Jak wypowiedzieć wojnę? | Militaria w Crusader Kings II poradnik Crusader Kings II
Ostatnia aktualizacja: 31 lipca 2019
Jak wypowiedzieć wojnę?
Wojna to jeden z najważniejszych elementów każdej gry strategicznej. Chociaż w Crusader Kings II nie ma ona aż takiego znaczenia, jak u konkurencji, to jednak należy poświęcić jej zagadnieniom wiele uwagi. Średniowieczna sztuka wojenna wraz z jej arkanami została w grze odzwierciedlona z zaskakującą pieczołowitością. Niestety, jak to z symulacjami bywa, wierność realiom przysporzyła wielu problemów dzisiejszym graczom. Najwięcej wątpliwości sprawia sam akt wypowiedzenia wojny - wymaga on bowiem dobrego uzasadnienia (casus belli). Aby uzyskać tego typu pretekst, można zdecydować się na jedną z kilku możliwości, które zostały opisane poniżej.
Fałszerstwo dokumentów
To najprostsza metoda, polegająca na wysłaniu kanclerza na wrogi teren i uzurpowanie sobie władzy. Czynność ta została opisana w rozdziale Rada (Council): Kanclerz (Chancellor). Minusem tego rozwiązania jest to, że przy jego pomocy można przejąć najwyżej jedno hrabstwo.
Święta wojna (krucjata)
Jeśli ojciec święty wypowiedział komuś świętą wojnę, wszyscy chrześcijańscy monarchowie zyskają powód do wojny przeciwko celowi krucjaty. Dodatkową zaletą tego rozwiązania jest fakt, że w razie wygranej krucjaty zdobywa się szacunek papieża oraz 500 punktów wiary. Szczegółowo zostało to opisane w rozdziale Religia: Krucjata.
Prawo de jure
Jeśli gracz posiada uzasadnione prawa do danej włości, a nie posiada jej, może podjąć wojnę w celu jej odzyskania. Tego typu prawa (claimants) można uzyskać, jeśli postać jest jednym z prawnych dziedziców danego terytorium, lub też włość została odebrana jej rodzicom. Ponadto, jeżeli jakieś hrabstwo opuściło ostatnio królestwo gracza, może on podjąć walkę o jego odzyskanie.
Innym argumentem, dzięki któremu można wypowiedzieć wojnę, jest integralność państwa. W ramach prawa do całego królestwa de jure, posiadacz jego korony może zawalczyć o włości pozostające poza jego władzą (patrz filtr w prawym dolnym rogu ekranu). Dodatkowym środkiem może być uzurpowane prawo do jakiegoś terenu. Przykładowo, jeśli gracz zawłaszczył sobie prawa do Wielkopolski (księstwo), automatycznie zyska casus belli przeciwko wszystkim terenom przynależnym de jure temu księstwu, a które nie znajdują się obecnie w jego obszarze (np. hrabstwo Poznań). O tym, kiedy jest to możliwe, informuje specjalny komunikat - trudno go nie zauważyć.
Zostało jeszcze 68% zawartości tej strony, której nie widzisz w tej chwili ...
... pozostała treść tej strony oraz tysiące innych ciekawych materiałów dostępne są w całości dla posiadaczy Abonamentu Premium
Abonament dla Ciebie