Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 20 kwietnia 2023, 11:18

Aż 45% ludzi po pięćdziesiątce gra w gry, ale większość ma z nimi pewien problem

Liczba osób grających po 50. roku życia stale się powiększa, ale starsi gracze uważają, że deweloperzy nie zwracają uwagi na osoby z wyższego przedziału wiekowego.

Źródło fot. Źródło: AARP.
i

Coraz więcej osób w wieku co najmniej 50 lat spędza czas przy grach wideo. Tak wynika z ankiety 50-Plus Gamer of Today and Tomorrow, przeprowadzonej przez grupę AARP. Wzięło w niej udział prawie 8 tysięcy Amerykanów po pięćdziesiątce.

Badanie przeprowadzono w czerwcu-lipcu 2022 roku i była to trzecia edycja ankiety. Jej uczestników zapytano m.in. o czas spędzany przy grach, wykorzystywane platformy oraz najczęściej wybierane gatunki.

Aż 45% ludzi po pięćdziesiątce gra w gry, ale większość ma z nimi pewien problem - ilustracja #1
Gry wideo dawno przestały być domeną dzieci i nastolatków. Źródło: AARP.

W tym roku 45% badanych przynajmniej raz w miesiącu uruchomiło grę wideo, a średni czas spędzony przy nich w tygodniu wyniósł 12 godzin. W 2019 roku było to odpowiednio 44% i 8,5 godziny, przy czym warto zauważyć, że w 2022 r. zwiększyła się liczba osób grających mniej niż raz w miesiącu (z 10 do 16%).

Granie mobilne na topie

Urządzenia mobilne pozostają najpopularniejszą platformą do grania wśród osób po 50. roku życia.

  1. Na smartfonach grało 84% ankietowanych, na komputerach, laptopach i tabletach 53%, a na konsolach 28%.
  2. Znacznie zwiększyła się też liczba starszych graczy, korzystających z innych urządzeń typu smart (tj. telewizorów, cyfrowych odtwarzaczy medialnych oraz oprogramowania home assistant).

W porównaniu z poprzednią ankietą zwiększyła się liczba graczy wydających pieniądze na gry wideo, ale za to zmniejszyła się średnia kwota wydatków (z 64 dol. w 2019 r. do 49 dol.). Natomiast jako główny powód grania podano zabawę, relaks, chęć zachowania ostrości umysłu, wyzwanie oraz nudę (w tej kolejności).

Aż 45% ludzi po pięćdziesiątce gra w gry, ale większość ma z nimi pewien problem - ilustracja #2

Źródło: AARP.

Co się tyczy gatunków gier, nowością jest nagły wybuch popularności gier słownych, co raczej nie dziwi po sukcesie Wordle.

  1. Jedynie gry logiczne (73%) oraz – jak to określiło AARP – „karty i kafelki” (69%) były częściej wybierane przez ankietowanych. Ta druga kategoria była szczególnie popularna wśród graczy po 60. oraz 70. roku życia.
  2. Najmniej osób przyznało się do obcowania ze strzelankami (15%) oraz strategiami (17%). Ponadto zainteresowanie tymi gatunkami wyraźnie maleje wraz z wiekiem.

Gracze po pięćdziesiątce dostrzegają problem niedopasowania gier do ich wieku

W kwestionariuszu padło też pytanie na temat elementów cenionych w grach. Prawie połowa ankietowanych wskazała na „łatwość gry” jako najważniejszą cechę, ale sporo osób chce też rosnącego poziomu trudności i szansy na poprawienie swoich zdolności.

Większość graczy po pięćdziesiątce (69%) uznała też, że gry nie są projektowane pod użytkoników z ich przedziału wiekowego. Najpewniej chodzi tu o brak opcji dostępności, które pozwoliłyby dostosować rozgrywkę do oczekiwań i możliwość ludzi w starszych wieku. Ostatnio w tym zakresie dużo dobrego robi Sony.

Co ciekawe, znacznie więcej graczy po 50. roku życia ceni sobie „rangi rywalizacyjne” (20%) niż aspekty społeczne oraz opcje personalizacji. Za to wymaganie od nich obejrzenia reklamy lub wydania pieniędzy na mikrotransakcje w celu poczynienia postępów zostały uznane za uciążliwe, podobnie jak nadmierna liczba tych pierwszych lub powiadomień zachęcających do wydatków w grze.

Aż 45% ludzi po pięćdziesiątce gra w gry, ale większość ma z nimi pewien problem - ilustracja #3

Źródło: AARP.

Jakub Błażewicz

Jakub Błażewicz

Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).

więcej