Prawa ogólne - tabele | Prawa w Crusader Kings II poradnik Crusader Kings II
Ostatnia aktualizacja: 31 lipca 2019
Prawa ogólne - tabele
Feudal Levies (rezerwy feudałów):
Poziom | Modyfikatory | Uwagi |
Minimalny | Feudałowie zachowują co najmniej 40% swoich wojsk +10 do stosunków z feudałami | Najmniej opłacalna opcja, gwarantująca duże armie posiadaczom zamków i hrabstw z zamkami jako dominującą budowlą. Jest to bardzo niebezpieczne w przypadku wojen domowych! |
Niski | Feudałowie zachowują co najmniej 30% swoich wojsk +5 do stosunków z feudałami | Trochę lepszy wybór, nie pozwalający jednak suwerenowi na swobodne dysponowanie armią. Premia do zadowolenia jest ledwo zauważalna. |
Średni | Feudałowie zachowują co najmniej 20% swoich wojsk | Najczęściej spotykany poziom, stanowiący dobry kompromis pomiędzy ilością wojsk a zadowoleniem wasali. |
Wysoki | Feudałowie oddają swemu władcy całą armię -5 do stosunków z feudałami | Optymalna opcja - nie pozostawia feudałom żadnych rezerw, przez co można odebrać im całą armię (w ten sposób zapobiegając powstaniu). Niestety, przegłosowanie tego prawa wiąże się z niechęcią wasali. |
Feudal Taxation (opodatkowanie feudałów):
Poziom | Modyfikatory | Uwagi |
Brak | Feudałowie nie płacą podatków | Mimo pozorów, nie jest to taki zły wybór - zamki generują znacznie mniej zysków niż miasta czy kościoły, w związku z czym poświęcenie ich nie jest wcale takim dużym ciosem. Opcja ta traci sens tylko wówczas, gdy większość hrabstw posiada zamek jako budowlę dominującą. |
Niski | 10% podatków otrzymywanych przez feudałów ląduje w skarbcu suwerena -10 do zadowolenia feudałów | Optymalny poziom, pozwalający na gromadzenie niezłych zysków przy stosunkowo niskim niezadowoleniu podwładnych. |
Wysoki | 20% podatków otrzymywanych przez feudałów ląduje w skarbcu suwerena -20 do zadowolenia feudałów | Dość ryzykowana opcja, zwiastująca wiele buntów i bardzo duże niezadowolenie ze strony feudałów. Podatki nie są w stanie wynagrodzić strat poniesionych w czasie wojen domowych. |
Okrutny | 30% podatków otrzymywanych przez feudałów ląduje w skarbcu suwerena -30 do zadowolenia feudałów | Feudałowie będą tak zirytowani, że zarządzanie państwem szybko stanie się niemożliwe (zwłaszcza, jeśli jest ono duże). Zdecydowanie nie warto. |
City Levies (rezerwy miejskie):
Poziom | Modyfikatory | Uwagi |
Minimalny | Mieszczanie zachowują co najmniej 50% swoich wojsk +10 do stosunków z mieszczanami | Nieopłacalny wybór, zwiastujący wiele problemów w przypadku wojny domowej. Siły burmistrzów i dożów będą w takim przypadku równie duże, co ich władcy - tego stanu rzeczy nie kompensuje nawet wysokie zadowolenie podwładnych. |
Normalny | Mieszczanie zachowują co najmniej 35% swoich wojsk | Optymalna opcja - gwarantuje kontrolę nad większością armii, a równocześnie nie drażni zbytnio mieszczan. Miasta dostarczają najmniej wojska ze wszystkich budowli, przez co niewielka ilość oddziałów nie jest tu zbytnią przeszkodą (proporcje wydają się być niekorzystne, ale faktyczna różnica w ilości wojska nie jest zbyt duża). |
Duży | Mieszczanie zachowują co najmniej 20% swoich wojsk -10 do stosunków z mieszczanami | Przyrost ilości wojsk o 15% względem poziomu niskiego jest niezbyt odczuwalny, natomiast wzrost niezadowolenia mieszczan - widoczny gołym okiem. Nie jest to więc zbyt opłacalny wybór. |
Bardzo wysoki | Mieszczanie zachowują co najmniej 5% swoich wojsk -20 do stosunków z mieszczanami | Zupełnie bezsensowna opcja - gwarantuje co prawda sporą ilość wojska, ale niezadowolenie będzie tak ogromne, że całe państwo zacznie chwiać się w posadach. |
