XCOM 2: Pozyskiwanie zasobów
Aktualizacja:
Pozyskiwanie zasobów

Zasoby w grze podzielić można na kilka grup. Są to:
- Zasilanie - służące do napędzania kolejnych placówek.
- Kontakty - służące do nawiązywania współpracy z ruchem oporu.
- Personel - technicy i naukowcy, którzy zajmują się obsługą placówek w bazie i mają wpływ na ich wydajność, a także na proces opracowywania nowych technologii i przedmiotów.
- Zasoby "właściwe" - w skład tej grupy wchodzą supplies, alloys i elerium.
- Zasoby wywiadu, intel.
Zasilanie
Źródłem zasilania na statku Avenger są elektrownie (Power Relay). Każda z nich zwiększa poziom zasilania, co z kolei pozwala na wzniesienie większej ilości placówek. Same elektrownie da się ulepszać i obsadzać dodatkowym personelem, co zwiększa ich wydajność.
Kontakty
Prawdopodobnie jeden z najważniejszych zasobów w grze, przez którego niedobór bardzo łatwo można przegrać - brak odpowiedniej ilości kontaktów przekłada się na ograniczone możliwości nawiązywania współpracy z ruchem oporu, co z kolei oznacza niemożliwość angażowania się w akcje służące do spowolnienia projektu AVATAR.
Ilość dostępnych kontaktów można zwiększyć wznosząc placówki Resistance Comms. Każda z nich zwiększa ilość kontaktów o 1, a dodatkowo można obsadzić je technikami (maksymalnie 2), co pozwala zwiększyć ich wydajność kolejno o 2 i 4 kontakty - łącznie daje to 7 dodatkowych kontaktów za każda w pełni ulepszoną placówkę Resistance Comms.
Personel
Zdobywanie personelu zostało opisane w rozdziale "Personel - technicy i Naukowcy".
Zasoby właściwe
Do tej grupy zaliczają się supplies, elerium i alloys. Wykorzystywane są do wznoszenia placówek, opracowywania nowych przedmiotów dla twoich żołnierzy, czy wreszcie produkcji samych przedmiotów. Głównym źródłem pozyskiwania tych surowców są:
- Oczyszczanie bazy (excavation) - za każde oczyszczone pomieszczenie otrzymasz dość sporą ilość różnych surowców.
- Misje - czasami podczas wykonywania misji natrafisz na miejsce, które po shackowaniu da ci mały (bądź duży) zastrzyk surowców.
- Zbieranie ich na mapie świata - o ich dostępności zostaniesz poinformowany stosownym komunikatem, a po kilku dniach skanowania surowce zostaną dodane do twojego wyposażenia.
- Okresowo, otrzymywane od Rady - tyczy się to supplies. Co 14 dni otrzymasz dostęp do nowych surowców, z tym że i tak trzeba będzie je "przeskanować" na mapie świata.
- Wykonywanie misji - jako nagroda za wykonanie niektórych misji.
- Misje - czasami podczas wykonywania misji natrafisz na miejsce, które po shackowaniu da ci mały (bądź duży) zastrzyk zasobów wywiadu.
- Skanowanie przy bazie ruchu oporu - za każdy dzień skanowania przy bazie ruchu oporu na mapie świat otrzymasz ok. 8 punktów wywiadu.
- Wykonywanie misji - jako nagroda za wykonanie niektórych misji.
- Zbieranie ich na mapie świata - podobnie jak w przypadku zasobów właściwych.
- Oczyszczanie bazy (excavation) - za każde oczyszczone pomieszczenie otrzymasz dość sporą ilość różnych surowców.
- Misje - czasami podczas wykonywania misji natrafisz na miejsce, które po shackowaniu da ci mały (bądź duży) zastrzyk surowców.
- Zbieranie ich na mapie świata - o ich dostępności zostaniesz poinformowany stosownym komunikatem, a po kilku dniach skanowania surowce zostaną dodane do twojego wyposażenia.
