Marszałek (Marshall) | Rada (Council) w Crusader Kings II poradnik Crusader Kings II
Ostatnia aktualizacja: 31 lipca 2019
Marszałek (Marshall)
Supress Revolts (ograniczenie buntów) - jedna z bardziej przydatnych umiejętności, pozwalająca na zmniejszenie ryzyka buntu w hrabstwie, do którego został wysłany marszałek. Szczególnie warto używać jej w miejscach, które zostały niedawno podbite - miejscowa ludność ma tam szczególną tendencję do podnoszenia głów przeciwko nowej władzy. Wysłanie do nich marszałka jest bardzo opłacalne, chociaż należy przy tym uważać - istnieje szansa, że zostanie on schwytany.
Train Troops (trening oddziałów) - umiejętność gwarantująca znaczne zwiększenie ilości wojsk, które mogą zostać powołane pod broń w wybranym hrabstwie, a równocześnie zwiększająca tempo ich odnawiania. Szczególnie opłaca się jej używać podczas dłuższych, wyniszczających wojen, w których posiłki mogą stanowić decydujący argument podczas starcia. Trening najlepiej podejmować na tych terenach, na których rekrutuje się najwięcej wojska - zwiększenie ich ilości będzie tam najbardziej odczuwalne. Niestety, sporym mankamentem tej umiejętności jest to, że bardzo często marszałek, z racji swego stanowiska, bierze osobisty udział w wojnie, stojąc na czele oddziałów. W takim wypadku nie może on podejmować żadnych misji, również treningu oddziałów. Dodatkowym minusem jest też to, że szlachta zamieszkująca wybrane hrabstwo nie będzie zadowolona z faktu, że ktoś miesza się w jej sprawy, przez co może wyrzucić marszałka ze swojej domeny.
Research Military Tech (rozwijanie technologii wojskowej) - najmniej przydatna ze zdolności bohatera, wpływająca jedynie na tempo rozwijania kolejnych technologii w wybranym hrabstwie. Tę umiejętność opłaca się wykorzystywać tylko w sytuacji, w której nie prowadzi się żadnej wojny i nie istnieje ryzyko buntu - czyli jedynie w bardzo małych państwach. Co gorsza, istnieje możliwość, że marszałek ucierpi podczas swojej pracy, wywołując wypadek (swój lub czyjś). Trzeba więc poważnie rozważyć wszystkie za i przeciw, zanim zdecyduje się na tę umiejętność.
Najważniejsza cecha: wojowniczość (Martial).