W głębiny (Into the Depths) poradnik Torment: Tides of Numenera
Ostatnia aktualizacja: 8 marca 2017
Sposób odblokowania: Automatycznie po ukończeniu głównego zadania Cena Dracogena (M15.1).
To kolejny długi quest, którego wykonania musisz podjąć się podczas pobytu w Wykwicie. Jego pierwsza część zakłada dotarcie do Serca Wykwitu z zamiarem odnalezienia i uratowania podopiecznego Memoviry - uczonego Ishena (w rzeczywistości będzie to inna osoba). Sama przeprawa do Serca Wykwitu jest dość liniowa, aczkolwiek w trakcie spotkania z Wykwitem będziesz mógł zachować się na kilka sposobów.
Druga część questu to powrót do Memoviry i quest w tym miejscu poważnie rozgałęzia się w zależności od tego w jaki sposób zachowasz się podczas ponownego spotkania z przywódczynią Wykwitu.
Dotarcie do Serca Wykwitu
Zlokalizowanie pierwszej nowej Paszczy
Twoim pierwszym zadaniem jest odnalezienie osoby, która dobrze zna Wykwit. Poszukiwaną postacią jest Spostrzegawcza Drobina i możesz ją odnaleźć w Świątyni Chili we wschodniej części Rozległych Trzewi (M16.2). Porozmawiaj z Drobiną na temat sposobów dotarcia do Serca Wykwitu, a tuż obok niej pojawi się Paszcza. Musisz doprowadzić do jej otwarcia i możesz tego dokonać na kilka sposobów:
- Ofiarowanie Paszczy jednego z członków drużyny - Nie jest to możliwe w przypadku wszystkich towarzyszy. Konieczne może się ponadto okazać użycie Zwodzenia lub Perswazji i musisz liczyć się z tym, że pogorszą się Twoje relacje z danym członkiem drużyny.
- Ofiarowanie Paszczy Słoika z Żelaznym Wiatrem - Jest to możliwe tylko jeśli zaliczyłeś w Starych Kazamatach Niewolników poboczne zadanie Co wiatry powiały, a więc jeśli pomogłeś Skourze w odzyskaniu wzroku.
- Ofiarowanie Paszczy głowy Czyhającego Na Ofiary - Powróć do Dziedzińca Memoviry i porozmawiaj na wszystkie tematy z konstruktem Czyhający Na Ofiary (M15.8). Użyj następnie Perswazji żeby przekonać Czyhającego Na Ofiary do złożenia siebie w ofierze z racji na to, że Paszcza jest zainteresowana pożarciem drapieżników. Po udanej próbie użycia umiejętności powróć do Paszczy i wybierz z listy opcji złożenie w ofierze głowy Czyhającego Na Ofiary.
- Użycie Międzywymiarowego Skalpela do otwarcia Paszczy siłą - Jest to możliwe tylko jeśli posiadasz skalpel. Przedmiot ten jest nagrodą za zaliczenie odblokowywanego w Rozległych Trzewiach (M16.6) pobocznego questu Rękojeść bez ostrza. Możesz użyć skalpela do wykonania nacięcia i otwarcia Paszczy, przy czym wiedz, że czynność ta rozzłości Wykwit i może mieć swoje negatywne skutki w przyszłości.
Przeprawa przez Gardziel
Niezależnie od wybranej metody działania otworzy się portal do Gardzieli (M23.1). ZANIM z niego skorzystasz rozważ wysłanie drużyny na odpoczynek, bo w drodze do Serca Wykwitu może ona kilka razy znaleźć się w niebezpieczeństwie. Po wejściu do Gardzieli portal zamknie się za drużyną i nie będziesz mógł powrócić do bezpiecznej części Wykwitu.
