Odblokowywanie umiejętności żołnierzy przy pomocy AP | Punkty umiejętności (AP) Poradnik XCOM2: War of the Chosen
Ostatnia aktualizacja: 4 września 2017
Jako iż za sobą masz już informacje dotyczące tego, w jaki sposób żołnierze pozyskują punkty AP i czym one właściwie są, przyszedł czas na ich wykorzystanie. Punkty AP, jak zostało już kilkukrotnie wspomniane, wykorzystywane są do odblokowywania dodatkowych zdolności żołnierzy "regularnych", czyli tych klas, które dostępne są w podstawowej wersji gry. Punkty te pełnią tutaj rolę nieistniejącej już w dodatku placówki Ośrodek Taktyk Zaawansowanych (Advanced Warfare Center). W przypadku nowych bohaterów, a więc Żniwiarzy, Renegatów i Templariuszy, sprawa wygląda nieco inaczej - oni wykorzystują te punkty do odblokowywania każdej ze swoich zdolności.
Gdy te postacie awansują na wyższe poziomy, nie wybierają spośród dwóch zdolności odblokowanych dzięki wskoczeniu na nową rangę, a spośród maksymalnie 3. Co więcej, mogą odblokować nawet kilka z nich na raz - pod warunkiem, iż posiadają wystarczającą ilość punktów AP. Jak dowiedziałeś się w poprzednim rozdziale, "normalni" żołnierze uzyskują od 3 do 10 punktów AP za awans na poziom, w przypadku nowych wojaków ilość ta jest znacznie większa - uzależniona jest od parametru Combat Intelligence (ranga Savant zwiększa tą ilość o 50%), jednak zawsze są w stanie odblokować przynajmniej 1 zdolność. Dzięki temu mogą odblokować kilka umiejętności niższego poziomu, które nierzadko są znacznie mocniejsze niż te, które odkrywa się później - o tym jednak jak i rozwoju tych postaci przeczytasz w oddzielnych rozdziałach.
Jak więc skorzystać z tych punktów? Czyni się to na dwa sposoby:
- W przypadku bohaterów klasy Żniwiarze, Renegaci i Templariusze wystarczy wejść do zakładki zdolności postaci, a tam będzie można rozdysponować zdobyte wcześniej punkty.
- Z kolei w przypadku pozostałych klas potrzebna będzie placówka Centrum Szkoleniowe (Training Center).
Po wybudowaniu wspomnianej placówki, będzie można skorzystać z tamtejszej opcji "Train Abilities". Gdy ją aktywujesz, wystarczy wybrać interesującego cię żołnierza, by po chwili ujrzeć nieco zmienione drzewko (takie same w przypadku nowych bohaterów), gdzie znajdują się zdolności, które żołnierze posiadają normalnie (po 2 na każdą rangę), a także kilka dodatkowych, które zaczerpnięte są od pozostałych klas. W tym oknie możesz odblokować nawet wszystkie znajdujące się tam zdolności, pod warunkiem, iż posiadasz wystarczająco punktów AP. Można więc stworzyć żołnierzy danej klasy, którzy dysponować będą wszystkimi zdolnościami - jak Łowca, który doskonale spisywał będzie się w walce wręcz, jak i podczas atakowania wrogów przy pomocy strzelby, czy snajper o śmiercionośnej skuteczności zarówno przy wykorzystaniu snajperki, jak i pistoletu.
Poniżej znajdziesz tabelę wszystkich zdolności, które pojawić mogą się w tym oknie dla żołnierzy.
