opinie - newsy i ciekawostki (11)
Fallout obchodzi 25 lat. Za co kocham stare odsłony?
Hubert Sosnowski, 2 października 2022, 12:13
Mówią, że wojna się nie zmienia – ale Fallout owszem. Kolejne części wprowadzały przeróżne usprawnienia lub przeobrażały grę kompletnie, ale te pierwsze miały jedną niepodrabialną cechę, dzięki której pokochaliśmy tę serię.
„Przez 90% czasu produkcji każda gra wygląda jak kupa” - wyciek GTA 6 oczami fachowca
Dariusz Matusiak, 30 września 2022, 17:46
Kurz po aferze z wyciekiem GTA 6 już powoli opada, ale my postanowiliśmy wrócić do tematu, by sprawdzić, co naprawdę ujawnił ten przeciek i jak może wpłynąć to na produkcję gry. Rozmawiamy na ten temat z Wojciechem Pazdurem.
Cieszę się Tibią na nowo, chociaż bolą mnie uszy
Konrad Sarzyński, 30 września 2022, 16:59
Czy po dwóch dekadach grania i tysiącach godzin spędzonych przy jednym tytule może on jeszcze czymś zaskoczyć? I to jak! Dodanie dźwięku do Tibii sprawiło, że odkrywam jej świat na nowo.
Po 21 latach bawię się w tej grze lepiej niż na premierę
Sebastian Kasparek, 28 września 2022, 16:35
Powróciłem do Devil May Cry i zostałem pozytywnie zaskoczony. Gra, którą wcześniej uważałem za dobrą, stała się teraz dla mnie przełomowym arcydziełem. A przecież od jej premiery mija 21 lat.
Mam toksyczną relację z grą uważaną za największy przekręt
Adam Kusiak, 27 września 2022, 17:00
Star Citizen to podobno największy przekręt w historii gier, dlatego postanowiłem wypróbować wersję 3.17 gry i przekonać się, jak się sprawy mają. Znowu.
Czy wyciek GTA 6 był największym w branży gier? Nie powiedziałbym
Krystian Smoszna, 25 września 2022, 10:17
Ku uciesze wielu fanów, w sieci pojawiły się robocze materiały z GTA 6, które zdradziły m.in., gdzie tym razem zostaniemy królem bezprawia. Szybko znaleźli się tacy, którzy określili to wydarzenie mianem największego wycieku w branży gier. Niesłusznie.
Kupiłem chińskiego Steam Decka i jestem zaskoczony
Filip Grabski, 23 września 2022, 15:33
Dla wielu przenośne granie ostatnio oznacza tylko jedno – używanie Steam Decka. Ale czy jest to jedyna sensowna opcja poznawania pecetowych gier bez dostępu do porządnego sprzętu? Przekonałem się, że nie.
Jak przetrwałem kolejne lato, czyli o grach, które (nie) boją się mrozu
Jakub Mirowski, 22 września 2022, 17:29
Na zakończenie lata chciałbym złożyć hołd produkcjom, które od paru lat pozwalają mi przetrwać coraz mniej znośne upały i jednocześnie zastanowić się, dlaczego gry – w przeciwieństwie do innych tekstów kultury – tak bardzo boją się mrozu.
Jedna durnota zepsuła mi tę nową polską grę
Hubert Śledziewski, 22 września 2022, 16:36
Serial Cleaners miało potencjał na naprawdę udaną skradankę. Rodzime studio Draw Distance zapomniało jednak, że tego typu gra powinna stanowić pewne wyzwanie i być zróżnicowana gameplayowo. Jej największym problemem jest natomiast słaba AI.
Polski Evil West ma potencjał, ale musi pozbyć się monotonii
Dariusz Matusiak, 21 września 2022, 12:40
Polski Evil West intryguje klimatem i specyficzną wizją świata Dzikiego Zachodu. Ma niezły, bardzo dynamiczny system walki, ale są też rzeczy do poprawki, które psują trochę dobre wrażenie.