Niedaleko miejsca startu przebywają Drapieżne Echa (M23.1). Najłatwiej jest przystąpić do walk z nimi, bo nie stanowią one bardzo poważnego zagrożenia. Jeśli stronisz od potyczek to zbadaj Zbitkę Językową. Możesz użyć Intelektu i następnie doprowadzić do przeniesienia Ech do innej części Wykwitu. Odblokuje ci to dalsze przejście.
Nieco dalej spotkasz Mordena (M23.3). Jeżeli dysponujesz umiejętnością Koncentracja to warto jej użyć żeby zbliżyć się do tej istoty. Możesz następnie zabić lub pozbawić przytomności Mordena. Kreatura ta pozostawi po sobie dwa przedmioty. Syntowe Jajo to obiekt questowy, który może ci się przydać za kilka chwil. Drugie znalezisko to Automat z cukierkami. Warto obejrzeć go z poziomu inwentarza i ścisnąć rączki automatu. Wejdziesz dzięki temu w posiadanie enigmatu Pastelowo Niebieski Cukierek i jednym z efektów jego użycia jest permanentne zwiększenie Intelektu o 1 punkt (przydziel enigmat tej postaci, która najbardziej polega na tym parametrze).
Dotrzyj teraz do wschodniej części Gardzieli. Znajduje się tam duża metalowa zbroja (M23.10). Obejrzenie jej po raz pierwszy zagwarantuje ci pozyskanie Sprayu Wypełniającego. Jeśli możesz to użyj zdolności Zwinne ręce na zbroi. Pozwoli ci to zdobyć Bombę Wypełniającą. Są to przedmioty questowe, które również mogą ci się wkrótce przydać.
Zanim podejmiesz kroki mające na celu przedostanie się do kolejnej lokacji Wykwitu warto jest jeszcze odwiedzić południowe pomieszczenie (M23.12). Możesz tam najpierw spotkać Herję lub inną osobę, którą wcześniej nakłoniłeś do poświęcenia się na potrzeby otwarcia Paszczy. Jeśli doszło do takiego spotkania to postaraj się je zakończyć w pokojowy sposób, bo w przeciwnym razie napotkana osoba może zaatakować drużynę.
W południowej sali przebywają kolejne Drapieżne Echa, ale i ta bitwa nie powinna być zbyt trudna. Po jej wygraniu zainteresuj się w szczególności zwłokami kobiety. Odnajdziesz przy nich ostatni (jak na razie) przedmiot questowy - Posłuszną Linę.
Po poczynieniu opisanych powyżej przygotowań możesz zająć się tematem przedostania się do kolejnej lokacji Wykwitu - Najniższej Komory. Zainteresuj się centralnym pomieszczeniem Gardzieli, w którym znajduje się wir (M23.4). Plan polega na doprowadzeniu do spuszczeniu całej substancji znajdującej się w zbiorniku, dzięki czemu odsłonięta zostanie dziura na dnie zbiornika. Możesz tego dokonać wchodząc w interakcje z obiektami z otoczenia:
- Możesz zbadać północny interaktywny punkt z płynącą substancją (M23.5) i użyć jednego ze zdobytych wcześniej przedmiotów questowych do zatamowania "rzeki". Skorzystaj ze Sprayu Wypełniającego lub z Bomby Wypełniającej.
- Możesz zbadać zachodni interaktywny punkt z płynącą substancją (M23.6) i użyć jednego ze zdobytych wcześniej przedmiotów questowych do zatamowania "rzeki". Skorzystaj z Bomby Wypełniającej lub z Syntowego Jaja (wymagane użycie zdolności Zwinne ręce).
- Możesz zbadać kanały zlokalizowane obok wiru (M23.11) i skorzystać z umiejętności Zwinne ręce żeby spuścić część sustancji ze zbiornika.
Wykonanie wymienionych wyżej akcji powinno przyczynić się do całkowitego opróżnienia zbiornika gdzie znajdował się wir. Kliknij na dziure na jego dnie. Możesz od razu wyruszyć do kolejnej lokacji, ale wiąże się to z ryzykiem odniesienia obrażeń. Jeśli chcesz ich uniknąć to wybierz opcję użycia zdobytej wcześniej Posłusznej Liny.
