opinie - newsy i ciekawostki (4)
Rozmawiałem z twórcami Rise of the Ronin - o wyborach moralnych, broni palnej i nie tylko
Hubert Śledziewski, 23 marca 2024, 09:43
Jakimi grami inspirowali się twórcy Rise of the Ronin? Jakie znaczenie w tej produkcji mają wybory moralne? Czy broń palna nie zaburza balansu rozgrywki? O te i inne kwestie wypytałem twórców nowego soulslike’a.
Stardew Valley 1.6 przynosi tyle nowości, że wygląda w moich oczach jak darmowe DLC
Sonia Selerska, 22 marca 2024, 17:50
Osiem lat po premierze? Nic to - Stardew Valley wciąż dostaje nową zawartość tak wysokiej jakości, że inne gry mogą o tym tylko pomarzyć. Jako fanka samej gry (i przytulnych gier w ogólności), musiałam zobaczyć, co przyniosło update 1.6.
W końcu znalazłem niszę między Diablo a PoE - Last Epoch wybiera to, co najlepsze dla gracza singlowego
Rafał Sankowski, 20 marca 2024, 12:00
Last Epoch może solidnie namieszać na scenie hack'n'slashy - choć nie przez najstabilniejsze serwery na świecie. Gra znalazła sobie niszę gdzieś między Path of Exile i Diablo, czyli dokładnie tam, gdzie mnie osobiście czegoś brakowało.
Co knuje EA? Dlaczego 30-letnie gry trafiły na Steam?
Maciej Pawlikowski, 17 marca 2024, 14:02
Na Steam trafiło niedawno kilkanaście odsłon Command and Conquer (w tym Red Alert), Sim City 3000 Unlimited, wszystkie części Populous i Dungeon Keeper. Co stało się, że trzydzieści lat później EA przypomina sobie o swoich wielkich klasykach?
Dajcie mi w końcu Diunę RPG! Ten świat to kapitalny materiał na inne gry niż strategie
Hubert Sosnowski, 12 marca 2024, 16:05
Zarówno Diuna Franka Herberta, jak i filmy Denisa Villeneuve’a to dzieła pobudzające wyobraźnię. Zapraszają do obcego, szalonego świata SF, tymczasem my dostajemy tylko strategie i survival MMO.
Gra z Robertem Kubicą próbuje oszukać przeznaczenie zgotowane jej przez wydawcę
Krzysztof Mysiak, 11 marca 2024, 12:18
Tekst o Le Mans Ultimate to dwie historie w jednej. Pierwsza dotyczy samej gry, niejako zastępującej rFactora 2 w panteonie wyścigowych symulatorów. Druga opowiada o firmie Motorsport Games, którą po latach kontrowersji już tylko LMU trzyma przy życiu.
11 bit studios jest na fali, ale to mogą być fale sztormowe
Maciej Pawlikowski, 10 marca 2024, 13:55
11-bici to studio, które w przeszłości kilkukrotnie utwierdzało swoją pozycję w polskim gamedevie, a w tym roku będą wydawali sporo nowych gier. Piszę więc o trudnej sztuce balansowania na krawędzi – i o smutnym śmiechu historii w The Thaumaturge.
Może niepotrzebnie się martwię o gry na podstawie polskiej fantastyki
Anna Garas, 8 marca 2024, 15:46
To musiało się stać prędzej czy później – zarówno Pan Lodowego Ogrodu, jak i Thorgal musieli doczekać się własnych gier video. Dlaczego więc dziś, gdy je zapowiedziano – obie naraz! – jakoś nie potrafię się tym cieszyć?
Anya Chalotra w roli głównej, klimat i oryginalna mechanika - Unknown 9: Awakening ma zadatki na czarnego konia 2024 roku
Dariusz Matusiak, 7 marca 2024, 15:48
To może być czarny koń wśród tegorocznych premier – Unknown 9: Awakening, produkcja, o której wszyscy zdążyli zapomnieć, powraca po latach ciszy i obiecuje wiele dobrego: pomysłowy gameplay, klimat rodem z Dishonored i oryginalne uniwersum. W dodatku z niedaleką datą premiery!
Byliśmy na pokazie Dune: Awakening. Studio Funcom obiecuje polityczne survival MMO, ale sukces będzie tu zależał głównie od graczy
Konrad Sarzyński, 4 marca 2024, 18:35
Premiera drugiej części filmowej Diuny nie jest jedyną gratką dla fanów tego uniwersum. Poznaliśmy też nowe szczegóły na temat nadchodzącej gry Dune: Awakening. Odwiedziliśmy studio Warner Bros., gdzie twórcy pokazali przedpremierowo zwiastun i odpowiedzieli na pytania dziennikarzy.