W Polsce nie tylko ja kochałem tę strategię, dziś odcinane są tylko kupony
Maciej Pawlikowski, 20 września 2022, 15:00
Jagged Alliance 2 pomimo ponad dwudziestu lat na karku nadal rysuje się w mojej pamięci jako pełna niuansów i oryginalnych pomysłów strategia, o której warto mówić. Szkoda tylko, że marka ta od wielu lat cierpi i powoli umiera, choć nadzieja się tli.
Kupowanie CoD: Modern Warfare 2 dla multiplayera jest jak kupowanie iPhone'a 14
Dariusz Matusiak, 19 września 2022, 15:25
Multiplayer w nadchodzącym Call of Duty: Modern Warfare 2 to tak naprawdę stary multiplayer, tyle że nieco szybszy i z nowymi kolorkami. Zupełnie jak nowe smartfony z jabłkiem w logo. Wszystkie zmiany i nowości są w nim trochę w stylu wersji „s”.
Ta gra oduczyła mnie perfekcjonizmu - i dobrze
Hubert Sosnowski, 18 września 2022, 12:00
Czasem wyniki to nie wszystko. Czasem nie ma po co gonić za najlepszym czasem czy miejscem na podium, żeby gra dawała nam frajdę. Co ciekawe – najłatwiej zrobić mentalne „let it go” przy produkcjach trudnych. Jak przy DiRT Rally.
Jak gry podróżują w czasie? „Dzień świstaka” w popkulturze i nauce
Rafał Sankowski, 16 września 2022, 16:52
...Podróże w czasie są niewyczerpalnym źródłem inspiracji. Nie ma od tego ucieczki. Choć nie są już obecnie rozważane tylko w kategoriach SF, trzeba przyznać, że nasze wyobrażenia o nich odbiegają od teorii naukowych. A jak z tym tematem radzą sobie gry?
Kiedy najlepsza gra z serii to także skok na kasę
Mikołaj Łaszkiewicz, 15 września 2022, 16:20
NBA 2K23 to kolejna odsłona koszykarskiego tasiemca. W tym roku fani basketu powinni być zadowoleni. Rozgrywka stoi na najwyższym poziomie – szkoda tylko, że mikrotransakcje tak bardzo psują to świetne doświadczenie.
Przeżyłem koncert życia bez wychodzenia z domu. Moja opinia o strzelance Metal: Hellsinger
Zbigniew Woźnicki, 15 września 2022, 15:05
Metal: Hellsinger wypełnia głowę muzyką i trudno się od niego oderwać. „Rytmiczny Doom” to zdecydowanie jedna z ciekawszych gier tego roku. Szkoda jedynie, że taka krótka.
Ta nowa gra MMO zawiodła mnie swoim trybem multiplayer
Aleksandra Wolna, 14 września 2022, 16:56
Wydana na początku miesiąca pełna wersja gry Temtem, dostępnej wcześniej jedynie w Early Accessie, to sieciowa odpowiedź na kultowe Pokemony. Tyle że zamiast pokemonów mamy tu temtemy, a zamiast solowej przygody – tłum towarzyszy.
The Last of Us Remake boi się zmian. Jak dla mnie powinien wyglądać zupełnie inaczej
Krzysiek Kalwasiński, 14 września 2022, 15:51
W ostatnich latach pojawiło się sporo remake’ów, których głównym założeniem było odnowienie wyłącznie grafiki. Nie podobało mi się to od samego początku, ale The Last of Us: Part I przelało moją osobistą czarę goryczy. Nie tak powinien wyglądać remake.
4 nowe słodkie gry, które naprawdę mnie zrelaksowały
Aleksandra Wolna, 13 września 2022, 17:00
Dzięki paru premierom wrzesień nie rysuje się wyłącznie pod znakiem zombie w zmienionej oprawie graficznej, ale również niesamowicie uroczych, relaksujących gier.
Większe nie znaczy lepsze, Dark Souls i Elden Ring mi o tym przypomniały
Hubert Sosnowski, 12 września 2022, 15:29
Dark Souls to podróż, która przeczołguje z mocą Stalkera Tarkovsky’ego – zwraca uwagę na rzeczy wielkie i te mniej donośne. Z tych przyziemnych aspektów – pierwsze Soulsy przypomniały mi, jak świetnie działają wybory w mniejszych grach.