Niezależnie jak się zachowałeś dotrzesz do nowej lokacji - Najniższej Komory (M24.1). Warto tu zapisać stan gry, bo po wykonaniu kilku kroków do przodu rozpocznie się nowa konfrontacja.
Dotarcie do wejścia do Serca Wykwitu
Po wykonaniu kilku kroków do przodu rozpocznie się kryzys. Oto kilka najważniejszych związanych z nim faktów:
- Twoim głównym zadaniem jest dotarcie do wejścia do Serca Wykwitu (M24.4). Nie próbuj zabijać wszystkich przebywających na mapie Korpuskularnych Paszcz, bo nie jest to celem tego kryzysu i mogą się tu wkrótce pojawić kolejni wrogowie.
- Jeżeli zaliczyłeś wcześniej poboczne zadanie Rękojeść bez ostrza to przeprawa przez Komorę będzie nieco ułatwiona, gdyż będzie tu przebywał Abykos. Istota jest przyjaźnie nastawiona i przez kilka początkowych tur (do momentu swojej śmierci) będzie skutecznie odwracała uwagę części potworów od drużyny. Poza tym będziesz mógł używać pozyskanego we wspomnianym queście Międzywymiarowego Skalpela i łatwiej torować sobie drogę do Paszczy prowadzącej do Serca.
- Jeśli podczas pobytu w dzielnicy Rozległe Trzewia nie zabiłeś Kałamarza i innych kultystów (M16.1) to po upływie kilku tur od momentu rozpoczęcia kryzysu mogą oni zjawić się w tej lokacji i dołączyć do Korpuskularnych Paszcz. Wydarzenie to jeszcze bardziej powinno "zachęcić Cię" do dotarcia do wyjścia z tej lokacji, bo ich ataki będą o wiele bardziej dotkliwe.
- Do wejścia do Serca Wykwitu nie musi dotrzeć cała drużyna. Nie przejmuj się zbytnio jeśli któryś z członków drużyny po drodze zginie, choć oczywiście powinieneś starać się jak najdłużej utrzymywać wszystkich przy życiu.
- Serce Wykwitu będzie co pewien czas próbowało przeszkodzić drużynie w osiągnięciu celu podróży i wywoływało trzęsienia ziemi. Nie zadaje one obrażeń, ale pozbawiają powalone osoby możliwości wykonania akcji w danej turze. Staraj się w rezultacie skupić wysiłki całej drużyny na osiągnięciu celu podróży, a nie jedynie wyczekiwać aż jedna wybrana osoba będzie mogła nareszcie wykonać upatrzoną akcję.
Do Paszczy prowadzącej do Serca Wykwitu możesz dotrzeć na dwa sposoby. Pierwszy wariant to docieranie do Zbitek Językowych po bokach sali (M24.2). Warto wybrać zachodnie Zbitki, gdyż przy wschodnich wkrótce mogą pojawić się nowi wrogowie. Po przedostaniu się do danej Zbitki musisz zużyć akcję i zaliczyć pomyślnie próbę Intelektu. Czynność ta doprowadzi do usunięcia wybranych torbieli.
Drugi wariant zakłada przebicie się przez dwie centralne torbiele (M24.3) oddzielające drużynę od Paszczy. Po wejściu w interakcję z daną torbielą możesz wybrać jedną z dostępnych umiejętności i jeśli zaliczysz próbę to torbiel zostanie zniszczona. Alternatywnie możesz wykorzystać Międzywymiarowy Skalpel i od razu pozbyć się torbieli.
