Budżety gier rosną w szaleńczym tempie. Ta grafika z monumentalnego raportu o stanie branży świetnie to pokazuje
Raport grupy Epyllion pokazał, w jak szalonym tempie rosły koszty produkcji popularnych serii gier w ostatnich kilkunastu latach.
Grupa Epyllion opublikowała niedawno raport opisujący aktualną kondycję rynku gier. Jednym z najciekawszych jego elementów jest analiza rosnących kosztów produkcji. To, że budżety są coraz większe, wiadomo od dawna, ale tutaj sprawdzono, jak to wygląda w przypadku konkretnych marek i obraz, jaki się z tego wyłania, jest mocno niepokojący.
- Opracowanie Final Fantasy XIII (2009 rok) kosztowało trochę ponad 50 mln dolarów. Czternaście lat później wyprodukowanie Final Fantasy XVI pochłonęło ok. 220 mln.
- W 2009 r. Call of Duty: Modern Warfare 2 miało budżet mniejszy niż 50 mln dolarów. W przypadku wydanego sześć lat później Call of Duty: Black Ops 2 było to już 300 mln, a opracowanie zeszłorocznego Call of Duty: Black Ops 6 pochłoneło 550 mln dolarów.
- Halo: Infinite miało budżet na poziomie 600 mln dolarów, podczas gdy w przypadku Halo 4 było to ok. 120 mln, a Halo 5 – ok. 180 mln.
- Opracowanie Horizon: Forbidden West pochłonęło czterokrotnie więcej pieniędzy niż Horizon: Zero Dawn. Z kolei budżet Cyberpunka 2077 był ok. trzykrotnie wyższy niż Wiedźmina 3.
- Koszty opracowania The Last of Us Part II były czterokrotnie większe niż pierwszej części.
W wielu przypadkach takie wydatki przez długi czas przynosiły rezultaty. W raporcie znalazła się również ciekawa infografika (znajdziecie ją poniżej), pokazująca jakie gry w każdym roku przynosiły najwięcej przychodów ze sprzedaży w USA. Poszczególnym markom przyznano odrębne kolory i dzięki temu obrazek pokazuje, jak mocno trzymają się popularne serie.
Problem w tym, że wysokie miejsca na listach bestsellerów przestają już wystarczać. Koszty produkcji rosną bowiem znacznie szybciej niż przychody. To dlatego wielu wydawców wypatruje tego, czy Take-Two wyceni GTA 6 na 80 lub nawet 100 dolarów, ustanawiając tym samym nowy pułap cenowy dla gier AAA.