Przyszłość serii Assassin's Creed - Ubisofcie, robisz to dobrze
Krystian Smoszna, 11 września 2022, 12:35
Nie widziałem całego Ubisoft Forward, jedynie segment dotyczący serii Assassin’s Creed. Jestem jednak pod wrażeniem tego, co pokazano, bo francuska firma udowodniła mi, że chce spróbować czegoś innego i wyjść poza typowy dla niej, bezpieczny schemat.
Cieszę, że Assassin's Creed Mirage wraca do korzeni, bo Valhalla była męcząca
Krystian Smoszna, 10 września 2022, 22:31
Jakiś czas temu zakończyła się efektowna prezentacja Ubisoftu dotycząca przyszłości serii Assassin’s Creed. Wiemy już, że w pierwszej kolejności dostaniemy jej bliskowschodnią odsłonę, która pod wieloma względami ma być powrotem do korzeni.
Gloomwood to dla mnie coś więcej niż kopia Thiefa. To nadzieja dla całego gatunku
Adrian Werner, 9 września 2022, 16:41
Wczesna wersja Gloomwooda potrafi zauroczyć i wytycza boomerski szlak dla całego gatunku immersive sim. Pozostaje tylko czekać, aż gra opuści Early Access.
Najlepsza wersja tej samej gry. Moja opinia o Splatoon 3
Mikołaj Łaszkiewicz, 8 września 2022, 16:45
Splatoon 3 trafił na rynek po pięciu latach od debiutu poprzedniej części serii. Choć gra stoi na wysokim poziomie, ma świetną kampanię i doprowadza niemal do perfekcji wszystkie znane fanom mechaniki, brakuje w niej czegoś przełomowego.
Piękna grafika, wybrakowane wyścigi. Moja opinia o F1 Manager 2022
Mikołaj Łaszkiewicz, 7 września 2022, 17:06
F1 Manager 2022 miał wypełnić pustkę, która od dłuższego czasu występowała na rynku gier menedżerskich w świecie wirtualnych wyścigów. Nie zdołał spełnić wszystkich oczekiwań, ale jak na pierwszą odsłonę serii jest zaskakująco udany.
Narzekamy i płacimy, i tak w kółko. Sytuacja Genshin Impact po patchu 3.0
Aleksandra Wolna, 5 września 2022, 16:30
Genshin Impact nową aktualizacją podbija portfele graczy, a także... poziom trudności? Patch 3.0 z pewnością wzbudza mieszane uczucia fanów, ale pokazuje też, dlaczego wspomniana gra jest niekwestionowanym gigantem na rynku.
Brakuje mi dobrych gier o Władcy Pierścieni, jeden tytuł miał „magię”
Mikołaj Łaszkiewicz, 4 września 2022, 12:00
Dobra gra na licencji i to jeszcze w uniwersum Władcy Pierścieni – brzmi jak marzenie fanów marki. Sęk w tym, że taka pozycja już powstała. Pamiętacie Władcę Pierścieni: Powrót króla?
80 godzin, o których zapomnę. Opinia weterana gatunku o Soul Hackers 2
Aleksandra Wolna, 2 września 2022, 13:40
Przez ostatnie lata Atlus pozostaje na fali: wydaje coraz lepsze tytuły, a oczekiwania graczy rosną z każdym z nich. Tym razem nie do końca udało się im sprostać.
Grałam w golfa kiblem w Goat Simulator 3 i niczego nie żałuję
Julia Dragović, 1 września 2022, 17:20
Goat Simulator 3 od progu targów gamescom wołał z wielkiego bannera: „Zagraj teraz, żałuj później”. Grałam, nie żałuję. Czekam na premierę.
Nigdy wcześniej nie bałem się tak następnej tury jak w tej grze
Maciej Pawlikowski, 30 sierpnia 2022, 17:45
Total War: Warhammer 3 ma drugą – niektórzy wręcz mówią, że właściwą – premierę. Nowa kampania, czyli Immortal Empires, to uzależniający chaos i piaskownica o dużym stopniu nieobliczalności.
Średni budżet, wysoka jakość. Grałem w A Plague Tale: Requiem i jestem zachwycony
Michał Grygorcewicz, 29 sierpnia 2022, 15:50
Po godzinie spędzonej z A Plague Tale: Requiem nie mam wątpliwości, że Asobo Studio znowu zaserwuje tytuł, który pokochają wszyscy fani krótszych, intensywnych gier zapadających w pamięć na lata.