Po dotarciu do Paszczy broniącej wejścia do Wykwitu (M24.4) musisz dwukrotnie zaliczyć próbę z odpalenia jednej z umiejętności (najlepiej dwoma różnymi członkami drużyny żeby było szybciej) lub raz jeszcze skorzystać z Międzywymiarowego Skalpela. Poprawne wykonanie tej akcji zakończy kryzys i sprawi, że przeniesiesz się do Serca Wykwitu (M24.5) i zdobędziesz 100 PD. Warto tu ponownie zapisać swoje postępy, bo w kolejnej scenie w zależności od wybieranych opcji zachowania będziesz mógł sporo zyskać lub stracić.
Spotkanie z Sercem Wykwitu
Przy próbie podejścia do Serca Wykwitu zostaniesz na początek zmuszony do dokonania wyboru czy chcesz stawić mu czoła w pojedynkę czy poprosić o pomoc członków drużyny. Możesz zgłosić się u pomoc do dowolnego z towarzyszy, aczkolwiek w każdym z przypadków konieczne będzie zaliczenie próby użycia Perswazji żeby uzyskać to wsparcie.
Samo spotkanie może przebiec na wiele sposobów i zestawienie najważniejszych z nich znajduje się poniżej. Uwaga - Niektóre warianty zachowania mogą być niedostępne i może to być uzależnione np. od tego jaką postacią grasz albo jakie decyzje wcześniej podjąłeś (szczególnie w kontekście używania skalpela do rozrywania napotykanych Paszcz)
- Najgorszy wariant zachowania zakłada, że podczas spotkania z Sercem nie będziesz mu się w żaden sposób opierał. Możesz dwukrotnie umożliwić Sercu zajrzenie do umysłu głównego bohatera. Wadą tej metody jest to, że permanentnie stracisz 2 punkty Intelektu. Negatywne efekty tej metody działania możesz postarać się zniwelować. Pierwszy sposób zakłada zaoferowanie Wykwitowi umysłu jednego z towarzyszy i jest to możliwe tylko jeśli poprosiłeś wcześniej o jego pomoc. Drugi sposób zakłada użycie umiejętności Jedność z Nurtem, ale w ten sposób uchronisz się przed utratą tylko jednego spośród dwóch punktów Intelektu.
- Jeden z "pośrednich" wariantów zachowania zakłada zaliczanie prób Intelektu. Jest to łatwa metoda do wdrożenia tylko jeśli grasz postacią z dobrze rozwiniętym tym parametrem. Pierwsza próba Intelektu może ci pozwolić "uchronić się" przed głosami Wykwitu, a druga do zajrzenia do jego umysłu. Jeśli zakończy się ona sukcesem to możesz permanentnie zyskać 1 punkt Intelektu.
- Kolejne "pośrednie" warianty zachowania to metody siłowe. Możesz użyć Siły żeby wyrwać jeden z Języków Wykwitu lub zadać mu cios z wykorzystaniem Międzywymiarowego Skalpela (tylko jeśli posiadasz ten artefakt). Możesz zostać w takiej sytuacji zmuszony do pokonania kilku nasłanych przez Wykwit Korpuskularnych Paszcz. Wygranie walki pozwoli ci jednak zastraszyć Wykwit i uchronić się przed utratą punktów Intelektu.
- Nqajlepszy wariant zachowania zakłada doprowadzenie do zamknięcia aorty Wykwitu i uspokojenia go. Pozwoli ci to żeby dla odmiany to główny bohater zajrzał do umysłu Wykwitu. Każda taka akcja zostanie nagrodzona punktem Intelektu, tak więc docelowo możesz permanentnie zyskać 2 punkty Intelektu.
Wszystkie opisane powyżej warianty zachowania mają takie same zakończenie - uda ci się oswobodzić poszukiwaną osobę, którą okaże się być Mazzof Zagubiony. Po zaliczeniu krótkiej rozmowy z nim otrzymasz od niego Beztarciowy Retrospektor i otworzy się portal prowadzący do Dziedzińca Memoviry (M15.1). Skorzystaj z niego żeby zaliczyć pierwszą dużą część opisywanego questu i awansować do drugiej.
