Renegat | Klasy postaci i frakcje | XCOM 2 War of the Chosen - poradnik do gry
Ostatnia aktualizacja: 30 lipca 2019
Klasa postaci Renegat to druga z trójki nowych (obok Żniwiarza i Templariusza), która trafia pod kontrolę gracza. Renegaci również dysponują unikalnym dla siebie wachlarzem zdolności, jak i uzbrojeniem dostosowanym do potrzeb tej klasy - jest to karabin maszynowy Bullpup i broń naręczna Ripjack.
Informacje ogólne i porady
Renegat to klasa postaci cechująca się dużą mobilnością, która doskonale sprawdza się w roli żołnierza walczącego na krótkim dystansie. Posiadają trzy wyróżniające ich na tle innych cechy. Pierwszą z nich jest zdolność Marauder - pozwala im ona na wykonanie strzału, który nie kończy ich rundy. Mogą dzięki temu strzelić dwa razy podczas jednej rundy, bądź strzelić i dopiero wykonać ruch. Drugą zdolnością specjalną jest Grapple - umożliwia ona wystrzelenie linki z hakiem, dzięki czemu Renegat może dostać się na podwyższenie bez wydawania punktu akcji. Ostatnią cechą wyróżniającą jest Judgement. Pozwala ona Renegatowi na wystrzelenie tej samej linki z hakiem, jednak w kierunku wroga - jeśli linka trafi w przeciwnika, zostanie on przyciągnięty, a następnie otrzyma obrażenia od ataku wręcz.
Korzystając z tej klasy postaci warto pamiętać o kilku rzeczach, mianowicie:
- Wykorzystaj zdolność Judgement do tego, by przyciągnąć do Renegata groźny cel. Nawet jeśli ten go nie zabije, bardzo łatwo będziesz w stanie go oflankować i dobić.
- Grapple pozwala na szybkie dostanie się na zniesienie. Jest to także dobry sposób, by skrócić dystans do wroga - możesz wystrzelić linkę, wejść na podwyższenie, a następnie zeskoczyć po drugiej strony, by w prosty sposób oflankować wroga.
- Zdolność Marauder daje olbrzymie możliwości taktyczne. W połączeniu z premiami z więzi i zdolnościami operatora psi, Renegat może wykonać nawet 4 ataki w ciągu jednej rundy, zabijając każdego, nawet najbardziej odpornego wroga.
- Klasa ta zyskuje bardzo dużo dzięki trzem ulepszeniom broni - Extended Magazine, Hair Trigger i Scope, najlepiej rangi Superior. Pierwszy zwiększy ilość pocisków w magazynku, pozwalając na efektywniejsze użycie zdolności Marauder, drugi da szansę na dodatkowy punkt akcji, a trzeci poprawi celność, co przyda się, gdy Renegat będzie miał kawałek do celu. Warto też zainwestować w PCS zwiększający celność postaci.
- Pamiętaj, iż Renegat w większości sytuacji nie przebije Łowcy pod względem zadawanych obrażeń, pokonuje go jednak pod względem mobilności.
- Renegaci mają dostęp do 1 przedmiotu dodatkowego (granatu, apteczki czy wspomagacza). Mogą także korzystać wyłącznie z unikalnego dla siebie pancerza, który posiada takie same statystyki, jak regularnych żołnierzy.
Zdolności i rozwój
Jak każda z klas postaci wprowadzonych przez dodatek, Renegaci mają dostęp do trzech drzewek zdolności. Poniższa tabela prezentuje wszystkie dostępne dla tej klasy zdolności.
Uwaga - pamiętaj, iż zdolności te odblokowuje się przy pomocy punktów AP, nie ma tutaj ograniczenia do jednej zdolności na poziom. Więcej o punktach AP przeczytasz w rozdziale "Punkty umiejętności (AP)".
