj fazy ukrycia by zaatakować wroga z bardzo dużej odległości - jeśli możesz zakraść się do niego to warto z tego skorzystać!

Jak korzystać z tego mechanizmu

Faza ukrycia daje olbrzymie możliwości taktyczne - pozwala rozeznać się w terenie i zlokalizować patrole wroga czy kluczowe dla misji cele, lecz przede wszystkim umożliwi ci morderczo skuteczne zasadzki. Wrogie jednostki nie są w stanie dostrzec twoich oddziałów, więc możesz podejść do nich bardzo blisko i przygotować się do ataku z zaskoczenia.

By to wykonać, rozstaw żołnierzy w dogodnych dla nich pozycjach (jak dobrze osłonięte wzniesienie, z dobrym widokiem na pole walki - marzenie każdego snajpera), ustaw większość z nich w trybie Overwatch (Warta), a jednym pozostałym żołnierzem zaatakuj oddziały wroga. Dobrym rozpoczęciem tego ataku jest rzut granatem - rani on kilka celów na raz, a dodatkowo pozwoli ci zniszczyć potencjalne osłony, za które będą próbować uciec wrogowie. Możesz też zostawić któregoś żołnierza po za trybem Overwatch - pozwoli ci do dobić wroga, jeśli jakimś cudem udało mu się uciec od ognia twoich jednostek.

Kilka spraw o których warto pamiętać urządzając zasadzkę:

  1. Pamiętaj o wadach i zaletach każdej z klas - snajper będzie skuteczniejszy na średnim-dalekim dystansie, a żołnierz typu Ranger lepiej sprawdzi się w odległości kilku pół od wrogich oddziałów.
  2. Nawet jeśli przerwiesz mechanizm ukrycia, nie oznacza to, że wróg zaleją twoją pozycję swoimi oddziałami - jest spora szansa, że będą oni dalej patrolować okolicę, jak gdyby nigdy nic, z tym, że ciężej ci będzie ich podejść.
  3. W miarę możliwości postaraj się umieścić żołnierzy z różnych stron patrolu wroga - okrążając oddział nieprzyjaciela znacznie zwiększysz skuteczność ataków twoich wojaków, uniemożliwiając przy tym okopanie się kosmitów.
  4. Jeśli nie masz pewności, iż w okolicy nie ma żadnego innego oddziału wroga (albo nie jest on tuż obok twoich jednostek), nigdy nie wykonuj zasadzki - może się ona skończyć tragicznie, gdy nagle "znikąd" wylecą dwa, trzy dodatkowe oddziały wroga.