Spotkanie z Memovirą
Uwaga - Zanim udasz się na spotkanie z Memovirą rozważ zapisanie stanu gry oraz w miarę możliwości wyślij swoją drużynę na odpoczynek, gdyż ich życie znajdzie się wkrótce w niebezpieczeństwie. Dodatkowo pozaliczaj wszystkie poboczne zadania z Wykwitu, bo później nie będzie to już możliwe!
Porozmawiaj z Bruscą przy dużej bramie w lokacji Dziedziniec Memoviry (M15.4) i poproś o kolejnę audiencję u Memoviry. Akcja przeniesie się ponownie do Fortecy Memoviry (M25.1). Podczas tego spotkania Memovira przede wszystkim ujawni swoją prawdziwą tożsamość i dowiesz się, że jest Pierwszą Porzuconą (First Castoff). Otrzymasz też 100 PD. Pierwsza Porzucona wyjawi swoje dalsze plany i możesz na to zareagować na dwa sposoby:
- Sprzeciwić się jej dążeniom do zamordowania pozostałych Porzuconych i zaatakować ją oraz jej podwładnych.
- Pozwolić Pierwszej Porzuconej na aktywowanie komory rezonansowej z zamiarem powstrzymania Rozpaczy.
Warianty te aż tak bardzo się nie różnią. Jeśli wybierzesz pierwszy (zaatakowanie Pierwszej Porzuconej) to kryzys zostanie wydłużony o część dotyczącą powstrzymania jej. W sytuacji gdy grasz drużyną stroniącą od walk bezpieczniejszym rozwiązaniem jest wybór drugiego wariantu, dzięki czemu od razu przejdziesz do części kryzysu związanej z atakiem Rozpaczy.
Walka z Pierwszą Porzuconą
Jeśli zdecydowałeś się zaatakować Pierwszą Porzuconą to po rozpoczęciu nowego kryzysu ona i wszystkie pozostałe postacie przebywające w Fortecy zwrócą się przeciw Twojej drużynie. Nie planuj atakowania wszystkich osób, bo nie masz na to czasu. Co więcej, jeśli pozostaną one przy życiu to paradoksalnie ułatwią ci przetrwanie drugiej części kryzysu (ataku Rozpaczy). Staraj się polegać na atakach oślepiających lub w inny sposób zatrzymujących przeciwników i w tym samym czasie wykonywać przedstawione poniżej główne kroki. Trzymaj też słabszych członków drużyny z dala od Pierwszej Porzuconej, bo może ona zadawać bardzo poważne obrażenia w walce wręcz.
Alternatywnym rozwiązaniem jest nakłonienie pomocników Pierwszej Porzuconej do tego żeby się jej przeciwstawiali. Możesz zamiast atakowania ich inicjować z nimi rozmowy (tylko z tymi, którzy mają unikalne imiona, nie dotyczy to "bezimiennych" zbirów) i korzystać z Perswazji, Zastraszania czy Zwodzenia żeby osiągnąć zamierzony efekt. Może ci to znacząco ułatwić przetrwanie bitwy, szczególnie jeśli grasz drużynę, które nie czuje się najlepiej w bezpośrednich konfrontacjach.
Uwaga - Nieco później we wschodniej części Fortecy mogą się też pojawić Korpuskularne Paszcze. Schemat działania jest tu jednak identyczny - ignoruj potwory i dąż do zaliczenia głównego celu kryzysu.
Twoim nadrzędnym zadaniem w tej części kryzysu jest dotarcie do Mazzofa stojącego przy konsoli aktywacji komory rezonansowej (M25.2) i powstrzymanie go. Do postaci tej możesz przedostać się na dwa zasadnicze sposoby:
- Najłatwiej jest dotrzeć do jednego z teleportów (M25.6) i zaliczyć próbę pozwalającą na ich odblokowanie (od razu wszystkich trzech teleportów, nie tylko jednego). Po użyciu teleportu od razu znajdziesz się obok Mazzofa.