City Taxation (opodatkowanie mieszczan):
Poziom | Modyfikatory | Uwagi |
Minimalny | 15% podatków otrzymywanych przez mieszczan ląduje w skarbcu suwerena +10 do zadowolenia mieszczan | Miasta generują największe zyski ze wszystkich włości, dlatego też nie jest to zbyt opłacalny wybór (tym bardziej, że burmistrzowie stosunkowo rzadko się buntują). |
Normalny | 25% podatków otrzymywanych przez mieszczan ląduje w skarbcu suwerena | Bardzo dobry wybór dla graczy, którzy boją się buntów, a równocześnie chcą otrzymywać duże zyski (miasta generują ich najwięcej). |
Wysoki | 35% podatków otrzymywanych przez mieszczan ląduje w skarbcu suwerena -10 do zadowolenia mieszczan | Bardzo duże zyski nie zawsze kompensują stratę, jaką jest obniżenie poziomu zadowolenia mieszczan. Wybór ten jest opłacalny jedynie w przypadku, w którym gracz nie musi obawiać się buntu albo też dysponuje wojskiem, które z łatwością go stłumi. |
Okrutny | 45% podatków otrzymywanych przez mieszczan ląduje w skarbcu suwerena -20 do zadowolenia mieszczan | Dodatkowych kilka monet rocznie to nie jest cena warta wojny domowej. Nawet po odebraniu buntownikom ziem i nadaniu ich komu innemu trzeba liczyć się z powstaniami przeciwko zbyt dużemu uciskowi. Zdecydowanie nieopłacalny wybór. |
Church Levies (rezerwy kościelne):
Poziom | Modyfikatory | Uwagi |
Minimalny | Duchowni zachowują co najmniej 50% swoich wojsk +10 do stosunków z duchowieństwem | Biskupstwa co prawda nie dysponują zbyt wieloma oddziałami, ale i tak jest ich więcej, niż w miastach. Z tego też powodu warto zażądać od biskupów nieco więcej wojsk, niż tylko połowy - tym bardziej, że w razie buntu warto dysponować nad nimi pewną przewagą. |
Normalny | Duchowni zachowują co najmniej 40% swoich wojsk | Bardzo opłacalna opcja, pozwalająca na zachowanie większości armii, a równocześnie nie irytująca nazbyt kleru. |
Duży | Duchowni zachowują co najmniej 30% swoich wojsk -10 do stosunków z duchowieństwem | Ciekawa propozycja dla graczy, którzy nie muszą obawiać się buntów albo posiadają niewiele posiadłości kościelnych (łatwo je wówczas spacyfikować). |
Bardzo wysoki | Duchowni zachowują co najmniej 20% swoich wojsk -20 do stosunków z duchowieństwem | Wybór ten jest bardzo mało opłacalny - tylko niewielka część hrabstw ma charakter kościelny (więc przyrost armii będzie niewielki), a wszyscy biskupi obrażą się na gracza. Jest to więc opcja całkowicie bezsensowna. |
Church Taxation (opodatkowanie Kościoła):
Poziom | Modyfikatory | Uwagi |
Minimalny | Duchowni nie płacą podatków +20 do opinii duchowieństwa o władcy | Opcja opłacalna pod warunkiem, że w państwie obowiązuje inwestytura papieska - w takim wypadku wszystkie zyski idą do papieża, a gracz może cieszyć się poważaniem kleru. Jeśli dominującym prawem jest wolna inwestytura, duchowni sami decydują, komu płacą - jest to więc niezbyt dobry wybór, jeśli władca cieszy się poważaniem i posiada właśnie takie prawo. |
Niski | 35% podatków otrzymywanych przez duchownych ląduje w skarbcu suwerena | Bardzo opłacalna opcja, jeśli funkcjonuje wolna inwestytura a suweren jest powszechnie poważany. |
Średni | 45% podatków otrzymywanych przez duchownych ląduje w skarbcu suwerena -10 do opinii duchowieństwa o władcy | Na tym poziomie trudno jest zachować przychylność kleru, przez co najpewniej i tak będzie on płacił daniny papieżowi, a nie graczowi. |
Wysoki | 55% podatków otrzymywanych przez duchownych ląduje w skarbcu suwerena -20 do opinii duchowieństwa o władcy | J.w. |