Ranga | Hussar | Judge | Tactician |
Squaddie | Marauder - strzały nie kończą rundy, pozwalając na dwa ataki w jednej rundzie, bądź ruch i atak. Zdolność odblokowana od początku gry. | Judgement - pozwala na wykorzystanie linki z hakiem do przyciągnięcia wroga, by następnie wykonać atak wręcz. Zdolność odblokowana od początku gry. | Grapple - pozwala na wykorzystanie linki z hakiem by dostać się na wzniesienie. Zdolność nie zużywa punktów akcji i jest odblokowana od początku gry. |
Corporal | Reflex - jeśli wróg odda w kierunku Renegata strzał, ten zyska 1 dodatkowy punkt akcji w następnej rundzie. Umiejętność aktywuje się raz w ciągu misji. | - | Total Combat - rzucenie granatu bądź wykorzystanie przedmiotu nie kończy rundy, lecz zużywa jeden punkt akcji. |
Sergeant | - | Wrath - pozwala wykorzystać linkę z hakiem do przyciągnięcia się do wroga i zadania obrażeń atakiem wręcz. Umiejętność odnawia się 4 rundy. | Zero In - kolejne ataki wykonane podczas tej samej rundy mają +10% szansę na trafienie krytyczne. Jeśli wykorzystane są przeciwko temu samemu celowi, zyskują 10% celności. |
Lieutentant | - | Whiplash - pozwala wystrzelić linkę, która zadaje obrażenia od elektryczności. Zdolność nie zużywa punktów akcji i można z niej skorzystać raz w ciągu misji. | Full Throttle - Renegat zyskuje 2 punkty mobilności za każde zabicie podczas tej rundy. Premia znika wraz z rozpoczęciem kolejnej rundy. |
Captain | - | Retribution - Renegat automatycznie zaatakuje wroga atakiem wręcz, gdy ten znajdzie się w jego polu rażenia. | - |
Major | Combat Presence - pozwala dać członkowi drużyny dodatkowy punkt akcji. | Reckoning - odblokowuje atak wręcz przy wykorzystaniu naręcznego ostrza. Atak odnawia się przez 5 rund. | Interrupt - rodzaj trybu Warty. Gdy się aktywuje, gracz może wykonać dowolną akcję zamiast typowego strzału w poruszającego się wroga. Zdolność można aktywować raz w ciągu całej misji. |
Colonel | Judgement - wróg ma szansę spanikować, gdy odda strzał w stronę Renegata. | Battlelord - pozwala Renegatowi wykonać 1 akcję za każdego wroga w zasięgu jego widzenia, który wykona akcję. Zdolność działa 1 turę i można aktywować ją tylko raz w ciągu całej misji. | Manual Overdrive - skraca czas odnowienia wszystkich zdolności o 1 rundę. Nie kończy ruchu Renegata. |
Pamiętaj też, iż Renegaci mają dostęp do kilku zdolności pozostałych żołnierzy XCOM (głównie Łowców). Szczegółowe informacje odnośnie tych zdolności znajdziesz w rozdziale "Odblokowywanie umiejętności żołnierzy przy pomocy AP".
Dobór umiejętności
Kilka uwag odnośnie doboru umiejętności:
- Pamiętaj, iż możesz wykorzystać punkty AP (AP XCOM), by odblokować dodatkowe zdolności tej klasy.
- Warto jak najszybciej odblokować zdolność Total Combat. Dzięki niej Renegat będzie mógł cisnąć we wroga granatem (bądź wykorzystać inny przedmiot), a następnie wykonać jeszcze jeden ruch, bądź zaatakować.
- Zero In to jedna z najważniejszych zdolności Renegata. Może on wykonać 2 lub więcej ataków podczas jednej swojej rundy, a dzięki tej zdolności drugi i każdy kolejny atak przeciwko temu samemu celowi otrzyma premię +10% do szansy na trafienie i +10% szansy na trafienie krytyczne.
- Zdolność Wrath przydaje się, jeśli chcesz z Renegata zrobić żołnierza walczącego na bliskim dystansie. Pozwoli mu ona przyciągnąć się do wroga, a następnie wykonać dodatkowy atak "z przyłożenia", co gwarantuje trafienie i znacznie podnosi szansę na trafienie krytyczne.
- Zdolność Whiplash to jedna z ciekawszych zdolności tej klasy. Pozwala na wykonanie darmowego ataku, który zadaje podobne obrażenia co ataki wręcz Renegata.
- Battlelord to prawdopodobnie najbardziej przegięta zdolność w całej grze. Aktywuje się po turze wroga i daje Renegatowi tyle dodatkowych punktów akcji, ilu wrogów wykonało jakąkolwiek czynność w zasięgu jego widzenia. Dzięki temu może dojść do sytuacji, w której będzie on w stanie zaatakować nawet 10 razy w ciągu jednej rundy! Jak nietrudno się domyślić, pozwoli to Renegatowi na ubicie każdego wroga, bądź nawet kilku przeciwników podczas jednej tylko rundy.