GTA 6 i Switch 2 sprawią, że branża gier urośnie do rekordowych rozmiarów. Tymczasem gracze ogrywają coraz mniej tytułów
Wartość branży gier wideo w najbliższych latach ma przekroczyć 90 miliardów dolarów. Tymczasem przeciętny gracz gra w coraz mniej tytułów.

Ukazał się świeży raport The PC & Console Gaming 2025, przygotowany przez firmę Newzoo. Z prawie 100-stronicowego dokumentu możemy dowiedzieć się kilku ciekawych rzeczy o branży gier wideo – choćby tego, jak w kolejnych latach zwiększy się jej wartość.
Branża gier urośnie, napędzi ją GTA 6 i Switch 2
Jak bowiem przekazują autorzy wspomnianego raportu, branża w 2027 roku będzie warta 92,7 miliarda dolarów (obecnie jest to 85,2 mld dolarów). Poniżej sprawdzicie wykres ukazujący szacunkowe sumy z lat 2015–2027.
Według prognoz wartość rynku PC zwiększy się łącznie o 2,6% w latach 2024–2027. W tym samym okresie jeszcze mocniej urosną konsole, bo aż o 7%. Jaka ma być przyczyna tego imponującego skoku? Oczywiście nadchodzące GTA VI (premiera wyłącznie na PS5 i XSX/S) oraz niedawno zaprezentowany Switch 2. Podejrzewa się także, że tytuł od studia Rockstar Games na dobre wyznaczy nowe ceny gier, co niejako zapoczątkowało już Nintendo, ustalając wysoki koszt dla Mario Kart World.
Gracze wolą starsze gry
Interesująco prezentuje się także czas ogrywania poszczególnych produkcji w 2024 roku. Fani zdecydowanie wolą starsze tytuły, wydane co najmniej 6 lat temu – stanowią one 57% wszystkich gier, w których spędzaliśmy wolną chwilę. Zaliczają się do nich m.in. Fortnite (9,3%), Minecraft (4,7%) i Roblox (3,7%).
Dzieła będące na rynku od 1 roku do 5 lat, mieszczą się w 32%. Najnowsze wydania, choćby EA Sports FC 25 czy Call of Duty: Black Ops 6, stanowią natomiast jedynie 12%. Warto zaznaczyć, że wszystkie powyższe liczby związane z czasem grania nie odbiegają za bardzo od wyników z 2023 roku zaprezentowanych przez Newzoo.
PlayStation w górę, Xbox nieco w dół
Nie zmieniło się także to, iż przywołane wyżej serie EA Sports FC oraz Call of Duty są częściej ogrywane na konsolach. Poniżej znajdziecie grafikę prezentującą gry, które były najpopularniejsze na danej platformie w 2024 roku. Co ciekawe, względem 2023 r, znacząco wzrósł tzw. „playtime” na urządzeniach PlayStation (o 21%).
Ponadto z raportu wynika, że od 2021 roku gracze ogrywają coraz mniej tytułów. Zazwyczaj poprzestają na 1–3 wybranych produkcjach. Duże powody do zmartwień może mieć Microsoft, ponieważ to właśnie w przypadku Xboxów najlepiej widać tę zmieniającą się tendencję.