Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 16 stycznia 2025, 15:13

autor: Adrian Werner

Rozwój rynku gier to obecnie głównie PC. Konsole popadły w stagnację, a mobilne produkcje słabną

Z raportu grupy Epyllion wynika, że na rynku gier jedyną kategorią, która zanotowała dobry wzrost w ostatnich kilku latach, są pecety.

Źródło fot. Seasin
i

Grupa analityczna Epyllion opublikowała raport opisujący obecny stan rynku gier. Wynika z niego, że pecety dawno już wyprzedziły konsole, a dystans między tymi dwiema kategoriami z roku na rok staje się coraz większy.

  1. W 2004 roku przychody z produkcji pecetowych stanowiły jedynie 29% wszystkich przychodów z gier (49% przypadało na konsole stacjonarne, a 23% na przenośne). Natomiast w 2024, nie licząc gier mobilnych, 53% przychodów wygenerowały już gry pecetowe, a 47% konsolowe.
  2. Co więcej, rynek konsolowy popadł od 2021 roku w stagnację, podczas gdy pecetowy wzrósł o 20%.
  3. Nie znaczy to jednak, że twórcy gier pecetowych nie mają powodów do niepokoju. Wśród dorosłych graczy ilość spędzanego w tych produkcjach czasu zmalała o 21% (w przypadku konsol domowych, czyli Xboksów i PlayStation, spadek wyniosł aż 43%).
  4. Coraz większym problemem staje się także zbyt duża liczba wydawanych gier. W 2024 roku na Steamie zadebiutowało ponad 19 tys. produkcji i 80% z nich wygenerowało przychody poniżej 5 tys. dolarów.

Źródło fot. Epyllion

W raporcie znalazły się także ciekawe dane o rosnącym znaczeniu rynku chińskiego. Obecnie obywatele z tego kraju są największą grupą użytkowników Steama. Ponadto gry tworzone w tym kraju są coraz popularniejsze poza jego granicami. W 2011 roku raptem 0,5% światowych przychodów z gier przypadało na produkcje z Chin, podczas gdy w 2024 r. było to już 13%. Najlepszym tego przykładem jest Genshin Impact, które przyniosło ponad 9 mld dolarów przychodów.

Obecnie na rynku gier dominują urządzenia mobilne – produkcje na nie generują 55% wszystkich przychodów. Jednak nawet tutaj zanotowano spadek o 8% w porównaniu z rekordowym 2021 rokiem. Wynika to nie tylko z końca pandemii, ale również tego, że media społecznościowe (zwłaszcza TikTok) zajmują coraz więcej czasu swoim użytkownikom, przez co zostawiają go mniej na gry.

Adrian Werner

Adrian Werner

Prawdziwy weteran newsroomu GRYOnline.pl, piszący nieprzerwanie od 2009 roku i wciąż niemający dosyć. Złapał bakcyla gier dzięki zabawie na ZX Spectrum kolegi. Potem przesiadł się na własne Commodore 64, a po krótkiej przygodzie z 16-bitowymi konsolami powierzył na zawsze swoje serce grom pecetowym. Wielbiciel niszowych produkcji, w tym zwłaszcza przygodówek, RPG-ów oraz gier z gatunku immersive sim, jak również pasjonat modów. Poza grami pożeracz fabuł w każdej postaci – książek, seriali, filmów i komiksów.

więcej