Mieliśmy dostać The Last of Us: Part I, a otrzymamy The Last of Us: Part $
Krystian Smoszna, 28 sierpnia 2022, 09:00
Od premiery The Last of Us: Part I dzieli nas kilka dni, a Sony nadal nie chce zejść z zaporowej ceny tej gry. O upuście mogą pomarzyć nawet ci, którzy regularnie wspomagają tę firmę, czyli posiadacze abonamentu PS Plus.
Dodatek do Dying Light 2 jest inny niż podstawka. Techland zdradził nam szczegóły
Julia Dragović, 27 sierpnia 2022, 10:40
Gamescom obfitował w wiele zapowiedzi, a nam udało się podczas wydarzenia porozmawiać z jednym z pracowników Techlandu na temat nadchodzącego dodatku do gry Dying Light 2 - Bloody Ties. I wychodzi na to, że czeka coś naprawdę świeżego.
Zmęczyła żartami, zanudziła rozgrywką. Moja opinia o Destroy All Humans 2 Reprobed
Sebastian Kasparek, 26 sierpnia 2022, 17:27
Destroy All Humans! 2 Reprobed pozwala ponownie poczuć, „jak dobrze jest być tym złym”. Crypto powraca i tym razem poza terroryzowaniem ludzkości musi również zmierzyć się z przebiegłymi siłami KGB. Sprawdzamy, jak wypada remake pozycji sprzed lat.
Nie skreślam Gothic Remake po tym, co usłyszałem od twórców
Michał Grygorcewicz, 26 sierpnia 2022, 16:58
Podczas gamescomu autorzy gry Gothic Remake starali się udowodnić, że słuchają fanów i nowa wersja klasycznego RPG będzie właśnie tym, na co liczą miłośnicy dzieł studia Piranha Bytes.
Pentiment pokazał mi, że wciąż da się robić gry z pasją
Dariusz Matusiak, 24 sierpnia 2022, 20:30
Twórcy Pillars of Eternity ze studia Obsidian Entertainment wracają z zupełnie odmienną od swoich RPG produkcją. Pentiment to projekt zrodzony z pasji, który może być ciekawszy, niż się wydaje na pierwszy rzut oka.
Po 1200 godzinach w tym MMO mówię: to dobry moment, by zagrać w Guild Wars 2
Zbigniew Woźnicki, 24 sierpnia 2022, 14:30
Guild Wars 2 w końcu trafia na Steama. Tytuł ten na pewno zyska dzięki temu nowych graczy, jest to więc świetna okazja, żeby do niego wrócić, a tym bardziej zacząć z Guild Wars 2 swoją przygodę. Świat Tyrii czeka na kolejnych bohaterów.
Dead Island 2 to śmieszkowa gra, która zasmuci niektórych polskich graczy
Jordan Dębowski, 23 sierpnia 2022, 22:00
Osiem lat po pierwszej zapowiedzi Dead Island 2 żyje, ma się zaskakująco dobrze i doczekało się nawet daty premiery. Gra pełna jest flaków, krwi, absurdalnej broni... i stawia na specyficzny humor. Czy obrany kierunek nie zniechęci graczy nad Wisłą?
Za Diablo 4 dam 250 zł, a dostanę patologię z darmowych gierek
Maciej Pawlikowski, 23 sierpnia 2022, 13:59
Kegan Clark, dyrektor ds. produktu w Blizzardzie, opowiedział o mikrotransakcjach w Diablo 4, jakby ogłaszał nowe Boże Narodzenie. Tymczasem to nic innego jak PR-owa strategia zarządzania kryzysową sytuacją – jak sprzedać wadę jako feature i zaletę?
Ostatni hit Steama nie boi się krytykować religii, ale w nietypowy sposób
Karol Laska, 21 sierpnia 2022, 11:25
Ogrywam właśnie Cult of the Lamb, które nieustannie zasypuje mnie rozmaitymi mechanikami, więc na nudę nie narzekam. Co jednak ciekawe, co druga z nich nie tylko urozmaica zabawę, ale służy jako mocny komentarz. Wręcz krytyka. A czego? Religii.
