Baldur's Gate 3: Najlepszy build dla Paladyna Baldurs Gate 3 poradnik, solucja
Pladyni to uświęceni wojownicy wspierani wstawiennictwem istot boskich. Na tej stronie poradnika dowiecie się jak zbudować klasę paladyna, aby uzyskać najlepsze efekty w walce.
Ostatnia aktualizacja: 20 listopada 2023
Paladyn to klasa, która jest nastawiona głównie na walkę w zwarciu. Odpowiednio zbudowany jest w stanie przyjąć bardzo wiele obrażeń na siebie, jak i również zadać ich całkiem pokaźną sumę. Z tego poradnika dowiecie się jak używać klasowych zdolności, jakie atuty kupić i jaką podklasę wybrać, aby wasz Paladyn był najsilniejszy w grze.
Więcej podstawowych informacji na temat klasy i tworzenia postaci znajdziecie na stronie Paladyn - poradnik BG3. Polecamy zajrzeć na nią, jeżeli to Wasze pierwsze zetknięcie z klasą lub ogólnie systemem D&D.
- Kreator postaci
- Progresja klasowa
- Umiejętności Ilithida
- Towarzysze, ich umiejętności i zaklęcia
- Itemizacja oraz inne premie
- Przedmioty zużywalne
Kreator postaci
Podobnie jak w przypadku Wojownika i Barbarzyńcy, najlepszą klasą dla Paladyna jest pół-ork. Jest zdolności są wręcz stworzone dla postaci walczącej wręcz. Zadawanie dodatkowych obrażeń na trafieniu krytycznym oraz powrót na 1HP przy utracie przytomności są zbyt dobre, aby je ominąć.
W przypadku pochodzenia, warto się zastanowić nad Szlachcicem, dzięki któremu otrzymacie biegłość w Perswazji skalującej się z waszą Charyzmą - jednym z najważniejszych dla Paladyna atrybutów.
Progresja klasowa
Uwaga! Grając Paladynem musicie przestrzegać zasad waszej przysięgi, w przeciwnym razie stracicie dostęp do umiejętności z niej wynikających!
- Na pierwszym poziomie w przeciwieństwie do niektórych klas, Paladyn od razu wybiera swoją subklasę zwaną Przysięgą. Ten poradnik opisuje build dla Przysięgi Zemsty, która jest najsilniejszą z dostępnych. Ponadto, Paladyn na pierwszym poziomie otrzymuje leczącą zdolność Nakładania Rąk. Otrzymacie także Boski Zmysł zapewniający korzyść na ataki przeciwko istotom niebiańskim, piekielnym oraz nieumarłym w akcji bonusowej. Potęga Inkwizytora to zdolność sprawiająca, że broń danej postaci zadaje dodatkowe 2 punkty obrażeń od Światłości.
- Drugi poziom to wybór zaklęć, stylu walki oraz zdolność Boskiego Ugodzenia. Jeśli chodzi o styl walki, to wybierzcie Great Weapon Fighting, który zapewnia lepsze obrażenia przy korzystaniu z broni dwuręcznej. Z kolei Boskie Ugodzenie pozwala wam zadawać dodatkowe obrażenia od Światłości jeśli traficie przeciwnika w zamian za wasze komórki zaklęć.
- Poziom trzeci zapewnia wam kolejną komórkę zaklęć pierwszego poziomu, jedno dodatkowe przygotowane zaklęcie, zdolność Boskiego Zdrowia, dzięki której wasza postać nie może zachorować oraz dwie zdolności z subklasy - Abjure Enemy i Vow of Enmity. Pierwsza z nich w ramach akcji pozwala na przerażenie przeciwnika. Druga z kolei w ramach akcji bonusowej zapewnia ułatwienie w następnym ataku.
- Czwarty poziom to atut ora kolejny ładunek Nakładania Rąk. Z atutów najlepiej wybrać zwiększenie premii do atrybutu, w tym wypadku Siły.
- Piąty poziom zapewni wam dodatkowy atak - zdolność, która podwoi waszą efektywność w walce.
- Szósty poziom to Aura Ochrony, która sprawia, że sojusznicy w promieniu trzech metrów dodają modyfikator z Twojej Charyzmy do swoich rzutów obronnych.
