Baldurs Gate 3: Ustawienia graficzne Baldurs Gate 3 poradnik, solucja
Ostatnia aktualizacja: 6 października 2020
Z tego rozdziału poradnika dowiesz się jakie opcje graficzne znalazły się w grze Baldurs Gate 3, jaki mają wpływ na płynność rozgrywki i jakość wyświetlanej grafiki, a także które z nich można zmodyfikować, by poprawić płynność rozgrywki.
Gra Baldurs Gate 3 pozwala użytkownikowi na dostosowanie wielu opcji graficznych, jak np. ogólna jakość wyświetlanej grafiki, jakość oświetlenia, jakość cieni, a także efekty post-processingowe. Taka różnorodność opcji graficznych pozwala na spore modyfikacje, by poprawić płynność rozgrywki nie tracąc przy tym zbyt dużo na jakości wyświetlanej grafiki. Jeśli posiadasz słabszy sprzęt warto wiedzieć jakie opcje graficzne w grze Baldurs Gate 3 można zmodyfikować, a które całkowicie wyłączyć.
Opcje graficzne - jak poprawić jakość rozgrywki?
Poniżej zamieszczamy kompletną listę opcji graficznych dostępnych w grze Baldurs Gate 3 wraz z objaśnieniem do czego służą i czy można je wyłączyć lub zmodyfikować, by polepszyć jakość i płynność rozgrywki.
- Resolution (rozdzielczość ekranu) - opcja odpowiedzialna za ustawienie rozdzielczości gry Baldurs Gate 3. Ustaw natywną rozdzielczość twojego monitora, by uzyskać zadowalającą jakość wyświetlanego obrazu, jak np. 1920x1080. Ustawienie niższej spowoduje rozmycie obrazu;
- Display mode (tryb wyświetlania) - możesz wybrać pomiędzy grą na pełnym ekranie lub w oknie;
- V-sync (synchronizacja pionowa) - opcja, która ogranicza ilość wyświetlanych FPS do takiej wartości, która będzie zapobiegać powstawaniu efektu rozrywania obrazu i związana jest ze współczynnikiem odświeżania monitora;
- Max FPS (maksymalna ilość klatek na sekundę) - opcja, która określa maksymalną ilość klatek na sekundę (FPS), które mają wyświetlać się w trakcie gry. Przykładowo, jeśli posiadasz monitor, który ma odświeżanie 144Hz możesz ustawić limit FPS na 144;
- Overall preset (szybkie ustawienia wstępne) - możesz szybko wybrać jakość wyświetlanej grafiki pomiędzy niską, średnią, wysoką i ultra;
- Model quality (jakość tekstur) - opcja odpowiedzialna za ustawienie szczegółowości grafiki modeli obiektów. Jeśli posiadasz dobry sprzęt możesz spokojnie ustawić wartość tej opcji na poziom wysoki. Posiadacze słabszych kart graficznych będą musieli wybierać pomiędzy niskimi i średnimi ustawieniami;
- Instance distance (zasięg rysowania obiektów) - określa ilość szczegółów obiektów, które możesz dostrzec z dalszej odległości. Na najwyższych ustawieniach obiekty będą wydawać się ostrzejsze i będą wyświetlać się w lepszej jakości nawet gdy będą widoczne z dalszej odległości;
- Texture quality (jakość tekstur) - opcja odpowiedzialna za ustawienie szczegółowości grafiki. Jeśli posiadasz dobry sprzęt możesz spokojnie ustawić wartość tej opcji na poziom wysoki. Posiadacze słabszych kart graficznych będą musieli wybierać pomiędzy niskimi i średnimi ustawieniami;
- Texture filtering (filtrowanie tekstur) - opcja odpowiedzialna za metodę filtrowania tekstur. Im wyższa wartość tej opcji tym więcej zasobów karty graficznej będzie potrzebne;
- Lighting quality (jakość oświetlenia) - opcja graficzna, która wpływa na jakość oświetlenia, a tym samym sprawia wrażenie większego realizmu w grze. Każda opcja graficzna związana z oświetleniem będzie obciążać kartę graficzną;
- Shadows (cienie) włącz/wyłącz - opcja odpowiedzialna za wyświetlanie cieni obiektów. Po włączeniu tej opcji więcej zasobów karty graficznej zostanie zużytych. Aby poprawić płynność gry na słabszych kartach graficznych warto tę opcję wyłączyć;
- Light shadows (cienie źródeł światła) włącz/wyłącz - opcja odpowiedzialna za wyświetlanie cieni z lokalnych źródeł światła jak ogniska i lampy. Aby poprawić płynność gry na słabszych kartach graficznych warto tę opcję wyłączyć;
- Shadow detail (jakość cieni) - opcja odpowiedzialna za renderowanie cieni obiektów. Im wyższa rozdzielczość i więcej cieni, tym więcej zasobów karty graficznej będzie potrzebne. Aby poprawić płynność gry na słabszych komputerach warto rozważyć obniżenie jakości cieni;
- Anti-Aliasing (antyaliasing) - opcja odpowiedzialna za wygładzanie krawędzi w grze. Anti-Aliasing ma niestety pewne wady, a mianowicie rozmywa nieco obraz, aby ten nie wydawał się ostry i poszarpany;
- Ambient Occlusion (dodatkowe miękkie cienie) włączy/wyłącz - metoda cieniowania, która zwiększa wrażenie realizmu w grze, ale może także spowodować spory spadek wydajności. Aby poprawić płynność gry warto zastanowić się nad obniżeniem wartości tego parametru;
- Depth of field (głębia obrazu) - opcja zmieniająca intensywność efektu rozmycia na obiektach znajdujących się poza centrum skupienia kamery. Możesz spokojnie wyłączyć tę opcję i cieszyć się z wyraźniejszej grafiki;
- God rays (promienie światła) włącz/wyłącz - opcja, która dodaje efekt promieni słonecznych, które zwiększają wrażenie realizmu w grze, ale również obciążają kartę graficzną;
- Bloom (poświata) włącz/wyłącz - technika używana po to, by zwiększyć jakość efektów świetlnych. Przykładowo, gdy postać idzie pod słońce, światło słoneczne będzie znacznie mocniej świecić w ekran monitora i wywoływać efekt oślepienia;
- Subsurface scattering (rozpraszanie światła) - opcja, która symuluje efekt rozpraszania światła pod powierzchnią obiektów, by osiągnąć bardziej realistyczny wygląd. Jeśli posiadasz słabszą kartę graficzną warto tę opcję wyłączyć.