Za chwilę nas tu już nie będzie. Przeprowadzamy się do nowych biur
Maciej Pawlikowski, 3 marca 2024, 13:44
Merch, stare gry, pisma komputerowe i mnóstwo pamiątek z całej historii istnienia naszej firmy. Przeprowadzamy się do nowych biur i z szaf powyciągaliśmy artefakty. A każdy z nich to historia redaktorów i pracowników GRY-Online S.A.
Lata mijają, a pierwsze Dark Souls wciąż sprawia, że zarywam nocki
Hubert Sosnowski, 1 marca 2024, 12:46
Dark Souls nie straszy tak bardzo, odkąd Miyazaki wymyślił Malenię i wrzucił ją do Elden Ringa. Niemniej mamy rok 2024, a pierwsze Soulsy nadal sprawiają, że wstajemy niewyspani. To wciąż świetna gra, która wytrzymuje próbę czasu.
Moje dzieciństwo zbudowane było z pikseli i kwadratów, a Final Fantasy 7 Rebirth ponownie mnie do niego zabrało
Maciej Pawlikowski, 25 lutego 2024, 21:34
Final Fantasy 7 Rebirth zabiera mnie w podróż po wielu miastach i miejscach, które odwiedziłem za dziecka. Jest to dla mnie podróż wcale nie najłatwiejsza, ale piękna.
Thronefall to malutka gra, dla której złamałem swoją zasadę omijania early accessu - i nie żałuję
Filip Grabski, 24 lutego 2024, 12:00
Kupowanie gier w ramach programu Early Access to swego rodzaju loteria. Ale jeśli kupicie Thronefalla – wygracie.
W Shadow of the Erdtree brat Malenii wchodzi na scenę, a ja mam nadzieję na nowe zakończenie
Hubert Śledziewski, 22 lutego 2024, 11:24
Gameplay trailer Elden Ring: Shadow of the Erdtree przekonał mnie, że studio FromSoftware nie marnowało czasu, jaki minął od premiery „podstawki”. Wierzę, iż najwybitniejsze dzieło Japończyków stanie się jeszcze lepsze, choć nie byłem pewien, czy to możliwe.
Last Epoch dowodzi, że hack'n'slash może być odrobinę drewniany, a i tak zasłuży na sukces
Hubert Sosnowski, 21 lutego 2024, 16:11
Jeśli nie możesz wygrać bitwy, to próbuj przenieść ją na pole, na którym czujesz się pewniej. Eleventh Hour zrobiło tak w przypadku hack’n’slasha Last Epoch – i już zostało skazane na sukces. Twórcy wiedzieli, na czym się skupić, by przyciągnąć graczy.
Indika zapowiada się tak dziwnie, że mogła powstać tylko w Europie Wschodniej
Hubert Sosnowski, 19 lutego 2024, 16:15
Jest pewien rodzaj dziwności, który wychodzi dobrze tylko twórcom z Europy Wschodniej. Na taki odjazd porwali się deweloperzy Indiki. Gra zapowiada się na jeden z bardziej szalonych przygodowych symulatorów chodzenia, w jakie graliście.
Skull and Bones to żadne tropiki, a wczasy nad polskim morzem
Maciej Pawlikowski, 18 lutego 2024, 15:40
Z pewnością w Twoim życiu podobała Ci się gra, na której wszyscy wieszali psy. Ja mam tak ze Skull and Bones - choć zdaję sobie sprawę, jak dziurawa jest to szalupa, wiosłuję w niej z przyjemnością. Ale szkoda, że wyszła z tego gra, z której muszę się sam przed sobą i innymi tłumaczyć.
Silent Hill: The Short Message przekonało mnie, że w tej marce wciąż da się opowiedzieć dobre historie
Luna Jarosz, 17 lutego 2024, 13:00
Silent Hill: The Short Message było dla mnie wielką niespodzianką. Ten darmowy i dość krótki tytuł nie tylko skłonił mnie do refleksji, ale też przekonał, że w Silent Hill wciąż można opowiedzieć nowe i ważne historie.
„Przepraszam, że spuściłem na was nalot” to kwestia, której bardzo szybko nauczyłem się w Helldivers 2
Adam Kusiak, 14 lutego 2024, 13:50
O ile skala sukcesu gry Helldivers 2 jest pewnym zaskoczeniem, to w sumie wydaje się on dość logiczny – weterani Magicki potrafią robić co-op jak mało kto. Humor i friendly fire były zawsze wpisane mocno w DNA projektów szwedzkiego studia, ale dopiero porzucenie perspektywy „top down” z poprzednich gier zapewniło gigantyczny sukces.
