Poradniki do gier Kody i trainery Nowe poradniki Popularne Współpraca Nielimitowany dostęp
Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks

Crusader Kings II - poradnik do gry

Crusader Kings II - poradnik do gry

Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks
SPIS TREŚCI

Prawa ogólne - tabele | Prawa w Crusader Kings II poradnik Crusader Kings II

Ostatnia aktualizacja: 31 lipca 2019

Prawa ogólne - tabele

Feudal Levies (rezerwy feudałów):

Poziom

Modyfikatory

Uwagi

Minimalny

Feudałowie zachowują co najmniej 40% swoich wojsk

+10 do stosunków z feudałami

Najmniej opłacalna opcja, gwarantująca duże armie posiadaczom zamków i hrabstw z zamkami jako dominującą budowlą. Jest to bardzo niebezpieczne w przypadku wojen domowych!

Niski

Feudałowie zachowują co najmniej 30% swoich wojsk

+5 do stosunków z feudałami

Trochę lepszy wybór, nie pozwalający jednak suwerenowi na swobodne dysponowanie armią. Premia do zadowolenia jest ledwo zauważalna.

Średni

Feudałowie zachowują co najmniej 20% swoich wojsk

Najczęściej spotykany poziom, stanowiący dobry kompromis pomiędzy ilością wojsk a zadowoleniem wasali.

Wysoki

Feudałowie oddają swemu władcy całą armię

-5 do stosunków z feudałami

Optymalna opcja - nie pozostawia feudałom żadnych rezerw, przez co można odebrać im całą armię (w ten sposób zapobiegając powstaniu). Niestety, przegłosowanie tego prawa wiąże się z niechęcią wasali.

 

Feudal Taxation (opodatkowanie feudałów):

Poziom

Modyfikatory

Uwagi

Brak

Feudałowie nie płacą podatków

Mimo pozorów, nie jest to taki zły wybór - zamki generują znacznie mniej zysków niż miasta czy kościoły, w związku z czym poświęcenie ich nie jest wcale takim dużym ciosem. Opcja ta traci sens tylko wówczas, gdy większość hrabstw posiada zamek jako budowlę dominującą.

Niski

10% podatków otrzymywanych przez feudałów ląduje w skarbcu suwerena

-10 do zadowolenia feudałów

Optymalny poziom, pozwalający na gromadzenie niezłych zysków przy stosunkowo niskim niezadowoleniu podwładnych.

Wysoki

20% podatków otrzymywanych przez feudałów ląduje w skarbcu suwerena

-20 do zadowolenia feudałów

Dość ryzykowana opcja, zwiastująca wiele buntów i bardzo duże niezadowolenie ze strony feudałów. Podatki nie są w stanie wynagrodzić strat poniesionych w czasie wojen domowych.

Okrutny

30% podatków otrzymywanych przez feudałów ląduje w skarbcu suwerena

-30 do zadowolenia feudałów

Feudałowie będą tak zirytowani, że zarządzanie państwem szybko stanie się niemożliwe (zwłaszcza, jeśli jest ono duże). Zdecydowanie nie warto.

City Levies (rezerwy miejskie):

Poziom

Modyfikatory

Uwagi

Minimalny

Mieszczanie zachowują co najmniej 50% swoich wojsk

+10 do stosunków z mieszczanami

Nieopłacalny wybór, zwiastujący wiele problemów w przypadku wojny domowej. Siły burmistrzów i dożów będą w takim przypadku równie duże, co ich władcy - tego stanu rzeczy nie kompensuje nawet wysokie zadowolenie podwładnych.

Normalny

Mieszczanie zachowują co najmniej 35% swoich wojsk

Optymalna opcja - gwarantuje kontrolę nad większością armii, a równocześnie nie drażni zbytnio mieszczan. Miasta dostarczają najmniej wojska ze wszystkich budowli, przez co niewielka ilość oddziałów nie jest tu zbytnią przeszkodą (proporcje wydają się być niekorzystne, ale faktyczna różnica w ilości wojska nie jest zbyt duża).

Duży

Mieszczanie zachowują co najmniej 20% swoich wojsk

-10 do stosunków z mieszczanami

Przyrost ilości wojsk o 15% względem poziomu niskiego jest niezbyt odczuwalny, natomiast wzrost niezadowolenia mieszczan - widoczny gołym okiem. Nie jest to więc zbyt opłacalny wybór.

