branża gier - newsy i ciekawostki
Czy deweloperzy wiedzą, czego chcą gracze? Współtwórca Fallouta zdobył się na brutalnie szczere wyznanie
Marcin Bukowski, 19 stycznia 2025, 12:13
Tim Cain twierdzi, że twórcy nie mają pojęcia, czego chcą gracze. Co więcej, nie wiedzą tego nawet oni sami, często zwracając uwagę jedynie na elementy, które im się nie podobają.
Rozwój rynku gier to obecnie głównie PC. Konsole popadły w stagnację, a mobilne produkcje słabną
Adrian Werner, 16 stycznia 2025, 15:13
Z raportu grupy Epyllion wynika, że na rynku gier jedyną kategorią, która zanotowała dobry wzrost w ostatnich kilku latach, są pecety.
„Jest nadzieja” dla innych wydawców, że Take-Two wyceni GTA 6 na 80 lub nawet 100 dolarów
Kamil Kleszyk, 15 stycznia 2025, 20:15
To, jaki będzie 2025 rok w branży gier, postanowił przewidzieć uznany analityk inwestycyjny i badacz Matthew Ball. W swoim obszernym raporcie specjalista spekuluje m.in. na temat przekroczenia przez GTA 6 magicznej bariery cenowej 70 dolarów.
Josh Sawyer lubi wielkie wirtualne światy, ale nie widzi sensu w grach „8 razy większych od Wiedźmina 3”
Jakub Błażewicz, 13 stycznia 2025, 15:04
Nowy filmik Josha Sawyera przyniósł ciekawostki na temat popremierowych patchy, graczy niekończących wielkich gier oraz kulis powstania lokacji w serii Icewind Dale.
Ubisoft znalazł się na rozdrożu. „Niezależnie od tego, jak to się potoczy, zmiana musi nastąpić na szczycie”, twierdzi Tom Henderson
Marcin Bukowski, 9 stycznia 2025, 10:24
Ubisoft ma za sobą trudne lata, ale najbliższy rok również nie będzie należał do łatwych. Tom Henderson podsumował sytuację firmy, przy okazji dzieląc się własnymi wnioskami i przemyśleniami.
Przez premierę w Game Passie nowe gry mogą sprzedawać się nawet o 80% gorzej. Dane potwierdzają, że brak napędu w PS5 Pro to nie wymysł Sony
Kamil Kleszyk, 8 stycznia 2025, 21:02
Zdaniem branżowego analityka usługa Game Pass przyczyniła się do spadku sprzedaży gier na Xboxa. W niektórych przypadkach sięga on nawet 80%.
Kradzież pieniędzy, upokarzanie i samobiczowanie to tylko część nadużyć w studiu pomagającym przy AoE 4, The Last of Us i AC: Shadows. Ubisoft odpowiada na niepokojący raport
Jakub Błażewicz, 8 stycznia 2025, 14:06
Crunch i toksyczni pracodawcy to częsty problem w branży gier, ale najwyraźniej zbyt rzadko zwraca się na to uwagę w przypadku outsourcingu.
Gracze są zmęczeni grami na 30-100 godzin i ogromnymi światami, których nie da się zwiedzić w całości, twierdzi twórca Starfielda
Jakub Błażewicz, 7 stycznia 2025, 12:21
Shen Will zgadza się, że gracze mogą być zmęczeni tytułami na wiele godzin, zwłaszcza gdy mają już swoje wiecznie żywe tytuły, do których stale wracają.
To przez zawartą w nich przemoc „RPG-i akcji sprzedają się lepiej niż klasyczne RPG-i”. Współtwórca Fallouta radzi zainteresować się spokojniejszymi grami
Krzysztof Kałuziński, 5 stycznia 2025, 17:27
Tim Cain odniósł się do większej popularności RPG-ów akcji nad ich klasycznymi odpowiednikami. Autor Fallouta podkreślił, że polityka wielkich producentów zmieni się dopiero wtedy, gdy zaczniemy głosować naszymi portfelami.
„To głupi termin. Nie ma żadnego sensu”. Twórcy gier nie widzą sensu, by dziś używać określenia „produkcja AAA”
Danuta Repelowicz, 3 stycznia 2025, 20:10
Czy korzystanie z terminu „produkcja AAA” ma dziś jeszcze sens? Deweloperzy dyskutują o tym, jak należy rozumieć tę kategorię.
