Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 25 marca 2025, 12:37

autor: Adrian Werner

Średni wiek dewelopera gier jest coraz wyższy. Rośnie liczba twórców powyżej 45 roku życia

Poznaliśmy ciekawe dane dotyczące wieku deweloperów pracujących w branży gier. Okazuje się, że coraz więcej jest wśród nich osób po czterdziestce.

Źródło fot. GDC
i

Serwis 80 Level opublikował ciekawy artykuł, opisujący zmiany demograficzne, jakie zachodzą wśród deweloperów pracujących nad grami.

  1. Twórcy gier są coraz starsi. Liczba tych, którzy mają 45 lat lub więcej, uległa potrojeniu w ostatniej dekadzie.
  2. Udział osób w wieku 35-44 lat w całej społeczności deweloperów gier wzrósł z 28% w 2015 roku do 33%.
  3. Z kolei udział ludzi w wieku 25-34 lat w całej społeczności deweloperów gier zmalał w ciągu tych 10 lat z 58% do 36%.

Głównym powodem tego, ale oczywiście nie jedynym, jest to, że doświadczeni deweloperzy coraz częściej decydują się na pozostanie w firmach tworzących gry, podczas gdy wcześniej po pewnym czasie chętniej decydowali się na zmianę branży.

Grupy wiekowe na obu grafikach nie są takie same, bo dane z 2015 r. opracowało Międzynarodowe Stowarzyszenie Twórców Gier, a te z 2025 roku pochodzą z ankiety na GDC 2025.

Dane dotyczące płci i miejsca pracy

Artykuł zawiera również dane pokazujące malejący udział mężczyzn wśród deweloperów gier.

Płeć

Udział wśród wszystkich deweloperów gier w 2015 r.

Udział wśród wszystkich deweloperów gier w 2025 r.

Mężczyźni

79%

66%

Kobiety

19%

25%

Inna/brak deklaracji

2%

9%

Należy jednak pamiętać, że obecnie, pomimo fali zwolnień, w branży gier pracuje ogólnie znacznie więcej osób niż dekadę temu. Nie mamy więc tutaj sytuacji, w której kobiety oraz osoby niebinarne zastąpiły masowo już zatrudnionych mężczyzn.

Najwięcej deweloperów zatrudnionych jest w USA, na który to kraj przypada 58% wszystkich ludzi pracujących w branży gier. W ciągu ostatnich 10 lat na drugim miejscu Kanada została zastąpiona przez Wielką Brytanię.

Kraj

Udział deweloperów gier w odniesieniu do wszystkich pracowników branży na świecie w 2015 r.

Udział deweloperów gier w odniesieniu do wszystkich pracowników branży na świecie w 2025 r.

USA

57%

58%

Kanada

11%

6%

Wielka Brytania

6%

7%

Zmienił się za to typ firm, w których są zatrudnieni pracownicy W 2015 roku najwięcej pracowało w studiach AAA. Natomiast obecnie 32% pracuje w studiach indie, 15% w zespołach AAA, a 10% w studiach AA. Pozostali są na stanowiskach innych niż typowo deweloperskie.

Adrian Werner

Adrian Werner

Prawdziwy weteran newsroomu GRYOnline.pl, piszący nieprzerwanie od 2009 roku i wciąż niemający dosyć. Złapał bakcyla gier dzięki zabawie na ZX Spectrum kolegi. Potem przesiadł się na własne Commodore 64, a po krótkiej przygodzie z 16-bitowymi konsolami powierzył na zawsze swoje serce grom pecetowym. Wielbiciel niszowych produkcji, w tym zwłaszcza przygodówek, RPG-ów oraz gier z gatunku immersive sim, jak również pasjonat modów. Poza grami pożeracz fabuł w każdej postaci – książek, seriali, filmów i komiksów.

więcej