- Okresowo, otrzymywane od Rady - tyczy się to supplies. Co 14 dni otrzymasz dostęp do nowych surowców, z tym że i tak trzeba będzie je "przeskanować" na mapie świata.
Zasoby wywiadu - Intel
Intel wykorzystywany jest do nawiązywania kontaktu z ruchem oporu, przeciwdziałania projektowi AVATAR, czy robieniu zakupów na czarnym rynku (Black Market). Źródeł pozyskiwania zasobów wywiadu jest kilka, między innymi:
- Wykonywanie misji - jako nagroda za wykonanie niektórych misji.
- Misje - czasami podczas wykonywania misji natrafisz na miejsce, które po shackowaniu da ci mały (bądź duży) zastrzyk zasobów wywiadu.
- Skanowanie przy bazie ruchu oporu - za każdy dzień skanowania przy bazie ruchu oporu na mapie świat otrzymasz ok. 8 punktów wywiadu.
- Wykonywanie misji - jako nagroda za wykonanie niektórych misji.
- Zbieranie ich na mapie świata - podobnie jak w przypadku zasobów właściwych.
Komentarze czytelników
U mnie sie zbugowalo. Po rozwaleniu wszystkich wrogow wchodze do pomieszczenia z krysztalem wiedzmy i zastaje tam tylko 2 chrysalidy. Wiedzma sie nie pojawia. Do krysztalu nie da sie strzelac, bo nie ma nawet jego ikonki. Rzucanie granatami nic nie daje. Kilkanascie tur i zadnych zmian.
wykupiłem sobie abonament na jeden miesiąc i nie mogę pobrać poradnika w pdf. Dlaczego?
Poradnik w iBooks jest nie zaktualizowany do wersji z XCOM: War of the Chosen. Jak można pobrać aktualizację?
Hej Hej
W sumie pytanie dotyczy wersji na XboOne, ale to chyba bez znaczenia ;)
Do tych którzy ogrywali XCOM2 ale z dodatkiem War of the Chosen.
Po odpaleniu gry mam do wyboru na ekranie głównym XCOM2 lub War of the Chosen, czyli jak mniemam to kampanie fabularne tak?
Natomiast odpalając nawet XCOM2 (a mając dodatek zainstalowany), mam wszystkie mechaniki i poprawki które dodatek wprowadził nawet w podstawce?
Więc po co rozbicie na podstawkę i dodatek??
Poradnik w iBooks jest nie zaktualizowany do wersji z XCOM: War of the Chosen. Jak można pobrać aktualizację?
Poradnik został zaktualizowany o rozdziały z dodatku War of the Chosen - gdyby były jakieś pytania / wątpliwości, pisać. :P
w pdfie nie ma żadnych rozdziałów o dodatku.
Potwierdzam. PDF nie został zaktualizowany o War of the Chosen.
Ja wybudowałem AWC jako 2 budynek, ukryty skill odblokowało mi na 2 postaciach.
Hakowanie jednostki powoduje u mnie wyjście z ukrycia zawsze i wszędzie.
Gram od wczoraj od nowa. Jak kończysz misję. Można metodą zapis/odczyt wymusić perka. Tyle, że to zahacza lekko o oszustwo. Dodam też, że samouczek utrudnia grę o0!
Po samouczku jedna postać ma awans. I nie masz odblokowanego żadnego pomieszczenia.
A bez samouczka wszyscy mają awans a pierwsza misją jest BANALNA... I masz odblokowane 1 pomieszczenie od razu. Ja od razu postawiłem AWC zobaczę jakie będą tego skutki.
Dalej pomieszczenie obronne jest bardzo fajne :D Ja się daję często łapać ufo celem nabijania doświadczenia. Podczas takiej obrony można awansować wszystkie postacie. Bo wrogów nie zabraknie i nie ma limitu czasu.
Gra jest bardzo prosta wkurzają tylko władcy obcych ale i to da się przeżyć.
Hmm, nie mogę odpowiedzieć bezpośrednio na posta, więc muszę napisać jako nowy.
1. Fakt, dwa ulepszone na maxa Resistance Comms wystarczą do obsług wszystkich rejonów, z tym, że trochę minie nim ktoś je do końca ulepszy. Raz, że zajmuje to czas, dwa, że potrzeba do tego sporo energii. Normalny, nieulepszony Resistance Comms daje łącznie 3 kontakty (z technikiem), a wymaga tylko 3 prądu (1 kontakt za 1 "sztukę" prądu), ulepszenie zjada prawie dwa razy więcej dodatkowego (5), dając w zamian 4 kontakty (więc 1 kontakt wymaga 1.25 prądu). To nie są duże ilości, ale na początku, gdy nie ma się dostępu do rdzeni obcych może być ciężko, a placówkę można potem zniszczyć. Po za tym można spokojnie zmieścić się posiadając i 3 Resistance Comms - Defense Matrix na chwilę obecną jest bezużyteczny.
2. Tu się nie zgodzę. Ja dostałem nową rangę na jednym żołnierzu najwyższej rangi (o czym nie zostałem poinformowany, zdolność się po prostu pojawiła), sprawdzałem to zresztą na reddicie i ktoś się dokopał do plików źródłowych gry, gdzie było napisane właśnie to, co jest w końcówce rozdziału o AWC. Punkty losowane są dwa razy - raz na każdą rangę żołnierza (więc wtedy awansując może on dostać zdolność), a drugi raz "ogólnie", więc żołnierz może dostać rangę wstecz.
Niektórzy pisali też o tym, że żołnierze rangi Colonel (najwyższa) dostają zdolność dopiero po powrocie z misji, a nie w momencie wybudowania placówki.
3. O tym napisałem w rozdziale o Power Relay, w rozdziale "Placówki". Pomijając już fakt, iż odkryte rdzenie mogą się trafić na najniższych poziomach (sam przy drugim przejściu miałem je na "C2" i "C3", więc wtedy nie da się nic wiele zaplanować, bo trochę zejdzie zanim się do nich dokopie.
4. O tym nie wspomniałem, dzięki za info.
5. Dzięki za info - z rozpędu pewnie zrobiłem błąd.
ad. 1) właśnie dlatego napisałem: "nie do końca" - taki skrót myślowy :)
ad. 2) Nie jestem 100% pewien mechaniki ale na pewno im później postawimy AWC tym bardziej zmniejszamy prawdopodobieństwo odblokowania Hidden Skill. Każdy rekrut, którego zacząłem rozwijać dopiero po wybudowaniu AWC, dochrapał się HS. Z pięciu podstawowych/"startowych"(którzy mieli gdzieś koło stopnia majora w momencie wybudowania AWC) - żaden.
Można to też sprawdzić, najmując żołnierzy w stopniu pułkownika na końcowym etapie gry - doświadczalnie nająłem chyba z pięciu - żaden nie miał dodatkowego skilla. Chyba że trafi się akurat tak, że wylosuje HS na pułkowniku. (może tak być - mi się nie zdarzyło)
Jeszcze jedna uwaga - wydaje mi się, że każde przejęcie kontroli nad wrogiem przez hakowanie (nie wyłączenie), powoduje wyjście z ukrycia (a przynajmniej jeśli stoi on w zasięgu wzroku innych wrogich jednostek)
1. Będę musiał poprawić ten rozdział i rozwiać wątpliwości. :P
2. Z tym mechanizmem jest tona bugów i w sumie nie ma 100% pewności jak on działa. Sam wiem tyle, że da się zyskać punkt nawet na rozwiniętym do maksa żołnierzu, ale od czego to zależy (pewnie RNJesus , jak wszystko w tej grze :P) nie wiem. Wiem też, że resetowanie zdolności nic nie daje i z jakiegoś powodu żołnierze otrzymani w ramach misji też mają problemy z zyskaniem tych zdolności. Fakt, im wcześniej się to wybuduje tym szansa jest większa - tyle że ciężko jest to postawić wcześnie, bo są inne ciekawsze budynki. :P
Ja na jakichś 30 żołnierzy których używałem miałem zdolność jedynie w dwóch - wspomnianym Pułkowniku i jakimś cieniasie na 2-3 randze. Przy drugim przejściu nie udało mi się odblokować ani jednej zdolności, mimo że wybudowałem to jak żołnierze mieli jeszcze kupę rang do awansowania. Dla mnie ten budynek w obecnej formie jest niewarty pośpiechu.
