Poradniki do gier Kody i trainery Nowe poradniki Popularne Współpraca Nielimitowany dostęp
Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks

Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks
SPIS TREŚCI
Baldurs Gate 3 - M2 - Zarośnięte ruiny / Przydrożne klify
Baldurs Gate 3 - M2 - Zarośnięte ruiny / Przydrożne klify
Plaża. Rozpoczniesz tu grę w pojedynkę po ukończeniu prologu na pokładzie latającego statku Nautiloid (mapa M1).
Posępne Serce. Kleryczka stoi przy wejściu do ruin. Po krótkiej rozmowie możesz zaprosić ją do dołączenia na stałe do drużyny.
Wejście do Zatęchłej krypty. Drzwi są zamknięte. Możesz spróbować je otworzyć z użyciem narzędzi złodzieja - pierwsze wytrychy znajdziesz w jednej z beczek na plaży.
Pradawny krąg run - Zarośnięte ruiny. Możesz przenosić się do tego kręgu run dzięki opcji szybkiej podróży.
Pożeracze intelektu. Bitwy z pożeraczami nie można uniknąć, ale możesz się do niej przygotować - warto zrekrutować Posępne Serce (żółte 1 na mapie) oraz zaatakować potwory z zaskoczenia.
Zamknięta skrzynia. W jednej z okolicznych skrzyń są narzędzia złodzieja i możesz spróbować ich użyć do otwarcia skrzyni. W środku są złoto i skórzane nakrycie głowy.
Głaz. Jest on na końcu ścieżki, do której można doskoczyć. Możesz go odkryć jeśli zaliczysz test umiejętności. Głaz nadaje się do przesunięcia.
Astarion. Pół-elf podczas pierwszego spotkania spróbuje oszukać bohatera. Możesz zostać powalony na ziemię i spróbować wybronić się zaliczając test umiejętności. Po krótkiej rozmowie z Astarionem możesz na stałe przyłączyć go do drużyny. W pobliżu może pojawić się wystraszony dzik - możesz spróbować go oswoić lub zabić.
Rybacy i łupieżca umysłów. Potwór oszukuje rybaków podając się za dziewczynę. Możesz zaliczyć test umiejętności i przekonać ich do przejrzenia na oczy lub zostać zaatakowany przez nich. Przy próbie kontaktu z umierającym potworem może on spróbować przejąć kontrolę nad umysłem głównego bohatera - jeśli się nie wybronisz, to bohater zginie, a potwór odrodzi się z dużą liczbą punktów zdrowia.
Gale. Mag pojawi się po zbliżeniu się do portalu / kręgu run obszary Przydrożne klify. Możesz łatwo na stałe przyłączyć Gale'a do drużyny.
Pradawny krąg run - Przydrożne klify. Możesz przenosić się do tego kręgu run dzięki opcji szybkiej podróży.
Wejście do kaplicy. Uważaj w okolicy na winorośla - można odnieść obrażenia kłute w wyniku kontaktu z nimi. W ruinach kaplicy przebywa grupa szabrowników. Możesz ich zaatakować (najlepiej z zaskoczenia - zrzucając ciężki ładunek na rozmawiające osoby) lub zaliczyć jeden z testów umiejętności i nakłonić do pokojowego opuszczenia tej lokacji.
Wejście do ruin. Prowadzi ono do sypialni. Drzwi są zamknięte - możesz zaliczyć jeden z testów umiejętności i oszukać strażnika pilnującego drzwi po to żeby je otworzył, bądź też skorzystać z narzędzi złodzieja.
Właz do Zatęchłej krypty. Prowadzi do niego ścieżka obok kaplicy i musisz dodatkowo zejść po korzeniach. Właz jest zamknięty i trzeba skorzystać z narzędzi złodzieja.
Lae'zel w klatce. Wojowniczka jest przetrzymywana przez diabelstwa - możesz pokonać je w walce (najlepiej po ataku z zaskoczenia) lub zaliczyć jeden z testów umiejętności. Możesz otrzymać wybór czy sprzymierzyć się z diabelstwami czy z Lae'zel. Musi ona przeżyć jeśli chcesz na stałe przyłączyć ją do drużyny.
Obozowisko. Możesz tu dotrzeć od północy, wspinając się po skalnej ścianie. Możesz tu odnaleźć dużo różnego lootu - mikstury, zielony amulet, zestaw do rozbrajania pułapek i inne przedmioty.
Powiększ mapę

Baldur's Gate 3: Zbadaj ruiny - solucja, opis przejścia Baldurs Gate 3 poradnik, solucja

Zbadaj ruiny to zadanie w pierwszym akcie gry Baldur’s Gate 3, którego możecie podjąć się tuż po wylądowaniu na plaży. Na tej stronie poradnika opisaliśmy jak dostać się do ruin, co znajdziecie w środku i kim jest Marniej.

