250 recenzji na Steamie w miesiąc - tyle wystarczy, by firma Valve „wykryła, że gra ma tę magię”, twierdzi ekspert rynku
Konsultant Chris Zukowski stawia sprawę jasno: deweloperzy mają mało czasu, by ich gra stała się częścią „prawdziwego Steama”.

250 recenzji na Steamie w miesiąc – zdaniem eksperta taki wynik to minimum dla gry, jeśli jej twórcy liczą na przebój.
Konsultant Chris Zukowski był jednym z wielu przedstawicieli branży gier, którzy pojawili się na tegorocznej edycji Game Developers Conference. Analityk specjalizuje się też w sprawach związanych z platformą firmy Valve i to właśnie o niej wspomniał w trakcie ostatniego panelu (via Games Radar).
„Magia” gier i „prawdziwy” Steam
Zukowski stwierdził, że deweloperzy szybko poznają, czy ich nowa premiera ma zadatki na hit – w ciągu tygodnia, może miesiąca. Tyle wystarczy, by firma Valve „wykryła, że gra ma tę magię” i tym samym zapewniła tytułowi odpowiednią widoczność. To z kolei ma zapewnić wejście na „prawdziwego Steama” – co analityk definiuje jako cel, który zwykle osiąga się po uzyskaniu około 150 tys. dolarów przychodu w 6-9 miesięcy.
Jednakże Zukowski dodał, że zazwyczaj następuje to o wiele wcześniej. W 2024 roku 74% tych hitów dobiło do takiego wyniku w 3 miesiące.
Oczywiście, jak to zwykle bywa, zdarzają się wyjątki od tej reguły, tyle że bardzo rzadko. Amerykanin przenalizował też przypadki 114 tysięcy gier wydanych w 2024 roku, którym zabrakło tej „magii” i znalazł tylko jedną, której udało się przebić w dłuższej perspektywie – chodzi o wydane prawie rok temu Beltmatic.
Tytuł można opisać jako wariację na temat specyficznego, ale popularnego gatunku: strategii nastawionych na automatyzację (vide Factorio i Satisfactory), tyle że z bardziej „każualową” rozgrywką. Obecnie tytuł studia Notional Games ma prawie 1,3 tysiąca opinii na Steamie, ale po pierwszych 3 miesiącach tylko 51 użytkowników zostawiło swoją recenzję.
250 recenzji w miesiąc albo koniec
Niemniej, powtórzmy, to wyjątek – jeden na ponad 100 tysięcy tytułów, którym nie udało się przebić. Dlatego Zukowski – przepraszając za swoją szczerość – dodał: jeśli nie dobijecie do 250 recenzji w 3 miesiące, to gra „nie ma szans” zostać nawet małym hitem Steama i pora rozważyć „plan B”.
Warto przy tym nadmienić, że w ostatnich latach – i zwłaszcza w minionym roku – Valve dokłada starań, by promować wiele różnych produkcji, na przykład w ramach rozszerzonych Ofert dnia oraz wyprzedaży tematycznych.