Baldurs Gate 3: Jak uczyć się zaklęć? Baldurs Gate 3 poradnik, solucja
Jest kilka sposobów na naukę nowych zaklęć w BG3. Czytajcie dalej, jeśli chcecie dowiedzieć się jak korzystać ze zwojów i ile kosztują nowe czary.
Ostatnia aktualizacja: 31 lipca 2023
Na tej stronie poradnika do Baldurs Gate 3 odpowiadamy jak uczyć się nowych zaklęć z magicznych zwojów. Dodatkowo informujemy o wymaganiach i ograniczeniach tej funkcji gry.
Czym są zwoje?
Zwoje są magicznymi zaklęciami, które domyślnie są przedmiotami jednorazowego użytku. Można je używać w taki sam sposób, jak mikstury czy przedmioty do rzucania. Ich zaletą jest to, że zaklęcie może rzucić dowolna postać, która posiada zwój w inwentarzu. Ich wadą jest natomiast to, że po rzuceniu zaklęcia zwój bezpowrotnie przepada. Pewnym pocieszeniem jest to, że w przypadku niektórych czarów efekty działania mogą utrzymywać się przez dłuższy czas, np. przez określoną liczbę tur albo do momentu udania się drużyny na odpooczynek.
Nowe zwoje możesz odnajdywać w świecie gry oraz kupować u handlarzy - w tym drugim przypadku na zakup radzimy się decydować tylko dla najbardziej przydatnych czarów, w przypadku których nie udało ci się znaleźć żadnych zwojów dzięki eksploracji.
Magowie jako jedyna klasa mogą uczyć się zaklęć ze zwojów. Opcja ta jest niestety niedostępna dla wszystkich pozostałych klas postaci. Zaletą tej mechaniki jest to, że czar, którego mag się nauczy, jest na stałe dodawany do jego listy zaklęć. Nie przepadnie on po tym jak zostanie aktywowany.
Jak nauczyć się zaklęcia?
Zacznij od przeniesienia interesującego cię zwoju do inwentarza maga z twojej drużyny. Jeśli twoja główna postać nie jest magiem, to w wersji z wczesnego dostępu czarów może uczyć się tylko Gale. Okoliczności zrekrutowania tej postaci opisaliśmy na stronie Lista grywalnych postaci.
Kliknij prawym przyciskiem myszy na zwoju i wybierz opcję nauczenia się zaklęcia - Learn Spell. Istotną informacją jest w tym przypadku to, że za nauczenie się czaru musisz zapłacić złotem. Najprostsze zaklęcia wymagają uiszczenia opłaty w wysokości 50 sztuk złota, ale w przypadku bardziej złożonych czarów może to już być np. 100 sztuk złota.
Przy próbie nauczenia się czaru gra może wyświetlić dwa różne rodzaje blokad. Pierwsza blokada to zbyt niski poziom doświadczenia bohatera. Konieczne może okazać się awansowanie maga na wyższy level zanim będzie mógł nauczyć się wybranego czaru. Problem ten dotyczy bardziej złożonych zaklęć, np. czaru pozwalającego na rozmawianie z umarłymi.
Drugi rodzaj blokady to ostrzeżenie o próbie nauczenia czaru postaci złej klasy. Upewnij się, że zwój jest w inwentarzu maga i że to ten inwentarz jest podświetlony jako aktywny.