Wybór postaci, regionu i okresu w Crusader Kings II | Informacje Podstawowe poradnik Crusader Kings II
Ostatnia aktualizacja: 31 lipca 2019
Wybór postaci, regionu i okresu
Przystępując do zabawy można wybrać jedną z setek dostępnych w grze postaci - od hrabiów (najniższy stopień), poprzez książąt dzielnicowych czy królów (pośredni) aż po cesarzy (najwyższy). Na tym różnorodność rozgrywki się nie kończy - można bowiem swobodnie dobrać sobie okres historyczny (od roku 1066 do 1337) oraz region geograficzny. Każdy z tych wyborów w bezpośredni sposób wpływa na kształt rozgrywki i możliwe wyzwania: inaczej gra się przecież earlem w podzielonej sporami Irlandii, a inaczej władcą Bizancjum, który cały czas musi borykać się z hordami niewiernych. Sam okres historyczny wpływa natomiast na sytuację polityczną, jaką zastanie gracz po rozpoczęciu zabawy - przykładowo od 1218 spotka on Złotą Ordę, a od 1225 - Krzyżaków. W zależności więc od tego, jaki typ gry odpowiada jej uczestnikowi, powinien rozważyć wszystkie dostępne opcje i wybrać taką, którą uważa za najciekawszą. Poniżej i na następnych stronach poradnika znalazło się sporo porad i sugestii, które powinny ułatwić ten wybór.
Zacznijmy od tego, że grać można jedynie chrześcijańskimi władcami, których potomkowie będą mogli legalnie odziedziczyć władzę. W praktyce oznacza to, że nie istnieje możliwość zagrania bohaterami wyznającymi Islam bądź którąś z religii pogańskich - nic nie stoi natomiast na przeszkodzie, aby prowadzić rozgrywkę heretykiem. Z oczywistych względów nie można natomiast wcielić się w żadnego z hierarchów Kościoła (zarówno katolickiego, jak i prawosławnego) ani władców republikańskich, ponieważ ich dzieci nie zostaną uznane za prawowitych następców tronu. Ta ostatnia uwaga jest szczególnie istotna - zauważyć bowiem należy, że jeżeli chce się pozbyć kogoś z linii dziedziczenia w rodzinie, nie trzeba uciekać się do morderstwa - wystarczy uczynić taką osobę kapłanem. W sposób bardziej szczegółowy zostało to opisane w rozdziale Dziedziczenie.
Również dobór regionu ma duże znaczenie dla kształtu zabawy - państewka i włości znajdujące się na pograniczu chrześcijaństwa (półwysep iberyjski, apeniński i Bizancjum) to propozycja dla graczy lubiących agresywną politykę i ciągłe toczenie wojen (zwłaszcza z niewiernymi). Zwolennicy bardziej pokojowych rozwiązań mogą natomiast pomyśleć nad centralnym usytuowaniem swojej domeny - w Szwecji, Świętym Cesarstwie Rzymskim albo Francji. Ciekawym stanem pośrednim są kraje takie jak Polska, Węgry czy Dania - posiadają one bowiem spory potencjał do pokojowego rozwoju (dzięki kontaktom z cywilizacją chrześcijańską), ale również do swobodnej ekspansji - głównie ze względu na bliskość niewiernych.