3. Hakowanie przerywa tryb ukrycia tylko wtedy, gdy ruszysz się tą jednostką. Jeśli przejmiesz kontrolę, a nie zaatakujesz, nie rzucisz granatu i ogólnie udajesz "że nic się nie stało", nie będzie żadnego problemu.
ad. 3) oj nie jestem pewien. :P Będę musiał to chyba dzisiaj sprawdzić.
A tak w ogóle to niezła robota jakby co i od tego chyba powinienem był zacząć. :)
Sprawa z hakowaniem wygląda tak, iż nie wyrzuca ona z ukrycia gdy shakuje się wroga za pomocą Specialisty, ale jak uda ci się przejąć nad nim kontrolę przy pomocy jednej z wież (bo czasem jest opcja uzyskania kontroli nad losowym gościem), to wtedy magicznie wywołuje to alarm. A przynajmniej miałem tak ja. :P
Dzięki i liczę na kolejne komentarze - im więcej błędów uda się wyłapać tym lepiej. ;)
Tak na szybko. Błędy i przeoczenia m.in. w "Kolejność i sposób rozbudowy":
1) Pola B1, B3 i C2 muszą być wykorzystane do wzniesienia Resistance Comms
Nie do końca. Dwa ulepszone na maxa "Resistance Comms" wystarczają do obsługi wszystkich rejonów dostępnych w grze.
2) Ważne!!!"Advanced Warfare Center...Warto wiedzieć, iż placówka zaoferuje cenne zdolności nawet wtedy, gdy żołnierze będą rozwinięci do maksimum".
Nieprawda. Poziomy na których pojawiają się "hidden skills" są ściśle określone dla każdego z żołnierzy. Jeśli nasz żołdak będzie miał "hidden skill" wylosowany na stopniu sierżanta, to budując AWC w momencie gdy ten będzie już np. kapitanem spowoduje, że umiejętność zostanie na zawsze utracona.
Są mody, zmieniające ten aspekt i możliwe, że w jakimś patchu to skorygują, ale póki co mechanizm jest właśnie taki.
( wiem co mówię - cały mój podstawowy skład nie miał żadnej dodatkowej umiejętności bo AWC wybudowałem jak wszyscy byli w stopniu majora)
3) Przynajmniej jedno Power Relay warto postawić na rdzeniu/reaktorze obcych - produkuje wtedy dużo więcej energii.
Dwa ulepszone na maxa Power Relays (z których jeden jest na rdzeniu obcych) dostarczą wystarczającą ilość energii dla większości przemyślanych konfiguracji statku.
4) Drugi rdzeń obcych warto wykorzystać na jakieś energożerne pomieszczenie (psi, shadow chamber, laboratorium - jeśli ktoś używa) - na tym polu nie zużywa w ogóle energii (również ulepszone)
5) Postęp Avatara to postęp samego projektu i suma "krop" z baz ADVENT.
Postęp Awatara za zniszczenie bazy ADVENT nie jest zmniejszany o dwa, tylko o taką ilość "krop" jaką w danej chwili posiadała ta baza.
Wszystkie uwagi w oparciu o doświadczenia z trzeciego poziomu trudności (dowódca bodajże) - ale w ww. kwestiach nie powinno mieć to raczej znaczenia.
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.
