analizy i badania - sprzęt i technologie
Gracze spędzają więcej czasu na oglądaniu gier na YouTube i Twitchu niż na faktycznym graniu
Marcin Bukowski, 3 grudnia 2024, 08:52
Według raportu Midia Research gracze spędzają więcej czasu na oglądaniu treści wideo o grach niż na faktycznym graniu. Artykuł podkreśla, że wydawcy mają jeszcze duże pole do powiększenia przychodów.
Roblox okłamuje inwestorów? Firma odpowiada na zarzuty o fałszowanie statystyk i bezpieczeństwo najmłodszych graczy
Jakub Błażewicz, 10 października 2024, 14:52
Roblox odpowiedział na zarzuty dotyczące rzekomo celowej inflacji statystyk zaangażowania graczy oraz – jak to zostało ujęte przez oskarżycieli – „pedofilskiego piekła”.
LoL dla najbystrzejszych, FIFA / EA FC dla najmniej rozgarniętych? Badanie na inteligencję rozbawiło graczy
Jakub Błażewicz, 7 października 2024, 13:17
Badanie na inteligencję graczy grupy Which Bingo to raczej ciekawostka, ale przynajmniej setnie ubawiło zdezorientowanych graczy League of Legends (i nie tylko).
Gry wideo łączą pokolenia. Ich entuzjastami jest już 85% użytkowników Internetu
Jakub Błażewicz, 2 września 2024, 13:59
Nowy raport Newzoo to kolejny dowód na to, iż gry wideo nie są już domeną tylko najmłodszych pokoleń.
Smartfony i konsole królują na europejskim rynku gier. Polski gamedev zatrudnia 15 tysięcy osób
Jakub Błażewicz, 27 sierpnia 2024, 09:42
W 2024 roku 75% graczy w Europie było pełnoletnich, a największy udział w przychodach branży gier wideo miały (znowu) smartfony i konsole.
Pranie brudnych pieniędzy na Steamie? Badacze wskazują na podejrzaną aktywność użytkowników
Jakub Błażewicz, 24 lipca 2024, 11:35
Nowe badanie może potwierdzać stare podejrzenia graczy, że handel wirtualnymi przedmiotami m.in. w serii Counter-Strike to przykrywka dla osób piorących brudne pieniądze.
Zdecydowana większość graczy ze Stanów Zjednoczonych daje się skusić na mikrotransakcje
Maciej Gaffke, 18 lipca 2024, 21:16
Amerykanie chętnie bawią się w grach wideo, a jeszcze chętniej kupują przedmioty w grach-usługach. Poznaliśmy szczegóły raportu Comscore's 2024 State of Gaming.
Na Steam trafia coraz więcej gier, ale nie przekłada się to na liczbę hitów
Jakub Błażewicz, 10 lipca 2024, 13:48
Na Steamie ukazuje się coraz więcej gier, przy czym nie przekłada się to na wzrost liczby gier często ocenianych przez użytkowników platformy Valve.
Internet znika. Wiele stron dostępnych 11 lat temu już „wyginęło”
Zbigniew Woźnicki, 24 maja 2024, 15:21
Na przestrzeni ostatniej dekady straciliśmy dostęp do około 38% stron internetowych. Nowe badanie pokazało, w jaki sposób najczęściej się to objawia i udowadnia, że cyfrowe dane potrafią być ulotne.
Gry wideo jako forma autokreacji. Coraz więcej graczy chciałoby bardziej przypominać swoje awatary
Jakub Błażewicz, 22 maja 2024, 10:00
Gry wideo to wciąż głównie forma relaksu, ale coraz częściej gracze chcą też wyrażać siebie w trakcie zabawy.
Gry-usługi w odwrocie? Większość deweloperów chce je mieć w swoim portfolio, ale aż 70% obawia się o ich trwałość
Zuzanna Domeradzka, 17 kwietnia 2024, 18:39
Mimo że spora część deweloperów chce tworzyć gry-usługi, to większość niepokoi się trwałością takiej strategii. Z nowego raportu dotyczącego branży gier wideo dowiadujemy się szczegółów na temat chęci monetyzowania produkcji.
Gramy głównie w to, co dobrze znamy. Dominację „staroci” przełamują jedynie Starfield i niektóre gry na Switcha
Jakub Błażewicz, 3 kwietnia 2024, 11:21
Nowe gry zdają się przegrywać ze starszymi, wiecznie żywymi produkcjami w walce o uwagę graczy. Wskazuje na to nowe badanie Newzoo.
