Niemal połowa graczy znajduje dzięki grom dobrego przyjaciela lub małżonka, sugerują najnowsze badania
Gry wideo to nie tylko szansa na odstresowanie się po ciężkim dniu, ale także okazja do znalezienia prawdziwej przyjaźni lub miłości. Blisko połowa graczy dzięki grom i aktywnościom okołogrowym poznała swojego przyszłego partnera lub dobrego przyjaciela.
Społeczność graczy rośnie z każdym rokiem. Obejmuje ona już wszystkie grupy wiekowe, płcie i kultury. Trudno zresztą się temu dziwić, bo korzyści płynących z wirtualnej rozrywki jest naprawdę mnóstwo. O zaletach gier dowiedzieliśmy się nieco więcej z raportu Power of Play 2023, przygotowanego przez stowarzyszenie Entertainment Software Association (ESA).
Raport Power of Play potwierdza w skali całego świata to, co już zauważyliśmy w Stanach Zjednoczonych: gry wideo mają moc wykraczania poza rozrywkę. Społeczne i emocjonalne korzyści płynące z elektronicznej zabawy są odczuwalne przez międzynarodową, zróżnicowaną grupę graczy, którzy budują społeczności i mają moc wpływania na pozytywne zmiany w życiu innych osób – tłumaczy prezes i dyrektor generalny ESA Stanley Pierre-Louis (via PocketGamer.biz).
- Opublikowane wyniki pochodzące z badań akademickich i ogólnoświatowych ankiet (wielokrotnego wyboru) wskazują, że gry w istotny sposób pomagają nawiązywać relacje. O prawdziwości tego stwierdzenia przekonało się aż 42% badanych (zaznaczmy: aktywnych graczy), którzy potwierdzili, że dzięki grom i aktywnościom okołogrowym (może to obejmować gry multiplayer, fora, czaty, spotkania, gildie, konwenty lub imprezy LAN) poznali przyszłego partnera bądź dobrego przyjaciela.
53% ankietowanych uważa, że gry pozwoliły im poznać osoby, których w realnym życiu nie mieliby szansy spotkać.Entertainment Software Association
- Większość ankietowanych (87%) odpowiedziała, że gra głównie w samotności. W rozgrywkach sieciowych przynajmniej raz w tygodniu uczestniczy 51% badanych. Natomiast 38% osób wskazało, że gra raz na tydzień w towarzystwie przyjaciół lub rodziny „na jednej kanapie”.
- Spora grupa respondentów (58%) uważa, że gry wideo pozwalają złagodzić poczucie samotności i izolacji, a 52% wykorzystuje je do radzenia sobie w trudnych chwilach.
- W wielu krajach świata zabawa jest głównym powodem sięgania po gry wideo, ale aż 71% osób korzysta z nich, aby zredukować stres. Co ciekawe, jedynymi objętymi badaniem regionami, w których redukcja stresu nie była główną korzyścią, były Polska i Korea Południowa. Badani z obu tych krajów wskazali na nawiązywanie więzi międzyludzkiej jako tę najważniejszą zaletę płynącą z gier.
Polakom gry pomagają przede wszystkim w nawiązywaniu kontaktu z innymi ludźmi.Entertainment Software Association
Ogólnie rzecz biorąc gracze zgłaszali, że gry pozwalają im zdobywać i doskonalić wiele umiejętności – począwszy od czytania ze zrozumieniem, a na rozwiązywaniu problemów skończywszy.
W badaniu ESA wzięło udział 12 847 aktywnych (tygodniowo) graczy w wieku od 16 lat. Wśród respondentów znaleźli się przedstawiciele Australii, Brazylii, Kanady, Francji, Niemiec, Włoch, Japonii, Polski, Korei Południowej, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych.