Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 20 marca 2025, 10:00

250 recenzji na Steamie w miesiąc - tyle wystarczy, by firma Valve „wykryła, że gra ma tę magię”, twierdzi ekspert rynku

Konsultant Chris Zukowski stawia sprawę jasno: deweloperzy mają mało czasu, by ich gra stała się częścią „prawdziwego Steama”.

Źródło fot. Deniszizen / DeviantArt / Valve Corporation.
i

250 recenzji na Steamie w miesiąc – zdaniem eksperta taki wynik to minimum dla gry, jeśli jej twórcy liczą na przebój.

Konsultant Chris Zukowski był jednym z wielu przedstawicieli branży gier, którzy pojawili się na tegorocznej edycji Game Developers Conference. Analityk specjalizuje się też w sprawach związanych z platformą firmy Valve i to właśnie o niej wspomniał w trakcie ostatniego panelu (via Games Radar).

„Magia” gier i „prawdziwy” Steam

Zukowski stwierdził, że deweloperzy szybko poznają, czy ich nowa premiera ma zadatki na hit – w ciągu tygodnia, może miesiąca. Tyle wystarczy, by firma Valve „wykryła, że gra ma tę magię” i tym samym zapewniła tytułowi odpowiednią widoczność. To z kolei ma zapewnić wejście na „prawdziwego Steama” – co analityk definiuje jako cel, który zwykle osiąga się po uzyskaniu około 150 tys. dolarów przychodu w 6-9 miesięcy.

Jednakże Zukowski dodał, że zazwyczaj następuje to o wiele wcześniej. W 2024 roku 74% tych hitów dobiło do takiego wyniku w 3 miesiące.

Oczywiście, jak to zwykle bywa, zdarzają się wyjątki od tej reguły, tyle że bardzo rzadko. Amerykanin przenalizował też przypadki 114 tysięcy gier wydanych w 2024 roku, którym zabrakło tej „magii” i znalazł tylko jedną, której udało się przebić w dłuższej perspektywie – chodzi o wydane prawie rok temu Beltmatic.

Tytuł można opisać jako wariację na temat specyficznego, ale popularnego gatunku: strategii nastawionych na automatyzację (vide Factorio i Satisfactory), tyle że z bardziej „każualową” rozgrywką. Obecnie tytuł studia Notional Games ma prawie 1,3 tysiąca opinii na Steamie, ale po pierwszych 3 miesiącach tylko 51 użytkowników zostawiło swoją recenzję.

250 recenzji w miesiąc albo koniec

Niemniej, powtórzmy, to wyjątek – jeden na ponad 100 tysięcy tytułów, którym nie udało się przebić. Dlatego Zukowski – przepraszając za swoją szczerość – dodał: jeśli nie dobijecie do 250 recenzji w 3 miesiące, to gra „nie ma szans” zostać nawet małym hitem Steama i pora rozważyć „plan B”.

Warto przy tym nadmienić, że w ostatnich latach – i zwłaszcza w minionym roku – Valve dokłada starań, by promować wiele różnych produkcji, na przykład w ramach rozszerzonych Ofert dnia oraz wyprzedaży tematycznych.

Jakub Błażewicz

Jakub Błażewicz

Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).

więcej