Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 10 października 2023, 15:13

autor: Maciej Gaffke

Polki i Polacy w świecie gier; nowe badanie wskazuje pozytywy gamingu

Dzięki najnowszemu raportowi „Power of Play” możemy dowiedzieć się, jak gry wpływają na samych graczy. Wyniki pokazują pozytywy m.in. w kontaktach społecznych czy stanie emocjonalnym.

Źródło fot. JESHOOTS.COM / Unsplash
i

Z okazji Światowego Dnia Zdrowia Psychicznego ogłoszono wyniki badania przeprowadzonego wśród graczy. Pokazują one pozytywny wpływ gier na samopoczucie oraz więzi społeczne i stan emocjonalny.

Wyniki raportu „Power of Play” zostały przygotowane przez amerykańskie stowarzyszenie Entertainment Software Association (ESA) razem z innymi organizacjami specjalizującymi się w branży gier, w tym z polskim Stowarzyszeniem Producentów i Dystrybutorów Gier Wideo (SPiDOR).

Badanie przeprowadzano na 12 847 aktywnych graczach (w tym 1019 z Polski), którzy ukończyli przynajmniej 16 lat. Uczestnicy pochodzą łącznie z 12 krajów: Polski, Australii, Brazylii, Kanady, Francji, Niemiec, Włoch, Japonii, Koreii Południowej, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii oraz Stanów Zjednoczonych.

Gry zbliżają ludzi

Czego dowiadujemy się z raportu o polskich graczach? Zaznaczmy, że pełne wyniki w formie infografiki można znaleźć bezpośrednio na stronie wspomnianego wyżej polskiego SPiDOR.

  1. Dla 83% ankietowanych gry pomagają nawiązywać relacje i więzi międzyludzkie. Dla wielu osób jest to też metoda na stymulację umysłową.
  2. Gry mają też spory wpływ na zmniejszenie poczucia izolacji. Dzięki nim samotność nie doskwiera tak bardzo aż 69% polskich uczestników badania.
  3. Grając w gry, 76% badanych jest szczęśliwsza. Z kolei dla 73% granie jest odskocznią od codzienności i problemów.
  4. Ankietowani podkreślili również, że dzięki grom łatwiej się uczyć i rozwijać swoje umiejętności. Dla 83% gry pomagają w szlifowaniu zdolności językowych, dla 81% wzmacniają kreatywność, a dla 80% poprawiają umiejętność pracy w grupie.
Polki i Polacy w świecie gier; nowe badanie wskazuje pozytywy gamingu - ilustracja #1

Wyniki badania wśród polskich ankietowanychSPiDOR

Granie w gry wideo to nie tylko sposób na relaks, ale również świetny sposób na budowanie silnych więzi społecznościowych. W wirtualnym świecie gracze z różnych zakątków globu łączą się wokół wspólnej pasji, przekraczając granice i kulturowe różnice. To miejsce, gdzie powstają nowe przyjaźnie, a także gdzie uczymy się współpracy i empatii, pomagając sobie nawzajem w różnych aspektach gry. Takie interaktywne środowisko nie tylko pozwala na oderwanie się od codziennych zmartwień, ale – jak pokazuje ten raport i inne badania –także wpływa pozytywnie na nasze samopoczucie – mówi Jarosław Kędzior, prezes Stowarzyszenia Producentów i Dystrybutorów Gier Video (SPiDOR).

Warto zwrócić też uwagę na to, ilu polskich ankietowanych komunikuje się z innymi podczas zabawy. Według udostępnionych wyników jest to około 61% graczy. Co ciekawe, im gracz jest starszy, tym mniej chętnie rozmawia z innymi. Wyjątkiem jest grupa wiekowa 65+, która równie ochoczo zabiera głos, co młodsi użytkownicy.

  1. Raport „Power pf Play”
  2. Wyniki badań na polskich ankietowanych

Maciej Gaffke

Maciej Gaffke

W GRYOnline.pl zajmuje się głównie newsowaniem. Ukończył filologię polską (I stopień) oraz krajoznawstwo i turystykę historyczną (II stopień) na Uniwersytecie Gdańskim, co wiążę się z jego innymi, „pozagrowymi” zainteresowaniami – historią, książkami, podróżami. Jeśli zaś chodzi o same gry wideo – kiedyś wielbiciel FPS-ów, teraz nawrócony na przygodowe gry akcji. Poza tym interesuje się też bijatykami (szczególnie Mortal Kombat), RPG-ami oraz wszystkimi tytułami nastawionymi na pojedynczego gracza. Od czasu do czasu lubi również pograć w tenisa, siatkówkę czy piłkę nożną. Dumny mieszkaniec Pomorza i Pucka.

więcej