Ostatnia aktualizacja: 19 lipca 2024

Legenda Baldurs Gate 3 - M2 - Zarośnięte ruiny / Przydrożne klify

Ważne lokacje na mapie

Silni wrogowie i pułapki

Unikalne przejścia i skarby

Nowi potencjalni członkowie drużyny

Jednym z pierwszych zadań, z jakimi możecie zetknąć się grając w Baldur's Gate 3 jest Zbadaj ruiny. Jak nazwa wskazuje, polega ono na zbadaniu Zarośniętych ruin, które znajdziecie na plaży, tuż obok wraku nautiloida. Na tej stronie poradnika opisaliśmy jak dostać się do ruin, co znajdziecie w środku i kim jest Marniej, tajemnicza postać spoczywająca w sarkofagu.

Jak przygotować się przed wejściem do ruin?

Przed wejściem do ruin powinniście zrobić dwie rzeczy: skompletować czteroosobową drużynę i osiągnąć drugi poziom doświadczenia. Nie są to wymagające zadania - czterech potencjalnych członków drużyny, mianowicie Posępne Serce, Astariona, Gale'a i Lae'zel możecie znaleźć na plaży lub w jej okolicach. Drugi poziom doświadczenia powinniście zaś zdobyć tuż po pokonaniu pożeraczy intelektu we wraku nautiloida lub jeszcze podczas prologu - w zależności od tego, z iloma wrogami już walczyliście.

Do ruin istnieje kilka wejść, które wypisaliśmy poniżej. Są nimi:

Główne wejście

Do ruin możecie wejść głównym wejściem, które znajdziecie na wschód od wraku nautiloida - Baldurs Gate 3: Zbadaj ruiny - solucja, opis przejścia - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

Do ruin możecie wejść głównym wejściem, które znajdziecie na wschód od wraku nautiloida. Przed wejściem do podziemi, w zrujnowanej kaplicy, znajdziecie czterech bandytów. Gdy tylko się zbliżycie, rozpocznie się konwersacja. Bandyci są agresywni i zaatakują, chyba, że zaliczycie test na Perswazję (PT 10), Oszustwo (PT 12) lub Zastraszanie (PT 10) - w takim wypadku odejdą bez walki.

Wbrew pozorom walkę lepiej rozpocząć od przedniego wejścia niż od wejścia oknem na zachodzie, które dałoby wam przewagę wysokości - Baldurs Gate 3: Zbadaj ruiny - solucja, opis przejścia - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

Wbrew pozorom walkę lepiej rozpocząć od przedniego wejścia niż od wejścia oknem na zachodzie, które dałoby wam przewagę wysokości. Jeśli rozpoczniecie starcie przy przednim wejściu, dwoje bandytów stać będzie bezpośrednio pod dużym, wiszącym kamieniem. Jeśli którakolwiek z waszych postaci będzie miała swoją turę przed tą dwójką, możecie strzelić w linę dowolnym atakiem dystansowym. Kamień spadnie i natychmiast zabije dwójkę bandytów - zostanie wam tylko łucznik na zachodzie i magiczka przy schodach.

Po rozprawieniu się z bandytami przemocą lub dyplomacją, będziecie musieli dostać się do środka ruin - w środku czeka kolejnych sześciu bandytów. Macie dwie główne opcje na to, jak przejść dalej:

1 - Baldurs Gate 3: Zbadaj ruiny - solucja, opis przejścia - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry
  1. Przez drzwi - podejdźcie do drewnianych drzwi i porozmawiajcie z bandytą. Możecie przekonać go by wpuścił was do środka zaliczając test na Oszustwo (PT 10) lub Występy (PT 10). Jeśli się wam uda, bandyta otworzy drzwi. Wciąż będziecie musieli walczyć z szóstką w środku, lecz będą oni rozproszeni - dwóch z nich będzie oddzielonych od reszty grupy, będziecie mogli więc ich łatwo wyeliminować przed właściwym starciem. Jeśli nie uda się wam oszukać bandyty lub dacie mu znać o swojej obecności, drzwi pozostaną zamknięte - będziecie musieli otworzyć je wytrychem. Takowe znajdziecie w worku tuż obok drzwi. Ponadto bandyci będą na was gotowi i ustawią się w formację wewnątrz wąskiego przejścia, co znacznie utrudni walkę.
Po pozbyciu się przeciwników zbadajcie obszar - na dużym stole znajdziecie sporo jedzenia, zaś za dużą statuą banalnie prosty pasywny test na Percepcję (PT 1) ujawni ukrytą dźwignię - Baldurs Gate 3: Zbadaj ruiny - solucja, opis przejścia - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry
  1. Przez dziurę w podłodze - wspomniany wyżej kamienny blok zrobi dziurę w podłodze gdy go zrzucicie, przez którą możecie wskoczyć do środka. Piątka bandytów zbierze się w kupę tuż przy was - jednocześnie ustawiając się tuż obok beczki z olejem. Podpalcie ją (najlepiej nada się ognisty pocisk Posępnej lub Gale'a), a beczka wybuchnie, zabijając lub poważnie raniąc bandytów. Po walce możecie pozbyć się pojedynczego bandyty strzegącego wejściowych drzwi.

Po pozbyciu się przeciwników zbadajcie obszar - na dużym stole znajdziecie sporo jedzenia, zaś za dużą statuą banalnie prosty pasywny test na Percepcję (PT 1) ujawni ukrytą dźwignię. Pociągnięcie je otworzy zamknięte drzwi nieopodal, które prowadzą do krypty.

Drewniane drzwi na plaży

Drugim wejściem do ruin są drewniane drzwi na plaży, tuż obok punktu szybkiej podróży, niedaleko miejsca spotkania z Posępną - Baldurs Gate 3: Zbadaj ruiny - solucja, opis przejścia - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

Drugim wejściem do ruin są drewniane drzwi na plaży, tuż obok punktu szybkiej podróży, niedaleko miejsca spotkania z Posępną. Drzwi są zamknięte - by otworzyć je wytrychem, musicie zaliczyć test na Zwinne dłonie (PT 20). Jest to bardzo wymagający test jak na ten moment w grze - największe szanse na sukces ma Astarion, którego znaleźć możecie dość niedaleko. W przeciwieństwie do większości drzwi w grze, tych drzwi nie da się wyłamać. Jeśli uda się wam je otworzyć, traficie bezpośrednio do krypty i będziecie mogli zdobyć najcenniejsze łupy pomijając wszystkich bandytów.

Ukryty właz

Trzecie wejście znajdziecie na ścieżce tuż na wschód od ruin - prowadzi ona do zamkniętego włazu, który także trzeba otworzyć wytrychem - test na Zwinne dłonie (PT 20) - Baldurs Gate 3: Zbadaj ruiny - solucja, opis przejścia - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

Trzecie wejście znajdziecie na ścieżce tuż na wschód od ruin - prowadzi ona do zamkniętego włazu, który także trzeba otworzyć wytrychem - test na Zwinne dłonie (PT 20). Tak jak wspomniane powyżej drewniane drzwi, właz ten najlepiej otworzyć z pomocą Astariona i również doprowadzi on was bezpośrednio do krypty, pomijając bandytów.

Krypta

Krypta składa się z małego centralnego pomieszczenia (znajdziecie tu kilka skrzyń z losowymi łupami) oraz północnego i południowego skrzydła - Baldurs Gate 3: Zbadaj ruiny - solucja, opis przejścia - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

Krypta składa się z małego centralnego pomieszczenia (znajdziecie tu kilka skrzyń z losowymi łupami) oraz północnego i południowego skrzydła. Południowe skrzydło jest otwarte od razu, zaś południowe wymaga otwarcia zamkniętych drzwi wytrychem (PT 10). Najpierw udajcie się do południowego skrzydła.