- Nieco gorszym pomysłem jest zniszczenie ścian ochronnych (pól siłowych) przy schodach (M25.5). Musiałbyś bowiem oprócz zaliczenia testu z użycia umiejętności (Rozwalanie lub Zwinne ręce) wejść dodatkowo na górę po schodach.
Niezależnie jak się zachowałeś zadecyduj czy chcesz wyeliminować Mazzofa czy przekonać go do zmiany zdania. W tym pierwszym przypadku wybierz dowolne ataki i zabij go zanim zdoła uaktywnić komorę. Sam będziesz teraz musiał wykonać tę właśnie czynność i do zadania tego oddeleguj głównego bohatera (aktywacja komory rezonansowej wymaga zużycia punktu akcji).
Jeśli wolisz skorzystać z działań dyplomatycznych to zagadaj do Mazzofa i skorzystaj z Perswazji lub Zastraszenia. W przypadku gdy próba zakończy się sukcesem będziesz musiał po wejściu w interakcję z panelem sterownia zaliczyć kolejną próbę dotyczącą obejścia zabezpieczeń przygotowanych przez Mazzofa.
Po wykonaniu wszystkich czynności awansujesz do drugiej części kryzysu, w której do ataku przystąpi Rozpacz.
Atak Rozpaczy
Jeśli podczas rozmowy z Pierwszą Porzuconą zdecydowałeś się pozwolić jej na aktywowanie komory rezonansowej to do ataku Rozpaczy dojdzie od razu po rozpoczęciu kryzysu. Jeśli z kolei zaatakowałeś Pierwszą Porzuconą to scena ta rozpocznie się po tym jak zneutralizujesz Mazzofa i grając głównym bohaterem uaktywnisz komorę rezonansową.
Niezależnie od okoliczności rozpoczęcia krzysyu musisz liczyć się z tym, że w południowo-zachodniej części fortecy zaczną pojawiać się Cząstki Rozpaczy. Dodatkowo odnotujesz tam płomienie, które w miarę trwania bitwy będą stopniowo rozprzestrzeniały się po całej sali. Ppodobnie jak w przypadku kryzysu z Miel Avest trzymaj się od nich z daleka, bo w przeciwnym razie odniesiesz niepotrzebne obrażenia.
Opisywana scena jest o wiele prostsza niż mogłoby się wydawać, bo nie musisz walczyć z Cząstkami Rozpaczy zajętymi wymianą ciosów z Pierwszą Porzuconą oraz jej podwładnymi. To właśnie z tego powodu nie było wskazane zabijanie osób z Fortecy jeśli zdecydowałeś się na zaatakowanie Pierwszej Porzuconej, bo w przeciwnym razie potwory nie będą miały innych celów i ich uwaga od razu "przerzuci się" na drużynę. Pozostawaj blisko schodów i interweniuj tylko gdy jakiś potwór wyraźnie zagrozi Twoim podwładnym.
Po upływie kilku tur od momentu rozpoczęcia kryzysu w Fortecy zjawi się sama Rozpacz (M25.4). Analogicznie do sytuacji z Sanktuarium Miel Avest nie zbliżaj się do niej, gdyż każdy z Twoich członków drużyny może zginąć w wyniku pojedynczego jej ataku i jeśli będzie to główny bohater to gra automatycznie zakończy się niepowodzeniem. Rozpacz powinna na szczęście dołączyć do Cząstek i atakować jedynie ludzi Memoviry, tak więc nie musisz zmieniać taktyki działania.
Kontynuuj granie w defensywie (najlepiej pozostając przez cały czas w górnej części schodów) do czasu aż komora rezonansowa zostanie naładowana. Odpali to nową scenkę przerywnikową. Po jej zakończeniu otrzymasz 100 PD, przeniesiony zostaniesz do Samotni, odbędziesz rozmowę z Widmem kobiety i rozpocznie się nowe główne zadanie Prawo do istnienia.