Baldur's Gate 3: Najlepszy build dla Mnicha Baldurs Gate 3 poradnik, solucja
Mnisi to natchnieni wojownicy potrafiący wykorzystać potencjał tajemniczej energii w ich ciele. Na stronie tej, dowiecie się jak zbudować swojego idealnego mnicha w BG3.
Ostatnia aktualizacja: 17 listopada 2023
Mnich to klasa walcząca wręcz, która jest w stanie zadawać jedne z największych obrażeń w grze. W poniższym poradniku poznacie najsilniejsze zdolności, odkryjecie najlepsze atuty i przede wszystkim dowiecie się, jakie przedmioty mogą być dla was najlepsze.
Więcej podstawowych informacji na temat klasy i tworzenia postaci znajdziecie na stronie Mnich - poradnik BG3. Polecamy zajrzeć na nią, jeżeli to Wasze pierwsze zetknięcie z klasą lub ogólnie systemem D&D.
- Kreator postaci
- Progresja klasowa
- Umiejętności Ilithida
- Towarzysze, ich umiejętności i zaklęcia
- Itemizacja oraz inne premie
- Przedmioty zużywalne
Kreator postaci
Najlepszą rasą dla mnicha jest leśny Pół-elf. Dzięki biegłości w wielu rodzajach oręża oraz zwiększonej prędkości, jesteście w stanie szybko odpowiedzieć na różnego rodzaju zagrożenia pojawiające się przed Waszą drużyną.
W kontekście pochodzenia, wybierzcie Enterainera - otrzymujecie Akrobatykę oraz Występy.
Progresja klasowa
Granie mnichem w Baldur's Gate 3 opiera się na dwóch głownych zdolnościach - Unarmored Defense oraz Unarmed Strike. Pierwsza z tych zdolności zapewnia premie do KP z Mądrości, o ile nie posiadacie pancerza. Druga z kolei zapewnia dodatkowy atak w rundzie po wykonaniu podstawowego.
- Tak jak zostało wspomniane wcześniej, pierwszy poziom do Unarmored Defense, Unarmed Strike, ale i również punkty Ki, Dexterous Strike oraz Deft Strikes. Pierwsza zdolność to pula punktów, którą możecie wykorzystywać na różnego rodzaju, specjalne akcje. Druga pozwala na używanie modyfikatora ze Zręczności do obrażeń, a trzecia do wcześniej wspomniana skalująca się kość obrażeń.
- Na poziomie drugim zwiększa się Wasza prędkość o 3 metry, a dodatkowo otrzymujecie opcję używania Odstąpienia i Sprintu w ramach akcji bonusowej. Jeden punkt Ki możecie zainwestować w Postawę defensywną, która sprawia, że wszystkie ataki wymierzone w Was będą utrudnione.
- Na trzecim poziomie wybieracie podklasę - w tym wypadku polecaną opcją jest Droga Otwartej Dłoni. Dzięki temu, wasza zdolność Grad Ciosów będzie mogła obalać, odpychać i pozbawiać równowagi przecinków. Dodatkowo, macie możliwość odbijania pocisków w przeciwników. Wreszcie, wasza kość obrażeń zwiększa się do d6.
- Czwarty poziom to atut - w tym momencie musicie wybrać Tavern Brawlera, dzięki któremu Wasz mnich będzie podwajał modyfikator z siły do obrażeń. W połączeniu z Eliksirem Siły Giganta, jest to ogromne wzmocnienie.
- Piąty poziom, to dodatkowy atak, jak i również możliwość ogłuszania przeciwników za pomocą Ki.
- Szósty poziom zapewnia wiele korzyści - Wasza prędkość ponownie wzrasta, ataki bez broni liczą się jako ataki magiczne, a gdy zakatujecie możecie wybrać jedną z trzech manifestacji, która będzie dodawało do każdego ciosu 1d6 obrażeń. Ostatecznie otrzymujecie też zdolność pozwalającą na uzyskanie dodatkowej akcji bonusowej.
- Siódmy poziom to zdolność Unik, która redukuje obrażenia oparte na rzutach obronnych na Zręczność oraz Spokój Umysłu, który usuwa statusy Oczarowania i Przerażenia.