Sony jest otwarte na powrót kultowych serii gier, które gracze pokochali wiele lat temu. PlayStation, PC i produkcje single player będą „oczkiem w głowie” firmy
Marcin Bukowski, 29 grudnia 2024, 10:27
Prezes Sony nie wyklucza możliwości powrotu starszych marek firmy w przyszłości. Jeżeli do tego dojdzie, to doświadczą ich nie tylko posiadacze PS5, ale też innych platform, takich jak PC.
Twórca Fallouta wyjaśnił, dlaczego nie stworzył kontynuacji kilku innych kultowych marek
Marcin Bukowski, 17 grudnia 2024, 11:43
Tim Cain wciąż jest regularnie pytany, dlaczego nie stworzył kontynuacji kultowych gier, np. Bloodlines. Twórca przypomniał więc, że gracze powinni kupować produkcje, jeśli chcą mieć ich więcej.
Amir Satvat pomaga zwalnianym specjalistom z branży gier. Jego poświęcenie zostało docenione podczas The Game Awards 2024
Marcin Bukowski, 13 grudnia 2024, 03:32
Podczas gali The Game Awards 2024 rozdaną pierwszą w historii nagrodę „Game Changer”. Otrzymał ją Amir Satvat w uznaniu za pomoc deweloperom w poszukiwaniu miejsca zatrudnienia.
Gry są za długie, a nadmuchane budżety ograniczają kreatywność, twierdzi były szef PlayStation
Marcin Bukowski, 5 grudnia 2024, 09:14
Były szef PlayStation wypowiedział się negatywnie o rosnących budżetach gier, które zabijają kreatywność. Biznesmen uważa również, że obszerne tytuły nie pasują do aktualnej rzeczywistości.
Gracze spędzają więcej czasu na oglądaniu gier na YouTube i Twitchu niż na faktycznym graniu
Marcin Bukowski, 3 grudnia 2024, 08:52
Według raportu Midia Research gracze spędzają więcej czasu na oglądaniu treści wideo o grach niż na faktycznym graniu. Artykuł podkreśla, że wydawcy mają jeszcze duże pole do powiększenia przychodów.
Reżyser Borderlands 3 i ESO o niechęci studiów AAA do zmian w grach: „Są osoby, które denerwują się, ponieważ w grę wchodzą duże pieniądze”
Jakub Błażewicz, 2 grudnia 2024, 12:11
Paul Sage wskazuje na powód, dla którego studia tworzące serie gier AAA mogą być zmuszone do zachowawczego rozwoju swoich marek.
Gracze spełnili pierwszy wymóg w walce przeciwko niszczeniu gier, ale sukces inicjatywy europejskiej stoi pod znakiem zapytania
Jakub Błażewicz, 2 grudnia 2024, 10:44
Kolejny kraj osiągnął minimalny próg poparcia inicjatywy przeciwko niszczeniu gier wideo. Jednakże jest o wiele za wcześnie, by świętować sukces.
„Dziwne, że ta marchewka działa”. Polski deweloper jest zaskoczony popularnością prostej, ale skutecznej metody na wyciąganie pieniędzy od graczy
Hubert Śledziewski, 28 listopada 2024, 17:34
Popularny polski twórca strzelanek, Adrian Chmielarz, obrazowo skomentował fakt, że płatny wczesny dostęp do gier zyskuje coraz większą popularność. „Dziwne, że ta marchewka działa”.
„Niesamowity czas” i chaos w branży gier - twórcy Helldivers 2 komentują „fatalną sytuację” dla deweloperów i wydawców
Jakub Błażewicz, 25 listopada 2024, 10:46
Reżyser produkcji Helldivers 2 dołączył do deweloperów komentujących obecną sytuację w branży gier w kontekście ogromnych zwolnień.
Deweloperzy gier stawiają na Unreal Engine 5, ale dostrzegają zagrożenia. Za największy problem uznają potencjalny brak konkurencji
Marcin Bukowski, 25 listopada 2024, 10:03
Unreal Engine 5 powoli przejmuje coraz większą część branży gier. Choć wiąże się to z wygodą dla deweloperów, to niewątpliwie stwarza też pewne zagrożenia.
