Walka | Porady Fallout 3 poradnik Fallout 3
Ostatnia aktualizacja: 24 lipca 2019
Walka
Podstawowe informacje
"Fallout 3" oferuje możliwość dokonywania wyboru pomiędzy walką w czasie rzeczywistym, a turowym systemem V.A.T.S. Tak na dobrą sprawę żaden z tych systemów nie jest idealny, przez co proponuję używać obu.
System V.A.T.S. nadaje się przede wszystkim do przeprowadzania walk rozgrywanych na bardzo krótkim dystansie. Staje się to szczególnie widoczne w przypadku używania giwer o dużej sile rażenia w zwarciu. Doskonałym przykładem może być strzelba bojowa, która w początkowym stadium rozgrywki stanowi idealne połączenie z turowym systemem rozgrywki. Podczas rozgrywanie pojedynków turowych musisz mieć jednak na uwadze to, że wszystkie podejmowane przez Ciebie czynności pobierają określoną liczbę punktów akcji. Oczywistym jest, że potężniejsze giwery nie są w stanie odpalić większej liczby razy na turę od pistoletów czy słabszych karabinów. Musisz więc dążyć do osiągnięcia kompromisu pomiędzy szybkostrzelnością broni, a zadawanymi przez nią obrażeniami.
W przypadku walk rozgrywanych na dużych dystansach system V.A.T.S. niekoniecznie się już sprawdza, a to dlatego, że drastycznie spada procentowa szansa udanego trafienia. W takiej sytuacji najlepiej jest pozostać w trybie walki w czasie rzeczywistym i używać broni obdarzonych dużą celnością. Mogą to być karabiny myśliwskie czy snajperskie, których odnalezienie jest bardzo proste, a i koszty utrzymania (amunicja, naprawy) stosunkowo niewielkie. Możesz także dążyć do zacieśnienia dystansu, choć specyfika terenu nie zawsze pozwala na takie rozwiązania.
Warto dodać, że jeśli walka okazuje się dla Ciebie zbyt trudna, możesz spróbować złożyć broń, licząc na to, że przeciwnik zareaguje w podobny sposób. Musi być to naturalnie inteligentna istota. Lepszym rozwiązaniem wydaje się być jednak ucieczka z pola walk, co niestety nie zawsze jest możliwe.
Cenne wskazówki
CELOWANIE W RÓŻNE CZĘŚCI CIAŁA
Możliwość celowania w różne części ciała przeciwników przybiera na znaczeniu właściwie wyłącznie podczas używania systemu V.A.T.S. W trakcie walk rozgrywanych w czasie rzeczywistym zazwyczaj nie ma na to czasu, a jedynym godnym uwagi wyjątkiem są sceny zakładające wykorzystanie broni snajperskiej.
Oczywiste jest to, że powinieneś przede wszystkim celować w głowy swoich przeciwników, gdyż w zdecydowanej większości przypadków tego typu ataki są w stanie zadać im najpoważniejsze obrażenia. Co więcej, w przypadku pospolitych bandytów czy ghuli nawet mając na wyposażeniu stosunkowo słaby pistolet czy strzelbę możesz stosunkowo szybko doprowadzić do śmierci wroga. Niekiedy nie jest to niestety możliwe i głównym czynnikiem jest tu przeważnie odległość, gdyż w miarę oddalania się wrogów szanse na udany headshot drastycznie spadają. W takiej sytuacji warto rozważyć namierzenie innej części ciała. Okolice korpusu to absolutna ostateczność i warto w te miejsca mierzyć tylko wtedy gdy pozostałe części ciała wroga są w jakiś sposób zasłonięte. Jeżeli masz do czynienia z mobilnym przeciwnikiem (np. szponem śmierci albo supermutantem), warto wycelować w dolne kończyny. Z kolei wrogów wyposażonych w różnego rodzaju giwery warto pozbawiać możliwości prowadzenia skutecznego ostrzału, celując w ich górne kończyny czy bezpośrednio w używane przez nich narzędzia zagłady.
Wyjątkiem są naturalnie te stwory, które nie mają jako takiej głowy lub jest ona szczególnie odporna na zadawane obrażenia. W takich sytuacjach musisz się więc rozglądać za innymi czułymi punktami. Można je zazwyczaj poznać po tym, że odznaczają się najmniejszą szansą trafienia.
PUŁAPKI I GRANATY
Wspominałem już wcześniej, że granaty są świetnym orężem w walce z niemal wszystkimi rodzajami przeciwników (nawet robotami - o ile zastosujesz ich odmianę EM). W tym przypadku musisz jednak przywiązywać jeszcze większą wagę do procentowej szansy trafienia, a także do miejsca, w którym aktualnie stoisz. Źle podrzucony granat może bowiem nie tylko zranić Twoich towarzyszy czy niewinnych NPC-ów, ale w krytycznych przypadkach wylądować w pobliżu głównego bohatera. Warto więc przeznaczyć trochę punktów na rozwój Materiałów wybuchowych, a także ustawiać się w miejscach, które uchronią Cię od nieprzewidzianych komplikacji.
Miny wydają się być jeszcze bardziej niedocenionym sprzętem. Nie warto ich sprzedawać, choć nie ukrywam, że kolekcjonowanie ich w większych ilościach może poważnie obciążyć Twoją postać. Miny warto rozstawiać szczególnie w tych miejscach, które za kilka chwil mogą zostać zajęte przez oddziały wroga. W przypadku mniej ruchliwych przeciwników (np. błotniaków czy wielkich mrówek) możesz też zastosować taktykę polegającą na przemieszczaniu się do tyłu i wyrzucaniu min z nadzieją, że nadzieje się na nie ścigający Cię przeciwnik.
OTOCZENIE
Otoczenie staje się ważnym czynnikiem głównie podczas walk rozgrywanych w centrum, a konkretnie w pobliżu wraków samochodów. Wbrew pozorom mogą one odegrać znaczącą rolę w powodzeniu Twojej misji, gdyż eksplozja pojazdu jest w stanie zabić stojące nieopodal potwory. Z oczywistych względów musisz unikać chowania się za tego typu przeszkodami. Równie dobrze możesz też niszczyć między innymi generatory, których najwięcej odnajdziesz w tunelach metra, a także w pobliżu obiektów wymagającego stałego zasilania prądem.
Eksplozje w otoczeniu mogą Ci równie dobrze pomóc, co zaszkodzić.
Wspomagacze
Walki można ułatwiać sobie na nieco inny sposób, a mianowicie wykorzystując różnorakie "wspomagacze". Mam tu przede wszystkim na myśli Odlot, który jest bardzo łatwo dostępny. Miej jednak na uwadze to, że jest to narkotyk, którego regularne używanie może prowadzić do uzależnienia. To z kolei wiąże się z obniżoną zwinnością. Efekty nie są na szczęście tak poważne, jak można by się było spodziewać. Możesz korzystać z podstawowej wersji Odlotu, która dodaje 30 punktów akcji, bądź też udoskonalonej wersji, otrzymanej od ghula Murphy'ego.
Bardziej bezpiecznym rozwiązaniem wydaje się być Nuka Cola Quantum. Wypicie zawartości jednej butelki pozwala powiększyć limit punktów akcji o 20 oczek. Pamiętaj jednak o tym żeby w pierwszej kolejności zaliczyć poboczny quest Wyzwanie Nuka-Coli. Na miejsce zużytych butelek nie pojawią się bowiem nowe, a to znacząco utrudni Ci odnajdywanie przedmiotów potrzebnych do wykonania tego zadania.