- Ósmy poziom to kolejny atut, w tym wypadku sugerujemy zwiększenie Zręczności. Dodatkowo, wasza kość obrażeń zwiększa się do d8.
- Dziewiąty poziom sprawia, że trudny teren was nie spowalnia. Dodatkowo otrzymujecie możliwość zaatakowania przeciwnika Rezonującym Ciosem, który można zdetonować w każdej chwili - eksplozja zadaje obrażenia od mocy w promieniu 5 metrów.
- Dziesiąty poziom, to kolejna premia do prędkości ruchu, jak i również odporność na trucizny.
- Jedenasty poziom jest pusty.
- Dwunasty poziom, to atut. Podobnie jak w przypadku inny klas, opierajcie się tutaj na instynkcie i wybierzcie, to czego potrzeba Wam najbardziej.
Umiejętności Ilithida
Nie bójcie się brać każdej z nich - szczególnie skupcie się na Wybiciu Słabych, Repulsorze oraz Czarnej Dziurze. Wzięcie maksymalnej ilości tych umiejętności nie wpływa negatywnie w żadnym przypadku na waszą postać, więc nic nie stoi na przeszkodzie, aby zagarniać wszystkie pasożyty dla siebie.
Towarzysze, ich umiejętności i zaklęcia
Jeśli chcecie wyciągnąć 200% z Waszej klasy, to nie obejdzie się bez pomocy sojuszników w grze. Najlepszym rozwiązaniem jest posiadanie Kleryka i Maga w drużynie za sprawą ich wszechstronnych umiejętności.
Kleryk jest w stanie leczyć Waszego mnicha oraz zapewnia mu przydatne buffy takie jak Tarcza Wiary, która zwiększa KP o 2. Alternatywnie może zgarniać część trafień na siebie, "umagiczniać" Wasz oręż i rzucać niezwykle przydatne Błogosławieństwo. Bazowo możecie wykorzystać Shadowheart jako taką postać.
Z kolei Mag posiada w swoim repertuarze jedno z najpotężniejszych zaklęć, czyli Przyspieszenie. Zaklęcie to wywraca mnicha do góry nogami i czyni z niego niepowstrzymaną maszynę do zabijania, gdyż zwiększa waszą prędkość, wasze KP i daje dodatkową akcje.
Itemizacja oraz inne premie
W akcie 1 macie kilka intrygujących rzeczy do zdobycia. Bloodguzzler Garb otrzymujecie po pokonaniu Bulleta w Podmroku. Zapewnia Wam status Gniew. Z kolei w Obozie Goblinów znajdziecie Pierścień Crushera zwiększający prędkość o 3m oraz Amulet Mglistego Kroku dający zaklęcie Mglistego Kroku.
W akcie 3, kiedy gra będzie zbliżała się do swoich ostatnich faz będziecie potrzebować następujących przedmiotów:
- Po pokonaniu Raphaela w House of Hope zdobędziecie Gloves of Soul Catching. Są one prawdopodobnie najlepszym przedmiotem dla mnicha, gdyż sprawiają, że zadawane obrażenia zwiększają się o 1d10 na każdym ciosie.
- Dodatkowo, po zabiciu Prelate Lir'i'c możecie otrzymać Boots of Uninhibited Kushigo, które sprawiają, że do Waszych ataków wręcz dodajecie modyfikator z Mądrości.
- Ostatecznie, Vest of Soul Rejuvenation zapewni Wam niezbędne zdolności defensywne przez premię +2 do KP oraz leczenie przy zdaniu testu przeciwko zaklęciu.
Przedmioty zużywalne
Poniżej znajdziecie listę zużywalnych przedmiotów, które uczynią waszego wojownika jeszcze silniejszym.
- Olej Celności - zapewnia premię +2 do trafienia.
- Eliksir Heroizmu - daje 10 tymczasowych HP i zapewnia status "Błogosławiony"
- Mikstura Latania - niezwykła mobilność jest czymś, czego zawsze potrzeba.
- Eliksir Siły Giganta - idealny jeśli jeszcze nie macie 20 Siły.
- Eliksir Czujności - zapewnia premię +5 do Inicjatywy, wykorzystujcie go przed większymi walkami.