Poradniki do gier Kody i trainery Nowe poradniki Popularne Współpraca Nielimitowany dostęp
Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks

Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks
SPIS TREŚCI

Baldurs Gate 3: Czym są Moce Illithidów? - poradnik Baldurs Gate 3 poradnik, solucja

Moce Illithidów to ukryte drzewko specjalnych umiejętności pochodzących od Łupieżców Umysłu. Z tego poradnika dowiesz się, jak odblokować Moce Illithidów, które moce wybrać i jakie są konsekwencje ich użycia.

Ostatnia aktualizacja: 9 sierpnia 2023

Moce Illithidów w BG3 to specjalne, ukryte umiejętności psioniczne, które na pewnym etapie gry możesz odblokować. Powiązane są z główną fabułą Baldur's Gate 3 i faktem, że w głowie masz pasożyta - kijankę Łupieżców Umysłu. Pasożyt ten ma jednak swoje plusy, czego przykładem jest właśnie drzewko umiejętności Mocy Illithidów. Nasz poradnik do Baldur's Gate 3 pomoże ci zrozumieć, czym są Moce Illithidów, jak je odblokować, które moce wybrać, a także poznasz konsekwencje ich używania.

Czym są Moce Illithidów?

Po zainfekowaniu przez Łupieżców Umysłu (czyli Illithidów właśnie) w prologu BG3, w mózgu naszego bohatera trafiła kijanka - pasożyt, którego tajemnicę będziemy wyjaśniać w toku fabuły gry. To z nią wiążą się specjalne i ukryte moce, które odblokujecie niedługo po rozpoczęciu gry. Pierwszą psioniczną, dziwną umiejętnością, którą zauważycie, jest moc perswazji Illithidów. W niektórych dialogach pojawi się osobna, szczególna opcja przekonania do swoich racji a nawet wydawania rozkazów. To właśnie pierwsza i podstawowa Moc Illithidów. Uwaga: nie musisz odblokowywać tych mocy, a nawet możesz je przegapić. Warto jednak dowiedzieć się, jak odblokować Moce Illithidów, bo dają one duże korzyści w walce. Po odblokowaniu Mocy Illithidów pojawi się specjalna zakładka w karcie naszej postaci (przycisk 'B' na klawiaturze) właśnie z tymi umiejętnościami. Punkty umiejętności zdobywać będziecie zjadając kijanki, które odnajdziecie w świecie gry.

Co ciekawe, domyślnie Moce Illithidów odblokujecie tylko dla waszej głównej postaci - aby odblokować Moce u innych członków drużyny, musicie ich przekonać w rozmowie (test na perswazję) - Baldurs Gate 3: Czym są Moce Illithidów? - poradnik - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

Co ciekawe, domyślnie Moce Illithidów odblokujecie tylko dla waszej głównej postaci - aby odblokować Moce u innych członków drużyny, musicie ich przekonać w rozmowie (test na perswazję). Różni członkowie mają różne zdanie na ten temat, przykładowo, Astariona przekonać jest bardzo prosto, natomiast Karlach bardzo trudno. Halsina i Jaheiry nie uda się wam przekonać, ponieważ nie posiadają oni pasożyta Illithidów.

Jak odblokować Moce Illithidów?

Moce Illithidów odblokujecie wraz z upływem czasu - najzwyczajniej w świecie musicie korzystać z długiego odpoczynku i snu w Baldur's Gate 3. W końcu uruchomicie sen, w którym nawiedzi was wasz Strażnik i zachęci do skorzystania z mocy pasożytującej na was kijance Illithidów. Od tego momentu będziecie mogli uruchomić drzewko umiejętności i przyznawać punkty Illithidów. Punkty umiejętności zdobywacie poprzez zdobywanie kijanek Illithidów. Najczęstszym sposobem zdobywania tych kijanek jest po prostu zabijanie głównych postaci - bossów - np. w obozie goblinów aż trzy postacie posiadają te kijanki - Kapłanka Kiszka (Priestess Gut), Dror Ragzlin oraz drow Minthara. Po zabiciu każdej z tych postaci z ich ciała będziecie mogli wyjąć słoik z kijanką, a następnie skonsumować ją.