- Na poziomie siódmym dostajecie zdolność subklasy - Relentless Avenger, która sprawia, że jeśli dosięgniecie przeciwnika atakiem okazyjnym, to w następnej turze otrzymacie premię do prędkości wynosząca 4,5m.
- Ósmy poziom to kolejny atut - w tym wypadku sugerowanym jest wzięcie Great Weapon Master, który pozwoli zadawać wam dodatkowe +10 obrażeń w zamian za karę -5 do trafienia.
- Dziewiąty poziom, to dodatkowe zaklęcia.
- Dziesiąty poziom to kolejny ładunek Nakładania Rąk, jak i zdolność Aury Odwagi. Sprawia ona, że Ty i Twoi sojusznicy nie możecie zostać poddani efektowi strachu.
- Na jedenastym poziomie otrzymujecie Ulepszony Boski Zmysł, który sprawia, że Twoje ataki zadają dodatkowe 1d8 obrażeń od Światłości.
- Ostatni poziom to atut - możecie wziąć Twardego, aby dostać dodatkowe 24 PZ albo Savage Attacker, jeśli czujecie, że potrzebujecie większej ilości obrażeń.
Umiejętności Ilithida
Nie bójcie się brać każdej z nich - szczególnie skupcie się na Wybiciu Słabych, Repulsorze oraz Czarnej Dziurze. Wzięcie maksymalnej ilości tych umiejętności nie wpływa negatywnie na waszą postać, więc nic nie stoi na przeszkodzie, aby zagarniać wszystkie pasożyty dla siebie.
Towarzysze, ich umiejętności i zaklęcia
Jako Paladyn możecie być jednoosobową armią, ale jeśli chcecie zwiększyć potencjał swojej drużyny, to dodajcie do niej Łotra albo Barda, dzięki któremu w drużynie znajdzie się umiejętność Zręczna Dłoń. Dodatkowo, Bard zapewni dostęp do unikalnych zaklęć wspierających.
Z kolei jeśli potrzebujecie większej ilości obrażeń na dystans, to Mag, Zaklinacz albo Czarownik zdecydowanie sprawdzą się w tym zadaniu.
W kontekście waszych własnych zaklęć, to w czasie gry powinniście skupić się na trzech z nich - Znak Łowcy, Tarcza Wiary oraz Przyspieszenie. Znak Łowcy używany jest w akcji bonusowej i zwiększa zadawane przez was obrażenia. Tarcza Wiary zapewnia premię +2 do KP, a Przyspieszenie daje dodatkową akcję - niemniej jednak te ostatnie odblokowujecie dopiero na dziewiątym poziomie.
Itemizacja oraz inne premie
Grając Paladynem jesteście twardzi i robicie dużo obrażeń, ale jednym z największych problemów jest brak mobilności. Koniecznie zdobądźcie w akcie pierwszym znajdujący się w Obozie Goblinów Amulet Mglistego Kroku.
Poza tym, w Podmroku, w Posterunku Selunitów znajdziecie Helmet of Smiting, który sprawia, że kiedy nakładacie efekt za pomocą jakiegoś z Waszych ugodzeń, to otrzymujecie dodatkowe PZ w postaci premii z Charyzmy.
Jeśli chodzi o oręż, to wykonajcie pierwszą część zadania dla Karlach - pokonajcie fałszywych paladynów - jeden z nich będzie posiadał Miecz Sprawiedliwości, który zapewnia darmowe użycie Tarczy Wiary.
Pod koniec gry celujcie w Balduran's Giantslayer - legendarny miecz dwuręczny, który podwaja premię z Siły do obrażeń oraz w Helldusk Armor, który bazowo zapewnia 21KP, daje możliwość latania i odporność na ogień.
Przedmioty zużywalne
Poniżej znajdziecie listę zużywalnych przedmiotów, które uczynią waszego wojownika jeszcze silniejszym.
- Olej Celności - zapewnia premię +2 do trafienia.
- Eliksir Heroizmu - daje 10 tymczasowych HP i zapewnia status "Błogosławiony"
- Mikstura Latania - niezwykła mobilność jest czymś, czego zawsze potrzeba.
- Eliksir Siły Giganta - idealny jeśli jeszcze nie macie 20 Siły.
- Eliksir Czujności - zapewnia premię +5 do Inicjatywy, wykorzystujcie go przed większymi walkami.