„Mamy olbrzymią nadprodukcję gier wideo”, twierdzi szef zespołu deweloperskiego pierwszego Wiedźmina
Jakub Błażewicz, 19 listopada 2024, 15:22
Maciej Miąsik wskazuje, że zwolnienia w branży gier to nie efekt „złego humoru” szefów studiów, a pokłosie obecnej sytuacji ekonomicznej w branży gier po boomie w czasach pandemii.
„Myślę, że ta branża jest skończona”. Twórcy Disco Elysium twierdzą, że nadszedł czas, aby deweloperzy gier stanęli w obronie swoich praw przed systemową chciwością
Jakub Błażewicz, 29 października 2024, 11:23
Byli pracownicy studia ZA/UM liczą na stworzenie czegoś „znajomego, ale nowego”, lecz także na zmiany w branży gier, choćby i wskutek kryzysu.
Zamknięcie studia, które pomogło przy wybitnym Bloodborne, było niczym „przycinanie drzewka bonsai”. Brak wielkich gier to problem japońskich twórców sięgający ery PS3
Marcin Bukowski, 24 października 2024, 19:45
Zdaniem byłego szefa PlayStation zamknięcie Japan Studio nie powinno być zaskoczeniem. Zespół miał zapomnieć, jak tworzy się hity. Na ten sam problem cierpieć ma wiele japońskich studiów.
Nie chłodne wyliczenia w Excelu, a „skupianie się na opinii użytkowników jest obecnie najpewniejszą metodą” na wydawanie dobrych gier
Michał Harat, 11 października 2024, 17:17
Szef studia Nexon Games, odpowiedzialnego za darmowy looter shooter The First Descendant, zdradził w wywiadzie, jakie metody jego firma wykorzystuje do oszacowania potencjału nowych gier.
Szef Epic Games zdiagnozował współczesny rynek gier. „Wiele gier ma wysokie budżety i nie sprzedaje się”
Marcin Bukowski, 2 października 2024, 09:15
Tim Sweeney uważa, że branża gier przechodzi właśnie „generacyjną zmianę”. Jej przejawem mają być słaba sprzedaż dużych produkcji oraz świetna kondycja Fortnite’a.
Twórcy gier po wielkich zwolnieniach. „Serce mi pęka, gdy widzę, jak to medium jest rozkradane przez ludzi, którzy widzą tylko symbol dolara”
Jakub Błażewicz, 13 września 2024, 14:15
Nie wszyscy zwolnieni deweloperzy szukają pracy w branży. Część osób dotkniętych „restrukturyzacją” nie chce wracać do tworzenia gier i „niewyobrażalnie toksycznej kultury pracy”.
Unity przyznaje się do błędu i wycofuje z kontrowersyjnego modelu opłat dla twórców gier. Niemalże wracają „stare, dobre czasy”
Michał Harat, 12 września 2024, 19:37
Unity rezygnuje z kontrowersyjnej opłaty dla deweloperów. Nowy CEO firmy chce odzyskać zaufanie twórców gier, wprowadzając bardziej przejrzyste i korzystniejsze warunki współpracy.
Legendarny deweloper twierdzi, że „AI zmieni reguły gry”. Peter Molyneux widzi przyszłość, w której gracze sami zapewnią sobie rozrywkę
Marcin Bukowski, 6 września 2024, 18:25
Peter Molyneux podzielił się swoją wizją dotyczącą przyszłości branży gier. Jego zdaniem ogromną rolę będzie w niej odgrywać sztuczna inteligencja.
90% twórców gier twierdzi, że produkcje AAA nie potrzebują mikrotransakcji
Zuzanna Domeradzka, 19 sierpnia 2024, 21:08
Tegoroczny Devcom dostarcza wyników ciekawych ankiet. Prawie 90% deweloperów uważa, że płatnym grom nie są potrzebne mikrotransakcje.
Tworzenie gier wideo jest „praktycznie nieprzewidywalne”, dlatego pogoń dużych korporacji za kwartalnymi zyskami nie ma sensu, twierdzi wydawca Manor Lords
Zuzanna Domeradzka, 19 sierpnia 2024, 19:48
Wydawca Manor Lords, odnosząc się do masowych zwolnień w branży gier, obarczył winą za nie strategię dużych korporacji.
Oto 20 gier, które „wygrały” pierwszą połowę 2024 roku na Steamie. Zwycięzca mógł być tylko jeden, ale Baldur’s Gate 3 i polskie Manor Lords odniosły wielki sukces
Marcin Przała, 14 sierpnia 2024, 21:36
Najnowszy raport firmy analitycznej The GameDisoverCo przynosi ciekawe informacje o największych „graczach” Steama w pierwszej połowy tego roku, jak i garść danych na temat ogólnej kondycji owej platformy.
Polscy gracze się zjednoczyli, w efekcie Polska jest trzecim krajem, który sprostał założeniom inicjatywy „Stop niszczeniu gier wideo”
Maciej Gaffke, 13 sierpnia 2024, 19:17
Polska to trzeci kraj, który osiągnął wymagany próg podpisów pod inicjatywą obywatelską „Stop niszczeniu gier wideo”. Do tej pory udało się zebrać ponad ćwierć miliona deklaracji poparcia.
Zwolnienia w branży gier. Aktualizowana lista studiów dotkniętych redukcjami w 2024 roku
Adrian Werner, 10 sierpnia 2024, 00:00
Skala zwolnień w branży gier poraża. Ten regularnie aktualizowany artykuł pozwoli Wam się połapać w tym, jakie studia dotknęły redukcje w tym roku.
Po 33 latach Game Informer kończy działalność. Właściciel magazynu sabotuje działania członków byłej redakcji
Marcin Przała, 6 sierpnia 2024, 11:01
Legendarny magazyn poświęcony grom wideo – Game Informer – po 33 latach kończy swoją działalność. Otoczka tego wydarzenia nie spodobała się byłej już redakcji, co spotkało się z drastyczną reakcją właściciela GI, firmy GameStop.
Zdecydowana większość graczy ze Stanów Zjednoczonych daje się skusić na mikrotransakcje
Maciej Gaffke, 18 lipca 2024, 21:16
Amerykanie chętnie bawią się w grach wideo, a jeszcze chętniej kupują przedmioty w grach-usługach. Poznaliśmy szczegóły raportu Comscore's 2024 State of Gaming.
250 tysięcy dolarów za minutowy zwiastun. Co najmniej tyle płacą twórcy i wydawcy gier za występ na Summer Game Fest
Jakub Błażewicz, 7 czerwca 2024, 10:15
Ceremonia otwarcia Summer Game Fest to spory wydatek dla deweloperów i wydawców, którzy chcą pokazać swoje gry w trakcie wydarzenia organizowanego przez Geoffa Keighleya.
Kultura wycieków na YouTube to zmora wydawców. Znany insider opisuje problem
Jakub Błażewicz, 4 czerwca 2024, 12:22
Po wycieku listy gier z pokazu State of Play Tom Henderson wskazuje, jak wielkim problemem dla wydawców gier jest niedyskrecja pracowników serwisu YouTube.
Gry wideo jako forma autokreacji. Coraz więcej graczy chciałoby bardziej przypominać swoje awatary
Jakub Błażewicz, 22 maja 2024, 10:00
Gry wideo to wciąż głównie forma relaksu, ale coraz częściej gracze chcą też wyrażać siebie w trakcie zabawy.
Wydawca Manor Lords skrytykował praktyki wydawnicze uderzające w deweloperów. „To głupi sposób na prowadzenie biznesu”
Jakub Błażewicz, 15 maja 2024, 10:05
Tim Bender z firmy Hooded Horse skrytykował „zakorzeniony” w branży zwyczaj uwzględniania przez wydawców klauzul dotyczących przepływu gotówki. Jego zdaniem jest to niekorzystne tak dla twórców, jak i graczy.
„Kogo obchodzi Metal Gear bez Kojimy?”. Kultowe marki są skazane na porażkę bez swoich ojców, twierdzi twórca RPG akcji No Rest for the Wicked
Marcin Bukowski, 12 maja 2024, 12:15
Zdaniem Thomasa Mahlera – twórcy No Rest for the Wicked – kultowe marki nie mają szans odnieść sukcesu bez swoich ojców. Jako przykład podaje on serię Metal Gear czy Gwiezdne wojny.
