Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 11 kwietnia 2025, 11:50

Minecraft: Film bije rekordy kasowe i ma pozytywny wpływ na grę. Analiza przypadków The Last of Us, Fallouta i Mario daje pełny obraz takiej synergii

Opublikowano artykuł analizujący wpływ ekranizacji gier na ich popularność i sprzedaż. Pod lupę wzięto m.in. Minecrafta, Borderlands, The Last of Us czy Fallouta.

Źródło fot. Mojang Studios
i

Niedawno w kinach zadebiutował film Minecraft, który pomimo słabych ocen cieszy się sporą popularnością i w weekend otwarcia zarobił w box office ponad 300 mln dolarów. Jak jednak wpłynął na popularność gry, na której jest wzorowany?

Odpowiedź możemy znaleźć na stronie The Game Business. Artykuł opublikowany przez Christophera Dringa analizuje wpływ ekranizacji gier wideo na sprzedaż i aktywność graczy. Na tapet wziął wiele produkcji, takich jak The Last of Us, Borderlands czy Fallout.

Wpływ ekranizacji gier na ich popularność

Na początku artykułu zauważono, że niedawna premiera filmu Minecraft miała zauważalny wpływ na popularność gry.

  1. Dzienna liczba aktywnych graczy wzrosła o 9% w sobotę i 17% w niedzielę w porównaniu z poprzednim tygodniem.
  2. Poprzedzone było to jednak mnóstwem działań promocyjnych Mojangu, które odbyły się tydzień wcześniej. W związku z tym w sobotę przed premierą filmu liczba graczy wzrosła o 25%, a w niedzielę o 14%.
  3. Zwrócono również uwagę, że sprzedaż gry na Nintendo Switch zwiększyła się o 25% w tygodniu poprzedzającym premierę filmu i o kolejne 8% w tygodniu premiery.

Autor zwrócił uwagę, że nie ma w tym nic niezwykłego i zarówno sprzedaż gier, jak i aktywność graczy skacze wokół premiery filmu. Podkreślił jednak, że skala różni się w zależności od podejścia wydawcy. Dla porównania podał kilka innych przykładów.

  1. Sonic The Hedghehog 3 – przed premierą filmu wydano grę Sonic X Shadow Generations, której sprzedaż w Europie wzrosła potem o 47%, a liczba aktywnych graczy o 46%.
  2. Gran Turismo – premiera filmu spowodowała 20% wzrost liczby graczy oraz 78% wzrost sprzedaży gier z serii w Europie.
  3. Borderlands – zeszłoroczny film wydany w sierpniu okazał się porażką komercyjną, zbierając w box office niecałe 33 mln dolarów. Gra Borderlands 3 miała dobre wyniki przez całe lato za sprawą włączenia jej do subskrypcji PlayStation Plus, ale wzrost aktywnych użytkowników po wydaniu filmu był mniejszy niż 3%. Za sprawą 90% promocji sprzedaż gry podskoczyła jednak aż o 418%.
  4. Five Nights at Freddy's – przed premierą filmu pierwsza część serii miała około 10 tysięcy aktywnych graczy dziennie. W pierwszym tygodniu premiery liczba ta wzrosła do 50 tysięcy.
  5. Super Mario Bros – film miał swoją premierę w kwietniu 2023 roku. Sprzedaż Mario Kart 8 Deluxe wzrosła o 25% (luty-marzec) i kolejne 2% w kwietniu. W przypadku Super Mario Odyssey wzrost wynosił 94%, a potem kolejne 20%. Z kolei New Super Mario Bros U Deluxe wzrosło o 25% (marzec-kwiecień).
  6. Fallout – serial zapewnił czwartej odsłonie serii wzrost sprzedaży o 345% i 10,5 mln aktywnych graczy w kwietniu; to niemalże o 9 mln więcej niż w marcu.
  7. The Last of Usserial podbił sprzedaż gry o 38% na początku emisji i o 75% pod koniec. Z kolei liczba aktywnych graczy The Last of Us: Remastered wzrosła o ponad 1000%, Part 2 o 440%, a Part 1 o 347%.
  8. Halo – pierwszy sezon zwiększył sprzedaż gry o 1090% (z niskiego poziomu), jednak drugi nie miał na nią prawie żadnego wpływu. Wpłynął on z kolei na liczbę aktywnych graczy – Inifinite oraz Master Chief Collection odnotowały wzrost miesięcznych użytkowników o około 300% w lutym 2024 roku.

Biorąc pod uwagę powyższe przykłady, wniosek jest prosty i raczej niezaskakujący. Ekranizacje gier mogą znacząco wpłynąć na ich popularność, szczególnie gdy towarzyszą im dobrze zaplanowane kampanie marketingowe. Pomocne są również dodatkowe treści w grach, oparte na debiutującym filmie czy serialu.

Marcin Bukowski

Marcin Bukowski

Absolwent Elektroniki i Telekomunikacji na Politechnice Gdańskiej, który postanowił poświęcić swoje życie grom wideo. W czasach dzieciństwa gubił się w Górniczej Dolinie oraz „wbijał golda” w League of Legends. Dwadzieścia lat później gry nadal bawią go tak samo. Dziś za ulubione tytuły uważa Persony oraz produkcje typu soulslike od From Software. Stroni od konsol, a wyjątkowe miejsce w jego sercu zajmuje PC. Po godzinach hobbystycznie działa jako tłumacz, tworzy swoją pierwszą grę bądź spędza czas na oglądaniu filmów i seriali (głównie tych animowanych).

więcej