Zobaczcie, jakimi grami żyła Europa przez lata; Polska stolicą fanów GTA
Oto mapa pokazująca, jak zmieniały się gusta graczy w krajach Europy na przestraszni ostatnich osiemnastu lat.
We wrześniu mogliście przeczytać analizę popularności gatunków growych, zrobioną na podstawie obserwacji najpopularniejszych gier w przeciągu kilku miesięcy 2022 roku. Teraz pewien użytkownik youtube’a o nicku Sundellviz postanowił prześledzić, jakie tytuły przyciągały najwięcej uwagi w poszczególnych krajach Europy w latach 2004 - 2022.
Dwie dekady wśród najpopularniejszych gier
Analiza autorstwa Sundellviz została przedstawiona w filmie na YouTube. Twórca do stworzenia materiału skorzystał z usługi Google Trends, gdzie identyfikował najczęściej wyszukiwane serie gier wraz z zastosowaniem filtrów wyszukiwania (nazwy kraju oraz daty pomiaru). Na podstawie tej czasochłonnej pracy Sundellviz wykonał mapę najpopularniejszych marek growych w poszczególnych krajach. Warto mieć na uwadze, że wyniki zostały oparte na popularności wyszukiwania fraz w wyszukiwarce Google, a nie na podstawie danych sprzedaży.
Badanie obejmuje okres od stycznia 2004 roku (Google Trends zaczął zbierać statystyki wyszukiwania dopiero od tego okresu) do grudnia 2022 roku. W zależności od miesiąca statystki pokazywały powstające i zanikające trendy. Przeważającą popularnością w tym czasie cieszył się Counter-Strike, lecz premiera Doom 3 w sierpniu, miesiąc później The Sims 2 i w kolejnym GTA: San Andreas (na konsolę PS2) potrafiły przyćmić popularność CS-a w okolicach swoich premier.
Kolejne lata przedstawiają identyczny schemat – premiera wyczekiwanej gry AAA potrafiła w okolicach premiery masowo przyciągnąć uwagę graczy w większości krajach Europy. Tak było z na przykład: The Elder Scrolls V: Skyrim w listopadzie 2011 r., Fallout 4 w analogicznym miesiącu 2015 r., Pokemon GO w lipcu 2016 roku czy Cyberpunk 2077 w grudniu 2020 roku.
Istnieją także gry, który utrzymywały pozycję lidera przez długie lata. Tak było z chociażby World of Warcraft w latach 2005 - 2010 i grą Minecraft od 2011 r. do chwili obecnej, choć od 2018 roku nastał podział trwający do dziś – na wschodzie układa się klocki, a na zachodzie walczy w Fortnite. Oczywiście Polskę też dotykały trendy na popularne gry, lecz analiza przedstawiona przez Sundellviz jest na tyle rozbudowana, że najlepiej sprawdzić ją samemu.