Gdy rynek działa w „trybie paniki”, ostoją dla gamingu jest Steam. Deweloperzy chwalą serwis, nazywając go „demokratyczną platformą” i „bastionem”
Maciej Gaffke, 27 kwietnia 2024, 10:01
Firma Valve przyczyniła się do wzmocnienia PC jako platformy do grania. Wszystko dzięki Steamowi, którego deweloperzy zachwalają w podcaście serwisu PC Gamer.
„Podjęcie ryzyka jest najmniej ryzykowną rzeczą, jaką możecie zrobić”. Twórca znakomitego Slay the Spire apeluje do wydawców i producentów gier AAA
Jakub Błażewicz, 26 kwietnia 2024, 14:16
Casey Yano ze studia Mega Crit uważa, że tworzenie „hiperangażujących” gier nie jest wcale tak ryzykowne, jak podążanie za trendami.
„Gracze po prostu chcą, aby z nimi rozmawiano. Nie chcą być oszukiwani”. Twórca Baldur’s Gate 3 twierdzi, że tradycyjny marketing gier nie ma już racji bytu
Zuzanna Domeradzka, 25 kwietnia 2024, 21:01
Twórcy takich produkcji, jak Baldur’s Gate 3 czy EVE Online, wypowiedzieli się na temat marketingu w branży gier. Twierdzą, że gracze nie chcą być oszukiwani reklamami.
Gry-usługi w odwrocie? Większość deweloperów chce je mieć w swoim portfolio, ale aż 70% obawia się o ich trwałość
Zuzanna Domeradzka, 17 kwietnia 2024, 18:39
Mimo że spora część deweloperów chce tworzyć gry-usługi, to większość niepokoi się trwałością takiej strategii. Z nowego raportu dotyczącego branży gier wideo dowiadujemy się szczegółów na temat chęci monetyzowania produkcji.
„Gry zawsze będą niedokończone”. Weteran branży o szukaniu granicy miedzy „wystarczająco dobrą a jeszcze złą” grą
Jakub Błażewicz, 15 kwietnia 2024, 12:24
Gracze narzekają na niekompletne gry, ale jeden z twórców Falcona 4.0 i GeForce Now zwraca uwagę, że nie da się w praktyce ukończyć prac nad grą „w 100%”.
Czy sequel powinien być lepszy od poprzednika? Twórca RPG akcji No Rest For The Wicked i cyklu Ori twierdzi, że to nie takie proste
Jakub Błażewicz, 12 kwietnia 2024, 08:58
Gracze mają prawo oczekiwać, że sequele gier będą lepsze od poprzedników. Jednakże Thomas Mahler z Moon Studios (No Rest for the Wicked) zwraca uwagę, że stworzenie takiej kontynuacji to trudna sztuka.
Reżyser Fallout: New Vegas twierdzi, że wypalenie zawodowe „zastąpiło crunch jako główne zagrożenie dla branży gier"
Kamil Kleszyk, 11 kwietnia 2024, 15:53
Josh Sawyer jest zdania, że wypalenie zawodowe, a nie crunch, jest aktualnie największym zagrożeniem w branży gier. Twórca m.in. Fallouta: New Vegas twierdzi, że potrzebne są zmiany, a doprowadzić do nich mogą tylko deweloperzy, wywierając presję na przełożonych.
„Pomyłki, których można uniknąć”. Twórca Baldur’s Gate 3 twierdzi, że w branży nie ma miejsca na masowe zwolnienia
Kamil Kleszyk, 6 kwietnia 2024, 12:41
Reżyser wydawniczy Larian Studios, Michael Douse, odniósł się do trapiącej branżę gier fali zwolnień, nazywając ją „chorą”. Deweloper uważa, iż nieprawdą jest, że zwolnień nie można uniknąć.
Sid Meier's Civilization ciągle niepokonane
Adam Zechenter, 31 marca 2024, 17:00
Świąteczny newsletter to dobra okazja do wspomnienia Sida Meiera, który do nas wracał w tym tygodniu parę razy.
„Gorączka złota się skończyła”. Epic Games i Microsoft miały mocno przykręcić kurek z pieniędzmi dla twórców gier niezależnych
Michał Harat, 29 marca 2024, 20:47
Epic Games i Microsoft zakręcają kurek niezależnym deweloperom, przez co wkrótce mogą oni znaleźć się w finansowych tarapatach. Twórcy stojący za takimi hitami, jak Slay the Spire i Darkest Dungeon donoszą, że „gorączka złota” dla studiów indie minęła.