Zielona strzałka - lokalizacja Edowina. Pomarańczowa strzałka: wejście do Gaju Druidów. - Baldurs Gate 3: Czym są Moce Illithidów? - poradnik - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry
Zielona strzałka - lokalizacja Edowina. Pomarańczowa strzałka: wejście do Gaju Druidów.

Pierwszym i najłatwiejszym sposobem na zdobycie punktów Illithidów jest spotkanie Edowina, Brynny i Andricka niedaleko Gaju Druidów (punkt 20 na mapie lub kliknij tu, aby przenieść się na nasza mapę interaktywną Baldur's Gate 3). Tę trójkę bohaterów spotkacie niedaleko jaskini Sowodźwiedzia. Edowin został poraniony i umiera - z jego ciała wyjmiecie właśnie pierwszy słoik Illithidów. Uwaga: nie będziecie mogli go jednak użyć od razu - musicie udać się kilka razy na odpoczynek, aby popchać fabułę do przodu i uruchomić cutscenkę ze snem ze Strażnikiem.

Które Moce Illithidów wybrać?

Mocy Illithidów w BG3 jest naprawdę dużo i odblokujecie je stopniowo - zaczniecie od tych słabszych (Tier 1), aby później móc odblokować te mocniejsze (Tier 2). Poniżej znajdziecie opis Mocy illithidów wraz z poradami, które wybrać.

Szczególnie przydatne w walce są umiejętności: Favourable Beginnings i Luck of the Far Realms, bo są to umiejętności, które pozwolą ci łatwiej trafiać w przeciwnika i w dodatku zadawać trafienia krytyczne. W walce przydaje się również Repulsor - umiejętność ta zadaje obrażenia i odrzuca przeciwników do tyłu (np. możecie ich zrzucić w przepaść). Psionic Backlash to świetna umiejętność reakcji, w której nawet poza swoją turą będziecie mogli zaatakować wrogich magów. Force Tunnel może być dobrym wyborem dla wojowników/klas melee, bo działa podobnie jak szarża - zadaje obrażenia, odpycha i nie wywołuje reakcji (ataków) przeciwnika). Starajcie się unikać umiejetności Illithidów, które wiążą się z konsekwencjami, przykładowo, Psionic Overload pozwala zadać obrażenia, ale również je wówczas otrzymujesz.

Moce 1 poziomu:

  1. Psionic Overload - zadajesz 1-4 obrażeń, ale również otrzymujesz 1-4 obrażeń.
  2. Favourable Beginnings - pasywna umiejętność. Twój pierwszy rzut kością na atak lub test umiejętności dostaje bonus. Innymi słowy, przykładowo, łatwiej jest ci trafić w cel. Umiejętność bardzo przydatna w walce.
  3. Force Tunnel - działa jak szarża wojownika. Odpychasz przeciwnika, pędząc do przodu.
  4. Concentrated Blast - zadaje 3d6 obrażeń psionicznych, ale musisz się koncentrować na innym zaklęciu (np. mieć aktywny czar tarczy). Jeśli cel również jest w trakcie koncentracji, dodatkowo się uzdrowisz.
  5. Transfuse Health - poświęcasz połowę swoich obecnych punktów wytrzymałości (punktów życia), aby uzdrowić za tyle samo cel. Może być przydatne w kluczowych i trudnych walkach.