Baldur to nie jest, ale nawet dziś nie mogę się oderwać od tego RPG
Hubert Sosnowski, 20 sierpnia 2022, 09:36
Neverwinter Nights, kultowe RPG BioWare, to jedna z najważniejszych pozycji w tym gatunku. Osobiście jej nienawidzę. Ale kiedy już z jakichś dziwnych powodów siadam do gry, nie mogę przestać. Proszę, przyślijcie pomoc.
To już czas na nowe Anno. Tak wyglądałoby w moich marzeniach
Rafał Sankowski, 17 sierpnia 2022, 13:32
Anno jest istnym rajem dla wielbicieli budowania, optymalizowania i rozwijania. Jest stworzone i dla tych lubiących wyzwania, i dla tych lubiących relaks. Zaręczam – równie dobrze sprawdzi się też jako plac ćwiczebny dla domorosłych jasnowidzów, wróżek i prognostów.
Ta gra pokazała mi, jak nie powinno się podrabiać Bloodborne
Paweł Musiolik, 16 sierpnia 2022, 14:00
Po latach kopiowania serii Dark Souls deweloperzy niezależni biorą się za Bloodborne’a i Sekiro. I nie wychodzi im to najlepiej. Thymesia to gra do szybkiego zapomnienia.
Sony to zły wujek a Microsoft jest dobry? To nie do końca tak
Krystian Smoszna, 14 sierpnia 2022, 11:52
Zielony żali się, że niebieski blokuje go pieniędzmi. W sieci rwetes, bo niebieskiemu nie wolno przecież grać tak, jak gra zielony. Kolejny dzień w biurze, czyli jeszcze jedna gównoburza w konsolowym światku.
Ta gra akcji była świetna, dobiło mnie kiedy uśmierciła wielkie studio
Hubert Sosnowski, 14 sierpnia 2022, 11:35
Świetnym grom nie zawsze się udaje. Kiedy na barkach danej produkcji spoczywa los wydawcy, wysoka jakość może nie wystarczyć. Przekonaliśmy się o tym przy okazji jednej z moich ukochanych gier – Darksiders 2. Produkcji, która pogrzebała THQ.
Chcą z nas wycisnąć pieniądze, i nie tylko Diablo Immortal jest tu winne
Patryk Manelski, 12 sierpnia 2022, 14:45
Kiedyś łatwo było wskazać grę pay-to-win. Dzisiaj sytuacja nie wydaje się już taka oczywista, bo deweloperzy skutecznie odwracają kota ogonem, oferując szeroki asortyment różnorodnych ułatwiaczy. Czy każdy z nich daje nieuczciwą przewagę? Odpowiedź wcale nie jest prosta!
Zamiast miliona postaci mamy milion błędów. Tower of Fantasy mnie pokonało
Aleksandra Wolna, 11 sierpnia 2022, 15:35
Tower of Fantasy, jedno z najbardziej wypatrywanych MMO w tym roku, doczekało się premiery. Pytanie tylko: czy sama gra była na nią gotowa?
Ta gra nie jest aż tak popieprzona - moja opinia o Cult of the Lamb
Michał Pajda, 10 sierpnia 2022, 17:00
Sympatyczna owieczka przewodzi sekcie wyznawców demonicznego bóstwa. Czy – i jak bardzo – Cult of the Lamb jest popieprzoną grą?
Boję się, że GTA 6 nie urazi nikogo, a powinno każdego
Krzysiek Kalwasiński, 9 sierpnia 2022, 16:58
Ostatnie doniesienia o GTA 6 oraz cenzura „piątki” wyraźnie pokazują, że Rockstar Games mocno się zmieniło. I to nie dlatego, że bohaterką nowej odsłony może być kobieta. Problem poprawności politycznej leży gdzie indziej.
Gra robi wszystko, choć nic nie robi dobrze. Moja opinia o Digimon Survive
Aleksandra Wolna, 8 sierpnia 2022, 13:45
Digimon Survive, którego premiera miała miejsce końcem lipca to gra zaskakująca gatunkowo — nie mamy tu RPG o zbieraniu potworków, a visual novel.