Polki i Polacy w świecie gier; nowe badanie wskazuje pozytywy gamingu
Dzięki najnowszemu raportowi „Power of Play” możemy dowiedzieć się, jak gry wpływają na samych graczy. Wyniki pokazują pozytywy m.in. w kontaktach społecznych czy stanie emocjonalnym.
Z okazji Światowego Dnia Zdrowia Psychicznego ogłoszono wyniki badania przeprowadzonego wśród graczy. Pokazują one pozytywny wpływ gier na samopoczucie oraz więzi społeczne i stan emocjonalny.
Wyniki raportu „Power of Play” zostały przygotowane przez amerykańskie stowarzyszenie Entertainment Software Association (ESA) razem z innymi organizacjami specjalizującymi się w branży gier, w tym z polskim Stowarzyszeniem Producentów i Dystrybutorów Gier Wideo (SPiDOR).
Badanie przeprowadzano na 12 847 aktywnych graczach (w tym 1019 z Polski), którzy ukończyli przynajmniej 16 lat. Uczestnicy pochodzą łącznie z 12 krajów: Polski, Australii, Brazylii, Kanady, Francji, Niemiec, Włoch, Japonii, Koreii Południowej, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii oraz Stanów Zjednoczonych.
Gry zbliżają ludzi
Czego dowiadujemy się z raportu o polskich graczach? Zaznaczmy, że pełne wyniki w formie infografiki można znaleźć bezpośrednio na stronie wspomnianego wyżej polskiego SPiDOR.
- Dla 83% ankietowanych gry pomagają nawiązywać relacje i więzi międzyludzkie. Dla wielu osób jest to też metoda na stymulację umysłową.
- Gry mają też spory wpływ na zmniejszenie poczucia izolacji. Dzięki nim samotność nie doskwiera tak bardzo aż 69% polskich uczestników badania.
- Grając w gry, 76% badanych jest szczęśliwsza. Z kolei dla 73% granie jest odskocznią od codzienności i problemów.
- Ankietowani podkreślili również, że dzięki grom łatwiej się uczyć i rozwijać swoje umiejętności. Dla 83% gry pomagają w szlifowaniu zdolności językowych, dla 81% wzmacniają kreatywność, a dla 80% poprawiają umiejętność pracy w grupie.
Granie w gry wideo to nie tylko sposób na relaks, ale również świetny sposób na budowanie silnych więzi społecznościowych. W wirtualnym świecie gracze z różnych zakątków globu łączą się wokół wspólnej pasji, przekraczając granice i kulturowe różnice. To miejsce, gdzie powstają nowe przyjaźnie, a także gdzie uczymy się współpracy i empatii, pomagając sobie nawzajem w różnych aspektach gry. Takie interaktywne środowisko nie tylko pozwala na oderwanie się od codziennych zmartwień, ale – jak pokazuje ten raport i inne badania –także wpływa pozytywnie na nasze samopoczucie – mówi Jarosław Kędzior, prezes Stowarzyszenia Producentów i Dystrybutorów Gier Video (SPiDOR).
Warto zwrócić też uwagę na to, ilu polskich ankietowanych komunikuje się z innymi podczas zabawy. Według udostępnionych wyników jest to około 61% graczy. Co ciekawe, im gracz jest starszy, tym mniej chętnie rozmawia z innymi. Wyjątkiem jest grupa wiekowa 65+, która równie ochoczo zabiera głos, co młodsi użytkownicy.