Od GTA 6 zależy bardzo wiele, ponieważ to „prawdopodobnie najważniejsza premiera w historii branży", twierdzi znany analityk
Kamil Kleszyk, 14 marca 2024, 11:29
Mat Piscatella po raz kolejny podzielił się swoimi spostrzeżeniami na temat GTA 6. Według eksperta premiera gry Rockstar Games powinna dać impuls do poprawy kondycji całej branży.
Gracze PC nie uruchamiają 24% swoich cyfrowych gier. Ponad połowa z nich sprzedałaby je, gdyby mogła
Kamil Kleszyk, 7 lutego 2024, 15:58
Badania przeprowadzone na grupie graczy ze Stanów Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii wskazują, że model cyfrowej dystrybucji gier wymaga zmian.
Gier-usług ma być tylko więcej. Tworzy lub zamierza je stworzyć 95% deweloperów
Marcin Przała, 2 lutego 2024, 22:39
Najnowszy raport dotyczący branży gier wideo dostarcza nam szeregu ciekawych informacji na temat kondycji zespołów deweloperskich. Główny wniosek? Gry-usługi dalej rządzą, choć ich tworzenie obarczone jest coraz większymi kosztami, a także ryzykiem.
Dzieci wolą dostać przepustkę sezonową niż konsolę, wysoko także V-dolce i inne waluty
Marcin Przała, 28 listopada 2023, 17:04
Stowarzyszenie Entertainment Software Association opublikowało wyniki badania ankietowego, z których wynika, że amerykańskie dzieci w ramach prezentu na święta chętniej otrzymałyby płatną subskrypcję aniżeli konsolę do gier.
Toksyczność w grach narasta, deweloperzy nie mają co do tego złudzeń
Jakub Błażewicz, 19 października 2023, 11:45
Gracze i twórcy coraz częściej spotykają się z przypadkami toksycznego zachowania w grach, ale walka z tym nie jest priorytetem dla wszystkich deweloperów.
Niemal połowa graczy znajduje dzięki grom dobrego przyjaciela lub małżonka, sugerują najnowsze badania
Kamil Kleszyk, 17 października 2023, 15:30
Gry wideo to nie tylko szansa na odstresowanie się po ciężkim dniu, ale także okazja do znalezienia prawdziwej przyjaźni lub miłości. Blisko połowa graczy dzięki grom i aktywnościom okołogrowym poznała swojego przyszłego partnera lub dobrego przyjaciela.
Sprzedaż PC znów spadła, ale w 2024 roku sytuacja ma się odwrócić
Marek Pluta, 11 października 2023, 16:08
Branża komputerów osobistych pogrąża się w coraz większym kryzysie. Analitycy z International Data Corp widzą jednak światełko w tunelu i przekonują, że w przyszłym roku sytuacja może się odwrócić.
Polki i Polacy w świecie gier; nowe badanie wskazuje pozytywy gamingu
Maciej Gaffke, 10 października 2023, 15:13
Dzięki najnowszemu raportowi „Power of Play” możemy dowiedzieć się, jak gry wpływają na samych graczy. Wyniki pokazują pozytywy m.in. w kontaktach społecznych czy stanie emocjonalnym.
Badanie dotyczące 4-dniowego tygodnia pracy wykazało, że gdy pracujemy 5 dni, jeden dzień spędzamy prawie nic nie robiąc
Marek Pluta, 14 września 2023, 16:36
Najnowsze badania dowodzą, że 4-dniowy dzień pracy może być dobrym pomysłem. Pozwala zwiększyć produktywność oraz poprawiają zdrowie fizyczne oraz psychiczne pracowników, zapewniając większą satysfakcję z wykonywanej pracy.
Żyją w symulacji, zakochując się i pracując; nie wiedzą, że są częścią eksperymentu AI
Jakub Błażewicz, 11 sierpnia 2023, 18:10
Intrygujący dla graczy eksperyment z wykorzystaniem AI można już pobrać jako oprogramowanie open source.
Polska wyprzedziła Niemcy i jest w top 3 Europy pod kątem liczby twórców gier
Jakub Błażewicz, 12 lipca 2023, 20:51
Polska radzi sobie znakomicie pod względem liczby twórców gier, aczkolwiek przychody rodzimego rynku pozostają w tyle za czołowymi krajami Europy.
Mamy problem z klasycznymi grami - aż 87% z nich nie da się już „normalnie” zdobyć
Adam Celarek, 10 lipca 2023, 21:02
Od wielu lat branża growa mierzy się z problemem utrwalania własnego dziedzictwa. Przykre wnioski dotyczące aktualnego stanu rzeczy przedstawione zostały w raporcie Video Game History Foundation.