Moce 2 poziomu:

  1. Ability Drain - umiejętność pasywna. Raz na turę, gdy atakujesz, zmniejszasz celowi umiejętność o 1. To, jaką umiejętność zmniejszasz, zależy od rodzaju ataku, przykładowo, atak wręcz zmniejsza siłę przeciwnika, atak dystansowy zręczność, a czary osłabiają inteligencję, charyzmę i mądrość.
  2. Luck of the Far Realms - umiejętność pasywna. Możesz zamienic swój zwyczajny atak w trafienie krytyczne. Bardzo przydatna umiejętność w walce.
  3. Charm - umiejętność pasywna. Podobnie jak zaklęcie o tej nazwie, uniemożliwia on atakowanie cię przeciwnikowi.
  4. Displace - umiejętność pasywna. Jeśli zrzucisz przeciwnika z dużej wysokości, otrzyma on dodatkowo 1-8 obrażeń.
  5. Repulsor - zadaje 2d6 obrażeń i odpycha przeciwników. Dobra i polecana umiejętność ataku.
  6. Cull the Weak - jeśli doprowadzisz przeciwnika do stanu, w którym ma mniej punktów życia niż ty odblokowanych Mocy Illithidów, powoduje jego automatyczną śmierć. Oprócz tego zadaje 1-4 obrażeń przeciwników w pobliżu. Przydatne w walce z mniej potężnymi przeciwnikami.
  7. Psionic Backlash - umiejętność pasywna. Jeśli przeciwnik do 9 metrów użyje czaru, możesz użyć reakcji i zaatakować go, zadając 1d4 obrażeń na poziom czaru. Bardzo przydatna umiejętność reakcji, bo mnóstwo przeciwników w BG3 używa magii.
  8. Shield of Thralls - tworzysz tarczę, która daje postaci 10 dodatkowych punktów wytrzymałości (życia). Gdy tarcza zostanie zniszczona, może oszołomić okolicznych przeciwników.
  9. Perilous Stakes - cel (np. towarzysz) w czasie ataku będzie się również uzdrawiał, ale czyni go to również podatnym na wszelkie formy ataku.
  10. Stage Fright - cel (przeciwnik) ma utrudnienie (disadvantage) na testy ataku i otrzymają 2-12 obrażeń za każdym razem, gdy nie trafią. Przydatna umiejętność w walce.

Moce Illithidów konsekwencje używania

Baldur's Gate 3 kilkukrotnie ostrzega cię przed użyciem Mocy Illithidów - wiąże się to z fabułą gry i tak też powinno być traktowane. Innymi słowy, konsekwencje odblokowania i używania Mocy Illithidów wiążą się z wydarzeniami fabularnymi w późniejszym etapie gry oraz - co również jest istotne - wpływają na niektóre relacje z twoimi członkami drużyny. Nic jednak się wam nie stanie - to bardziej wybór moralny - czy chcecie korzystać z niesprawdzonej mocy i zamiast dążyć do usunięcia pasożyta Łupieżców Umysłu, oswoić go i jego moce?

Sami musicie więc sobie odpowiedzieć na pytanie, czy powinienem używać Mocy Illithidów? Na pewno jest to bardzo opłacalne - to dodatkowe umiejętności, naprawdę przydatne w walce, które mogą przeważyć o wyniku starcia. W BG3 jest ukryte osiągnięcie o nazwie "Ceremorphosis", które świadczy o tym, że jest to jeden z głównych tematów gry. Z pewnością używanie Mocy Illithidów ma wpływ na zakończenie BG3, ale podkreślmy jednak - to, czy używacie tych mocy czy nie, to wybór moralny i zależy tylko od was.

To powiedziawszy, musimy zaznaczyć, że gra ostrzeże cię, jeśli używasz Mocy Illithidów zbyt często - jeśli pomimo ostrzeżenia przekroczysz tzw. punkt bez powrotu, może okazać się, że będzie czekało na ciebie tylko jedne zakończenie gry. Jeśli jednak używasz Mocy rozważnie i nie przesadzasz z liczbą pochłoniętych kijanek, wszystko powinno być w porządku.