Południowe skrzydło jest pokryte pułapkami - Baldurs Gate 3: Zbadaj ruiny - solucja, opis przejścia - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

Południowe skrzydło jest pokryte pułapkami. Wszystkie są podłączone do jednego źródła - zapalnika na sarkofagu w środku pokoju. Jeśli nie zauważycie pułapki (pasywny test na Percepcję) i spróbujecie otworzyć sarkofag lub nie uda się wam rozbroić pułapki przez test na Zwinne dłonie (PT 10), pokój wypełni się olejem a gargulce w ścianach zaczną strzelać ogniem - najprawdopodobniej zginiecie, więc na wszelki wypadek wprowadźcie do pomieszczenia tylko jedną postać oddzieloną od reszty drużyny. Jeśli pułapka się uruchomi, możecie się uratować szybko wciskając przycisk na kolumnie obok sarkofagu.

W otwartych sarkofagach przy ścianach znajdziecie trochę podstawowego ekwipunku. W centralnym sarkofagu znajdziecie natomiast uniwersalny klucz do ruin oraz niepospolitą włócznię Przewodnik obserwatora (The Watcher's Guide).

W północnym skrzydle znajdziecie kilka skrzyń oraz szkieletów - Baldurs Gate 3: Zbadaj ruiny - solucja, opis przejścia - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

W północnym skrzydle znajdziecie kilka skrzyń oraz szkieletów. Przeszukajcie szkielety i zabierzcie im broń - zwłaszcza sejmitar trzymany przez szkieleta naprzeciw dużego posągu. To ułatwi nadchodzące starcie. Następnie wciśnijcie przycisk na lewo od posągu - otworzycie sekretny pokój, lecz zbudzicie także szkielety.

Zmierzycie się z czterema magami i jednym wojownikiem - Baldurs Gate 3: Zbadaj ruiny - solucja, opis przejścia - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

Zmierzycie się z czterema magami i jednym wojownikiem. Magowie głównie skupiają się na kontroli tłumu, rzucając obszarowe czary oślepiające was i uniemożliwiające rzucanie zaklęć, okazjonalnie atakując promieniem mrozu. Wojownik walczy natomiast wręcz i rzuca kamieniami. Niech wasz najwytrzymalszy bohater (np. Lae'zel) skupi na sobie uwagę wojownika, podczas gdy wasi pozostali bohaterowie pozbywać będą się magów. Magowie są mało wytrzymali zaś ich obszarowe zaklęcia wymagają koncentracji, którą można przerwać zadając im obrażenia. Warto wspomnieć, że jeżeli zarówno wy jak i przeciwnik znajdujecie się w chmurze oślepiającej mgły, nie otrzymacie kary do ataku, oboje bowiem walczycie na ślepo.

Spotkanie z Marniejem

Po walce przejdźcie do ukrytego pokoju - Baldurs Gate 3: Zbadaj ruiny - solucja, opis przejścia - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

Po walce przejdźcie do ukrytego pokoju. Znajdziecie tu skrzynię kryjącą Amulet zagubionych głosów (The Amulet of Lost Voices), dzięki któremu możecie rzucać czar rozmowy z umarłymi. Jest tu także sarkofag, który powinniście otworzyć. Wdacie się w rozmowę z Marniejem, przyjaznym nieumartym. Nie ma znaczenia jak poprowadzicie tę rozmowę - możecie nawet zaatakować Marnieja, jest on jednak nieśmiertelny i kompletnie zignoruje napaść. Po zakończeniu rozmowy Marniej odejdzie. To zakończy zadanie - pamiętajcie aby przeszukać jego sarkofag, gdzie znajdziecie sporo złota.

Podczas waszego następnego długiego odpoczynku Marniej zadomowi się w waszym obozie. Oferuje on niezmiernie przydatne usługi - za drobną opłatą może wskrzeszać zabitych członków drużyny, pozwalać wam zmieniać klasę i statystyki postaci, a także werbować najmitów, którymi możecie zapchać drużynę jeśli z jakiegoś powodu stracicie fabularnych towarzyszy. Warto od razu zmienić statystyki Posępnej - jej równe statystyki Siły i Zręczności nie są zbyt optymalne, lepiej więc będzie przeznaczyć punkty tylko w jedną z tychże statystyk.

Tuż po uiszczeniu opłaty i skorzystaniu z usług Marnieja możecie wejść w tryb skradania tuż za nim i okraść go, odzyskując pieniądze. Możecie próbować do woli aż do skutku - Marniej nie zwróci uwagi nawet na nieudane próby.