To w Hogwarts Legacy powinniśmy dostać nowe sezony i aktywności, nie w Suicide Squad
Dariusz Matusiak, 13 lutego 2024, 15:15
Hogwarts Legacy to niezła gra, do której aż chciałoby się wrócić – gdyby miała nową zawartość. Suicide Squad będzie miało nową zawartość, ale niekoniecznie chce się sprawdzać, jaką. Czyżby wydawca, wspólny dla obu produkcji, pomylił się w doborze gatunków?
Japońska inwazja - 2024 to rok gier z kraju kwitnącej wiśni?
Maciej Pawlikowski, 4 lutego 2024, 22:20
Za nami pierwsze premiery i pierwsze State of Play. Na rynek trafiło lub trafi mnóstwo gier z Japonii, ale również Chin czy Korei. Niektóre z tych produkcji robią wokół siebie naprawdę sporo szumu.
Chciałbym móc znów zagrać w Legacy of Kain, ale do tego seria potrzebuje remontu
Hubert Sosnowski, 3 lutego 2024, 12:00
To, że Legacy of Kain wylądowało zagrzebane gdzieś na tylnej półce katalogu z klasyką, to prawdziwa zbrodnia. Nie ja jeden chciałbym powrotu sagi o wampirach, ale ta seria potrzebuje remontu generalnego.
Alan Wake 2 - zachwyca czy nie zachwyca?
Przemysław Bartula, 30 stycznia 2024, 18:40
Jak to nie zachwyca Gałkiewicza, jeśli tysiąc razy tłumaczyłem Gałkiewiczowi, że go zachwyca. W końcu wielka poezja, będąc wielką i będąc poezją, nie może nie zachwycać nas, a więc zachwyca. A co z grami? Czy Alan Wake 2, wielką grą będąc, zachwyca? No więc jednego z naszych redaktorów nie zachwyca, drugiego zaś, owszem, zachwyca. Z czego powstał ten oto tekst.
Polacy nie gęsi, Polacy to bobry - skąd wziął się sukces polskich city-builderów?
Maciej Pawlikowski, 28 stycznia 2024, 11:25
Sukces polskiego Against the Storm nie jest jedynym, bo mamy przecież chociażby Timberborn, Frostpunka czy zbliżające się Manor Lords. Dlaczego Polacy tak dobrze odnajdują się w city-builderach, które uderzają w posępne tony?
Palworld zaserwował mi cyniczny, ale zaskakująco smaczny miks wielu innych gier
Adam Adamczyk, 27 stycznia 2024, 12:00
Palworld, nazywany często i swojsko „Pokemony z karabinami”, zawojował Steama. I ja dałem się ponieść fali hype’u i dołączyłem do tłumów bawiących się w tej grze. Co znalazłem? Same znajome elementy, ale podane w znajomy dla pecetowca i zaskakująco satysfakcjonujący sposób.
Workers & Resources dało mi to, czego Cities nie potrafiło - i nie chodzi tu o socjalizm
Konrad Sarzyński, 25 stycznia 2024, 13:42
To gra na pierwszy rzut oka równie siermiężna jak czasy, o których traktuje. Pełna błota i przemysłu ciężkiego, podanych w mało wyszukanej grafice. Jednak pod tą maską kryje się potężna mechanika, której pozazdrościć mogą topowe city buildery.
Polanie napędzani mlekiem i wcale-nie-Terminator. Polskie RTS-y miały kiedyś moc
Krystian Pieniążek, 24 stycznia 2024, 11:40
Choć nie wskazują na to ostatnie projekty polskiego studia Reality Pump, w jego portfolio dominują strategie czasu rzeczywistego. Sprawdźmy, jakie RTS-y dostarczyli krakowscy deweloperzy, którym zawdzięczamy rodzime wariacje na temat Warcrafta oraz Command & Conquer.
Nie, Microsoft, konsola to nie nowy Windows i nie wciśniecie mi jej tak po prostu
Maciej Pawlikowski, 21 stycznia 2024, 13:15
Po pokazie Xbox Developer Direct 2024 nasi czytelnicy wyrażali raczej rozczarowanie i zdziwienie. Jak to się stało, że wielki kolos z „nieograniczonym” budżetem prezentuje gry, które pod względem technicznym po prostu nie wyglądają najlepiej?