Bardzo wysoki

Mieszczanie zachowują co najmniej 5% swoich wojsk

-20 do stosunków z mieszczanami

Zupełnie bezsensowna opcja - gwarantuje co prawda sporą ilość wojska, ale niezadowolenie będzie tak ogromne, że całe państwo zacznie chwiać się w posadach.

City Taxation (opodatkowanie mieszczan):

Poziom

Modyfikatory

Uwagi

Minimalny

15% podatków otrzymywanych przez mieszczan ląduje w skarbcu suwerena

+10 do zadowolenia mieszczan

Miasta generują największe zyski ze wszystkich włości, dlatego też nie jest to zbyt opłacalny wybór (tym bardziej, że burmistrzowie stosunkowo rzadko się buntują).

Normalny

25% podatków otrzymywanych przez mieszczan ląduje w skarbcu suwerena

Bardzo dobry wybór dla graczy, którzy boją się buntów, a równocześnie chcą otrzymywać duże zyski (miasta generują ich najwięcej).

Wysoki

35% podatków otrzymywanych przez mieszczan ląduje w skarbcu suwerena

-10 do zadowolenia mieszczan

Bardzo duże zyski nie zawsze kompensują stratę, jaką jest obniżenie poziomu zadowolenia mieszczan. Wybór ten jest opłacalny jedynie w przypadku, w którym gracz nie musi obawiać się buntu albo też dysponuje wojskiem, które z łatwością go stłumi.

Okrutny

45% podatków otrzymywanych przez mieszczan ląduje w skarbcu suwerena

-20 do zadowolenia mieszczan

Dodatkowych kilka monet rocznie to nie jest cena warta wojny domowej. Nawet po odebraniu buntownikom ziem i nadaniu ich komu innemu trzeba liczyć się z powstaniami przeciwko zbyt dużemu uciskowi. Zdecydowanie nieopłacalny wybór.

Church Levies (rezerwy kościelne):

Poziom

Modyfikatory

Uwagi

Minimalny

Duchowni zachowują co najmniej 50% swoich wojsk

+10 do stosunków z duchowieństwem

Biskupstwa co prawda nie dysponują zbyt wieloma oddziałami, ale i tak jest ich więcej, niż w miastach. Z tego też powodu warto zażądać od biskupów nieco więcej wojsk, niż tylko połowy - tym bardziej, że w razie buntu warto dysponować nad nimi pewną przewagą.

Normalny

Duchowni zachowują co najmniej 40% swoich wojsk

Bardzo opłacalna opcja, pozwalająca na zachowanie większości armii, a równocześnie nie irytująca nazbyt kleru.

Duży

Duchowni zachowują co najmniej 30% swoich wojsk

-10 do stosunków z duchowieństwem

Ciekawa propozycja dla graczy, którzy nie muszą obawiać się buntów albo posiadają niewiele posiadłości kościelnych (łatwo je wówczas spacyfikować).

Bardzo wysoki

Duchowni zachowują co najmniej 20% swoich wojsk

-20 do stosunków z duchowieństwem

Wybór ten jest bardzo mało opłacalny - tylko niewielka część hrabstw ma charakter kościelny (więc przyrost armii będzie niewielki), a wszyscy biskupi obrażą się na gracza. Jest to więc opcja całkowicie bezsensowna.

Church Taxation (opodatkowanie Kościoła):

Poziom

Modyfikatory

Uwagi

Minimalny

Duchowni nie płacą podatków

+20 do opinii duchowieństwa o władcy

Opcja opłacalna pod warunkiem, że w państwie obowiązuje inwestytura papieska - w takim wypadku wszystkie zyski idą do papieża, a gracz może cieszyć się poważaniem kleru. Jeśli dominującym prawem jest wolna inwestytura, duchowni sami decydują, komu płacą - jest to więc niezbyt dobry wybór, jeśli władca cieszy się poważaniem i posiada właśnie takie prawo.

Niski

35% podatków otrzymywanych przez duchownych ląduje w skarbcu suwerena

Bardzo opłacalna opcja, jeśli funkcjonuje wolna inwestytura a suweren jest powszechnie poważany.

Średni

45% podatków otrzymywanych przez duchownych ląduje w skarbcu suwerena

-10 do opinii duchowieństwa o władcy

Na tym poziomie trudno jest zachować przychylność kleru, przez co najpewniej i tak będzie on płacił daniny papieżowi, a nie graczowi.

Wysoki

55% podatków otrzymywanych przez duchownych ląduje w skarbcu suwerena

-20 do opinii duchowieństwa o władcy

J.w.