Zdolność | Działanie |
Ever Vigilant | Jeśli żołnierz wykorzysta wszystkie swoje punkty akcji, automatycznie przechodzi w tryb Warty. |
Guardian | Daje 50% szansy podczas działania trybu Warta, że po spudłowanym strzale żołnierz wykona jeszcze jeden atak. Zdolność może aktywować się dowolną ilość razy. |
Covering Fire | Aktywuje ataki w trybie Warty gdy wróg wykona akcję, a nie tylko gdy się przemieści. |
Salvo | Wystrzeliwanie granatów, bądź korzystanie z ciężkich broni na początku tury nie kończy ruchu żołnierza. |
Shredder | Ataki żołnierza przebijają wrogi pancerz, niszcząc go. |
Hail of Bullets | Wystrzeliwuje serię pocisków, która ma 100% szansy na trafienie celu. Zużywa bardzo dużo amunicji. |
Blast Padding | Dodaje żołnierzowi 1 punkt pancerza i sprawia, że otrzymuje 66% mniej obrażeń od eksplozji. |
Volatile Mix | Granaty mają zwiększony o 1 pole zasięg i zadają 2 punkty obrażeń więcej. |
Chain Shot | Wykonuje strzał z karą -15 do celności, a jeśli trafi cel wykonuje dodatkowy, darmowy strzał. |
Holo Targeting | Każdy strzał wymierzony we wroga który nie trafi naznacza go, dając premię +15 do celności dla reszty drużyny w walce z tym wrogiem. |
Rapture | Wykonuje atak, który ma gwarantowaną szansę na trafienie krytyczne, a następnie oznacza cel, przez co otrzymuje on 3 dodatkowe punkty obrażeń od każdego kolejnego ataku. |
Deadeye | Żołnierz oddaje strzał z niewielką karą do celności (-25), jednak ze sporym wzrostem obrażeń (+50%). |
Serial | Za każde zabicie przy użyciu broni snajperskiej żołnierz otrzymuje z powrotem wszystkie swoje punkty akcji. |
Kill Zone | Wykonuje strzał do każdego wroga przemieszczającego się w obrębie wskazanego obszaru. |
Death From Above | Zabicie wroga znajdującego się na niższym poziomie niż żołnierz kosztuje tylko jeden punkt akcji i nie kończy tury. |
Aim | Przy schowaniu się za osłoną (Hunker Down) żołnierz otrzyma +20 do celności w następnej rundzie. |
Deep Cover | Jeśli żołnierz nie zaatakował podczas rundy, automatycznie kryje się za przeszkodą (Hunker Down). |
Rapid Fire | Pozwala wystrzelić dwa razy - każdy atak otrzymuje modyfikator -15 do celności. Umiejętność nie posiada czasu odnowienia. |
Phantom | Jeśli drużyna zostanie wykryta, żołnierz pozostaje w ukryciu. |
Untouchable | Jeśli żołnierz zabije jednostkę wroga, następny atak na niego to gwarantowane pudło. |
Shadowstep | Żołnierz nie wywołuje wrogich akcji z reaction fire i overwatch. |
Run and Gun | Pozwala na wykonanie akcji po sprincie. Umiejętność potrzebuje 3 rund na odnowienie. |
Implacable | Jeśli żołnierz zabije jednostkę wroga podczas swojej tury, otrzymuje dodatkowy punkt ruchu. |
Lightning Reflexes | Pierwszy strzał z warty przeciwko temu żołnierzowi zawsze spudłuje. |
Kilka uwag:
- Część żołnierzy ma większą szansę na zyskanie zdolności z konkretnego drzewka. Dla przykładu, Żniwiarze mają znacznie większą szanse na zyskanie zdolności snajpera, niż tych od innych wojaków.
- Nie znajdziesz tutaj zdolności, które są niemożliwe do wykorzystania przez pozostałe klasy. Dobrym przykładem niech będą zdolności hakerskie klasy Specjalisty, ataki wręcz Łowcy (choć są dostępne dla Templariusza i Renegata) czy powiązane z wykorzystaniem wyrzutni granatów Grenadiera.
- Większość zdolności ma koszt uzależniony od ich oryginalnego poziomu, czyli rangi, na której się odblokowują. Część jednak jest klasyfikowana jako "super" zdolności, przez co ich koszt to zawsze 25AP.
- Kilka zdolności jest szczególnie interesujących. Są to Blast Padding oferujące żołnierzowi 1 dodatkowy punkt pancerza i zmniejszenie obrażeń od wybuchów, Untouchable, które daje żołnierzowi niewrażliwość na 1 atak po tym jak zabije wroga, Shredder, który sprawia, iż pociski normalnej broni niszczą wrogi pancerz.