Po pokazie Avowed zastanawiam się, czy Obsidian w ogóle wie, co robi
Przemysław Dygas, 20 stycznia 2024, 11:12
Avowed miało być nową jakością wśród RPG-ów Obsidianu, gwarantowaną między innymi przez taczki pieniędzy od Microsoftu. Po ostatniej prezentacji zastanawiam się jednak, czy deweloperzy w ogóle wiedzą, że gry nieco się zmieniły przez ostatnie 10 lat.
Skull and Bones może być piękną katastrofą. Nie musi, ale może
Michał Pajda, 17 stycznia 2024, 15:55
Na horyzoncie nie widzę zbyt wielu dobrych wieści dla graczy czekających na piracki sandbox Ubisoftu. Jeśli premiera nie zostanie ponownie przełożona i Skull & Bones faktycznie zadebiutuje w lutym, będzie to w najlepszym przypadku biedniejsza wersja Sea of Thieves.
Pomimo zaklęcia Obliviate, Hogwarts Legacy zaczarowało czytelników GRYOnline.pl
Maciej Pawlikowski, 14 stycznia 2024, 16:49
Są pewne stałe, święte wartości. Jedną z nich jest fakt, że Baldur's Gate 3 wygrywa wszystkie pierwsze miejsca. Ale to, co potem, to już zupełnie magiczne sprawy.
Snowrunner był rewelacyjną grą, po zagraniu w Expeditions wiem, że dostaniemy jej najlepsze wcielenie
Mikołaj Łaszkiewicz, 9 stycznia 2024, 18:01
Seria gier MudRunner od dobrych kilku lat zapewnia przewidywalną, ale mimo to szalenie wciągającą zabawę w jazdę po bezdrożach. Część o podtytule Expeditions rozwija pomysły poprzednich odsłon cyklu i stawia na eksplorację, co wychodzi jej zaskakująco dobrze.
W Suicide Squad bawiłem się nieźle, ale mam wrażenie, że to gra, której nikt nie chce
Michał Mańka, 9 stycznia 2024, 16:01
W grudniu odbył się specjalny pokaz przedpremierowy gry Suicide Squad: Kill the Justice League, z którego wyszedłem całkiem zadowolony, choć wciąż zastanawiam się, kto w ogóle będzie chciał w to grać.
Palia miała być przytulnym MMO, ale dla mnie jest głównie symulatorem czekania
Aleksandra Wolna, 8 stycznia 2024, 17:03
Palia reklamuje się jako urocze, relaksujące MMO, ale niestety momentami z relaksem ma niewiele wspólnego.
Capcom, zrób po prostu Monster Hunter: World 2 i będzie dobrze
Patryk Manelski, 5 stycznia 2024, 15:05
Monster Hunter: World oczarował graczy, więc poprzeczka dla Monster Hunter: Wilds ustawiona jest naprawdę wysoko. W rzeczywistości jednak Capcom wcale nie musi wymyślać koła na nowo – może zrobić to samo, tylko bardziej. Proste, prawda?
Więcej science, mniej fiction w RPG - Exodus rzuci wyzwanie dylatacji czasu
Krystian Pieniążek, 3 stycznia 2024, 15:50
Ze zjawiskiem dylatacji czasu próbował nas oswoić film Interstellar. Teraz tego wyzwania podjęli się deweloperzy z Archetype Entertainment, czyniąc z niego filar opowieści w grze Exodus. Na czym ono polega i jaki będzie mieć wpływ zarówno na fabułę, jak i na rozgrywkę we wspomnianej produkcji?
Jak wyleczyłem się z obsesyjnego grania
Krystian Pieniążek, 1 stycznia 2024, 14:00
Granie przybiera różne formy, w skrajnych przypadkach stając się prawdziwą obsesją. Proces pozbywania się tej ostatniej trwał u mnie całe lata i nie miał zbyt wiele wspólnego z przestawieniem symbolicznej „wajchy”.
Czemu służą wydarzenia świąteczne w grach?
Maciej Pawlikowski, 24 grudnia 2023, 13:08
Choinki, bałwanki, czerwone czapeczki - grudzień często dziś odmienia gry, które bez tych okolicznościowych motywów z pewnością by sobie poradziły, ale... czy nie zrobiłoby się jakoś tak smutniej?
Moim lekarstwem na brak czasu na granie okazały się długie gry
Krystian Pieniążek, 19 grudnia 2023, 10:53
Krótkie gry wydają się rozwiązaniem dla graczy cierpiących na brak wolnego czasu. Czy jednak na pewno nim są? W moim przypadku remedium okazało się stać w całkowitej sprzeczności z tym, co mówiła mi intuicja.