Starsi gracze czują się zapomniani przez branżę gier
Adrian Werner, 10 lipca 2023, 11:38
Gracze po pięćdziesiątce stanowią coraz większą część rynku gier. Mimo to ich potrzeby często są pomijane przez deweloperów.
Gry dla „hardkorowych graczy” to coraz mniejsza część rynku
Adam Celarek, 20 czerwca 2023, 13:05
Raport ukazujący kształt amerykańskiego rynku growego prowadzić może do zaskakujących wniosków. Szczególnie interesująca wydaje się zaś postępująca dysproporcja wśród najważniejszych gałęzi branży.
Połowa pecetowców to kobiety, tak wynika z analizy rynku USA
Adrian Werner, 11 czerwca 2023, 07:15
Według danych analitycznych, połowa graczy pecetowych w USA to kobiety. Wyrównują się również proporcje między płciami na konsolach.
Polska wśród krajów z największą liczbą graczy na Steam, Xbox i PlayStation
Adam Adamczyk, 25 kwietnia 2023, 14:32
Na którym miejscu znajduje się Polska pod względem liczby graczy korzystających z konsol PlayStation i Xbox oraz platformy Steam? Sprawdźcie ciekawe zestawienie.
Aż 45% ludzi po pięćdziesiątce gra w gry, ale większość ma z nimi pewien problem
Jakub Błażewicz, 20 kwietnia 2023, 11:18
Liczba osób grających po 50. roku życia stale się powiększa, ale starsi gracze uważają, że deweloperzy nie zwracają uwagi na osoby z wyższego przedziału wiekowego.
Millenialsi poświęcają graniu w gry masę czasu, zdominowali dzieci i młodzież
Kamil Kleszyk, 14 kwietnia 2023, 12:54
Według najnowszych badań pokolenie osób urodzonych w latach 80. i 90. spędza więcej czasu na graniu aniżeli ludzie urodzeni w XXI wieku. Zainteresowanie grami wzrosło w każdej grupie demograficznej.
Sprawdziliśmy, fani PlayStation częściej kończą exy niż fani Xboxa
Krzysztof Lewandowski, 3 kwietnia 2023, 16:18
Zbadaliśmy, jak wygląda sytuacja ekskluzywnych gier Sony i Microsoftu pod względem kończenia przez graczy kampanii fabularnej. Wyniki są zdecydowanie lepsze w przypadku tytułów japońskiej firmy. Z czego może wynikać ta dysproporcja?
Ile musisz wydać na największe gry PC w 2023 roku? Więcej niż dwie pensje minimalne
Patryk Manelski, 28 marca 2023, 17:25
Dużo czy mało? To zależy, kogo zapytacie! Przygotujcie się jednak na wzrost cen oraz coraz bardziej kuszące abonamenty, które oferują sporo za teoretycznie niewielkie pieniądze. Oczywiście i w tym tkwi haczyk, więc jak być graczem, skoro wszędzie drogo?
Jak radzą sobie giganci branży gier wideo? Analizujemy 2022 rok w ich wykonaniu
Maciej Jałowiec, 11 marca 2023, 11:45
Początek marca to dobry moment na finansowe podsumowanie branży gier w 2022 roku. Najwięksi producenci notowani na światowych giełdach dopiero co opublikowali swoje wyniki za ostatni kwartał kalendarzowy.
Roblox, Twitch, Steam i GRYOnline.pl - to największe platformy na polskim rynku gier
Marcin Przała, 6 lutego 2023, 11:50
Portal Wirtualnemedia.pl opublikował grudniowe dane dotyczące rynku gamingowego w Polsce. Na szczycie zestawienia bez zmian - znów rządził Roblox. Udany miesiąc zaliczył nasz serwis - GRYOnline.pl, który wrócił na pozycję lidera polskich serwisów growych.
Zobaczcie, jakimi grami żyła Europa przez lata; Polska stolicą fanów GTA
Jakub Tarchała, 21 grudnia 2022, 10:02
Oto mapa pokazująca, jak zmieniały się gusta graczy w krajach Europy na przestraszni ostatnich osiemnastu lat.
Joy-Cony driftują, bo Switch został źle zaprojektowany; badacze obwiniają Nintendo
Sonia Selerska, 20 grudnia 2022, 12:55
Brytyjska grupa konsumencka żąda rekompensaty i darmowych napraw dla użytkowników konsoli. Twórcy uspokajają.
Lootboxy wyrządzają dzieciom „emocjonalną i finansową krzywdę” wg badaczy
Jakub Błażewicz, 30 listopada 2022, 21:40
Nowe badanie poświęcone lootboxom sprawdziło wpływ skrzynek z losowymi przedmiotami na psychikę nieletnich graczy oraz zaproponowało pomysły na konieczne regulacje.