Gdyby na świecie zostały tylko polskie gry - czy znalazłbyś coś dla siebie?
Maciej Pawlikowski, 17 grudnia 2023, 13:20
Gdyby nagle na świecie magicznie zniknęły wszystkie gry, a zostały tylko te polskie - czy znalazłbyś dla siebie cokolwiek? Przy okazji naszego plebiscytu przyjrzeliśmy się polskim grom z 2023 roku i tym zapowiedzianym na rok 2024.
Gdzie te dopracowane gry? Patologie gier-usług przenikają nawet do indyków
Patryk Manelski, 15 grudnia 2023, 14:00
Myślisz, że kupując grę w wersji 1.0, otrzymasz kompletny produkt? Zapomnij, nabędziesz co najwyżej bardziej grywalny wczesny dostęp, który zostanie ukończony w ciągu następnego roku. I to przy dobrych wiatrach.
Graliśmy w Tekken 8 - świetne fundamenty i ogromny potencjał
Sebastian Kasparek, 13 grudnia 2023, 18:23
Graliśmy w pełną wersję Tekkena 8 i wiemy już, czego można się spodziewać po nowej bijatyce Bandai Namco. Czy warto czekać na kolejny rozdział turnieju o tytuł „króla żelaznej pięści”? My już wiemy.
Może to nie nowe Settlersy były złe, tylko ja stałem się zrzędliwy? Pioneers of Pagonia zdaje się to potwierdzać
Konrad Sarzyński, 13 grudnia 2023, 11:45
Jeżeli oczekiwaliście laurki dla ojca The Settlers, wychwalającej niesamowitość jego najnowszej produkcji, to mam złe wieści. Pioneers of Pagonia wydaje się na razie grą po prostu poprawną. Przyjemną, ale niestety nie wybitną.
Chciałbym być tak niewyspany przez cały 2024 - co się działo na GOL-u?
Maciej Pawlikowski, 10 grudnia 2023, 15:19
Najpierw trailer GTA 6, potem premiera Avatara, a w końcu TGA. To był pracowity czas i w redakcji nie sposób było się nudzić. Co się zatem działo na GOL-u w minionym tygodniu? Sprawdźcie, czy coś przegapiliście.
Na TGA poczułem cringe. Tak nie powinno się traktować twórców gier
Maciej Pawlikowski, 8 grudnia 2023, 13:35
Tegoroczne The Game Awards, wedle moich oczekiwań, było długie, ale szybkie i w sumie obyło się zarówno bez wpadek, jak i większych niespodzianek. Bo Baldur’s Gate 3 i tak jest najlepsze. Sama impreza wywołuje jednak mieszane uczucia.
Grałem w Avatara od Ubisoftu już 14 lat temu. Wspominki o Avatar: The Game
Krystian Pieniążek, 5 grudnia 2023, 18:00
Tuż przed premierą Avatara: Frontiers of Pandora warto przypomnieć grę Avatar: The Game. Była to pierwsza próba przeniesienia graczy do uniwersum wykreowanego przez Jamesa Camerona, podjęta czternaście lat temu przez Ubisoft. Czy okazała się udana?
GTA 6 nie będzie rewolucją, ale zwiastun i tak zrobił na mnie wrażenie
Dariusz Matusiak, 5 grudnia 2023, 09:56
Internet o północy zapłonął, a my w końcu ujrzeliśmy pierwsze oficjalne ujęcia z wyczekiwanego GTA 6, które wygląda świetnie, choć nie rewolucyjnie. Oto nasze pierwsze wrażenia na gorąco ze zwiastuna nadchodzącego Grand Theft Auto.
Od 20 lat zabijam gobliny w SpellForce. Ta hybryda RPG i strategii nie ma sobie równych
Rafał Sankowski, 28 listopada 2023, 15:00
Dokładnie 20 lat temu sługa run został po raz pierwszy przyzwany przez Rohena. Miał ocalić Eo, zdewastowane po Wojnie Przywołania, a także pokazać branży, w tym Warcraftowi, jak robi się hybrydę RPG i RTS-a.
Nie było pięknie, ale przynajmniej mieliśmy gry - o Polsce lat 90
Maciej Pawlikowski, 26 listopada 2023, 13:00
Wysłużone automaty arcade w zatęchłych budach i szemrana klientela. Gaming w latach 90. w Polsce rozwijał się w dziwnych miejscach, ale to w nich dzieciaki mogły po raz pierwszy w życiu zagrać w grę.