Rynek gier traci mimo wzrostu liczby graczy; wiemy, co może być powodem
Wiktor Szczęsny, 22 listopada 2022, 10:00
Branża gamingowa w ciągu ostatnich dwóch lat znacząco zwiększyła swoje zasięgi. W efekcie graczy z roku na rok jest coraz więcej. Jednocześnie wartość rynku w 2022 roku istotnie się skurczyła. Sytuacja zatem nie jest prosta.
Japonia pokazała siłę, rynek PC podwoił tam swoją wartość w 3 lata
Adrian Werner, 7 listopada 2022, 11:39
Gry pecetowe coraz lepiej radzą sobie w Japonii. W ciągu kilku lat przychody z nich wzrosły dwukrotnie.
Gracze są bardziej podatni na rasizm i seksizm, sugeruje badanie
Jakub Tarchała, 27 października 2022, 12:40
Eksperyment wykazał przyczynę ekstremalnych zachowań wśród graczy. Ludzie samotni oraz zaniedbujący relacje mogą doznać tzw. fuzji tożsamości.
Gry wideo mogą mieć dobry wpływ na dzieci, badania na to wskazują
Hubert Śledziewski, 25 października 2022, 14:00
Najnowsze badania wskazują na istnienie silnego związku pomiędzy graniem w gry wideo a rozwojem mózgu i wynikami funkcji poznawczych u dzieci.
Jakich gier pożądają gracze PC? Ta lista daje odpowiedź
Jakub Tarchała, 27 września 2022, 13:06
Dzięki kilkumiesięcznej analizie wiemy, jakie gatunki gier królują na „blaszakach”. Głębsza interpretacja pozwala wyciągnąć ciekawe wnioski.
Civilization 6 nauczy was zarządzania; badania to potwierdzają
Zuzanna Domeradzka, 13 sierpnia 2022, 13:21
Jeśli graliście w którąś z odsłon cyklu turowych strategii Civilization, możecie być dobrzy w zarządzaniu. Jest na to naukowe potwierdzenie.
Chińskie regulacje działają - nastolatki grają mniej
Krzysiek Kalwasiński, 12 sierpnia 2022, 18:12
Ostatnie sondaże zdradzają, że nastolatkowie z Chin grają coraz mniej. Rządowe regulacje przynoszą imponujący skutek.
Lootboxy nie zniknęły z Belgii; to porażka nowych przepisów
Jakub Błażewicz, 8 sierpnia 2022, 19:44
2018 rok miał być końcem lootboxów w Belgii. Jednak najwyraźniej zakazanie tego typu „hazardu” okazało się zbyt trudne w praktyce.
Gracze są lepsi w podejmowaniu decyzji, te badania to potwierdzają
Damian Miśta, 26 lipca 2022, 14:42
Najnowsze badania pokazują, że granie w gry pozytywnie wpływa na pracę mózgu. Gracze doskonale radzą sobie w zadaniach wymagających podejmowania decyzji z wykorzystaniem mechanizmów sensomotorycznych, więc gry mogą mieć nowe zastosowania.
Finał Stranger Things zawiesił serwery Netflixa; serial z kolejnym rekordem
Kamil Kleszyk, 2 lipca 2022, 15:39
Finał czwartego sezonu serialu o przygodach mieszkańców Hawkins był tak wyczekiwany, że w chwili premiery serwery Netflixa uległy przeciążeniu. Ogromną popularność serialu potwierdziły również najnowsze badania firmy Nielsen.
W Polsce wciąż kochamy PS4
Sonia Selerska, 16 maja 2022, 15:20
Badania organizowane przez Polish Gamers Observatory pokazują, w co, na czym i ile gramy. Dziś odkryjemy, jak wygląda statystyczny polski gracz 2022 roku.
W Polsce gra się mniej przez wojnę w Ukrainie
Michał Ciężadlik, 16 maja 2022, 15:20
Niedawno przeprowadzone badania Polish Gamers Research 2022 wzięły pod lupę zachowania graczy w Polsce. Wynika z nich, że ważnym czynnikiem, który wpłynął na nasz czas spędzany przy ekranie, jest wojna w Ukrainie.
Ulubione bronie, lokacje i bossowie z Elden Ring. Profil gracza na bazie 1700 opinii
Hubert Śledziewski, 16 maja 2022, 14:52
Japoński serwis Famitsu przeprowadził badanie wśród osób grających w Elden Ring. Jego wyniki ukazują profil przeciętnego odbiorcy dzieł studia FromSoftware.